معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۴:۱۴

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته سوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

بازدید هیات اتاق بازرگانی دبی از سازمان توسعه تجارت تانزانیا

هیات اتاق بازرگانی دبی از سازمان توسعه تجارت تانزانیا (TanTrade) با هدف بررسی فرصت­های همکاری و تقویت روابط تجاری بین تانزانیا و دبی بازدید نمودند. هدف از این سفر، ایجاد پایه قوی برای همکاری دوجانبه و شناسایی منافع متقابل بود. نکات کلیدی شامل فرصت­های سرمایه ­گذاری، تسهیل تجارت و مجمع تجاری آتی تانزانیا - دبی بود. در دیدار با خانم لطیفه خمیس، مدیر کل سازمان توسعه تجارت، طرفین تعهد خود برای ایجاد فضای مساعد برای تجار دو کشور را ابراز نموده و در خصوص اتخاذ اقدامات مشترک در جهت بهبود دسترسی به بازار، رفع موانع تجاری و توسعه سرمایه گذاری در تانزانیا بحث کردند. یکی از نکات برجسته، مجمع تجاری آتی تانزانیا - دبی بود که احتمالاً در اکتبر 2024 برگزار گردد. این رویداد به عنوان یک پلتفرم برای کارآفرینان، سرمایه گذاران و سیاست گذاران از هر دو کشور برای ایجاد شبکه، تبادل ایده و کشف مشارکت‌های بالقوه عمل خواهد کرد.

https://www.theguardian.com/

مواهب توسعه شبکه حمل و نقل تانزانیا

تانزانیا در ساخت شبکه ­های جاده ­ای روستایی و شهری به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است که منجر به پیشرفت­های قابل توجهی در جوامع محلی و اقتصادهایشان خواهد شد. بر اساس آمارهای موجود، شبکه جاده­ای تحت اداره سازمان "راه­های روستایی و شهری" تانزانیا TARURA)) از 108946 کیلومتر به 144429 کیلومتر در سه سال گذشته (معادل 32.6 درصد) افزایش یافته است. افزایش اتصال جاده‌ای نقش کلیدی در توانمندسازی جوامع با فراهم کردن زیرساخت‌ها برای توسعه مشاغل محلی و بهبود استانداردهای زندگی ایفا کرده است. جاده‌های منطقه‌ای با افزایش دسترسی به بازار، به کشاورزان و کسب‌وکارهای محلی برای حمل کارآمدتر کالاها، کاهش هزینه‌ها و گسترش دسترسی به بازار، به رشد اقتصادی کمک کرده است. به همین ترتیب، پروژه‌های راه‌سازی مشاغل متعددی را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده‌اند که به اقتصاد محلی کمک می‌کند و در عین حال کیفیت زندگی در مناطق روستایی را افزایش می‌دهد.

https://dailynews.co.tz/

تلاش برای بهره­ گیری از ظرفیت هیدروژن به عنوان منبع انرژی پاک

مشارکت تانزانیا در "اجلاس هیدروژن آفریقا" که در نامیبیا در حال انجام است، نشانه علاقه این کشور به استفاده از پتانسیل هیدروژن به عنوان منبع انرژی پاک برای توسعه پایدار است. این اجلاس بر همکاری کشورهای آفریقایی برای استفاده از هیدروژن برای حفظ محیط زیست و بهره ­گیری اقتصادی از ظرفیت آن تمرکز دارد. دکتر دوتو بیتکو، معاون نخست وزیر و وزیر انرژی تانزانیا به نمایندگی از دولت این کشور در این اجلاسیه شرکت نموده است.

وی در حاشیه نشست­ های تخصصی بهمراه معاون رئیس جمهور نامیبیا، از نمایشگاه فناوری‌های هیدروژن بازدید کرد و با معاون رئیس جمهور نامیبیا، گفتگوهای خصوصی را با محوریت توسعه همکاری فیمابین دو کشور تانزانیا و نامیبیا انجام داد. بیتکو، این قبیل نشست­ها و اجلاسیه­ ها را گام مهمی‌برای تانزانیا جهت اتخاذ منابع انرژی پاک و پایدارتر دانست.

https://dailynews.co.tz/

امضای یادداشت تفاهم از سوی بانک ملی تجارت با فعالان حوزه دامپروری

بانک ملی تجارت National Bank of Commerce، یک یادداشت تفاهم مشترک با انجمن دامداری تانزانیا (CCWT)  با هدف ارائه خدمات مالی و تسهیلات بانکی به دامداران و شرکای حوزه دامپروری کشور امضا نمود. این مراسم در محل دفتر مرکزی بانک به ریاست مقامات ارشد هر دو طرف برگزار شد و گامی در ادامه تلاش‌های بانک ملی تجارت تانزانیا در مسیر بهبود زنجیره ارزش حوزه­های کشاورزان و دامداری کشور است. هدف بانک از طریق این اقدامات، توانمندسازی و کمک به ذینفعان برای انجام فعالیت‌های مدرن‌تر، افزایش درآمد و ایجاد اشتغال با هدف بهبود کسب و کار توسط ذینفعان و در نهایت، رشد اقتصاد کشور است. از جمله تسهیلات فراهم شده ذیل این یادداشت تفاهم، دریافت وام خارج از نوبت، افتتاح حساب بدون کارمزد، پوشش‌های بیمه‌ای مختلف از جمله بیمه دام و بیمه سلامت، خدمات بانکداری الکترونیکی، در اختیار گذاشتن NBC Visa card جهت استفاده در دستگاه­های خودپرداز در سراسر کشور و ... می­ باشد. هدف غایی تسهیلات و امکانات فراهم شده، رشد بخش دامداری، رشد تولید و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی در کشور خواهد بود.

https://dailynews.co.tz/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما