معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۰۸:۴۷

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته چهارم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سمپوزیوم بین المللی فلزات برای اولین بار در باکو برگزار می‌شود

در آستانه بیست و نهمین نشست کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی (کوپ 29)، سمپوزیوم بین المللی فلزات با عنوان «هنر فولاد باکو 2024» در تاریخ 17 تا 30 سپتامبر برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری سمپوزیوم نشان دادن این است که هنر و متالورژی می‌توانند به عنوان کاتالیزور برای تغییرات محیطی و توسعه پایدار عمل کنند.

https://t.me/bakutvxeber/84389

در نیمه اول سال جاری در آذربایجان 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی شده است

در 6 ماهه سال جاری میلادی، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آذربایجان به میزان 3 میلیارد دلار بوده است. به گزارش «آذرتاج»، این مطلب را سامیر نصیروف مدیر اداره آمار بانک مرکزی آذربایجان در نشست خبری در مورد تراز پرداخت ها بیان کرد. سامیر نصیروف گفت: سرمایه گذاری مستقیم آذربایجان در کشورهای خارجی به میزان 998 میلیون دلار بوده است.

https://azertag.az/xeber/birinci_yarimilde_azerbaycana_3_milyard_dollar_birbasa_investisiya_yatirilib-3175610

آذربایجان 37 میلیارد متر مکعب گاز در سال 2023-2024 صادر کرده است

سال گذشته و در 8 ماهه سال جاری 41 میلیون تن نفت و 37 میلیارد متر مکعب گاز از طریق  خطوط لوله به ترکیه و بازارهای جهانی صادر شده است.

به گزارش «آپا-اکونومیکس» به نقل از وزارت انرژی، این مطلب را پرویز شهبازوف وزیر انرژی در سخنرانی خود در چهارمین نشست وزرای انرژی سازمان کشورهای ترک که در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد، بیان کرد.

به گفته وی، همکاری در زمینه انرژی به عنوان یک رکن استراتژیک روابط بین کشورهای ترک ارزیابی شد و گفته شد که سهم بزرگ اتحادیه انرژی آذربایجان و ترکیه مانند «باکو - تفلیس- جیهان»، باکو-تفلیس-ارزروم، «تاناپ» و کریدور گاز جنوبی، امروز امنیت انرژی بسیاری از کشورها همراه با ترکیه را تضمین می‌کند. سال گذشته و در 8 ماهه سال جاری 41 میلیون تن نفت و 37 میلیارد متر مکعب گاز از طریق این خطوط لوله به ترکیه و بازارهای جهانی منتقل شده است. پیش بینی می‌شود امسال از 25 میلیارد متر مکعب صادرات گاز 9.8 میلیارد متر مکعب به ترکیه و 12.5 میلیارد متر مکعب به اروپا صادر شود.

وزیر انرژی گفت: توافق بر سر انتقال 2 میلیون تن نفت قزاقستان از طریق «باکو - تفلیس – جیهان» و افزایش تدریجی این حجم ها دلیلی بر نقش وحدت بخش آذربایجان بین آسیای مرکزی، ترکیه و اروپا است.

وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری آذربایجان با کشورهای عضو و ناظر سازمان کشورهای ترک در سال گذشته از مرز 9 میلیارد دلار گذشت، گفت که این کشورها 18.2 میلیارد دلار در اقتصاد آذربایجان و بالعکس آذربایجان 20.3 میلیارد دلار در این کشورها سرمایه گذاری کردند.

https://apa.az/senaye-ve-energetika/azerbaycan-2023-2024-cu-illerde-37-mlrd-kubmetr-qaz-ixrac-edib-866300

آذربایجان بیش از 20 میلیارد دلار در اقتصاد کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک سرمایه گذاری کرده است

سال گذشته، حجم مبادلات تجاری آذربایجان با کشورهای عضو و ناظر سازمان کشورهای ترک (TDT) از مرز 9 میلیارد دلار گذشت. این کشورها 18.2 میلیارد دلار در اقتصاد آذربایجان و آذربایجان 20.3 میلیارد دلار در این کشورها سرمایه گذاری کردند.

بر اساس اعلام وزارت انرژی، این مطلب را پرویز شهبازوف وزیر انرژی در چهارمین نشست وزرای انرژی سازمان کشورهای ترک که در بیشکک، پایتخت قرقیزستان برگزار شد، بیان کرد.

وی افزود: همکاری در زمینه انرژی به عنوان یک رکن استراتژیک روابط بین کشورهای ترک ارزیابی شده است. گزارش شده است که سهم بزرگ اتحادیه انرژی آذربایجان و ترکیه مانند «باکو - تفلیس- جیهان»، باکو-تفلیس-ارزروم، «تاناپ» و کریدور گاز جنوبی، امروز امنیت انرژی بسیاری از کشورها همراه با ترکیه را تضمین می‌کند.

سال گذشته و در ۸ ماهه امسال ۴۱ میلیون تن نفت و ۳۷ میلیارد متر مکعب گاز از طریق این خطوط لوله به ترکیه و بازارهای جهانی عرضه شد. پیش بینی می‌شود امسال از 25 میلیارد متر مکعب صادرات گاز آذربایجان  9.8 میلیارد متر مکعب به ترکیه و 12.5 میلیارد متر مکعب به اروپا صادر شود. توافق بر سر انتقال 2 میلیون تن نفت قزاقستان از طریق «باکو - تفلیس – جیهان» و افزایش تدریجی این حجم ها دلیلی بر نقش وحدت بخش آذربایجان بین آسیای مرکزی، ترکیه و اروپا است.

https://t.me/economy_az/18770

پرویز شهبازوف: در سال جاری، حجم انتقال گاز آذربایجان به ترکیه 9.8 میلیارد متر مکعب خواهد بود

وزیر انرژی در جریان سخنرانی خود در نشست چهارم وزرای انرژی سازمان کشورهای ترک که در بیشکک برگزار شد، تاکید کرد که همکاری انرژی به عنوان یک رکن استراتژیک روابط بین کشورهای ترک ارزیابی می‌شود.

وی افزود: سهم بزرگ اتحادیه انرژی آذربایجان و ترکیه مانند «باکو - تفلیس- جیهان»، باکو-تفلیس-ارزروم، «تاناپ» و کریدور گاز جنوبی، امروز امنیت انرژی بسیاری از کشورها همراه با ترکیه را تضمین می‌کند.

همچنین خاطرنشان شد که در سال 2023 و 8 ماهه امسال، 41 میلیون تن نفت و 37 میلیارد متر مکعب گاز از طریق خطوط لوله به بازارهای ترکیه و جهان عرضه شده است.

https://t.me/SputnikAz/50176

شورای بازرگانی آذربایجان و عراق تشکیل می‌شود

شورای بازرگانی آذربایجان و عراق تشکیل می‌شود. به گزارش «آپا اقتصاد»، توافقنامه ای در خصوص تشکیل شورای تجاری آذربایجان و عراق بین طرف آذربایجانی و فدراسیون اتاق های بازرگانی عراق امضا شد. این توافقنامه امروز در چارچوب مجمع تجاری آذربایجان و عراق در باکو امضا شد.

https://apa.az/sahibkarliq/azerbaycan-iraq-biznes-surasi-yaradilacaq-866659

 نیکول پاشینیان احتمال خرید گاز از آذربایجان را در صورت عبور خط لوله ترانزیتی صادرات گاز از خاک ارمنستان منتفی نمی داند

نیکول پاشینیان احتمال خرید گاز از آذربایجان را در صورت عبور خط لوله انتقال گاز از خاک ارمنستان منتفی نمی داند. به گزارش «آذرتاج»، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، این مطلب را در اجلاس جهانی ارامنه بیان کرد.

وی گفت: ما از روسیه و ایران گاز وارد می‌کنیم. باکو بارها اعلام کرده است که اگر توافقنامه صلح بین دو کشور منعقد شود، ارمنستان می‌تواند از آذربایجان گاز بخرد. اگر خط لوله ترانزیتی صادرات گاز آذربایجان به نخجوان یا ترکیه از خاک ارمنستان عبور کند، این گزینه را نمی‌توان منتفی دانست.

لازم به ذکر است که شرکت روسی «گازپروم» در حال حاضر تنها تامین کننده گاز طبیعی ارمنستان است و گازی که ارمنستان از ایران خریداری می‌کند فقط در چارچوب برنامه «تبادل گاز در ازای برق» مصرف می‌شود.

https://t.me/azertacnews/23443

آذربایجان در سال آینده تعدادی از هزینه‌ها را افزایش خواهد داد

هزینه‌های آموزشی با 8.7 درصد افزایش به 4 میلیارد و 945.8 میلیون منات خواهد رسید.

هزینه‌های حفاظت از محیط زیست با 10.8 درصد افزایش به 417.7 میلیون منات خواهد رسید.

هزینه‌های فرهنگ، هنر، اطلاعات، تربیت بدنی، سیاست های جوانان و سایر فعالیت ها با 10.4 درصد افزایش به 635.3 میلیون منات خواهد رسید.

هزینه‌های مراقبت های بهداشتی با 7 درصد افزایش به 1 میلیارد و 997.2 میلیون منات خواهد رسید.

هزینه‌های خدمات عمومی‌با 15.4 درصد افزایش به 5 میلیارد و 241.3 میلیون منات خواهد رسید.

https://t.me/operativmedia/36784

پیش بینی می‌شود درآمد مردم جمهوری آذربایجان در سال آینده به 90 میلیارد منات برسد

پیش بینی می‌شود در سال 2025 درآمد اسمی مردم جمهوری آذربایجان به 90.1 میلیارد منات برسد. خبرگزاری «رپورت» با استناد به «اعلامیه شاخص های اولیه دولت و بودجه‌های اجمالی سال 2025» که توسط وزارت دارایی منتشر شده است، در این باره گزارش داد. بر اساس این گزارش، درآمد مردم در این کشور در سال 2026 به 97.1 میلیارد منات، در سال 2027 به 104.5 میلیارد منات و در سال 2028 به 112.5 میلیارد منات خواهد رسید. لازم به ذکر است که درآمد اسمی مردم جمهوری آذربایجان در ماه‌های ژانویه تا اوت سال جاری به میزان 53 میلیارد و 947.2 میلیون منات بوده که 6.1 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

https://report.az/maliyye-xeberleri/azerbaycanda-gelen-il-ehalinin-gelirlerinin-90-milyard-manata-catacagi-proqnozlasdirilir/

آذربایجان قصد دارد تا سال 2030 ظرفیت تولید 7 گیگاوات در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را به بهره برداری برساند

اورخان زینالوف معاون وزیر نیرو اعلام کرد که حجم مورد نظر موارد زیر را دربر می‌گیرد:

ـ تامین 2 گیگاوات بازار داخلی،

ـ 4 گیگاوات برای صادرات از طریق کریدور «انرژی سبز» آذربایجان-گرجستان-اروپا از مسیر دریای سیاه برنامه ریزی می‌شود.

ـ قرار است ظرفیت تولید یک گیگاوات از طریق نخجوان به ترکیه و اروپا صادر شود.

https://t.me/SputnikAz/50308

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما