معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان - نخجوان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان حوزه نخجوان در هفته چهارم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

در نخجوان کمپین تبادل زباله با کیسه پارچه‌ای برگزار خواهد شد

کمپین تبدیل زباله به کیسه پارچه‌ای، با حمایت وزارت اکولوژی و منابع طبیعی جمهوری خودمختار نخجوان و فروشگاه NM، روز 21 سپتامبر در فروشگاه NM واقع در خیابان حیدر علی‌اف شهر نخجوان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری نخجوان خبرلری؛ در این کمپین، شهروندان با تحویل حداقل یک بطری پلاستیکی 35 لیتری، یک بطری یا شیشه 5 لیتری و یا 10 باتری استفاده شده، می‌توانند یک کیسه پارچه‌ای دریافت کنند. در سال همبستگی برای دنیای سبز، از همه شهروندان دعوت می‌شود تا با شرکت در چنین کمپین‌هایی، به مدیریت صحیح زباله‌ها و بازیافت آن‌ها کمک کنند.

https://naxcivanxeberleri.com/bloq/naxcivanda-ilk-defe-tullantilari-ekocantaya-deyis-aksiyasi-kecirilecek-52522

در نخجوان، زمین‌ها از طریق، مزایده به فروش رسیده و برای اجاره واگذار شد

در تاریخ 13 سپتامبر، مرکز برگزاری مزایده‌ها، زیر نظر سازمان املاک دولتی وابسته به وزارت اقتصاد جمهوری خودمختار نخجوان، مزایده‌ای برای فروش و اجاره زمین‌های متعلق به شهرداری‌ها برگزار گردید. به گزارش خبرگزاری نخجوان خبرلری، 8 شرکت‌کننده در این مزایده که مربوط به فروش دو قطعه زمین و اجاره دو قطعه زمین متعلق به چهار شهرداری مختلف در جمهوری خودمختار بود، شرکت کردند.

لازم به ذکر است که در دوره گذشته سال جاری، 38 قطعه زمین متعلق به شهرداری‌ها به فروش رسیده و 14 قطعه زمین دیگر برای اهداف تجاری اجاره داده شده است.

https://naxcivanxeberleri.com/bloq/naxcivanda-herrac-vasitesile-torpaq-saheleri-mulkiyyete-ve-icareye-verilib-52516

بودجه اختصاص یافته به توسعه اجتماعی و اقتصادی نخجوان در سال آینده اعلام شد

بر اساس گزارش خبرگزاری نخجوان خبر لری، در بودجه سال 1404، مبلغ 150 میلیون منات از بودجه دولتی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی جمهوری خودمختار نخجوان اختصاص یافته است.

این تصمیم در راستای اجرای برنامه دولتی توسعه اجتماعی و اقتصادی جمهوری خودمختار نخجوان در سال‌های 1402 تا 1406 است که به تصویب رئیس جمهور رسیده است. با توجه به این برنامه، بودجه سال آینده منابع مالی لازم برای اجرای پروژه‌های پیش‌بینی‌شده را تامین خواهد کرد.

https://naxcivanxeberleri.com/bloq/gelen-il-naxcivana-ayrilacaq-vesait-aciqlandi-52698

مزایا و مستمری‌های پرداختی در جمهوری خودمختار نخجوان

در طول هشت ماهه نخست سال جاری، صندوق بیمه تأمین اجتماعی نخجوان تحت نظر وزارت کار و تأمین اجتماعی این جمهوری، به 17450 نفر کمک هزینه اجتماعی و به 16634 نفر نیز حقوق ماهانه ریاست جمهوری پرداخت کرده است.

به گزارش «اخبار نخجوان»، در این مدت، جمعاً 27,379,690 منات آذربایجانی بابت کمک هزینه‌های اجتماعی و 18,720,785 منات آذربایجانی بابت حقوق ماهانه ریاست جمهوری به مردم پرداخت شده است.

https://naxcivanxeberleri.com/bloq/naxcivan-muxtar-respublikasi-uzre-muavinet-ve-teqaudler-52654

تغییرات ساختاری در بیمارستان‌های نخجوان

به گزارش پایگاه خبری اوخو.آذ ؛رؤسای مراکز پزشکی منطقه‌های شرور، بابک، اردوباد، جلفا، کنگرلی، شاهبوز، صدرک و همچنین مدیر بیمارستان مرکزی نخجوان برکنار شده‌اند.

با توجه به پاسخ روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد که علت این تغییر، بازسازی ساختاری در سیستم بهداشت و درمان است.

علت برکناری رؤسای مراکز پزشکی منطقه‌ای شروان، بابک، اردوباد، جلفا، کنگرلی، شاهبوز، صدرک و همچنین مدیر بیمارستان نخجوان، جایگزین شدن هیئت مدیره در موسسات پزشکی عنوان شده است.

این بیمارستان‌ها از زیرمجموعه وزارت بهداشت خارج شده و در قالب این ساختار جدید سازماندهی خواهند شد. رؤسای بیمارستان‌ها موقتاً از وزارت بهداشت برکنار شده و پس از تکمیل مراحل اداری، در هیئت مدیره موسسات درمانی مشغول به کار خواهند شد.

به عبارت دیگر، این پزشکان برای انجام مراحل اداری از وزارت بهداشت خارج شده‌اند و پس از آن، در سوابق کاری آن‌ها به جای وزارت بهداشت، عنوان هیئت مدیره موسسات پزشکی درج خواهد شد.

 https://oxu.az/cemiyyet/naxcivanda-yeddi-rayonun-bas-hekimleri-niye-isden-azad-olunublar

نخجوان میزبان نمایشگاه KOBFEST خواهد بود

به همت سازمان توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، نمایشگاهKOBFEST  درنخجوان برگزار خواهد شد. خبر گزاری آذرتاج؛ سازمان توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط گزارش می‌دهد که این نمایشگاه از تاریخ ۴ تا ۶ اکتبر( 13تا 15 مهر)  برگزار خواهد شد و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مستقر در شهر نخجوان و مناطق اطراف می‌توانند تا تاریخ ۲۶ سپتامبر( 5 مهر) با مراجعه به وب‌سایت این سازمان فرم مربوطه را برای شرکت در این نمایشگاه ثبت‌نام کنند. شرکت در این نمایشگاه برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط رایگان است.

هدف از برگزاری نمایشگاه KOBFEST، معرفی محصولات و خدمات کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و گسترش فرصت‌های فروش آن‌ها است. در حاشیه این نمایشگاه، برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار خواهد شد.

https://azertag.az/xeber/novbeti_kob_fest_sergi_satis_yarmarkasi_naxchivanda_kechirilecek-3185858

نوآوری در ممیزی مالی و حسابرسی در جمهوری خودمختار نخجوان

آذرتاج گزارش می‌دهد که حسن اسماعیل اف، وزیر دارایی جمهوری خودمختار نخجوان، این مطلب را در هشتمین مجمع اوراسیایی ناظران مالی و حسابرسان بیان کرده است. وی خاطرنشان کرد: نظام مالی دولت نقش مهمی در تضمین تداوم و شفافیت فعالیت های اقتصادی دارد و شفافیت در این حوزه در سطح قانونگذاری تنظیم می‌شود.

وزیر دارایی نخجوان اظهار نمود: مکانیسم‌های کنترل مالی دولت، فرآیندهای حسابداری و حسابرسی را دقیق‌تر و شفاف‌تر می‌کند. در نتیجه، خطرات مالی کاهش می یابد، و اجازه می دهد تا ثبات مالی دولت حفظ شود. توسعه سیستم حسابداری و حسابرسی نقش تعیین کننده ای در اجرای موفقیت آمیز راهبردهای اقتصادی و مالی دولت ایفا می‌کند.

https://azertag.az/xeber/naxchivanin_maliyye_naziri_muxtar_respublikada_maliyye_sahesinde_innovativ_yanasmalar_feal_sekilde_tetbiq_edilir-3186682

تعداد گواهی مبدا صادر شده برای بازرگانان نخجوان 27.7 درصد افزایش یافت
بر اساس گزارش پایگاه خبری نوح‌چیخان، اداره کل نظارت بر رقابت و بازار مصرف‌کننده در وزارت اقتصاد جمهوری خودمختار نخجوان در دوره زمانی ژانویه تا آگوست سال جاری، 263 گواهی مبدأ را برای فعالان اقتصادی صادر کرده است، که نسبت به سال گذشته 27.7 درصد افزایش نشان می دهد.

https://nuhcixan.az/news/iqtisadiyyat/112552-naxcivanda-is-adamlarina-verilen-mense-sertifikatlarinin-sayi-28-artib

تولید "انرژی سبز" در جمهوری خودمختار 20 درصد افزایش یافت

به گزارش خبر گزاری نوح‌چیخان؛ تغییرات اقلیمی در جهان امروز یک تهدید بزرگ برای بشریت و آینده ما است. برای جلوگیری از این امر، آذربایجان نیز به فراخوان کشورهای جهان پیوسته برنامه‌های دولتی در این راستا را تصویب نموده است. جمهوری خودمختار نخجوان در زمینه تولید انرژی‌های پاک و برق در این منطقه به میزان قابل توجهی رشد نموده است. در طول 8 ماه اول سال جاری، 55 درصد از برق تولید شده در جمهوری خودمختار از انرژی سبز (شامل انرژی برق آبی و سلولهای خورشیدی) تشکیل شده است. یعنی این شاخص مهم نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.

https://nuhcixan.az/news/iqtisadiyyat/112549-muxtar-respublikada-yasil-enerjinin-istehsali-20-faiz-artib

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما