معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۱:۳۷

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه سوم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

بازسازی دو شبکه آبرسانی در استان ننگرهار

وزارت احیا و توسعه‌ای دهات از آغاز کار بازسازی دو شبکه آبرسانی در شهرستان بهسود استان ننگرهار خبر داده و می‌گوید که با تکمیل آن ۳۵۰ خانواده این شهرستان به آب‌ آشامیدنی بهداشتی دسترسی خواهند یافت. دفتر مطبوعاتی وزارت احیا و توسعه‌ای دهات از آغاز کار بازسازی دو شبکه آب‌رسانی در اطراف شهرستان بهسود استان ننگرهار خبر داده است. به گفته مسئولین این وزارت، ترمیم این دو شبکه، به کمک مالی دفتر (USAID) از طریق ریاست احیاء و توسعه‌ای دهات استان ننگرهار آغاز گردیده است. طبق خبرنامه این وزارت، این شبکه‌ها شامل‌ترمیم دو ذخیره آب با ظرفیت (۳۰) مترمکعب، نصب (۴۰) عدد شیردهی آب، نصب سیستم برق خورشیدی و به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر شلنگ دوانی می‌باشد. گفتنی است که در جریان کار این شبکه‌ها برای ده‌ها نفر کارگر زمینه کار فراهم گردیده و با تکمیل شدن آن ۳۵۰ خانواده شهرستان مذکور به آب بهداشت آشامیدنی دسترسی پیدا خواهند نمود.

https://www.avapress.com/fa/news/296658/

ساخت جاده‌ای در نورستان، ده‌ها روستا و چندین شهرستان را به یکدیگر وصل کرده است

ساکنین مناطق غربی نورستان می‌گویند از راه کوردر- تیتین با نورستان مرکزی وصل شده و سفرهای طولانی آن‌ها کوتاه گردید. امیرمحمد ولس دری، رئیس شورای قومی نورستانی‌ها در مورد اهمیت این جاده گفت پس از بسیار تأخیر، مشکلات و انتظار ساخته‌شده و عرض جاده از سه متر شروع می‌شود تا چهار ونیم متر، جاده تیتین - کوردر تنها دره‌های سه شهرستان غربی نورستان را با مرکز وصل نمی‌کند، بلکه یگانه راه مواصلاتی است که نورستان را به لغمان وصل می‌کند و نسبت با راه‌های دیگر مواصلاتی یگانه راه کوتاهی که نورستان را به کابل وصل می‌کند همین راه تیتین – کوردر است. یک ساکنین محلی مولوی سیف‌الدین دیوبندی گفته است قبل از تکمیل جاده‌ای تیتین – کوردر به بیش از ده شهرستان استان‌های لغمان، کنر و ننگرهار سفرهای بسیار دشوار داشت. به گفته وی اکنون این جاده ساخته‌شده راه سفر وی در حدود ۳۵۰ کیلومتر کوتاه‌تر شده است.

وکیل عبدالرزاق یکی از ساکنین نورستان می‌گوید تردد از راه کنر و جلال‌آباد به کابل برایش بسیار گران تمام می‌شد. به گفته وی نه بیمارانشان به‌وقت به بیمارستان و درمان می‌رسیدند و نه آن‌ها به کارهای خود رسیدگی کرده می‌توانستند. برای مردم نورستان و رفت‌وآمد به ننگرهار بسیار تسهیلات ایجادشده است. مردم محل می‌گویند از اینکه با مرکز استان پارون وصل شده‌اند بسیار خرسندند. ولی خواست آن‌ها این است که این به گونه اساسی ساخته شود تا مشکلات موجود برای همیشه حل شوند. به گفته آن‌ها جاده باید اسفالت شود و در بعضی جاها به پل نیاز است. مولوی محمد نبی عادل رئیس رفاه نورستان گفته است، جاده تیتین-کوردر به کمک سازمان غذائی جهان احداث ‌شده اما به کار بیشتر نیاز است. وی افزود آن‌ها کوشش دارند تا امکانات را فراهم بسازند و مشکلات موجود را حل کنند. سه شهرستان نورستان غربی مندور، نورگرام و دو آب در یک‌زمانی اولین بار با جاده به مرکز وصل می‌شوند که دو شهرستان دیگر در شرق نورستان کامدیش و برگ متال هنوز هم در انزوا قرار دارند و به خاطر آن مردم به بسیار مشکلات مواجه می‌باشند.

https://da.azadiradio.com/a/33116406.html

افتتاح مزرعه تولید تخم‌مرغ با هزینه مالی 30 میلیون افغانی در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار مطلبی نوشته است، با حضور مولوی محمدولی محسن رئیس زراعت، آبرسانی و دامپروری و برخی دیگر از مقامات استان ننگرهار، مزرعه تولید تخم‌مرغ در منطقه آخندزاده صاحب توسط بنام شرکت آخوت بلال با هزینه مالی 30 میلیون افغانی افتتاح شد. رئیس زراعت استان ننگرهار به سرمایه‌گذاری از مسئولین شرکت مذکور در کشورش تشکر کرد. حاجی محمد اجمل رحمانی رئیس اتاق زراعت ننگرهار گفت، این مزرعه تازه ساخته‌شده است و جوجه‌های مرغ نیز از کشور پاکستان به این مزرعه آورده شده است که قرار است تا هشت ماه آتی به تولید تخم شروع کنند که روزانه ۲۰ هزار تخم این مزرعه تولیدات خواهد داشت.

https://t.me/nmic96/117409

آغاز سه پروژه به منظور حفظ کانال ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است حاجی ملا محمد نعیم آخند، استاندار ننگرهار سه پروژه را با حضور سید محمد نعیم سیدی، رئیس کانال و برخی از مسئولین این استان به هزینه ۲۵ میلیون افغانی افتتاح کرد که این پروژه‌های شامل ساخت دیوار ضد سیل، ساخت جاده‌های فرعی و پاکسازی باغ‌های مربوط ریاست کانال ننگرهار می‌باشد. عبدالظاهر، مسئول شرکت‌های زراعتی زهیر اسحاق و ساحل بهار گفت، صدها جریب زمین را از سوی ریاست کانال استان ننگرهار به اجاره گرفته‌اند که اکنون به خاطر حفاظت زمین‌ها مذکور قرار است ۲۵ میلیون افغانی سرمایه‌گذاری کنند. سید محمد نعیم سیدی رئیس کانال ننگرهار گفت، در کنار بازسازی مجدد زمین‌ها ریاست کانال در تلاش ساخت سیستم مدیرت آبرسانی برای زمینه‌ها این ریاست نیز هستند و برای تمامی قراردادیان و سایر کشاورزان آب به گونه منظم داده خواهد شد.

در ادامه این مطلب همچنان آمده است سید همایون غریبمال، سخنگوی ریاست کانال ننگرهار گفت، قبل از این در جریان بارندگی‌ها سیل سرازیر می‌شد باعث تخریب زمین‌های ریاست کانال و سایر کشاورزان می‌گردید و با اجرای این پروژه قرار است این مشکلات حل شود.

در پایان این مطلب آمده است حاجی ملا محمد نعیم آخند، استاندار ننگرهار، مولوی غلام الرحمن کظیم، رئیس شرکت زراعتی کانال و رئیس شرکت آب‌رسانی کانال،‌ مولوی محمد نظامی، معاون سپاه ۲۰۱ خالد بن ولید، مولوی محمد طاهر مبارز، معاون فرماندهی پلیس استان ننگرهار و سایر مسئولین استان ننگرهار از روند این پروژه بازدید کردند.

https://t.me/nmic96/117501

کار ساخت سد کله گوش در استان نورستان به زودی آغاز خواهد شد

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است، ملاعبداللطیف منصور سرپرست وزارت انرژی و آب، در مراسم آغاز کار ساخت فاز اول کانال شاهی، گفته است روند ساخت سد کله گوش نورستان به زودی آغاز خواهد شد. در این مراسم سرپرست وزارت انرژی و آب گفته است در این مورد با یک شرکت خصوصی صحبت کرده است و این شرکت با سرمایه‌گذاری خود سد کله گوش را خواهد ساخت و به زودی قرارداد آن امضا خواهد شد. وی افزود که برای مدیریت آب در کشور متعهد است و به این بخش توجه ویژه‌ای دارد. شایان ذکر است که کله گوش در نورستان غربی یک منطقه تاریخی است که برای ساخت سد ذخیره آب و تولید برق مکان مناسبی است.

https://www.bakhtarnews.af/dr/ملاعبداللطیف-منصور-کار-ساخت-بند-کله-گ/

آغاز کار ساخت دو شبکه آب‌رسانی در روستاهای  سیرو و شامیرکوت شهرستان سرکانو از توابع استان کنر

کار ساخت دو شبکه آب‌رسانی در اطراف روستاهای  سیرو و شامیرکوت شهرستان سرکانو استان کنر به ارزش (۱۰،۵) میلیون افغانی به کمک مالی برنامه بین‌المللی رفاه اسلامی از طریق ریاست احیاء و توسعه‌ای استان کنر آغاز گردید. دفتر رسانه‌های وزارت  احیا و توسعه‌ای دهات در خبرنامه‌ای نوشته است که‌ این شبکه شامل ساخت دو ذخیره آب به ظرفیت‌های (۶۰) مترمکعب، نصب (۲۴۵) عدد شیردهی آب، چندین تخته تولید برق خورشیدی می‌باشد. در جریان کار این شبکه برای ده‌ها نفر زمینه کار فراهم گردیده و با تکمیل شدن آن (۶۰۰) خانواده روستاهای مذکور به آب بهداشت آشامیدنی دسترسی پیدا خواهند نمود.

https://www.bakhtarnews.af/dr/آغاز-کار-ساخت-دو-شبکه-آب‌رسانی-در-مربوطا/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما