معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۰- ۱۵:۰۸ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه اول مهر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افتتاح مرکز درمان هموفیلی در استان کنر

مسئولین ریاست بهداشت طالبان در استان کنر اعلام کرد که به‌تازگی مرکز درمان بیمارهای هموفیلی را در بیمارستان ولایتی شهر اسدآباد مرکز این استان افتتاح کرده‌اند. قاری مظفر خان مخلص، رئیس بهداشت استان کنر طی نشستی که به همین مراسم برگزارشده بود گفت، آمرت بانک خون ۲۵ ویال فاکتور را به خاطر درمان بیمارهای هموفیلی در این مرکز افتتاح‌شده اهدا کرده است به گفته آقای مخلص، چهار کارمند فنی بیمارستان ولایتی اسدآباد از سوی این آمرت در بخش درمان هموفیلی آموزش‌دیده است. هموفیلی، یک اختلال ژنتیکی نادر است که بر توانایی بدن برای تشکیل لخته شدن خون تأثیر می‌گذارد و منجر به خونریزی بیش‌ازحد می‌شود این بیماری معمولاً ارثی می‌باشد که اکثراً در قشر ذکور بیشتر رسوخ دارد.

https://sarie.news/افتتاح-مرکز-تداوی-هیموفلیا-در-ولایت/

اتحادیه صرافان ننگرهار خواستار فعالیت مجدد هستند

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است تعداد از اعضای اتحادیه صرافان شهر جلال‌آباد خواستار فعالیت‌ها مجدد اتحادیه مسدود شده خود شدند. در ادامه این مطلب آمده است که صرافان این موضوع را در نشستی با مولوی محمد رئیس محمدی رئیس دادگستری استان ننگرهار مطرح کرده‌اند. مولوی محمد رئیس محمدی رئیس دادگستری استان ننگرهار به مسئولین صرافان اطمینان داد که بر اساس اصول و قوانین به آن‌ها در بازگشایی مجدد فعالیت‌های اتحادیه صرافان همکار خواهد کرد.

https://t.me/nmic96/117740

یک آزمایشگاه مجهز با وسایل پیشرفته در زون شرق در استان ننگرهار ساخته می‌شود

یک آزمایشگاه مجهز با وسایل پیشرفته به هزینۀ 1.2 میلیون دلار به کمک اداره توسعه‌ای سازمان ملل در استان ننگرهار ساخته می‌شود. مسئولین استان ننگرهار مراسم افتتاح کار این آزمایشگاه گفته‌اند این آزمایشگاه برای تمام مردم منطقه مشرقی خدمات ارائه خواهد کرد. این آزمایشگاه بخشی از کمپلکس ۱۰۰۰ تختخوابی (کمپلکس جلال‌آباد) است که در ناحیه ششم شهر جلال‌آباد، مرکز استان ننگرهار ساخته می‌شود. مولوی امین‌الله شریف، رئیس بهداشت ننگرهار در مراسمی‌که به همین مناسبت برگزارشده بود گفت این آزمایشگاه به هزینه بیش یک‌میلیون دلار از سوی اداره توسعه‌ای سازمان ساخته می‌شود. وی افزود، این آزمایشگاه در 500 مترمربع زمین در مدت پنج ماه ساخته می‌شود و به این آزمایشگاه به ارزش نُه‌ صد هزار دلار وسایل طبی نیز خریداری خواهد شد.

https://pajhwok.com/fa/2024/09/24/a-laboratory-equipped-with-advanced-equipment-will-be-built-in-the-eastern-zone-in-nangarhar/

گشایش مرکز تشخیص بیماری ایدز در استان لغمان

دکتر سمیع الله عابد نیازی، رئیس بهداشت استان لغمان گفته که استخدام و آموزش کارمندان این مرکز قبلاً صورت گرفته و اکنون با تکمیل شدن تجهیزات طبی و غیر طبی این مرکز رسماً فعال‌شده است. مسئولین ریاست بهداشت لغمان می‌گویند که مرکز تشخیص بیماری ایدز در بیمارستان مرکزی این استان در شهر مهترلام گشایش‌یافته است. این در حالی است که در بسیاری از مناطق دوردست کشور مراکز بهداشتی وجود ندارد و مردم با مشکلات مختلف مواجه هستند.

https://www.avapress.com/fa/news/297229/

افتتاح نمایشگاه بین‌المللی سه ‌روزه کالاهای داخلی و خارجی در استان ننگرهار

نخستین نمایشگاه سه‌روزه بین‌المللی کالاهای داخلی و خارجی با همکاری وزارت صنعت و تجارت، اتاق تجارت و صنعت استان ننگرهار و شرکت نمایشگاه‌های وهاج در هتل ستاره‌های شرق در شهر جلال‌آباد مرکز استان ننگرهار در تاریخ ۳ تا ۵ مهرماه برگزار شد.

https://t.me/nmic96/117807

افتتاح یک بیمارستان 10 تختخوابی در شهرستان شیگل استان کنر

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته است که در بیمارستان 10 تختخوابی به هزینه 6 میلیون افغانی در منطقه مونی شهرستان شیگل استان کنر افتتاح شد. مولوی نور جلال جلالی، سرپرست وزارت بهداشت در مراسم افتتاحیه این مراکز بهداشتی گفت این بیمارستان در یک سال ساخته‌شده که برای 10 هزار نفر به‌صورت رایگان خدمات بهداشتی ارائه خواهد کرد. نامبرده اظهار داشت که کار باقیمانده بیمارستان 250 تختخوابی مرکزی استان کنر به‌زودی تکمیل و به بهره برادری سپرده خواهد شد که با تکمیل کار آن مشکلات بیماران استان‌های کنر و نورستان تا اندازی حل خواهد شد.

https://www.bakhtarnews.af/د-کونړ-په-شیګل-کې-لس-بستریز-روغتون-پرانی/

فراهم‌سازی فراگیری حرفه و اشتغال‌ صدها نفر در استان کنر

با تکمیل ساخت یک مرکز آموزش حرفه‌ای در استان کنر، برای صدها جوان در هشت رشته‌ی تخصصی فرصت فراگیری حرفه‌ فراهم شد. مولوی عمر، رئیس کار و امور اجتماعی کنر، در مراسم افتتاح این مرکز گفت هدف ایجاد این مرکز، فراهم‌سازی فرصت‌های فراگیری حرفه‌ و اشتغال‌زایی برای صدها نفر در کنر است. وی افزود در این مرکز، طی یک دوره‌ای سه‌ماهه، ۱۲۰نفر در هشت رشته‌ای حرفه‌ای آموزش خواهند دید. مولوی قدرت الله ابوحمزه، استاندار کنر، نیز در این مراسم اظهار داشت، امارت اسلامی متعهد است تا با ایجاد فرصت‌های اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری، رفاه اجتماعی برای مردم را فراهم کند.

https://www.bakhtarnews.af/dr/فراهم-سازی-فراگیری-حرفه-و-اشتغال-صده/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما