معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۳- ۱۶:۲۳

موضع کمیسیون اروپا در قبال کابل زیر دریایی انتقال برق قفقاز به شرق اروپا

کمیسیون اروپا اعلام کرده است که توافق بر سر کابل انرژی زیر دریا میان آذربایجان، گرجستان و رومانی احتمالا حقوق اتحادیه اروپا را نقض می‌کند.

      کمیسیون اروپا به رومانی و مجارستان به عنوان کشورهای عضو اتحادیه اعلام نموده است که تردید دارد توافقنامه 2022 در مورد کابل انرژی که آذربایجان-گرجستان-رومانی-مجارستان را به هم متصل می‌کند با حقوق اتحادیه اروپا مطابقت داشته باشد. این پروژه قفقاز را به قاره اروپا در زیر دریای سیاه متصل می‌کند. طول کابل زیردریایی 1200 کیلومتر است و 1000 مگاوات انرژی را به اتحادیه اروپا، بالکان و جمهوری مولداوی منتقل می‌کند. بخش اجرایی اروپا خواستار اضافه شدن یک بند به این توافقنامه شد که مفاد آن نسبت به رومانی و مجارستان در قبال حقوق اتحادیه اروپا برتری نخواهد داشت.

    دولت رومانی قصد دارد در هشتمین نشست کشورهای اروپایی، موافقتنامه را اصلاح نماید، اما نیاز به موافقت سایر کشورهای امضاکننده دارد. در همین حال، ایجاد یک شرکت مشترک بین حامل های انرژی از چهار کشور ترانس الکتریکا Transelectrica (رومانی)، ام وی ام MVM (مجارستان)، آذرانرژی AzerEnerji (آذربایجان) و الکتروسیستم دولتی گرجستان   Georgian State Electrosyste  (گرجستان) در حال آماده سازی است. طبق برآورد شرکت حامل انرژی گرجستان، هزینه این کابل 2 میلیارد یورو خواهد بود و می‌تواند در سال 2029 راه اندازی شود.

     منبع خبر از طریق لینک زیر قابل دستیابی است.

https://www.libertatea.ro/stiri/comisia-europeana-acuza-ca-acordul-privind-cablul-submarin-de-energie-azerbaidjan-georgia-romania-nu-respecta-legislatia-comunitara-4982822

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما