معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۱:۵۵

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته سوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ثبت 19 میلیارد دلار مازاد تجاری ویتنام تا ماه اوت

بر اساس گزارش اداره کل آمار ویتنام، اقتصاد این کشور همچنان از مازاد تجاری برخوردار است. مجموع گردش مالی صادرات و واردات ویتنام طی 8 ماهه نخست سال جاری به 511.11 میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 16.7 درصد افزایش دارد. کل مازاد تجاری تاکنون به 19.07 میلیارد دلار رسیده است. مجموع صادرات و واردات نسبت به هشت ماهه اول سال 2023 به ترتیب 15.8 و 17.7 درصد افزایش یافته است. بیشترین ارزش صادرات کالایی مربوط به کالاهای الکترونیک، رایانه و قطعات الکترونیکی بوده که در مجموع به 46.325 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28.9 درصد افزایش داشته است. تلفن‌های همراه و قطعات گوشی در رده‌های بعدی قرار دارند که ارزش صادرات آن به بیش از 37 میلیارد دلار می رسد. ایالات متحده آمریکا همچنان بزرگترین بازار صادراتی ویتنام با حدود 77.9 میلیارد دلار صادرات است و چین بزرگترین بازار وارداتی این کشور است که گردش مالی وارداتی آن 92.3 میلیارد دلار ثبت شده است.

https://vietnamnews.vn/economy/1662554/19-billion-trade-surplus-recorded-by-august.html

خوشبینی شرکت مشاور آمریکایی نسبت به چشم انداز اقتصادی ویتنام

به گفته  McKinsey & Companyاقتصاد کشورهای آسیای جنوب شرقی همچنان انعطاف پذیر خواهد بود و رشد اقتصادی مناسبی در سه ماهه دوم سال 2024 داشته اند. این شرکت مشاوره آمریکایی در گزارش اخیر خود ابراز داشته که شاهد رشد اقتصادی ویتنام در سه ماهه دوم بودیم و تولید ناخالص داخلی آن به 6.9 درصد در مقایسه با 5.6 درصد در سه ماهه قبل افزایش یافت. بخش صادرات این کشور نیز به شتاب رشد خود به دنبال بهبود تقاضای جهانی، بویژه در بخش‌های کلیدی از جمله گوشی‌های هوشمند، الکترونیک و منسوجات ادامه داده است. این گزارش همچنین تاکید می‌کند که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این سه ماهه رشد قابل توجهی داشته است و ویتنام را به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری معتبر بیشتر تثبیت کرده است. با این حال، این موسسه اشاره کرد که تورم به دلیل افزایش دستمزدها که بر موضع نرخ سیاست بانک مرکزی فشار وارد می‌کند، همچنان در حال افزایش است. به گفته این شرکت، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی یکی از مهمترین بخش‌های سه ماهه ویتنام است، به‌طوری‌که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی پرداخت شده در سه ماهه دوم 6.2 میلیارد دلار ثبت شده است که نسبت به 4.6 میلیارد دلار در سه ماهه اول افزایش یافته است.

https://en.vietnamplus.vn/us-consulting-firm-optimistic-about-vietnams-economic-outlook-post296099.vnp

برگزاری اولین جشنواره میوه ویتنام در چین

طبق اعلام وزارت صنعت و تجارت ویتنام، این کشور از 20 تا 30 سپتامبر اولین جشنواره میوه خود در پکن را با کمک سفارت ویتنام در چین، انجمن میوه و سبزیجات ویتنام و شرکای چینی برگزار خواهد کرد. این جشنواره یکی از مهم ترین رویدادهای ترویج تجارت با بازار چین خواهد بود که میوه‌ها، سبزیجات تازه را در کنار محصولات فرآوری شده که به طور رسمی‌به چین وارد می‌شوند، ارائه می دهد. میوه یکی از اقلام اصلی صادراتی در بخش محصولات کشاورزی ویتنام به چین است و براساس آمارهای رسمی ارزش صادرات میوه و سبزیجات ویتنامی‌به چین در شش ماهه اول سال 2024 به 3.33 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 24.3 درصد افزایش داشته است. هدف از برگزاری این جشنواره نیز در راستای توسعه صادرات، به دست آوردن سهم بالاتر و نفوذ بیشتر در بازار چین، و تبلیغ برند محصولات ویتنامی است.

https://en.vietnamplus.vn/vietnam-to-hold-first-fruit-festival-in-beijing-post296103.vnp

توسعه همکاری ویتنام و روسیه در زمینه ساخت و ساز

وزیر ساخت و ساز ویتنام، که رئیس مجلس این کشور را در سفر به روسیه همراهی می‌کند در دیدار با همتای روس خود در خصوص توسعه همکاری‌های دو کشور در بخش ساخت و ساز رایزنی داشت. رشد بخش ساخت و ساز روسیه و نیازهای رو به گسترش آن از سوی طرف روسی در این دیدار مورد اشاره قرار گرفت و از آمادگی برای همکاری با ویتنام در این بخش خبر داد. تقویت کار مشترک در مدیریت ساخت و ساز و سیاست مسکن؛ حمایت روسیه در توسعه و اصلاح استانداردها، مقررات و هنجارهای ساخت و ساز ویتنام؛ تحقیق در مورد مصالح ساختمانی جدید؛ تحقیقات علمی و کاربرد در ایمنی آتش سوزی ساختمان‌ها؛ آموزش، تحقیقات علمی، تولید و آزمایش مواد کم مصرف؛ نیروی کار ساختمانی؛ و تشویق سرمایه گذاری‌های مشترک توسط شرکت های ساختمانی در هر دو کشور از جمله محورهای مهم دیگر گفتگو در این دیدار بوده است.

 https://en.vietnamplus.vn/vietnam-russia-intensify-construction-cooperation-post296318.vnp

علاقه مندی شرکت های آمریکایی برای صادرات محصولات کشاورزی به ویتنام

هیئتی از وزارت کشاورزی آمریکا به سرپرستی معاون وزیر بازرگانی و امور کشاورزی خارجی این کشور این هفته وارد ویتنام شده و در این سفر کاری بدنبال ارتقای همکاری و تجارت دو کشور در بخش کشاورزی هستند. این هیات شامل مدیرانی از نزدیک به 60 شرکت و سازمان کشاورزی و 9 دولت ایالتی است که امیدوارند با واردکنندگان اصلی محصولات کشاورزی به ویتنام ملاقات کنند و از طریق بازدیدهای میدانی و جلسات توجیهی با مقامات مختلف، اطلاعات بیشتری در مورد بازارهای محلی این کشور کسب کنند. در همین راستا یک جشنواره نیز در شهر هو شی مین افتتاح شد که هدف آن آشنایی مصرف کنندگان ویتنامی‌با طعم غذاها و نوشیدنی‌های تولید امریکا است. این برنامه تا 25 سپتامبر در تمام فروشگاه‌های MM Mega Market در سراسر ویتنام برگزار می‌شود و با هدف جذب مشتری تخفیف 30 درصدی برای غذاهای تازه، میوه‌ها و نوشیدنی مختلف اختصاص داده اند. برای این برنامه تبلیغات مختلفی نیز در نظر گرفته شده است و مهمتر از آن اینکه به گفته طرف های ویتنامی این سومین سالی است که چنین برنامه و جشنواره ای در هو شی مین توسط طرف آمریکایی برگزار می‌گردد. برگزاری چنین رویدادهایی در تقویت تجارت دوجانبه بسیار مهم است. به گفته معاون وزیر کشاورزی آمریکا "تبلیغ خرده فروشی مانند این رویداد برای دادن آگاهی و آموزش به مصرف کنندگان ویتنامی در مورد اطمینان از کیفیت، و ایمنی محصولات صادراتی مواد غذایی و کشاورزی ایالات متحده بسیار مهم است.

https://vietnamnews.vn/economy/1662763/us-eyes-viet-nam-market-for-agricultural-exports.html

تقویت رشد صنعت نیمه‌هادی در استان Bắc Giang

موسسه اقتصاد و سیاست جهانی، با همکاری اتحادیه انجمن‌های علم و فناوری استان  Bắc Giangویتنام، سمیناری با عنوان "اکوسیستم صنعت نیمه‌هادی و نقش شرکت های ویتنامی" سه شنبه 20 شهریور برگزار کردند. رئیس اتحادیه انجمن‌های علم و فناوری  Bắc Giangدر سخنان افتتاحیه خود گفت که بر اساس گزارش انجمن صنایع نیمه‌هادی مستقر در ایالات متحده، انتظار می رود تا سال 2030 نزدیک به 1 تریلیون دلار در بخش نیمه‌هادی در سطح جهانی سرمایه گذاری انجام شود که این امر صنعت نیمه‌هادی را به یکی از سریع ترین بخش های در حال رشد در سطح جهان تبدیل می‌کند. اخیراً بسیاری از کشورهای توسعه یافته به طور گسترده با ویتنام در صنعت نیمه‌هادی همکاری کرده اند و این کشور در حال تبدیل شدن به یک مقصد جذاب برای سرمایه گذاران داخلی و بین المللی است. به گفته وی، استان باک گیانگ در حال حاضر دارای 9 ناحیه صنعتی به وسعت نزدیک به 2400 هکتار است. چندین شرکت نیمه‌هادی از ویتنام، کگره جنوبی و فرانسه در این منطقه سرمایه گذاری‌هایی را انجام داده اند. با این حال برخی چالش ها وجود دارد که از جمله آن وی به تقاضاها برای زیرساخت های پیشرفته از جمله تامین برق پایدار، سیستم های مدرن تصفیه زباله‌های صنعتی و حمل و نقل و لجستیک ارتقا یافته اشاره کرد. علاوه بر این، کمبود نیروی کار ماهر، شیوه‌های مدیریت صنعتی ناکافی و قابلیت‌های محدود انتقال فناوری به عنوان بزرگترین موانع اشاره کرد.

https://vietnamnews.vn/economy/1662715/fostering-semiconductor-industry-growth-in-bac-giang-province.html

برگزاری نمایشگاه فارمدی ویتنام 2024

نمایشگاه بین المللی پزشکی ویتنام Pharmedi Vietnam 2024، بزرگترین رویداد صنعت مراقبت های بهداشتی ویتنام از 11 سپتامبر در شهر هوشی مین افتتاح شد. در نمایشگاه امسال نزدیک به 1000 غرفه از کسب و کارهای حوزه پزشکی و بهداشتی به نمایندگی از 25 کشور از جمله ویتنام، ایالات متحده، آلمان، لهستان، جمهوری کره، ژاپن، چین و ایران بر پا شده است. شرکت ها در این رویداد چهار روزه توانمندی‌های خود در بخش های مختلف مراقبت های بهداشتی مانند داروسازی، دستگاه‌های پزشکی، مکمل ها و ماشین آلات بسته بندی دارویی را عرضه می دارند.

https://en.vietnamplus.vn/pharmedi-vietnam-2024-expo-opens-in-hcm-city-post296377.vnp

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما