معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۳:۲۲

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تلاش ترکیه برای استقلال در نفت و گاز

آلپ ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی و منابع طبیعی گفت: در ترکیه دیگر نمی خواهیم گاز وارد کنیم بلکه می خواهیم خودمان تولید کنیم و از گاز طبیعی استفاده و در خدمت شهروندانمان قرار دهیم. آلپارسلان بایراکتار به استفاده گاز طبیعی استخراج شده از دریای سیاه در منازل تاکید کرد.

 وی ادامه داد: در ترکیه دیگر نمی‌خواهیم از گاز وارداتی استفاده کنیم، بلکه می‌خواهیم از تولیدات استفاده کنیم و از این نظر یک سیاست ملی انرژی و معدن داشتیم که در سال 2016 مطرح کردیم. ما اکنون به آرامی میوه‌های آن را برداشت می‌کنیم. گازی که در سال 2018 با کشتی‌ها و مهندسان خود در دریای سیاه جست و جو کردیم، اکنون به خانه‌های ما رسیده است؛ گازی که ما به تنهایی در دریای سیاه تولید می‌کنیم. اکنون ترکیه‌ای داریم که گاز طبیعی خود را تولید و به شهروندانش عرضه می‌کند. ما به کشوری بسیار مستقل‌تر با اقتصادی قوی تبدیل خواهیم شد. بایراکتار با تاکید بر اینکه ترکیه یک واردکننده مهم و وابسته به خارج در گاز طبیعی و نفت است، گفت: «فعالیت‌های اکتشافی ما برای پایان دادن به وابستگی خارجی به نفت ادامه دارد. از این نظر، اکتشاف شیرناک گابار به‌ عنوان بزرگ‌ترین اکتشاف تاریخ جمهوریت ترکیه واقعا منحصر به فرد است. ما 41 حلقه چاه حفر کرده‌ایم و اینها پربازده‌ترین و با کیفیت‌ترین میادین نفتی ترکیه هستند. امید است تا یک سال آینده تولید چاه نفت گابار را به 100 هزار بشکه برسانیم.

 وی گفت: «اگر امروز می‌توانیم در منطقه شیرناک، گابار، کاتو، بستلر در جستجوی نفت باشیم و نفت تولید کنیم، این البته به دلیل مبارزه با تروریسم است و موفقیت‌هایی که در آنجا به دست آمده است که توسط دولت ما ارائه شده است.»

بایراکتار تصریح کرد: مناطقی که نام آنها با تروریسم گره خورده است اکنون به محلی برای افزایش امید، اشتغال، توسعه و فعالیت‌های اقتصادی تبدیل شده است. وی گفت: « ما اکنون شاهد نتایج همه تلاش‌ها و چشم اندازی که در اینجا به عنوان اتحاد مردمی نشان داده شده است هستیم و به لطف و حمایت مردم خود از ائتلاف مردمی و لطف رئیس جمهورمان، همه این فعالیت‌ها ادامه دارد... امید است با تولید گاز طبیعی و نفت مورد نیاز کشورمان در بالاترین سطح ممکن، به کشوری بسیار مستقل و با اقتصاد قوی تبدیل شویم... بنابراین، ما به عنوان ترکیه ای که ارز خارجی که به خارج از کشور پرداخت می‌کند را کاهش داده و کسری حساب جاری را کاهش داده است، بسیار قوی تر به راه خود ادامه خواهیم داد.»

(2024/09/07، عثمانیه، لینک منبع خبر)

صادرات2.2 میلیارد دلاری غلات از جنوب شرقی آناتولی در 8 ماه

انجمن صادرکنندگان جنوب شرقی آناتولی (GAİB) در 8 ماه سال غلاتی به مقدار 2.2 میلیارد دلار صادر کرده است. بر اساس بیانیه GAIB، صادرات غلات با 12.4 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 2.2 میلیارد دلار رسیده است. جلال کادواوغلو، رئیس انجمن صادرکنندگان غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و محصولات GAİB که دیدگاه‌های وی در این بیانیه گنجانده شده است، اظهار داشت که جنوب شرقی آناتولی تمایز خود را به عنوان برترین منطقه صادراتی ترکیه در زمینه غلات حفظ می‌کند.

کادواوغلو با بیان اینکه درآمدهای صادراتی خود را با مزیت رقابتی ایجاد شده توسط تنوع محصولات بخشی در زمانی که کاهش قیمت جهانی مواد غذایی بر قیمت های صادراتی آرد گندم و روغن آفتابگردان فشار آورده است، افزایش دادند، گفت: از آنجایی که محصولات غذایی اساسی مانند آرد گندم و روغن آفتابگردان نیاز غذایی ثابتی دارند، نباید همیشه به فکر دلیل کاهش قیمت در اینجا باشید.»

قیمت فروش ممکن است در چند ماه کاهش یابد، اما صادرکنندگانی که در این مناطق فعالیت می‌کنند زیرساخت مالی قوی دارند. از آنجایی که مواد اولیه مصرفی در صادرات این محصولات عمدتاً نهاده‌های وارداتی است، جداول درآمد و هزینه شرکت‌ها متعادل است. وقتی به این بخش به طور کلی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که عواملی که امسال در منطقه ما تفاوت ایجاد می‌کند، محصولات با قیمت های فروش بالا مانند بیسکویت شیرین، ویفر و شکلات است.

در حالی که قیمت واحد صادراتی بخش غلات در ترکیه 0.4 درصد کاهش یافته است، ما خوشحالیم که با افزایش 10.9 درصدی در میانگین قیمت واحد، تفاوت مثبتی با میانگین کشور داریم.

(2024/09/17،  لینک منبع خبر

 تولید واگن حمل و نقل تانک و کانتینر در سیواس

شرکت صنعت وسایل نقلیه سیستم ریلی ترکیه توراساش (TÜRASAŞ) با تولید واگن حمل و نقل تانک و کانتینری در اداره منطقه‌ای سیواس بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اروپایی و جهانی داشت. اولین آزمایش‌های نمونه اولیه تانک و کانتینر واگن UAIS تولید شده در کارخانه‌های مدیریت منطقه‌ای سیواس به پایان رسیده و تحویل آنها در سال 2025 آغاز می‌شود.

در این خبر آمده است که شرکت سازنده وسایل نقلیه ریلی TÜRASAŞ واگنی را ساخته است که به نیروهای مسلح ترکیه امکان حمل خودروهای نظامی از جمله تانک‌های اصلی نبرد آلتای را می‌دهد. این واگن‌ها می‌توانند 78 نوع از 104 نوع خودرو مورد استفاده توسط نیروهای مسلح ترکیه را حمل کنند و مقررات TSI برای عملیات بین‌المللی و مشتریان بالقوه صادراتی در چارچوب تعهدات ناتو ترکیه نیز می‌تواند در طراحی این واگن در نظر گرفته شود. همچنین اشاره شده که واگن حمل و نقل تانک و کانتینری UAIS به طور خاص برای تولید داخلی به منظور رفع نیازهای استراتژیک امنیت ملی به جای استفاده همه کاره ساخته شده است، اما می‌تواند کانتینرهای 40 و 45 فوتی را نیز حمل کند.

آتانور کاراداغ، مدیر منطقه ای توراساش سیواس گفت که واگن حمل و نقل تانک و کانتینری (Uais) که پروژه و نمونه اولیه آن در اداره منطقه‌ای توراساش سیواس ساخته شده و تمام فرآیندهای آزمایش و صدور گواهینامه تکمیل شده است، تولید انبوه آن در سیواس در پایان سال 2024 آغاز خواهد شد.

 (2024/09/05، سیواس، لینک منبع خبر )

 تولید کلاه تبلیغاتی دونالد ترامپ در آدیامان ترکیه

 100 هزار کلاه از آدیامان منطقه زلزله زده ترکیه برای دونالد ترامپ نامزد ریاست جمهوری تولید و به آمریکا فرستاده شده تا در انتخابات آمریکا استفاده شود. شرکت آدیامان که دستورات احزاب سیاسی را در جریان انتخابات ترکیه انجام می‌داد، توجه خود را به انتخابات آمریکا در ماه نوامبر معطوف کرده است. کارگران کارخانه تبلیغاتی کلاه زیروه که در منطقه شهرک صنعتی گولباشی آدیامان فعالیت می‌کنند، در حدود یک هفته کاری 100 هزار کلاه برای دونالد ترامپ که نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر است تولید کردند.

(2024/09/10، آدیامان، لینک منبع خبر)

 برگزاری نمایشگاه گاسترونومی در وان

نمایشگاه گاسترونومی وان که برای دومین بار در نمایشگاه و کنگره وان اکسپو بین 22 تا 25 شهریور برگزار شد، با استقبال مناسبی همراه بود. رویدادها و برنامه‌های مختلفی که در طول نمایشگاه اجرا شد، لحظات فراموش نشدنی را برای شرکت کنندگان رقم زد. در حالی که کارشناسان گاسترونومی‌به بازدیدکنندگان اطلاعاتی در مورد تکنیک‌های آشپزی و پیشنهادات در راستای تزیین می دادند، سرآشپزهای محلی نیز ظرافت های غذاهای محلی وان را به اشتراک گذاشته‌اند.

آقای رفعت حصارجیکلی‌اوغلو، رئیس اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های ترکیه نیز ضمن سفر به وان از این نمایشگاه و غرفه ایران بازدید کرده است.

 آقای نجدت تقوا رییس اتاق بازرگانی وان ضمن سخنرانی در مراسمی‌که با حضور رئیس اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های ترکیه برگزار شده بر سهم این نمایشگاه در اقتصاد محلی تاکید کرد و گفت: چنین برنامه‌هایی فرصتی عالی برای تولیدکنندگان محلی ما هستند تا صدای خود را به گوش مردم برسانند. او افزود: ما به کار برای ترویج غذاهای غنی وان و افزایش ارزش محصولات محلی خود ادامه خواهیم داد.

در مجموع 81 شرکت از استانبول، آنکارا، طرابزون، قارص، بالیک اسیر، دیاربکر، حکاری، سیرت، مالاتیا، آیدین، شانلی اورفا، حاتای، شیرناک و بسیاری از شهرهای دیگر در این نمایشگاه شرکت کردند.

در سطح بین‌المللی نیز از استان اردبیل جمهوری اسلامی ایران نیز شرکت‌ها و مهمانان وجود داشتند. بر اساس گزارش‌های و تصاویر منتشر شده از این نمایشگاه، یک غرفه نیز برای این گروه از کشورمان اختصاص داشته و در آن غذاهای محلی کشورمان به نمایش گذاشته شده است.

در روز اول نمایشگاه نیز کبابی (کباب آدانا) به طول 65 متر پخت شد که انعکاس خوبی در رسانه‌های ترکیه داشته است.  

در حالی که اتاق بازرگانی طرابزون به عنوان استان مهمان شرکت کرده بود، شهرداری وان، شهرداری اسن‌یورت استانبول، دانشگاه یوزونجی ییل وان، اداره منطقه‌ای حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط وان، مرکز توسعه کسب و کار وان، اتاق‌های بازرگانی آغری، دغوبایزید، دیاربکر، ادرمیت, اغدیر و قارص با برپایی غرفه‌هایی را در این نمایشگاه و میزبان بازدیدکنندگان خود بودند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در این نمایشگاه همچنین سرآشپزها و نویسندگان مشهور حوزه مواد غذایی همچون سحراب سویسال، اونر چولفاز، نسلیهان دورنا و ... و سرآشپزهای ایرانی به نام‌های همایون صفروند، راضیه جباری، بهرام شیخلاری، آیدا داوودی، حسین احمدیان، رویا حلمی، ساناز علیزاده و آذر مسلم پو شرکت داشتند.

سمینارها و سخنرانی‌هایی نیز در مورد غذا در این نمایشگاه برگزار شد و اوزان آکار، مدیرعامل ترندیول (از شرکت‌های شناخته شده خرید اینترنتی) با کارآفرینان جوان خصوص فعالیت‌های کلی ترندیول و بخش غذایی ترندیول دیدار کرد.         

مسابقه بهترین پنیر نیز در این نمایشگاه برگزار شد که شامل کنسرت و جشنواره‌های کودکان بود.

نجدت تقوا، رئیس اتاق بازرگانی وان، با بیان اینکه نمایشگاه پربار بوده، اظهار داشت که نمایشگاه گاسترونومی وان که برای دومین بار برگزار گردیده، فراتر از از حد انتظار بوده است و از همه شرکت کنندگان و بازدیدکنندگانی که از نمایشگاه دیدن کردند تشکر کرده و افزوده: ما به عنوان اتاق بازرگانی وان تمام تلاش خود را می‌کنیم تا غذاهای لذیذ وان را به دنیا معرفی کنیم.

  (2024/09/09، وان، لینک منبع خبر)

 

انتخاب ارزروم به عنوان پایتخت ورزش‌های زمستانی اروپا در سال 2025

به گفته شهرداری ارزروم، موسس فدراسیون و کمیسیون اروپا و هیات همراه با محمت سکمن شهردار ارزروم ملاقات کرده‌اند. لونت چاکمور، مدیر استانی ورزش و جوانان ارزروم و احمد دال، رئیس باشگاه ارزروم اسپور نیز که جزو هیئت بودند اطلاعات پیشرفت‌ها‌ی مورد نظر را به سکمن ارائه دادند.

سکمن نیز نظراتش را اینگونه بیان کرد:

میزبان یکی دیگر از نشست‌های مهم بین المللی بودیم که دستاوردهای شهرمان در عرصه ورزش در عرصه بین‌المللی را رقم زد. ما میزبان هیئت اروپایی در شهرداری خود بودیم. ارزروم ما نه تنها با ثروت‌های تاریخی و فرهنگی، بلکه با فرصت‌هایی که در هر رشته ورزشی ارائه می‌دهد، به مرکز قابل توجهی تبدیل شده است.

انتخاب ما به عنوان پایتخت ورزش‌های زمستانی اروپا در سال 2025 تأییدی بر این پتانسیل در سطح بین‌المللی است. این واقعیت که منطقه آناطولی شرقی عنوان منطقه ورزشی اروپا در سال 2024 را به دست آورد، نشان می‌دهد که چگونه نه تنها ارزروم، بلکه کل منطقه از طریق ورزش توسعه می‌یابد.

(2024/09/03، ارزروم، لینک منبع خبر)

سرمایه گذاری بزرگ در بخش کشاورزی در سیواس

رقیه توی، معاون حزب آک پارتی استان سیواس از پروژه جدید دریاچه‌ای که در روستای حیدرلی، از توابع بخش مرکزی ساخته می‌شود خبر داد. توی بیان کرد که این پروژه مهم کمک بزرگی به سیواس در زمینه کشاورزی خواهد کرد.

دریاچه حیدرلی با ارتفاع 22.80 متر و ظرفیت ذخیره آب 953 هزار متر مکعب امکان آبیاری 510 قطعه زمین کشاورزی را فراهم می‌کند. این دریاچه که با سرمایه گذاری کل 40 میلیون و 502 هزار لیره‌ای  اجرا می‌شود، با افزایش استفاده موثر از منابع آبی از تولیدات کشاورزی منطقه حمایت می‌کند.

 (2024/09/08، سیواس، لینک منبع خبر)

 سرمایه گذاری قابل توجه در توسعه روستایی از سوی استانداری آغری

استانداری آغری عملیات حفاری را برای یافتن راه حلی برای کمبود آب در منطقه تکستیل کنت در منطقه توتاک آغاز کرد.

در بیانیه استانداری آمده است که توتاک تکستیل کنت سهم بسزایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت و موجب افزایش اشتغال در منطقه و ایجاد فرصت‌های شغلی به ویژه برای زنان و جوانان خواهد شد. عملیات حفاری با رفع مشکل آب در منطقه موجب افزایش تولید خواهد شد.

 (2024/09/07، آغری، لینک منبع خبر)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما