معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۷:۱۰

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته دوم مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بانک جهانی در اصلاح بخش مالی بنگلادش کمک خواهد کرد (کالرکانتا)

آقای صالح احمد، مسئول وزارت دارایی و تجارت دولت موقت بنگلادش، پس از دیدار با نمایندگان بانک جهانی و موسسه مالی بین المللی (IFC) به خبرنگاران گفت: بانک جهانی و موسسه مالی بین المللی (IFC) برای اصلاح بخش اقتصادی کشور کمک مشروط ارائه خواهد کرد. دکتر صالح احمد گفت، مجدداً با نمایندگان بانک جهانی و موسسه مالی بین المللی جلسه ای برگزار گردید. ما قبلاً نیز با  بانک جهانی در مورد نوع کمک ها صحبت کرده ایم. عمدتاً در مورد اصلاح بخش مالی و اداره مالیات با آنها صحبت شده است. وی گفت: اگر این پول را به دست آوریم صرف اصلاح حوزه بانکی و سازمان امور مالیاتی کشور خواهیم کرد. با این حال، دکتر صالح الدین میزان کمک وام در این قالب را اعلام نکرده است. ظاهراً مبلغ وام در نشست بانک جهانی در آمریکا در اکتبر آینده نهایی خواهد شد. این در حالی است که مقامات بانک جهانی در دیدار با دکتر محمد یونس در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل از اعطای وام 3.5 میلیارد دلاری خبر داده بودند.

علاقمندی چین به سرمایه گذاری در بخش شیلات بنگلادش (نیادیگانتا)

یائو ین، سفیر چین در داکا،با خانم فریده اختر، مسئول وزارت شیلات و دام دولت موقت بنگلادش، دیدار کرد و علاقه کشور خود را برای صید، فرآوری و صادرات ماهی‌های دریایی از بنگلادش به کشورهای مختلف اعلام کرد. سفیر چین عمدتاً به واردات ماهی دریایی، میگو، خرچنگ، کوچیا، جوت و محصولات جوت، انبه ابراز علاقه کرد. فریده اختر از رشد متعاقب روابط بنگلادش و چین ابراز خرسندی کرد و گفت: دو کشور می‌توانند برای صادرات محصولات بنگلادش بدون عوارض گمرکی به بازار چین با یکدیگر همکاری کنند.

 وام 300 میلیون دلاری بانک جهانی برای بهبود کیفیت هوای بنگلادش (اتفاق)

خانم سیده رضوانه حسن، مسئول وزارت محیط زیست، جنگل، تغییرات آب و هوا و منابع آب دولت موقت بنگلادش، پس از گفتگو با مارتین ریزر، معاون بانک جهانی در آسیای جنوبی و آقای عبدالای سک، مدیر کشوری بانک جهانی در داکا، اعلام کرد که بانک جهانی در پروژه هوای پاک بنگلادش BCA)  ( 300 میلیون دلار وام خواهد داد.

 در 28 روز بیش از 2 میلیارد دلار حواله وارد کشور شده است ( بیجنس استاندارد)

در 28 روز اول سپتامبر امسال، بنگلادشی‌های مقیم خارج حواله‌هایی حدود 2.11 میلیارد دلار ارسال کردند. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط بانک مرکزی بنگلادش حواله‌های ارسالی از طریق بانک های دولتی بالغ بر 679.10 میلیون دلار بوده است و 1.43 میلیارد دلار از طریق بانک های خصوصی وارد شده است. در سپتامبر سال گذشته، حواله‌های ارسالی 1.33 میلیارد دلار بود.

 دولت موقت دو محموله ال ان جی از سنگاپور وارد خواهد کرد ( جاگو نیوز)

دولت موقت بنگلادش تصمیم گرفته است دو محموله گاز طبیعی مایع (ال ان جی) را از سنگاپور وارد کند که مجموع هزینه آن 12.95 میلیارد دلار است. این محموله‌های ال ان جی از شرکت M/s Gunvor Singapore Private Limited با قیمت 13.57 دلار در هر واحد (MMBTE) خریداری خواهد شد.

 تورم نسبت به ماه قبل اندکی کاهش یافته است( بیجنس استاندارد)

اداره آمار بنگلادش (BBS) اعلام کرد که تورم کلی در سطح ملی در ماه سپتامبر کاهش یافته است. تورم کل در ماه اوت 10.49 درصد بود که در ماه سپتامبر به 9.92 درصد کاهش یافت. یعنی نسبت به ماه اوت 0.57 درصد کاهش داشته است. همچنین تورم قیمت مواد غذایی در سپتامبر به 10.40 درصد کاهش یافته است که در ماه اوت 11.35 درصد بوده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما