معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۱:۱۵

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته چهارم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

- تلاش دولت تانزانیا و زنگبار برای توسعه صنعت توریسم

مدیرکل وزارت گردشگری زنگبار، آقای عبدالله محمد، در مراسم اعطای گواهی گذراندن دوره به فارغ­التحصیلان برنامه گردشگری و مهمان­ نوازی در کالج گردشگری دانشگاه ایالتی زنگبار (SUZA) بر اهمیت حرفه­ای بودن راهنمایان تورهای گردشگری و تاثیر این مهم بر جذب تعداد بیشتر جهانگرد و گردشگر تاکید کرد و از راهنمایان تور در زنگبار درخواست نمود که قوانین رفتاری حاکم بر حرفه خود را بیاموزند و به آن پایبند باشند تا به سفیرانی موثر در بخش گردشگری کشور تبدیل شوند. وی افزود: مجهز بودن به دانش و اطلاعات کافی در خصوص تاریخ و فرهنگ زنگبار، به شما کمک می­کند تا به گردشگران احترام بگذارید، اطلاعات دقیق ارائه دهید و رفتارهای در شان و مورد انتظار بازدیدکنندگان را از خود نشان دهید.

dailynews.co.tz

- هشدار آژانس غذا و داروی زنگبار به ارائه دهندگان کالاهای نامرغوب و تقلبی

آژانس غذا و داروی زنگبار (ZFDA) در راستای احترام به حقوق مصرف­کنندگان، به مغازه داران خرده فروشی و عمده فروشی نسبت به فروش کالاهای تقلبی، نامرغوب و تاریخ مصرف گذشته که سلامت مردم را به خطر می­اندازد، هشدار داد. آژانس مذکور طی عملیات­هایی برای کشف و ضبط این قبیل موارد در بازار، هفته گذشته و در همکاری با پلیس محلی، مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و محصولات آرایشی و بهداشتی را در فروشگاه‌های مختلف در برخی از مناطق مراکز شهری به ویژه در مناطق غربی کشف و ضبط کرد. دکتر خمیس علی عمر، مدیر بخش کنترل ایمنی و کارایی مواد غذایی ZFDA گفت: کالاهای ضبط شده­ی تاریخ مصرف گذشته شامل یک تن روغن خوراکی، آبجو، کنسرو لوبیا و ذرت، شیر بطری و همچنین رشته فرنگی کشف شده در انبار متعلق به "Cross Border Trading Company Limited" است. وی افزود: در جریان این بررسی­ها متوجه شدیم برخی تجار، بدون رعایت قوانین و رویه‌ها فعالیت تجاری و اقتصادی دارند.

dailynews.co.tz

- ابتکار عمل تانزانیا جهت تحکیم جایگاه خود به عنوان کشوری پیشرو در تولید عسل

تانزانیا با راه اندازی علامت تجاری عسل تانزانیا (Tanzania Honey Trademark) درصدد استحکام بخشی به جایگاه خود به عنوان یک رهبر جهانی در تولید عسل با کیفیت بالاست. این طرح، بخشی از پروژه حمایت از زنجیره عسل تولیدی کشور، با هدف ارتقای کیفیت عسل، ارتقای ارزش افزوده و تقویت بخش زنبورداری کشور است. این ابتکار که تامین مالی آن از سوی اتحادیه اروپا صورت پذیرفته و مرکز تجارت بین‌المللی (International Trade Centre) نیز مجری آن بوده است، با هدف آموزش بیش از 4000 زنبوردار و فعال در زمینه صادرات عسل، آنها را قادر خواهد ساخت تا با رعایت استانداردهای بین­المللی، به ارتقای جایگاه تانزانیا در زمینه تولید و صادرات عسل یاری نماید. درج علامت تجاری مذکور بر روی عسل تولیدی در کشور، نشان از کیفیت و برتری این محصول در بازارهای محلی و بین­المللی خواهد داشت.

 dailynews.co.tz

  • تانزانیا: دریافت کمک بهداشتی از بریتانیا طی دو دهه اخیر؛ قریب به 12 میلیارد شیلینگ تانزانیا

طی آمار منتشرشده در دو دهه گذشته، تانزانیا 11.8 میلیارد شیلینگ (هر دلار برابر با حدود 2650 شیلینگ تانزانیا) از دولت بریتانیا برای مبارزه با بیماری­های مناطق گرم و استوائی دریافت کرده است. خانم Jenista Mhagama وزیر بهداشت تانزانیا این موضوع را در خلال سخنرانی خود در دارالسلام اعلام نمود و از همکاری­های درمانی و بهداشتی انگلستان به کشورش تقدیر و تشکر نمود. وی افزود: این بودجه برای آموزش متخصصان، انجام عمل­های جراحی، خرید تجهیزات پزشکی و ارائه درمان­های پیشگیرانه در مناطق آسیب دیده به کار گرفته شده است. وی در ادامه با تقدیر از رویکرد سیاسی خانم رئیس جمهور تانزانیا، سولوحو حسن، گفت: روابط دیپلماتیک ایجادشده تحت رهبری خانم سامیا سولوحو حسن با سایر کشورها، شرکای متعددی را برای کشور ایجاد نموده است که در بخش‌های مختلف از جمله بهداشت به تانزانیا کمک می‌کنند. این سخنرانی وزیر بهداشت تانزانیا در حضور همسر دوک اینبورگ صورت پذیرفت که در سفری پنج روزه از 16 تا 20 سپتامبر از تانزانیا و زنگبار دیدن می­کند. در خلال این سفر و در کنار پرداختن به ارتقای همکاری­های بهداشتی میان انگلیس و تانزانیا، وی به دنبال توسعه همکاری­ در حوزه کشاورزی نیز می­باشد. وی در ملاقات­های خود با مقامات تانزانیایی، بر اهمیت روابط دو کشور تاکید نمود و خواستار ارتقای سطح همکاری­های فیمابین شد.

www.thecitizen.co.tz

  • رئیس جمهور زنگبار در جلسه با سرمایه ­گذاران خارجی: درها به روی شما باز است

علی حسین مووینی، رئیس جمهور زنگبار در دیدار با گروهی از سرمایه­گذاران خارجی (آسیایی) در زنگبار اعلام کرد که زنگبار فعالانه به دنبال افزایش سرمایه­گذاری برای بهره­گیری از فرصت­های اقتصادی متعدد بکر خود است. وی به سرمایه­گذاران اطمینان داد که دولت انقلابی زنگبار متعهد به ارائه حمایت­های لازم است و درهای خود را به روی سرمایه­گذاری­های جدید باز کرده است. زمینه­های همکاری شامل کشاورزی، تاسیس سالن کنفرانس، ورزش، سلامت، بهداشت، درمانگاه، آموزشگاه، مدارس، احداث هتل، کارخانجات صنایع تبدیلی و ... است. آقای مووینی، با اشاره به موفقیت هند در صنعت تولید فیلم، از سرمایه­گذاران خواست تا ضمن دعوت از هنرمندان مشهور هندی، برای تولید فیلم در جزیره زنگبار، فیلمسازان جوان زنگباری و تانزانیایی را آموزش دهند.

www.thecitizen.co.tz

 

  • تانزانیا به دنبال جذب سرمایه­گذاری در پروژه­های انتقال انرژی

دولت تانزانیا از بخش خصوصی و سرمایه­گذاران خارجی درخواست کرد در پروژه­های انتقال انرژی کشور تانزانیا، سرمایه­گذاری کنند و به آنها اطمینان داد که محیط سرمایه­گذاری و تجاری مساعد و مطمئنی برایشان فراهم خواهد شد. مدیر سازمان سرمایه­گذاری تانزانیا در قالب کنفرانس با عنوان "جذب منابع مالی و سرمایه گذاری برای انتقال انرژی در تانزانیا"، ابراز داشت: سیاست های اصلاح شده و چارچوب های قانونی، فرصت هایی را برای هر دو نیروی سرمایهدار محلی و سرمایه گذاران خارجی فراهم می‌کند تا در فضای کسب و کار بهبود یافته در کشور تانزانیا، نهایت استفاده و سود را داشته باشند. وی در این نشست اعلام کرد که تانزانیا و UNCTAD بر سر یک قرارداد سه ساله با هدف جذب منابع مالی و سرمایه گذاری در پروژه‌های انتقال انرژی در تانزانیا به توافق رسیده اند. ما جزو پنج کشور آفریقا هستیم که توسط UNCTAD برای این پروژه انتخاب شده‌ایم که هدف آن جذب سرمایه‌گذاری است که متعاقباً در دسترس بودن انرژی مقرون به صرفه را افزایش می‌دهد.

www.thecitizen.co.tz

  • تلاش برای استفاده از ظرفیت LNG بعنوان سوخت خودروها

تغییر سوخت خودروها از منابع انرژی مانند بنزین و گازوئیل به سمت گاز ال ان جی، نه تنها با اهداف زیست­محیطی همسو می­باشد، بلکه مزایای اقتصادی و اجتماعی متعددی را نیز برای تانزانیا به همراه خواهد داشت. استفاده از گاز مایع می­تواند به طور قابل توجهی هزینه سوخت را هم برای مصرف­کنندگان و هم برای مشاغل کاهش دهد. از طرف دیگر، سوخت‌های فسیلی سنتی در معرض قیمت‌های جهانی متغیر هستند، در حالی که گاز مایع اغلب جایگزین پایدارتر و مقرون به صرفه‌تری است. این مقرون به صرفه بودن می­تواند سودآوری شرکت­های حمل و نقل را افزایش داده و بار مالی را بر دوش شهروندان کاهش دهد. علاوه بر این، تولید محلی LNG می­تواند رشد اقتصادی را تحریک کند. با سرمایه­گذاری در زیرساخت­های استخراج و فرآوری گاز، تانزانیا می­تواند شغل ایجاد کند و صنایع محلی را تقویت کند. توسعه بازار داخلی گاز مایع نه تنها امنیت انرژی را افزایش می­دهد، بلکه وابستگی به سوخت­های وارداتی را کاهش می­دهد و در نتیجه سرمایه بیشتری را در داخل کشور حفظ می­کند.

www.thechanzo.com.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما