معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۸

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرمایه گذاری 1.8 میلیارد دلاری سامسونگ در ویتنام

شرکت نمایشگرهای سامسونگ (SDV) 1.8 میلیارد دلار برای پروژه ای برای تولید صفحه نمایش و قطعات الکترونیکی در پارک صنعتی ین فونگ در شمال استان باک نین ویتنام سرمایه گذاری خواهد کرد.

یادداشت تفاهم (MoU) برای توسعه یک پروژه 1.8 میلیارد دلاری برای صفحه نمایش و قطعات الکترونیکی در 22 سپتامبر امضا شد.مبادله این تفاهم نامه طی کنفرانسی برای اعلام برنامه ریزی و ارتقای سرمایه گذاری استان برای سال 2024 صورت گرفت. این مراسم با حضور نخست وزیر فام مین چین، وزیر علوم و فناوری هوین تان دات، همراه با نمایندگان سازمان‌های بین المللی و دیپلماتیک برگزار شد. گروهRoK سرمایه گذاری در باک نین را در سال 2008 با سرمایه اولیه 670 میلیون دلار آمریکا آغاز کرد. پس از بیش از یک دهه، سامسونگ با مجموع سرمایه گذاری بیش از 22.4 میلیارد دلار به بزرگترین سرمایه گذار خارجی مستقیم در ویتنام تبدیل شده است.

در کنار Samsung Display (SDV)، Samsung Electronics Vietnam(SEV) نیز یک کارخانه تولیدی در باک نین راه اندازی می‌کند. در نیمه اول سال جاری، کارخانه SDV  6.8 میلیارد دلار فروش و 283.6 میلیون دلار سود داشت. در همین حال، SEV درآمد بیش از 8.2 میلیارد دلار فروش و سود 692 میلیون دلار گزارش داد.

در جلسه ای با نخست وزیر فام مین چین در ماه ژوئیه، رئیس سامسونگ، لی جائه یونگ، متعهد به مشارکت بلندمدت با ویتنام شد. سامسونگ قصد دارد طی سه سال آینده سرمایه گذاری‌های قابل توجهی انجام دهد تا کارخانه‌های خود در ویتنام را به بزرگترین پایگاه تولید ماژول نمایشگر این گروه در جهان تبدیل کند.

در حال حاضر، تولید تلفن همراه سامسونگ در ویتنام بیش از 50 درصد از تولید جهانی آن را تشکیل می دهد.

https://english.vov.vn/en/economy/samsung-injects-an-additional-us18-billion-into-new-vietnam-project-post1123274.vov

-همکاری گروه نفت و گاز ویتنام با شرکای آمریکایی

گروه نفت و گاز ویتنام (Petrovietnam) در 23 سپتامبر یادداشت تفاهم هایی را با Kellogg Brown& Root(KBR) و GE Digital International LLC، یک شرکت تابعه گروه GE برای پیشبرد تحول دیجیتال و توسعه سوخت های سبز پایدار امضا کرد.

مراسم امضاء با حضور تو لام، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام برگزار شد. این نشست در نیویورک در یک میزگرد تجاری با همکاری شورای تجاری ایالات متحده و آسه آن (USABC)، اتاق بازرگانی ایالات متحده (USCC) و شورای تجاری برای تفاهم بین المللی و همزمان با شرکت رهبر ویتنام در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد (BCIU)برگزار شد. رئیس پتروویتنام، لی مان هونگ، در این میزگرد که بر تقویت همکاری ویتنام و ایالات متحده متمرکز بود، حضور داشت.

تو لام طی سخنانی در این مراسم بر توسعه مستمر روابط ایالات متحده و ویتنام که بر اساس اعتماد و منافع متقابل بنا شده و به ثبات منطقه ای و جهانی و توسعه پایدار کمک می‌کند، تاکید کرد.

ایشان با اشاره به اینکه تجارت دو جانبه در سال 2023 به بیش از 110 میلیارد دلار رسید، گفت: از نظر سرمایه گذاری، ایالات متحده همچنان یکی از شرکای پیشرو ویتنام بوده است. برای سومین سال متوالی  این رقم از 100 میلیارد دلار فراتر رفت و بدین ترتیب موقعیت ایالات متحده به عنوان بزرگترین بازار صادراتی ویتنام تثبیت شد.لام ابراز امیدواری کرد که کسب‌وکارهای آمریکایی سخت‌تر تلاش کنند تا ایالات متحده را به بزرگترین سرمایه‌گذار ویتنام تبدیل کنند و مزایای خود را ارتقا دهند و از فرصت‌های مبتنی بر روابط برابر، احترام متقابل و منفعت برای مطابقت با مشارکت استراتژیک جامع بین دو کشور استفاده کامل کنند.

او تاکید نمود دولت ایالات متحده بایدکسب‌وکارهای آمریکایی را به افزایش سرمایه‌گذاری در ویتنام تشویق کند و شرایط مساعدی را برای سرمایه‌گذاران ویتنامی ایجاد کند و به آنها کمک کند تا فعالیت‌های مؤثر خود را در ایالات متحده گسترش دهند، به‌ویژه پروژه‌هایی در زمینه‌های علم، فناوری و نوآوری.

وی پیشنهاد کرد سرمایه‌گذاران آمریکایی در صنایع و زمینه‌هایی مانند علم و فناوری، نوآوری، تحقیق و توسعه، اقتصاد سبز، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد دانش‌بنیان، صنعت تراشه، نیمه‌رساناها، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیا (IOT)، انرژی‌های نو، انرژی‌های تجدیدپذیر، امور مالی، مراکز مالی، بیوتکنولوژی و مراقبت های بهداشتی سرمایه‌گذاری را گسترش دهند.

او درخواست کرد سرمایه‌گذاران آمریکایی به حمایت خود ادامه دهند تا دولت ایالات متحده، ویتنام را به‌عنوان اقتصاد بازار به رسمیت بشناسد.حزب و ایالت ویتنام همواره بخش اقتصادی سرمایه گذاری خارجی را به عنوان یک جزء مهم از اقتصاد بازار سوسیالیستی خود در نظر می‌گیرند و همیشه توجه ویژه دارند و شرایط بهینه را برای جامعه تجاری به طور کلی و سرمایه گذاران خارجی ایجاد می‌کنند.

https://english.vov.vn/en/economy/petrovietnam-signs-mous-on-digital-transformation-with-us-partners-post1123938.vov

چشم انداز اقتصادی مثبت ADB برای ویتنام

بانک توسعه آسیایی (ADB) چشم انداز اقتصادی مثبتی را برای ویتنام ترسیم کرده و رشد تولید ناخالص داخلی آن را در سال جاری 6 درصد و در سال آینده 6.2 درصد پیش بینی کرده است.

شانتانو چاکرابورتی، مدیر بانک توسعه آسیایی در ویتنام گفت: «اقتصاد ویتنام در نیمه اول سال 2024 بهبودی قوی نشان داد و علیرغم عدم قطعیت های جهانی به حرکت خود ادامه می دهد. این بهبود مستمر ناشی از بهبود تولید صنعتی و جهش قوی در تجارت بوده است.

به گفته این مؤسسه مالی، بخش صنعتی همچنان محرک اصلی رشد است و تقاضای خارجی برای لوازم الکترونیکی، تولید را تقویت می‌کند.در این گزارش آمده است، با این حال، تقاضای داخلی همچنان کند است و چشم‌اندازهای فروکش‌شده اقتصاد جهانی بر عدم اطمینان افزوده است.

بانک توسعه آسیایی همچنین پیش‌بینی کرد که تورم ویتنام برای سال‌های 2024 و 2025 در سطح 4.0 درصد باقی بماند، اگرچه تنش‌های ژئوپلیتیکی، از جمله خاورمیانه و درگیری‌های روسیه و اوکراین، می‌توانند بر قیمت نفت تأثیر بگذارند و تورم را افزایش دهند.

انتظار می رود عواملی مانند افزایش دستمزدها و تعدیل قیمت های تحت کنترل دولت، تورم را افزایش دهند. با این حال، تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای کاهش 0.5 درصدی نرخ بهره پایه به کاهش فشار بر تورم کمک می‌کند.

برای حفظ رشد در سال‌های 2024 و 2025، تضمین ثبات اقتصاد کلان با ترکیبی متعادل‌تر از سیاست‌های پولی و مالی، در کنار اصلاحات جامع مدیریت دولتی، حیاتی است. تقاضای خارجی ضعیف تر از حد انتظار، تدابیر سیاستی مداوم را برای تحریک فعالیت های تجاری و تقویت تقاضای داخلی ضروری می‌کند.

سیاست پولی ویتنام با وجود فضای محدود سیاستی، هم ثبات قیمت و هم رشد را هدف قرار خواهد داد. با این حال، افزایش ریسک وام های غیرجاری به دلیل تداوم تسهیل مقررات در تمدید وام، پتانسیل تسهیل بیشتر پولی را محدود می‌کند. هرگونه کاهش بیشتر سیاست پولی باید با یک سیاست مالی انبساطی همراه با تسریع اصلاحات نهادی برای حمایت از اقتصاد هماهنگ شود.

https://english.vov.vn/en/economy/adb-maintains-60-gdp-growth-forecast-for-vietnam-this-year-post1123942.vov

صنعت نیمه‌هادی ویتنام

انتظار می رود صنعت نیمه‌هادی ویتنام در آینده به پشتوانه محیط مساعد رشد کند.این بخش با مشارکت بسیاری از شرکت‌های پیشرو در جهان و مشارکت شرکت‌های محلی پتانسیل رشد عظیمی را نشان داده است.

معاون مرکز ملی نوآوری ویتنام (NIC)  اعتقاد دارد که غول های فناوری مانند سامسونگ، اینتل و ... مراکز تحقیق و توسعه و همچنین کارخانه‌های تولید خود را در ویتنام راه اندازی کرده اند. به ویژه، یکی از معتبر ترین شرکت های سازنده تراشه ، بزرگترین مرکز خود در جهان را در شهر هوشی مین افتتاح کرد و شرکت Amkor Technology کارخانه نیمه‌هادی 1.6 میلیارد دلاری خود را در استان باک بین در سال 2023 به بهره برداری رساند.

او جذابیت ویتنام برای تولیدکنندگان تراشه جهانی را به عزم دولت برای توسعه بخش نیمه‌هادی با ایجادیک محیط مساعد و ایجاد پارک های فناوری پیشرفته در هانوی، دا نانگ و شهر هوشی مین نسبت داد.

ویتنام علاوه بر تضمین زیرساخت های حمل و نقل و نیرو، سیاست های زیادی را برای حمایت از صنعت اتخاذ کرده است، از جمله مصوبه مجلس ملی در مورد معافیت های مالیاتی.

بر اساس برنامه توسعه منابع انسانی در بخش نیمه‌هادی و استراتژی توسعه ملی نیمه‌هادی که اخیراً توسط نخست وزیر امضا شده است، ویتنام در نظر دارد تا سال 2030، 50000 مهندس را برای این بخش آموزش دهد.

ویتنام دارای منابع فراوان، کارگران ماهر و بسیاری از مؤسسات تحقیقاتی و آموزشی معتبر است

 تو لام دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام در حاشیه سفر خود به ایالات متحده برای شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در جلسات کاری در این خصوص تاکید کرد که اگرچه فناوری علمی و نوآوری ستون مهمی در روابط ویتنام-آمریکا است، همکاری و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بین دو طرف در این زمینه‌ها در حد روابط دوجانبه نبوده و پتانسیل عظیمی‌برای توسعه بیشتر دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که سرمایه‌گذاران آمریکایی، سرمایه‌گذاری در ویتنام را در حوزه‌های صنعت تراشه، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و انرژی‌های جدید از جمله مطالعه و گسترش دهند.

غول‌هایی مانند گوگل، متا و اپل و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری تأیید کردند که ویتنام یک بازار بالقوه با سیاست‌هایی برای تشویق توسعه بخش‌های فناوری پیشرفته است و متعهد به گسترش سرمایه‌گذاری در این کشور است.

https://en.vietnamplus.vn/vietnams-semiconductor-industry-to-take-off-insiders-post297143.vnp

فرصت های سرمایه گذاری در بازار زیرساخت گاز طبیعی مایع ویتنام

بسیاری از سرمایه گذاران خارجی، به ویژه از ایالات متحده، به فرصت های سرمایه گذاری در بازار زیرساخت گاز طبیعی مایع (LNG) برای رفع نیازهای انرژی کشور ابراز علاقه کرده اند.

رامون وانگدی، معاون آسیا و اقیانوسیه برای شرکت توزیع گاز Excelerate Energy اظهار کرد که ویتنام به عنوان یکی از سریع ترین اقتصادهای در حال رشد در آسیا، بازار نوظهور جذابی برای سرمایه گذاران خارجی باقی مانده است. این رشد ناشی از افزایش سریع تقاضای انرژی بوده که در آن LNG نقش کلیدی در دهه‌های آینده ایفا خواهد کرد. از آنجایی که ویتنام در حال گذار از سوخت های کربن فشرده مانند زغال سنگ و نفت به انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و آبی است، LNG برای کمک به ویتنام برای رسیدن به خالص صفر تا سال 2050 بسیار مهم است.

وی افزود که Excelerate به عنوان یک شرکت جهانی در حال بررسی فرصت های سرمایه گذاری در زیرساخت های مرتبط در سراسر ویتنام و آسیا و اقیانوسیه برای حمایت از این تغییر در استراتژی انرژی است.

به گفته رامون، ویتنام هدف خود را توسعه ابتکار انرژی مبتنی بر LNG از تقریباً صفر به بیش از 20 گیگاوات تا سال 2045 تعیین کرده بود. این جاه طلبی کشور را به عنوان یک بازیگر کلیدی در صنعت جهانیLNG قرار می دهد. با توجه به جغرافیای منحصر به فرد ویتنام ، با خط ساحلی طولانی ، یک سیستم خط لوله گاز سراسری و زیرساخت برای دریافت، پردازش و توزیعLNG باید در سراسر کشور ساخته شود. این امر پایانه‌های وارداتی را به طیف وسیعی از کاربران نهایی، از تولید برق گرفته تا بخش های صنعتی و تجاری متصل می‌کند.وی گفت که چنین سرمایه گذاری‌هایی باید قابل اعتماد، مقرون به صرفه و به سرعت قابل استقرار باشد، و افزود که سایر شرکت های پیشرو فرصت هایی برای سرمایه گذاری در این صنعت در حال ظهور خواهند داشت که کل زنجیره ارزش LNG را در بر می‌گیرد.

 آدام سیتکف، مدیر اجرایی اتاق بازرگانی آمریکا در هانوی گفت که کسب و کارهای ایالات متحده در مورد فرصت ها در ویتنام، به ویژه در زیرساختLNG هیجان زده هستند. با این حال، برای تبدیل این علاقه به سرمایه گذاری واقعی، ویتنام باید به سرمایه گذاران بین المللی نشان دهد که زیرساخت های بزرگ مقیاس می‌تواند تحت استانداردهای بین المللی مستقر شود.در واقع سرمایه گذاران خارجی با تجربه علاقه زیادی به بازار LNG ویتنام نشان می دهند. غول های خارجی مانند اکسون موبیل، زیمنس انرژی، جنرال الکتریک و میلینیوم انرژی، مشتاق اجرای پروژه‌هایی در این بخش هستند. سوابق آنها در توسعهLNG و توانایی‌های مالی قوی آنها را به خوبی برای کمک به نیروگاه‌های برق در کشور قرار می دهد.

علیرغم چشم انداز روشن، صنعت LNG  در ویتنام هنوز در کوتاه مدت با چالش های مهمی روبرو است. از آنجایی که این یک تجارت مشروط است که به مجوزها و گواهینامه‌های متعدد نیاز دارد، این روند طولانی، اغلب پیشرفت پروژه را کند می‌کند و سرمایه گذاری را پیچیده می‌کند. بسیاری از سرمایه گذاران داخلی برای تامین بودجه و توسعه برنامه تامین مالی مشکل پیدا کردند

https://vietnamnews.vn/economy/1663596/foreign-investors-keen-on-lng-infrastructure-in-viet-nam.html

همکاری شرکت های ویتنامی‌با شرکای مالزیایی در صنعت حلال

شرکت‌های ویتنامی در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی حلال مالزی (MIHAS) سه یادداشت تفاهم با صادرکنندگان و توزیع‌کنندگان مالزیایی برای همکاری در صنعت حلال امضا کردند. MIHAS 2024رکورد جهانی گینس را برای بیشترین تعداد شرکت کننده در نمایشگاه تجاری حلال به ثبت رساند

شرکت‌های ویتنامی درحوزه مواد غذایی و نوشیدنی، فرآوری، صنایع دستی، کالاهای مصرفی، ادویه‌ها، سس‌ها و محصولات کشاورزی بخشی از یک هیئت 22 نفره در این رویداد بودند که توسط مرکز توسعه سرمایه‌گذاری و تجارت (ITPC) در هوشی مین برگزار شد.

معاون مدیرITPC با اشاره به برنامه ای برای ارتباط شرکت های ویتنامی‌با واردکنندگان و توزیع کنندگان مالزیایی، گفت که در هشت ماهه اول سال جاری، تجارت بین  هوشی مین و مالزی به حدود 3.5 میلیارد دلار آمریکا رسیده است که افزایش 45 درصدی در سال را نشان میدهد.

محصولات اصلی صادراتی این شهر به بازار مالزی شامل رایانه، محصولات و قطعات الکترونیکی، ماشین آلات، منسوجات، برنج و غذاهای دریایی بود.

وی گفت که در هفت ماهه اول سال جاری، 16 پروژه سرمایه گذاری شده توسط مالزی به ارزش بیش از 1.4 میلیون دلار در ویتنام مجوز گرفتند، وی افزود که دو کشور در تلاش برای تجارت دو جانبه 25 میلیارد دلاری تا سال 2030 هستند. در همین راستا، ویتنام در 22 اکتبر2024، اولین کنفرانس بین المللی حلال را برای بحث در مورد همکاری بین المللی و بسیج منابع داخلی برای توسعه پایدار صنعت حلال برگزار خواهد کرد.

این کنفرانس عزم ویتنام را برای تشویق بیشتر کسب و کارها به مشارکت در صنعت حلال نشان می دهد.بازار حلال که انتظار می رود در سال 2027 به 3.2 تریلیون دلار برسد، فرصتی قابل توجه برای ویتنام و مالزی محسوب می‌شود

https://vietnamnews.vn/economy/1663595/vietnamese-firms-promote-cooperation-with-malaysian-partners-in-halal-industry.html

فرصت های رشد در بخش نساجی و پوشاک در ویتنام

صنعت نساجی و پوشاک رو به بهبود است و فرصت های زیادی برای پیشرفت دارد، اما بسیاری از شرکت ها با چالش های جدیدی در تامین تقاضای بازار و مشتریان روبرو هستند.

انجمن نساجی و پوشاک ویتنام (ویتاس) گزارش داده است که گردش مالی صادرات منسوجات و پوشاک این کشور در ماه گذشته نزدیک به 4.3 میلیارد دلار برآورد شده است که گردش مالی صادرات را در هشت ماهه اول سال با افزایش 6.2 درصدی به 28.3 میلیارد دلار رسانده است.

رئیس ویتاس در این زمینه گفت: این یک فرصت عالی برای رشد بخش نساجی و پوشاک و ایجاد یک نقطه عطف جدید  در صادرات سال جاری است.

این نتیجه تغییر سفارشات از تعدادی دیگر از کشورها به ویتنام در چند وقت اخیر به دلیل نوسانات در بسیاری از مناطق مانند جنگ تجاری ایالات متحده و چین، درگیری‌های نظامی در اروپا و اخیراً بی ثباتی داخلی در بنگلادش بود. او افزود که استراتژی بلندمدت صنعت نساجی و پوشاک تنوع بخشیدن به خطوط تولید، پاسخگویی به نیازهای بسیاری از بخش های مختلف مشتریان و گسترش بازارهای صادراتی بود. رشد سفارشات و شرکای جدید نیز با نیاز به راهبردهای خرید جدید همراه است. از زمان کاهش تقاضا پس از همه‌گیریCOVID-19، برندها و سیستم‌های توزیع در حال حاضر تمایل دارند از کارخانه‌ها سفارش دهند و مستقیماً به فروشگاه‌های توزیع یا خرده‌فروشی ارسال کنند بدون اینکه مانند قبل از انبارها عبور کنند.

این امر مستلزم آن است که کسب‌وکارها استراتژی‌های تولید خود را تغییر دهند، نه اینکه به کارگران زیادی نیاز داشته باشند، بلکه باید سفارش‌هایی را برای تحویل سریع در عرض یک تا دو ماه به جای شش ماه تا یک سال مانند قبل تولید کنند.گیانگ گفت: صنعت نساجی و پوشاک نیاز به تقویت پیوندهای زنجیره ای از مواد خام، ماشین آلات و تجهیزات، طراحی تا تجارت محصولات برای هماهنگی سفارشات دارد.

با فعالیت های تولیدی، بهره گیری از فناوری و هوش مصنوعی برای بهبود بهره وری، کیفیت و همچنین ایجاد ارزش های متفاوت برای محصولات ضروری است.

https://vietnamnews.vn/economy/1663597/viet-nam-s-textile-and-garment-sector-seizes-opportunities-to-grow.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما