معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی بوسنی و هرزگوین

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بوسنی و هرزگوین در نیمۀ دوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش تعداد پروانه‌های کار برای اتباع خارجی در بوسنی و هرزگوین

در بوسنی و هرزگوین در سال 2023 تعداد 2449 پروانه کار برای استخدام اتباع خارجی صادر شد که از این تعداد 579 پروانه کار تمدید شده و 1870 پروانه کار جدید است. اینها داده‌های گزارش سالانه ای است که هفته گذشته توسط شورای وزیران بوسنی و هرزگوین به تصویب رسید.

دوبراوکا بوشنیاک، وزیر امور مدنی بوسنی و هرزگوین معتقد است که این داده‌ها نشان می دهد که بوسنی و هرزگوین به نیروی کار بیشتر از خارج نیاز دارد. سهمیه سالیانه سال گذشته 3995 پروانه کار بوده و 2449 مورد استفاده شده است که نسبت به سال 2022 افزایش یافت.

بیشتر خارجی‌هایی که در سال گذشته در بوسنی و هرزگوین کار می‌کردند از ترکیه، صربستان، نپال، بنگلادش و هند بودند. بیشترین تعداد پروانه کار اتباع خارجی در سال 2023 در بخش های ساختمانی (1368)، تجارت (622)، سایر فعالیت های خدماتی (506)، هنر، سرگرمی و تفریح (436)، بازار املاک و مستغلات (298)، صنعت تبدیلی (297)، صنعت هتلداری و پذیرایی (188) و آموزش (150) صادر شد. (وبسایت فاکتور)

https://faktor.ba/ekonomija/ekonomija/raste-broj-radnih-dozvola-za-strance-najvise-radnika-u-2023-bilo-iz-turske-srbije-nepala-bangladesa-indije/196521

دودیک از برخورد با بانک هایی که تحریم های آمریکا را رعایت می‌کنند خبر داد

میلوراد دودیک، رئیس جمهوری صربسکا روز گذشته گفت که نهادهای اقتصادی و تجاری در این موجودیت این امکان را خواهند داشت تا به تعهدات قانونی خود عمل کنند و اگر اینطور نباشد، مجازات قانونی اعمال خواهد شد.

دودیک با اشاره به اینکه بانک‌ ها نمی‌ خواهند برای شرکت‌ هایی که تحت تحریم‌ های آمریکا قرار گرفته ‌اند حساب باز کنند، تصریح کرد که حق کار باید تضمین شود و کسانی که می‌ خواهند آن را ساقط کنند در واقع می‌ خواهند جمهوری صربسکا را از بین ببرند. وی تاکید کرد که امکان ندارد چنین وضعیتی به دلیل درخواستی که گفته می‌شود از طریق اتاق بازرگانی آمریکا رسیده است، اتفاق بیفتد.

دودیک اضافه کرد: " اینجا قانون اساسی و قوانینی وجود دارد. قانون اساسی حق کار را تضمین کرده است. نمی‌توان اجازه داد که تخیل آنها که در راهروها و ادارات دور بیان شده است، بالاتر از قانون اساسی و قوانین ما باشد. هر کس به قانون اساسی و قوانین در این کشور احترام نگذارد، با عواقبی مواجه خواهد شد. برخی آن را به خوبی درک کردند و برخی باید رفتار خود را اصلاح کنند." (وبسایت politicki.ba)

https://politicki.ba/vijesti/dodik-najavio-obracun-sa-bankama-koje-postuju-americke-sankcije/58635

 گشایش نمایشگاه اکوبیس بیهاچ

بیستمین نمایشگاه بین المللی اکولوژی و گردشگری بیهاچ - اکوبیس روز گذشته در این شهر گشایش یافت. نیاز هوشیچ نخست وزیر کانتون اونا- سانا، الودین سدیچ شهردار بیهاچ و کمال هرنیچ وزیر کشاورزی، آب و جنگلداری فدراسیون بوسنی و هرزگوین این نمایشگاه سه روزه را افتتاح کردند.

به گفته سانلا سابلیاکوویچ رئیس اتاق بازرگانی کانتون اونا- سانا، بیش از 180 غرفه دار از پنج کشور در نمایشگاه مذکور حضور دارند. (اسلوبوجنیه، وبسایت فاکتور)

https://faktor.ba/ekonomija/ekonomija/u-bihacu-otvoren-sajam-ekobis-2024-prisutno-180-izlagaca-iz-pet-zemalja/197066

 

کمبود 30 هزار کارگر در بوسنی و هرزگوین 

اگر چه این نکته متناقض با واقعیت به نظر می رسد، اما اقتصاد بوسنی و هرزگوین نیاز شدید به نیروی کار خارجی دارد. بر اساس سهمیه امسال تصویب شده، استخدام شش هزار اتباع خارجی در بوسنی و هرزگوین مجاز است. با این حال، با توجه به نیازهای اقتصاد بوسنی و هرزگوین  این رقم به هیچ وجه کافی نیست.

 برآوردها حاکی از آن است که در حال حاضر بوسنی و هرزگوین چند ده هزار کارگر در مشاغل مختلف کمبود دارد. کارفرمایان ادعا می‌کنند که بوسنی و هرزگوین 30 هزار کارگر - 20 هزار در فدراسیون بوسنی و هرزگوین و 10 هزار در جمهوری صربسکا - کمبود دارد و سهمیه اسخدام امسال تمدید و استخدام جدید خارجی‌ها کافی نیست. به گفته کارفرمایان، یک مشکل خاص این است که روند صدور پروانه کار برای خارجی‌ها بسیار پیچیده و طولانی است.

عدنان اسماعیل بگوویچ، رئیس انجمن کارفرمایان فدراسیون بوسنی و هرزگوین گفت: "رویه‌ صدور پروانه کار به حدی سخت‌ گیرانه و طولانی و بوروکراتیزه شده است که تقریبا یک سال یا ده ماه طول می‌کشد تا یک کارگر بیاورید. بنابراین،، اغلب افراد منصرف می‌شوند یا دولت ما در مواردی اجازه جذب نیروی کار خارجی را نمی دهد."

اقتصاددانان بر این باورند که تشکیلات دولتی بوسنی و هرزگوین در همه سطوح به هیچ وجه وضعیت اقتصادی کنونی را درک نمی‌کنند و به جای اینکه به سمت کوتاه کردن رویه صدور پروانه کار یا حتی لغو سهمیه بندی پروانه کار برای اتباع خارجی‌ها بروند، بار دیگر نشان داده اند که به نیازهای تجار توجه ندارند. (وبسایت biznisinfo.ba)

  https://www.biznisinfo.ba/bih-nedostaje-30-hiljada-radnika/

 بازدید بیش از 1 میلیون گردشگر از بوسنی و هرزگوین در هفت ماه سال جاری

1 میلیون و 59 هزار و 806 گردشگر (749 هزار و 672 مهمان خارجی و 310 هزار و 134 مهمان داخلی) در هفت ماه نخست سال 2024 (ژانویه تا جولای) از بوسنی و هرزگوین بازدید کردند که نسبت به مدت مشابه سال 2023 10.9 درصد بیشتر است. بنا به داده‌های آژانس آمار بوسنی و هرزگوین، بیشترین تعداد گردشگران خارجی در هفت ماه نخست امسال از کشورهای ذیل بود:

ترکیه (110933 نفر)

- کرواسی (98839 نفر)

- صربستان (91362 نفر)

- عربستان سعودی (60859 نفر)

- اسلوونی (41922 نفر)

- چین (35889 نفر)

در همین مدت  2 میلیون و 218 هزار و 541 نفر شب اقامت در بوسنی و هرزگوین به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 8.9 درصد رشد داشت.

گردشگرانی از کشورهای ذیل دارای بیشترین سهم در تعداد شب اقامت ها در هفت ماه نخست سال جاری هستند: کرواسی (14.7 درصد)، صربستان (12.7 درصد)، ترکیه (9.5 درصد)، عربستان سعودی (9 درصد)، اسلوونی (5.9 درصد)، آلمان (4 درصد)، آمریکا (3.2 درصد) و چین (2.9 درصد).

از نظر طول مدت اقامت گردشگران خارجی در بوسنی و هرزگوین در مدت مذکور، گردشگران از ایران با 3.9 شب در رتبه نخست و گردشگران از کویت با 3.5 شب، مصر با 3.4 شب، ایرلند و قطر هر کدام با 3.3 شب و لتونی و لیتوانی هر کدام با 3.1 شب در رتبه‌های بعدی قرار دارند. (وبسایت فاکتور)

https://faktor.ba/ekonomija/ekonomija/bih-za-sedam-mjeseci-posjetilo-vise-od-milion-turista-povecanje-za-109-posto/197331

برگزاری اولین جلسات تجاری گراچانیتسا "ساپو 2024"

اولین جلسات تجاری گراچانیتسا (ساپو 2024) در تاریخ 18 و 19 سپتامبر 2024 توسط شهرداری گراچانیتسا و انجمن کارفرمایان و بازرگانان مستقل این شهر برگزار می‌شود. این یک فرصت منحصر به فرد برای همه کسانی است که می خواهند بخشی از توسعه تجارت باشند و از شهر گراچانیتسا به عنوان بستری برای گسترش ایده‌های تجاری خود استفاده کنند.

موضوعات اصلی جلسات تجاری شامل هوش مصنوعی، دیجیتالی سازی، امنیت شبکه و دسترسی به صندوق های مالی اتحادیه اروپا است. شرکت کنندگان این فرصت را خواهند داشت که از نظرات کارشناسان حوزه‌های مختلف آگاه شوند و در بحث ها شرکت و تماس هایی برقرار کنند که می‌تواند کلید رشد تجارت آینده باشد. (وبسایت biznis.ba)

https://biznis.ba/vijesti/bih/glavne-teme-poslovnih-susreta-u-gracanici-umjetna-inteligencija-i-digitalizacija/90511

 

آغاز ساخت اتوبان جدیدی را در بوسنی و هرزگوین تا پایان ماه جاری توسط چینی‌ها

دولت جمهوری صربسکا روز گذشته گزارش احداث اتوبان بانیا لوکا – پریه دور را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که به تمام تعهدات خود در مورد این پروژه عمل کرده است و انتظار دارد شرکت چینی "شاندونگ" تا پایان ماه جاری عملیات احداث این اتوبان را آغاز کند.

دولت جمهوری صربسکا در دسامبر 2018 قرارداد امتیازی را با شرکت "SDHS-CSI BH" که در بانیا لوکا به عنوان دفتر نمایندگی شرکت چینی "گروه همکاری اقتصادی و فنی بین المللی شاندونگ چین" ثبت شده است، امضا کرد. در این قرارداد ساخت اتوبان مذکور به طول حدود 40 کیلومتر به ارزش حدود 300 میلیون یورو پیش بینی شده است. (وبسایت biznisinfo.ba)

https://www.biznisinfo.ba/kinezi-bi-do-kraja-mjeseca-trebali-krenuti-s-gradnjom-novog-autoputa-u-bih/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما