معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۰۹:۱۸

اخبار اقتصادی هند - مومبای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

حذف مالیات های نفت خام، پس از کاهش قیمت های جهانی نفت و گاز

دولت مرکزی هند با صدور اطلاعیه ای مورخ 17 سپتامبر ، مالیات بر نفت خام را از 1850 روپیه در هر متریک تن به صفر رساند. دولت هر دو هفته یک بار نرخ مالیات ها را مرور و بررسی می‌کند، حذف مالیات در پی کاهش قیمت های جهانی نفت خام انجام شده است. پیش از این دولت هند در مرور قبلی نرخ مالیات بر نفت خام تولیدی داخل این کشور را از 31 اوت با 11.9 درصد کاهش از 2100 روپیه به 1850 روپیه در هر تن کاهش داده بود.

پانکاج جین معاون وزیر نفت هند در تاریخ 12 سپتامبر ضمن اشاره به جلسه مسئولین وزارت نفت با وزارت مالی هند و مذاکره در خصوص تعیین نرخ مالیات های سوختی گفته بود بخش دارایی در مورد ادامه کاهش مالیات ها تصمیم خواهد گرفت. وی ضمن اذعان به کاهش قیمت های جهانی نفت در 10 روز گذشته، به ضرورت توجه به سیر آنها و عدم تصمیم گیری سریع تاکید کرد.

https://www.moneycontrol.com/news/business/economy/govt-scraps-windfall-tax-on-petroleum-crude-12824050.html 

وزیر نفت هند: دهلی نو امکان افزایش واردات نفت از برزیل را بررسی می‌کند

وزیر نفت هند در دیدار با رئیس شرکت بزریلی نفت پتروبراس اعلام کرد دهلی نو در حال بررسی امکان افزایش واردات نفت از برزیل است. هاردیپ سینگ پوری وزیر نفت هند در تویت خود در سایت ایکس ضمن اشاره به این موضوع به گام های بعدی طرفین در راستای افزایش خرید نفت خام از این شرکت دولتی توسط شرکت های انرژی هندی تاکید کرد. وی گفت ما در مورد فرصت‌های موجود همکاری در هر دو کشور هند و برزیل، به ‌ویژه در پروژه‌های اکتشاف و استخراج منابع در آب‌های عمیق و بسیار عمیق دریایی و همچنین در مورد شکل دهی مسیر آینده، برای کسب درآمد بهتر از سرمایه گذاری‌های خود در برزیل گفتگو نمودیم.

برزیل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان و پیشرو در سوخت های زیستی مانند اتانول ها و بیودیزل های حاصل از روغن‌های گیاهی است. هند و برزیل همچنین در توسعه سوخت های هوانوردی همکاری خواهند نمود و دستور کار پیشبرد «اتحاد جهانی سوخت های زیستی» را در اجلاس G20 به ریاست برزیل مطرح و بررسی خواهند کرد. وزیر نفت هند از رئیس شرکت پتراوس برای شرکت در  هفته انرژی هند که از 11 تا 14 فوریه 2025 در دهلی برگزار می‌شود، دعوت نمود.

هند، سومین واردکننده بزرگ نفت خام در جهان است و اکنون با توجه به تنش های ژئوپلیتیکی مانند جنگ روسیه و اوکراین در تلاش برای تنوع بخشیدن به واردات انرژی خود می‌باشد. بنابر این استراتژی شرکت‌های مهم نفتی هند - Indian Oil Corporation Ltd (IOCL)، Hindustan Petroleum Corporation Ltd (HPCL) و Bharat Petroleum Corporation Ltd (BPCL) - در حال مذاکره با شرکت پتروبراس از برزیل برای انعقاد قراردادهای بلندمدت عرضه نفت خام به هند هستند.

طی ماه‌های آوریل و جولای سال جاری نمایندگان شرکت های هندی IOCL ، HPCL و BPCL برای مذاکره با شرکت پتروبراس  جهت عرضه مستمر نفت خام، به برزیل سفر کردند. BPCL هم اکنون پالایشگاهِ BPCL در حال آزمایش نفت خام برزیلی می‌باشد، ولیکن هنوز هیچگونه قراردادی میان شرکت های دو کشور منعقد نگردیده است.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/energy/oil-gas/india-discusses-raising-oil-imports-from-brazil-minister-puri-says/articleshow/113511814.cms

 شرکت خودروسازی ماروتی پیش از رونمایی از اولین خودروی برقی خود در صدد احداث 25000 ایستگاه شارژ است

شرکت ماروتی سوزوکی هند، پیش از عرضه اولین خودروی برقی و شاسی بلند خود به نام Concept eVX، قصد دارد حدود 25000 ایستگاه شارژ EV را در اقصی نقاط هند راه اندازی نماید.

ماروتی برای دستیابی به این هدف تصمیم دارد از 5100 مرکز خدمات خود در 2300 شهر هند  استفاده کند. شرکت ماروتی اکنون در حال مذاکره با شرکت های بازاریابی نفت و شرکت های انرژی برای احداث تاسیسات مجهز  شارژ در اقصی نقاط هند است. پیش از این فقدان چنین اکوسیستمی چالشی بزرگ در انتقال کشور به سوی خودروهای برقی بود.

کارشناسان شرکت ماروتی بررسی تجهیزات و کارگاه‌های نمایندگی‌های خود را برای احداث ایستگاه‌های شارژ شروع کرده اند. ماروتی قصد دارد حداقل یک جایگاه اختصاصی مجهز به دو نقطه شارژ در مراکز خدمات خود داشته باشد. این شرکت هم اکنون دوره‌های آموزشی خدمات مرتبط را برای تکنیسین‌های خود در شهر بنگلور آغاز کرده است.

https://www.business-standard.com/companies/news/maruti-suzuki-to-set-up-25-000-ev-charging-stations-ahead-of-evx-launch-124091900355_1.html

وزیر مخابرات هند: 97 درصد شهرها و 80 درصد جمعیت کشور هند تحت پوشش اینترنت نسل پنجم قرار دارند

با تکمیل 100 روز از تشکیل دولت جدید هند به رهبری نارندرا مودی،  آقای جیوتیرآدیتیا اِسکیندیا وزیر مخابرات هند در کنفرانسی مطبوعاتی خود با محور «گزارش پیشرفت بخش مخابرات هند» اشاره داشت که در این مدت 7258 برج مخابراتی (ویژه موبایل)‌ در کشور نصب شده و متعاقب آن، ارتباطات همراه میان 9560 روستای محروم برقرار گردیده است. دولت هند در مجموع قصد نصب 27648 برج مخابراتی تا پایان این دوره را دارد  و در 100 روز اول فعالیت خود، 27 درصد از این تعداد برج ها نصب و به شبکه مخابراتی متصل شده اند. وی تاکید کرد هند یکی از معدود کشورهای جهان با چهار اوپراتور مخابراتی مجهز است و بخش مخابرات این کشور از شرایط خوب و سلامتی برخوردار است.

https://www.business-standard.com/industry/news/97-of-cities-80-population-covered-by-5g-jyotiraditya-scindia-124092301160_1.html

 ارزش واردات فولاد تمام شده هند از چین در بازه زمانی آوریل تا اوت به بالاترین رقم در 7 سال گذشته رسید

داده‌های دولتی هند نشان می دهد واردات محصولات نهایی فولاد هند از چین طی 5 ماه اول سال مالی 2025 به بالاترین رقم در 7 سال گذشته رسیده است. در همین بازه زمانی کل واردات فولاد تمام شده ی هند به رکورد 3.7 میلیون تن متریک که بالاترین رقم در 6 سال گذشته است رسید. طی این مدت واردات این دسته از محصولات به هند بیش از صادرات بوده است.

با افزایش تقاضای فولاد در بخش های زیرساختی و خودروسازی هند (که دومین تولید کننده فولاد خام جهان است)، مصرف آن در چند ماه اخیر شتاب قابل توجهی پیدا کرده است.

طبق داده‌ها، هند از آوریل تا آگوست، 1.1 میلیون تن فولاد از چین خریداری کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 31.7 درصد افزایش یافته است.

طی این مدت چین بزرگترین صادرکننده فولاد تمام شده به هند بوده  و پس از آن کره جنوبی و ژاپن بزرگترین صادرکننده در رتبه‌های بعدی صادرات این محصول به هند می‌باشند.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/indl-goods/svs/steel/indias-finished-steel-imports-from-china-hit-7-year-high-in-april-august-data-shows/articleshow/113597277.cms

 با افزایش واردات هند به رکورد 64.36 میلیون دلار،  کسری تجاری هند در ماه آگوست به 29.65 میلیارد دلار رسید

بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی هند، کسری تجاری این کشور در ماه آگوست سال جاری به 29.65 میلیارد دلار رسید، در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته این رقم 24.2 میلیارد دلار بوده و در جولای سال جاری کسری تجاری 23.5 میلیارد بوده است. صادرات کالاهای تجاری هند در ماه آگوست از 38.28 میلیارد دلار نسبت به سال گذشته به 34.71میلیارد دلار کاهش یافت. اقتصاددانان کسری تجاری هند را در حدود 23 میلیارد دلار پیشبینی کرده بودند. سونیل بارتوال معاون وزارت بازرگانی در اشاره به هزینه‌های بالای حمل بار توسط کشتی‌ها و رکود در چین به خبرنگاران گفت: با شرایط جهانی فعلی صادرکنندگان با چالش های متعددی روبرو هستند.   

https://economictimes.indiatimes.com/news/economy/foreign-trade/indias-august-trade-deficit-widens-to-29-65-bln-after-imports-hit-all-time-high-at-64-36-bn/articleshow/113424199.cms?from=mdr

سفر وزیر بارزگانی هند به کشور لائوس با هدف مذاکرات بر سر توافق تجارت آزاد هند - آ سه آن

روز جمعه 30 شهریور آقای پیوش گویال وزیر بازرگانی هند سفر دو روزه خود به کشور لائوس را به منظور شرکت در جلسه وزرای اقتصادی هند - آ سه آن و همچنین برای شرکت در دوازدهمین نشست وزرای اقتصادی اجلاس سران آسیای شرقی، آغاز کرد. وزارت بازرگانی هند طی بیانیه ای اعلام کرد در نشست جلسه وزرای اقتصادی هند - آ سه آن، مقامات طرفین، پیشرفت مذکرات جهت بازبینی توافقنامه تجارت کالا میان هند و کشورهای آ سه آن را مورد بررسی قرار خواهند داد.

وزارت بازرگانی افزود آقای گویال درحاشیه دو جلسه اصلی دیدارهای دوجانبه با شماری از همتایان خود از کشورهای مدعو خواهد داشت. در این سفر ملاقات با وزرای کشورهای لائوس، کره، مالزی، سوئیس و میانمار تنظیم شده است. هند در سال 1992 به گروه آ سه آن ملحق شد  و از سال 2022 "شریک راهبردی جامع" این گروه می‌باشد. کشورهای عضو آ سه آن در مجموع دومین شریک بزرگ تجاری هند بوده اند. در سال مالی قبلی صادرات هند به 10 کشور عضو این گروه 41.2 میلیارد دلار بوده در حالیکه واردات  80 میلیارد دلار اعلام شده است.

 مذاکرات بعدی هند - آ سه آن با هدف بازبینی توافقنامه تجارت آزاد در ماه نوابر برگزار خواهد شد.

https://www.business-standard.com/economy/news/piyush-goyal-to-review-india-asean-trade-pact-talks-progress-in-laos-124092000482_1.html

وزیر صنایع سنگین  هند، طرح 84 میلیون دلاری سرمایه گذاری برای احیای صنعت سیمان سازی را بررسی کرد

اچ دی کوماراسوامی وزیر صنایع سنگین هند در بازدید از شرکت سیمان هند با مسئولیت محدود اهداف خود برای احیای صنعت سیمان با سرمایه گذاری به ارزش 700 کرور روپیه (حدوداً 84 میلیون دلار) را مطرح کرد. وی در این بازدید همچنین به چالش های اقتصادی پیش روی مزارع چای در ایالت آسام اشاره کرد و به ضرورت حمایت دولت از کارگران این مزارع نیز تاکید کرد.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/indl-goods/svs/cement/union-minister-h-d-kumaraswamy-outlines-rs-700-cr-investment-plan-for-cement-industry-revival/articleshow/113606689.cms

اداره مالیات، شرکت هندوجا گلوبال سولوشنز را به فرار مالیاتی به ارزش 2500 کرور روپیه متهم کرد

اداره مالیات بر درآمد هند، شرکت هندوجا گلوبال سولوشنز (HSG) را به فرار مالیاتی به ارزش 2500 کرور روپیه (در حدود 300 میلیون دلار) متهم کرده است.

گزارش داخلی این بخش پس از تحقیقات ۹ ماهه خود، این اتهامات علیه شرکت مذکور را وارد میداند. ماموران مالیات، با استناد به قانون عمومی مبارزه با اجتناب مالیات[3]، مدعی شدند شرکت HGS ، پس از فروش واحد خدمات بهداشت و درمان خود که سودآور بوده، برای اجتناب از پرداخت مالیات با یک شرکت زیان ده ادغام شده است.

سخنگوی شرکت ضمن اشاره به ارائه مدارک و اسناد مربوطه و نظر کارشناسان حقوقی و مالیاتی مبنی بر مطابقت تراکنش های شرکت با مقررات مالیاتی افزود در صورت صدور اخطاریه ی ماموران مالیاتی، شرکت طبق شرایط و ضوابط موجود به مراجع قضایی مراجعه خواهد کرد.

شرکت HSG شاخه خدمات بهداشت و درمان خود را به شرکت Betain BV که شاخه ای از شرکت  Baring Private Equity Asia (BPEA) است فروخت. پس از فروش، این شرکت شاخه ی تجارت رسانه ای و ارتباطات دیجیتالی خود با عنوان NDL را با شرکت HGS ادغام کرد. طبق یافته‌های بخش مالیات ، NDL نهادی زیان ده بوده و این ادغام شرکت ها صرفاً به منظور فرار از پرداخت مالیات و سودآوری طراحی شده است.

هندوجا گلوبال سولوشنز زیرمجموعه ای از گروه هندوجا است که دارای نهادهایی حقوقی مانند بانک IndusInd، موسسه مالی هندوجا لیلاند، بانک هندوجا (سوئیس)، آشوک لیلاند، فناوری هندوجا با مسئولیت محدود، بیمارستان ملی و مرکز تحقیقات پزشکی پی. دی. هندوجا و غیره است.

https://www.business-standard.com/companies/news/i-t-dept-accuses-hinduja-global-solutions-of-rs-2-500-crore-tax-evasion-124092500290_1.html

معرفی اولین «معلم کمکی هوش مصنوعی» در ایالت اوتارکند

در یک تحول پیشگامانه برای نظام آموزشی هند، Medha AI، اولین معلم کمکی هوش مصنوعی در هند، آماده برای دگرگون ساختن نحوه آموزش معلمین و فراگیری دانش آموزان است. Medha AI که برای عملکرد بی وقفه و حتی بدون اتصال به اینترنت طراحی شده است، ابزاری قوی برای افزایش تجربه آموزشی، به ویژه در مناطق روستایی و دورافتاده، توسعه یافته که توسط شرکت Cograd طراحی شده است.

Medha AI با هدف رفع شکاف آموزشی میان مناطق شهری و روستایی معرفی شده است. توانایی آن برای کار آفلاین یک مزیت قابل توجه است که تضمین کننده استفاده آموزگاران و معلمین از ابزارهای آموزشی پیشرفته است که در مناطقی با دسترسی محدود به اینترنت تدریس می‌کنند.

این نوع بستر از هوش مصنوعی، با هدف حمایت از معلمان با ارائه کمک به موقع در برنامه ریزی درس، ارائه محتوا و ارزیابی دانش آموزان طراحی شده که به موجب آن بار اداری آنها را کاهش داده و به آنها اجازه تمرکز بیشتر بر تدریس تعاملی و شخصی را می دهد.

طرح های اخیر ابتکاری در ایالت اوتاراکند

طرح اخیر Medha AI در پی یک سری از ابتکارات با هماهنگی با وزارت آموزش در ایالت اوتارکند اجرا شده است. هدف از این همکاری، ادغام فناوری پیشرفته در چارچوب آموزشی ایالت، افزایش تجربه تدریس و یادگیری برای مربیان و دانش آموزان است.

یکی از پروژه‌های مهم این ابتکار[4] دوره آموزشی برای ماموران آموزش منطقه (BEOs) در اوتاراکند در خصوص استفاده از Medha AI است. این ماموران نقش تعیین کننده ای در نظارت بر استانداردهای آموزشی و اجرای سیاست ها در سطوح پایه ایفا می‌کنند. وزارت آموزش با مجهز ساختن آنها به مهارت‌های استفاده از Medha AI، قصد دارد تاثیری موج دار ایجاد  و اطمینان حاصل نماید تا کلاس های درسی از مزایای هوش مصنوعی به طور مؤثر بهره مند گردند.

کارگاه‌هایی که برای این ماموران برگزار شده به جنبه‌های مختلف Medha AI از جمله کاربردهای آن در مدیریت کلاس درس، برنامه ریزی درسی و مشارکت دانش آموز توجه دارد. بازخورد شرکت‌کنندگان در این گونه دوره‌ها بسیار مثبت بوده، و نسبت به توانایی Medha AI در ساده‌سازی فرآیندهای آموزشی و بهبود نتایج یادگیری مشتاقانه ابراز امیدواری کرده اند.

https://www.indiatoday.in/amp/education-today/news/story/empowering-education-uttarakhand-unveils-indias-first-teacher-assistive-ai-2606119-2024-09-25

[1] Centre of Indian Trade Unions

[2] Samsung India Worker’s Union (SIWU)

[3] General Anti Avoidance Rule

[4] Block Education Officer

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما