معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۳:۱۷

اخبار اقتصادی هند - مومبای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته سوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 واردات روغن پالم هند کاهش یافته است زیرا خریداران به روغن سویا روی آورده‌اند.

به گفته یک نهاد تجاری برجسته ، واردات روغن پالم هند در ماه اوت بیش از یک چهارم نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است، که عمدتاً به دلیل موجودی‌های کافی داخلی و حاشیه‌های منفی است که پالایشگران را از خرید بیشتر این روغن گرمسیری باز داشته است. کاهش خریدها توسط بزرگترین واردکننده روغن‌های گیاهی جهان می‌تواند منجر به افزایش موجودی‌های روغن پالم در تولیدکنندگان اصلی مانند اندونزی و مالزی شود و بر قیمت‌های آتی معیار تأثیر بگذارد. بر اساس اعلام انجمن استخراج‌کنندگان حلال هند( SEA)، واردات روغن پالم هند در ماه اوت نسبت به ماه ژوئیه ۲۶٪ کاهش یافته و به ۷۹۷,۴۸۲ تن رسیده است. واردات روغن سویا ۱۶٪ افزایش یافته و به ۴۵۴,۶۳۹ تن رسیده است، در حالی که واردات روغن آفتابگردان ۲۲.۵٪ کاهش یافته و به ۲۸۴,۱۰۸ تن رسیده است. کاهش واردات روغن‌های پالم و آفتابگردان باعث کاهش مجموع واردات روغن‌های خوراکی کشور به میزان ۱۷٪ و به میزان ۱.۵۳ میلیون تن شد.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/cons-products/food/indias-palm-oil-imports-plunge-as-buyers-shift-to-soyoil/articleshow/113286274.cms?from=mdr

 هند مالیات مبارزه با یارانه‌ بر لوله‌ها و لوله‌های فولاد ضد زنگ چینی و ویتنامی را تمدید کرد.

طبق دستوری از وزارت دارایی هند به تاریخ ۱۰ سپتامبر، دولت مالیات مبارزه با یارانه‌ بر لوله‌ها و لوله‌های فولاد ضد زنگ جوش خورده چینی و ویتنامی را برای پنج سال دیگر تمدید کرده است. این مالیات ابتدا در سپتامبر ۲۰۱۹ معرفی شد. هند مالیات جبرانی بین ۱۲ درصد تا ۳۰ درصد بر روی محصولات فولادی مذکور وارداتی از ویتنام و چین با هدف حفاظت و تقویت صنعت داخلی وضع خواهد کرد. مالیات‌های جبرانی (CVD) معمولاً پس از انجام تحقیقاتی توسط اداره کل راهکارهای بازرگانی (DGTR) تحت نظر وزارت بازرگانی اعلام می‌شود. این اداره تحقیقات را انجام داده و پس از بررسی شواهد و تعیین این که یارانه‌ها به صنایع داخلی آسیب می‌زنند، تدابیر CVD را اعلام می‌کند.در ۱۵ ژوئن،( DGTR) استمرار تدابیر CVD بر روی این محصولات را تأیید کرد، زیرا دریافت که حذف این مالیات‌ها به تولیدکنندگان فولاد داخلی هند آسیب می‌زند.

https://www.moneycontrol.com/news/business/india-to-impose-up-to-30-tariffs-on-some-steel-imports-from-china-vietnam-12819815.html

پرتال تجاری جدیدی راه‌اندازی شد تا تمامی اطلاعات مربوط به صادرات و واردات را ارائه دهد.

دولت هند یک پرتال تجاری راه‌اندازی کرد که تمامی اطلاعات مرتبط با صادرات و واردات را ارائه می‌دهد، اقدامی‌که به کارآفرینان جدید و همچنین موجود کمک خواهد کرد.پلتفرم الکترونیکیTrade Connect با همکاری وزارت صنایع کوچک و متوسط( MSME)، اگزیم بانک ، شرکت فناوری اطلاعات  TCS، بخش خدمات مالی دولت هند( DFS)، و وزارت امور خارجه توسعه یافته است. در هنگام راه‌اندازی این پرتال، وزیر بازرگانی و صنایع، پیوش گوئل، اظهار کرد که این پلتفرم به عنوان یک راه‌حل جامع برای تمامی اطلاعاتی مانند حقوق گمرکی، قوانین و مقررات عمل خواهد کرد.این پرتال قرار است نابرابری اطلاعات را برطرف کند و با ارائه حمایت‌ها و منابع جامع به صادرکنندگان کمک کند. مدیرکل تجارت خارجی (DGFT) ، سانتوش کومار سارنگی گفت که این پلتفرم به صادرکنندگان دسترسی به‌روز به اطلاعات حیاتی مرتبط با تجارت را فراهم خواهد کرد و به طور بی‌درنگ آنها را به نهادهای دولتی کلیدی مانند نمایندگی‌های هند در خارج، وزارت بازرگانی، شوراهای ترویج صادرات و سایر کارشناسان تجاری متصل می‌کند.

https://www.moneycontrol.com/news/business/markets/trade-portal-launched-to-provide-all-info-related-to-exports-imports-12819717.html

با توجه به تخفیف‌ها، تولیدکنندگان فولاد هندی به خرید زغال‌سنگ کک‌ روسی روی آورده‌اند.

هند خرید زغال‌سنگ کک روسیه را‌ که برای تولید فولاد ضروری است در ماه‌های اخیر به شدت افزایش داده است. این افزایش خرید به این دلیل است که روسیه تحت تحریم، این ماده را با تخفیف قابل توجهی نسبت به دیگر تأمین‌کنندگان بزرگ عرضه می‌کند.بر اساس داده‌های BigMint، واردات زغال‌سنگ کک‌شده از روسیه بین ژانویه و اوت امسال به میزان ۵۳٪ نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این کشور را به سومین تأمین‌کننده بزرگ این سوخت بعد از استرالیا و ایالات متحده آمریکا تبدیل کرده است.یک منبع تجاری که درخواست کرده ناشناس باقی بماند، گفت که بزرگ‌ترین خریداران زغال‌سنگ کک‌شده روسی،شرکتJSW Steel  و شرکت دولتی Steel Authority of India Ltd (Sail) هستند.شرکتJSW Steel  تقریباً نیمی از واردات زغال‌سنگ روسی را به خود اختصاص داده است، در حالی که شرکتSail  در هشت ماهه منتهی به اوت، ۱۳٪ از واردات را به عهده داشته است. به‌طور متوسط، زغال‌سنگ کک‌شده از روسیه با تخفیف ۱۵-۲۰٪ نسبت به منابع دیگر در دسترس است. بر اساس داده‌های BigMint، واردات زغال‌سنگ کک‌شده روسی هند از ۳.۴ میلیون تن در دوره مشابه سال گذشته به ۵.۲ میلیون تن در دوره ژانویه تا اوت ۲۰۲۴ افزایش یافته است.

https://www.livemint.com/companies/news/indian-steel-companies-jsw-steel-sail-tata-steel-coking-coal-imports-russia-discounts-western-sanctions-ukraine-war-coal-11726058570518.html

 موافقت با فروش قطره چشمی در هند که می‌تواند جایگزین عینک مطالعه شود.

قطره چشمی‌که توسط Entod Pharmaceuticals با نام تجاری PresVu عرضه شد، قابلیت درمان پیرچشمی  که یک بیماری مرتبط با افزایش سن است و باعث تاری چشم می‌شود، را دارد. این محصول تا ماه اکتبر در سراسر هند قابل دسترس می‌باشد. این قطره چشم توسط شرکت داروسازیEntod Pharmaceuticals مستقر در بمبئی با نام تجاری PresVu تولید و عرضه شده است. هزینه یک بسته قطره چشمی‌که برای مصرف تا حدود یک ماه طراحی شده است، 345 روپیه (حدوداً 4 دلار و 11 سنت ) می‌باشد.

در سال 2022  فرمول مشابهی در ایالات متحده با نام تجاری Vuity و پس از تأیید توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) راه اندازی شد. Vuity تنها قطره چشمی مورد تایید FDA است که می‌تواند تاری دید مرتبط با افزایش سن را درمان کند.

https://theprint.in/health/launched-in-india-eye-drop-that-can-replace-your-reading-glasses/2251130/

 پیشی گرفتن رقبای کوچکتر هند در بخش تولید

به گفته بانک جهانی حجم تجارت جهانی هند در مقایسه با توسعه  اقتصادی این کشور رشد قابل توجهی نداشته است. بانک جهانی به منظور افزایش صادرات کاهش هزینه‌های تجاری و بازبینی قراردادهای تجاری را توصیه کرده است.سهم صادرات این کشور در بخش منسوجات، چرم و کفش از 4.5 درصد در سال 2013 به 3.5 درصد در سال 2022 کاهش یافته است. برخلاف این روند میزان صادرات بنگلادش برای این اقلام به5.1درصد افزایش یافته در حالی که این رشد صادرات کشور ویتنام برای این کالاها 5.9 درصد ثبت شده است.بخش‌های صادراتی هند غالباً سرمایه محور بوده اما قادر به ایجاد شغل برای میلیون‌ها نفر در این نیست.

بانک جهانی برآورد کرد، اشتغال مستقیم در مشاغل مرتبط به صادرات از 9.5 درصد در سال 2012 به6.5 درصد در سال 2020 کاهش یافته است. این بانک همچنین میزان رشد اقتصادی هند تا ماه مارس ۲۰۲۵ را ۷ درصد پیش بینی کرده است.

https://timesofindia.indiatimes.com/business/india-business/india-losing-to-smaller-rivals-in-manufacturing-world-bank/articleshow/113031692.cms  

هند تا سال 2030 میلادی 150 شرکت فناوری مالی نوپای (یونیکورن)  با سرمایه ی کلی 500 میلیارد دلار خواهد داشت.

بر اساس گزارش که توسط شرکت بانکداری سرمایه گذاری جی. ام. فایننشال و شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر Beams Fintech Fund ، پیش بینی می‌شود هند تا سال 2030 میلادی 150 شرکت فناوری مالی نوپای «یونیکورن» و مجموعاً با ارزش مالی 500 میلیارد دلار خواهد داشت که با برخورداری بخش هایی مانند پرداخت ها، وام دهی، فناوری بیمه، فناوری ثروت (wealth tech)و بانکداری نوین (neobanking) آماده برای رشد مضاعف در حوزه‌های مربوطه  است.

این گزارش که با عنوان «سفر فین‌تک هند از تکامل تا فهرست‌های عمومی مگا» منتشر شد، پیش‌بینی نموده که مجموع درآمد حاصل از شرکت‌های فناوری مالی (فین‌تک) هندی تا پایان این دهه به ۲۶۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که عوامل اصلی این رشد، افزایش مصرف، نفوذ عمیق تر در بازار و پیشرفت در هوش مصنوعی است.

انتظار می‌رود صنعت پرداخت (مالی، بانکی و اینترنتی)، پس از موفقیت «رابط پرداخت‌های یکپارچه» (UPI) رهبری رونق فین‌تک در هند را برعهده داشته باشد و پیش‌بینی می‌شود ارزش معاملات تا سال 2030 به حدود 11 تریلیون دلار برسد.

https://economictimes.indiatimes.com/tech/technology/india-to-have-150-fintech-unicorns-with-combined-500-billion-valuation-by-2030-report/articleshow/113029153.cms?from=mdr

 سیر نزولی وابستگی هند به واردات محصولات چینی درحوزه صنایع کوچک و متوسط

به گفته یکی از مقامات هندی وابستگی هند به واردات کالاهای چینی صنایع کوچک و متوسط مانند چرم، اسباب بازی و آلات موسیقی در حال کاهش تدریجی است که این روند حاکی از تلاش این کشور در افزایش تنوع منابع وارداتی و تحکیم ظرفیت های تولید داخلی است. از سوی دیگر وابستگی سایر کشورها مانند برزیل به واردات این کالاها از کشور چین در حال افزایش است.

این مقام دولتی با استناد به داده‌های موجود اظهار داشت واردات روغن‌های ضروری، لوازم آرایش و لوازم بهداشتی از ۱۶ درصد در سال 2013 به ۱۲ درصد در سال 2023 کاهش یافته و به طور مشابه واردات محموله‌هایی مانند اسباب بازی و بازی‌های ویدئویی از کشور همسایه در مدت مشابه از ۷۷ درصد به ۷۱ درصد کاهش یافته است.

https://www.business-standard.com/industry/news/india-s-dependence-on-chinese-imports-for-msme-goods-has-been-declining-124090201079_1.html

 صنعت هتلداری هند در سه سال آینده با نرخ بیش از ده درصد رشد خواهد کرد

شرکت خدمات اوراق بهادار اکسیز در گزارشی پیش بینی نمود، صنعت هتلداری هند طی ۳ سال آینده ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت. این گزارش همچنین ارزش افزایش تقاضای این صنعت طی این مدت را 8200 کرور روپیه (حدوداً 977 میلیون دلار) برآورد کرد.طبق این گزارش افزایش شمار مسافران داخلی، گردشگران خارجی و کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها، تعاملات تجاری و شرکتی، عوامل اصلی این رشد اعلام شده‌اند.طبق برآورد این گزارش، در حال حاضر صنعت هتلداری هند متشکل از 212000 اتاق اسکان است که به عبارت مالی ارزش آن در حدود 977 میلیون دلار می‌باشد.

 https://timesofindia.indiatimes.com/business/india-business/indias-hospitality-industry-to-grow-at-10-5-over-next-three-years-report/articleshow/113010532.cms

 تمهیدات عنقریب دولت هند برای مهار واردات باطری‌های خورشیدی و تقویت تولید داخلی

دولت هند بزودی با فهرستی تحت عنوان «لیست مدل ها و تولید کنندگان مورد تایید (ALMM)» در محدود نمودن واردات باطری‌های خورشیدی تصمیم خواهد گرفت. پرالهاد جوشی وزیر انرژی تجدیدپذیر در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به این موضوع به بررسی این پیشنهاد توسط وزارت اشاره کرد. 

این فهرست که از سوی دولت در اوایل سال جاری تنظیم شده بود شرکت ها و محصولات  پانل های خورشیدی را در بر داشت که  برای استفاده در طرح های دولتی مورد تایید بودند. اکنون تمهیدات مشابهی برای باطری‌های خورشیدی در نظر گرفته شده است. هدف از این حرکت کاهش وابستگی به واردات محصولات چینی است که بازار جهانی را در دست گرفته است. 

https://www.livemint.com/industry/energy/solar-power-solar-cells-modules-domestic-manufacturing-non-renewable-energy-non-fossil-energy-chinese-imports-11725454077861.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما