معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۱۵:۵۳

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در نیمه دوم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 208 میلیارد دینار هزینه‌های بودجه در طی 10 سال

کویت ضمن تاکید بر اهمیت اجرای استراتژی خود در سایه نوسان فزاینده قیمت نفت، به اقدامات سختگیرانه خود با هدف تنوع بخشی به منابع درآمد از جمله افزایش درآمدهای غیر نفتی و کاهش هزینه‌های غیر ضروری و بازگرداندن مازاد کنونی مالی دولت ادامه خواهد داد. منابع خاطرنشان کردند کویت به جز در سال مالی 2022/2023 که مازاد فعلی به ارزش 3. 6 میلیارد دینار داشته است، در بازه زمانی 2015-2014 لغایت 2024-2023 کسری واقعی داشته است. بنا بر اعلام روزنامه کویتی(النهار) مجموع هزینه‌های عمومی مندرج در محاسبات پایانی طی سال های مالی 2015-2014 لغایت 2024-2023 این کشور بالغ بر 1. 208 میلیارد دینار، درآمدهای فعلی آن به ارزش 95. 184 میلیارد دینار و کسری خالص آن بالغ بر 18. 23 میلیارد دینار بوده است. بودجه کویت در سال مالی 2024-2023 کمترین کسری واقعی به ارزش 56. 1 میلیارد دینار و بیشترین کسری را در سال مالی 2021-2020 به ارزش 5. 10 میلیارد دینار ثبت کرده است. کویت در زمینه هزینه‌ها در سال مالی 2018-2017 کمترین هزینه‌ها به ارزش 99. 15 میلیارد دینار و در مقابل بیشترین هزینه‌ها را در سال مالی 2024-2023 به ارزش 2. 25 میلیارد دینار داشته است. قابل توجه است حقوق و یارانه‌ها بیشترین سهم از هزینه‌های کویت را به خود اختصاص داده و سالانه در حال افزایش است این در حالی است که هزینه‌های سرمایه ای آن به شکل واضحی کاهش یافته است.

منبع: الأنباء

رقابت شش شرکت بین‌المللی برای اجرای قرارداد مشاوره تأسیسات پردازش زغال‌سنگ پالایشگاه بندر عبداله

شش شرکت بین المللی اخیراً از سوی شرکت ملی نفت کویت برای ارائه پیشنهادات خود جهت شرکت در مناقصه قرارداد ارائه خدمات مشاوره‌ای طراحی مهندسی اولیه تأسیسات پردازش زغال سنگ در پالایشگاه بندر عبدالله پذیرش شدند. قرار است جلسه پیش از واگذاری مناقصه در تاریخ 9 سپتامبر جاری برگزار شود و این شرکت‌ها تا مورخ 10اکتبر  2024 مهلت خواهند داشت پیشنهادات خود را ارائه کنند. این شش شرکت عبارتند از : شرکت مهندسی ژاپنی (تویو)، شرکت خدمات مهندسی نفت و گاز فرانسه (تکنیپ)، شرکت مهندسی استرالیایی (ورلی)، شرکت مهندسی آمریکایی(کی.بی.آر)، شرکت خدمات نفت و گاز انگلیسی (وود) و شرکت طراحی و مهندسی مستقر در دهلی (انجینیرز ایندیا). این نشریه پیش بینی کرد بخش پالایش نفت در کویت در ماه‌های آینده تغییرات بزرگی را تجربه خواهد کرد، به طوری که یک کمیته برای نظارت بر روند ادغام سه شرکت نفتی در کشور در تاریخ 12 اوت گذشته تشکیل شده است.

منبع: الأنباء

20.17 میلیون دینار تولیدات کشاورزی کویت در 7 ماه

بر اساس داده‌های رسمی،کویت در 7 ماه اول سال 2024 بالغ بر 821. 184 هزار تن از 68 نوع محصول کشاورزی با ارزش کلی بیش از 17. 20 میلیون دینار تولید کرده است. طبق این داده‌ها حجم محصولات کشاورزی کویت در سه ماهه نخست سال جاری به میزان 85. 98هزار تن به ارزش 143. 9میلیون دینار، در سه ماهه دوم به میزان 225. 75هزار تن به ارزش 06. 9میلیون دینار و در ماه ژوئیه گذشته به تنهایی به میزان 744. 10هزار تن به قیمت 967. 1میلیون دینار بوده است. گوجه‌فرنگی، خیار، سیب زمینی و فلفل به ترتیب بیشترین محصولات کشاورزی تولید کویت به شمار می رود.

منبع: الرای

بیش از 97 درصد افزایش درآمدهای سازمان صنایع کویت در سال 2023-2024

بر اساس محاسبات پایانی سازمان کل صنایع کویت، درآمدهای این سازمان در سال مالی 2023/2024 به میزان 5. 97درصد به ارزش حدود 91 میلیون دینار افزایش یافته و از 35. 93 میلیون دینار ثبت شده در سال مالی 2022/2023 به 35. 184 میلیون دینار رسیده است. از مهمترین علل رشد درآمد این سازمان تصمیم هیئت دولت در ماه ژانویه 2023 مبنی بر قیمت گذاری مجدد اجاره اراضی صنعتی و تجاری و تعرفه خدمات می‌باشد.

منبع: الرای

9.3 میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری کویت در عربستان

بازار عربستان در سال‌های اخیر شاهد سرمایه‌گذاری‌های گسترده تعداد زیادی از شرکت‌های کویتی در بخش‌های مختلف مانند ساخت و ساز، حمل و نقل، خدمات لوجستیک، مواد غذایی، تکنولوژی و تجارت خرده فروشی این کشور بوده، امری که در رشد و تنوع بخشی اقتصاد عربستان سهم به سزایی داشته است. عبدالرزاق المطوع مدیر کل شرکت کویتی (غالیه) گفت: بر اساس داده‌های رسمی عربستان طی همایشی در سال گذشته در کویت تحت عنوان (در عربستان سرمایه‌گذاری کنید) میزان سرمایه‌گذاری کویت در این کشور در بخش‌های مختلف بالغ بر 35میلیارد ریال (معادل 3. 9میلیارد دلار) بوده است. وی خاطرنشان کرد پروژه خط آهن میان کویت و عربستان یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها در زمینه حمل و نقل میان کشورهای شورای همکاری به شمار می‌آید، و این پروژه به کاهش هزینه‌های مربوط به حمل و نقل کمک خواهد کرد و بر قیمت کالاها و تقویت گردشگری میان این کشورها انعکاس مثبت خواهد داشت.

منبع: الرای

 344 میلیون دلار حجم صادرات مواد غذایی و کشاورزی هند به کویت

سفارت هند در کویت از سفر یک هیئت متشکل از 40 شرکت هندی متخصص در زمینه مواد غذایی، نوشیدنی و کشاورزی طی روزهای 8 الی 10 ماه جاری به کویت و دیدار آن با مسئولان اتاق بازرگانی و صنایع و بخش کشاورزی و مواد غذایی این کشور خبرداد. این سفارت اعلام کرد حجم صادرات محصولات غذایی و کشاورزی هند به کویت در سال مالی 2023-2024 بالغ بر 36. 344 میلیون دلار بوده است.

منبع: القبس

12.6درصد از بودجه دولت کویت صرف آموزش و پرورش می‌شود

کویت به مناسبت شرکت در روز جهانی سواد آموزی که هر ساله در هشتم سپتامبر برگزار می‌شود، دستاوردهای برجسته‌ای در زمینه آموزش کسب کرده است و در زمره کشورهای پیشرو در این زمینه در حوزه خلیج فارس و جهان عرب قرار گرفته است. کویت در سال مالی 2023-2024 حدود 6. 12درصد از بودجه عمومی خود را در زمینه آموزش و پرورش هزینه کرده است.نرخ بی‌سوادی در سال 2024 در میان مردان نزدیک به 14. 0 درصد و در میان زنان نزدیک به 2 درصد می‌باشد.

منبع: القبس

مشارکت اقتصادی میان کویت و مالزی

اتاق بازرگانی و صنعت کویت از سلیمان شاه الحاج رئیس دیوان حاکم ایالت سلانگور در مالزی و هیئت اقتصادی همراه وی استقبال کرد. در این دیدار که علاء الدین محمد نور سفیر مالزی در کویت نیز در آن حضور داشت روابط دوستانه و مستحکم میان کویت و مالزی بررسی  و بر نقش بخش خصوصی در زمینه‌های توسعه اقتصادی و تقویت همکاری بازرگانی از طریق جذب پروژه‌های سرمایه‌گذاری و تجاری و ایجاد مشارکت‌های موفق بین دو طرف تأکید شد. اتاق بازرگانی کویت آمادگی خود را برای ارائه تمام خدمات لازم به منظور توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور اعلام کرد.

منبع: القبس

60 میلیارد دلار هزینه کویت در پروژه‌های زیرساختی و انرژی

به گزارش شرکت «ریسرچ اند مارکتس»، کویت قصد دارد بیش از 60 میلیارد دلار در پروژه‌های مختلف در زمینه‌های زیرساختی، بهداشت، محیط زیست و انرژی هزینه کند. به طوری که 5درصد از این پروژه‌ها به صورت مشارکتی بین بخش‌های عمومی و خصوصی انجام خواهد شد. قابل توجه است این هزینه‌های کلان در پی افزایش حجم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیر ساختی در کشورهای شورای همکاری به طور کلی صورت می‌گیرد. لیست پروژه‌هایی که کویت تصمیم به سرمایه‌گذاری در آنها دارد شامل 14 پروژه عمومی اصلی و 4 پروژه مشارکتی به هزینه بالغ بر حدود 2. 3 میلیارد دلار می‌باشد. طبق این گزارش کویت در سال 2023 حدود 8. 6میلیارد دلار صرف توسعه پروژه منطقه مسکونی (جنوب سعد عبدالله) کرده است که هدف از آن ساخت و توسعه شهرک هوشمند و دوستدار محیط زیست بر اساس استانداردهای بین المللی می‌باشد. این شهرک در مساحتی بالغ بر 4. 64کیلومتر مربع احداث خواهد شد که بیش از 30هزار واحد مسکونی با ظرفیت اسکان 400 هزار نفر در بر خواهد داشت. در ادامه این گزارش آمده است وزارت آب و برق و انرژی تجدیدپذیر کویت بر اجرای پروژه انرژی تجدیدپذیر ( الشقایا ) نظارت دارد که این پروژه غول‌پیکر از تکنولوژی‌های فتوولتائیک و انرژی خورشیدی متمرکز استفاده می‌کند و پروژه‌های متعدد دیگر در زمینه انرژی تجدیدپذیر از جمله پروژه فتوولتائیک با ظرفیت 200مگاوات در منطقه العبدلی را در برمی‌گیرد.

منبع: الأنباء

رشد 13. 2 درصدی صادرات کشورهای شورای همکاری به کره جنوبی در نیمه اول سال

حجم صادرات کشورهای شورای همکاری به کره جنوبی در نیمه اول سال جاری با رشد اندک به میزان 13. 2 درصد به حدود 687. 40میلیارد دلار رسید این در حالیست که این رقم در مدت مذکور در سال گذشته بالغ بر 837. 39 میلیارد دلار بوده است. بر اساس آخرین داده‌های دولت کره جنوبی، حجم واردات این کشورها از کره جنوبی در مدت یاد شده به ارزش 341. 6 میلیارد دلار بوده است. کویت با صادرات به ارزش 396. 4 میلیارد دلار در رتبه چهارم قرار گرفته است و حجم واردات آن از کره جنوبی بالغ بر 38. 206 میلیون دلار بوده است.

منبع: الأنباء

رشد 7 در صدی تجارت غیر نفتی کویت و هند

اتاق بازرگانی و صنعت کویت از یک هیئت اقتصادی متشکل از 31 شرکت هندی متخصص در  بخش مواد غذایی و کشاورزی به ریاست اسرار احمد معاون رئیس اجرایی اتحادیه سازمان‌های صادرات هند، و با حضور آدرش سویکا سفیر هند در این کشور استقبال کرد. در این نشست که به منظور تقویت روابط و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه امنیت غذایی برگزار شده بود ضمن تأکید بر روابط تاریخی و اقتصادی عمیق میان دو کشور، به رشد 7 درصدی تجارت غیر نفتی بین کویت و هند که در سال 2023 به بیش از 2 میلیارد دلار رسیده بود اشاره شد. در پایان نمایشگاهی از محصولات هندی در سازمان اتاق بازرگانی و صنعت کویت افتتاح شد که به مدت دو روز 9 و 10 سپتامبر به منظور آشنایی با محصولات هندی و ایجاد شراکت‌های جدید در بخش‌های غذایی و کشاورزی، برگزار خواهد شد.

منبع: الأنباء

تعویق اجرای پروژه توسعه انبار سوخت شرکت نفت کویت

بنابر گزارش نشریه مید احتمال می‌رود اجرای پروژه توسعه انبار سوخت شرکت نفت کویت در منطقه المطلاع، با هزینه بالغ بر 850 میلیون دلار به دلیل ناتمام بودن ارزیابی‌های فنی و مالی به تعویق بیفتد. این پروژه شامل ساخت تأسیسات پمپ جدید در دو پالایشگاه (بندر الاحمدی و شعیبه )، خط لوله کشی، نصب سیستم‌های ایمنی و آتش نشانی و ساخت انبارها‌ی ذخیره می‌باشد. به گزارش این نشریه بحث‌هایی درباره نوع سوخت‌های ذخیره شده در انبار نیز در حال انجام است، برخی مسئولین تمایل دارند از سوخت‌های غیر مطابق با استانداردهای اروپایی استفاده کنند تا فرصت‌های صادراتی بیشتری فراهم شود، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند از سوخت‌های استاندارد اروپایی به دلیل کم ضرر بودن تأثیر محیطی، در داخل کشور استفاده شود.

منبع: القبس

افتتاح اولین کارخانه فیبرنوری در کویت

زیاد الناجم معاون وزیر بازرگانی و صنعت کویت، و پارک چئونگ سوک سفیر کره در این کشور، با همکاری شرکت (تایهان کابل) و پیمانکاری (رانک) نخستین کارخانه تولید کابل‌های فیبر نوری کویت را با هزینه 40 تا 50 میلیون دلار در منطقه صنعتی (بندر عبداله) افتتاح کردند. الناجم اظهار داشت کویت به این نوع کارخانه‌ها برای به‌روز رسانی شبکه کابل‌های خود نیاز دارد. وی افزود وزارت بازرگانی از چنین پروژه‌هایی که به تأمین زیرساخت‌های لازم کمک خواهد کرد، حمایت و تسهیلات لازم را در این زمینه ارائه می‌کند. نامبرده اضافه کرد خط تولید نخست این کارخانه بالغ بر 500 هزار کیلومتر کابل و دومین خط تولید آن بالغ بر یک میلیون کیلومتر در سال خواهد بود. تولیدات فعلی کارخانه نیاز بازار کویت را پوشش می‌دهد و به زودی برای بازارهای منطقه‌ای مانند عراق نیز عرضه خواهد شد.

منبع: الرای

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما