معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۵:۳۸

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم شهریورماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

چشم‌انداز همکاری‌های سرمایه‌گذاری محور دیدار مقامات تاجیکستان و سازمان امنیت و همکاری اروپا

خبرگزاری خاور: سلطان رحیم‌زاده، رئیس کمیته دولتی سرمایه‌گذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان با ویلی کمپبل، رئیس دفتر برنامه‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا در این کشور دیدار و گفتگو کرد.

در جریان این دیدار در مورد مسائل مربوط به همکاری و چشم‌انداز توسعه تعاملات بیشتر در زمینه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

https://khovar.tj/rus/2024/09/mezhdu-tadzhikistanom-i-obse-obsuzhdeny-perspektivy-vzaimodejstviya-v-voprosah-investitsij/

مذاکرات تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران

اسپوتنیک: کمیسیون اقتصادی اوراسیا اعلام کرد که مذاکرات تجاری بین این سازمان و ایران در اول اکتبر در چارچوب مجمع اقتصادی اوراسیا در کشور ارمنستان برگزار خواهد شد.

بر اساس گزارش کمیسیون اقتصادی اوراسیا، اخیرا نشست کاری میان آندری اسلپنف، وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا و کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه برگزار شده است.

مقدمات مذاکرات تجاری بین این سازمان و ایران که قرار است اول اکتبر در ایروان کشور ارمنستان برگزار شود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرفین ابراز اطمینان کردند که گفتگوهای تجاری به یکی از رویدادهای مهم این مجمع تبدیل شده است و فرصتی برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین تجار کشورهای مشترک المنافع و شرکت های ایرانی فراهم می‌کند.

همچنین طرفین درباره روند تصویب توافقنامه تجارت آزاد و برنامه‌های توسعه همکاری‎های این سازمان و ایران در سال جاری و سال آینده تبادل نظر کردند. مجمع اقتصادی اوراسیا از 30 سپتامبر تا 1 اکتبر 2024  در ایروان برگزار می‌گردد.

شایان ذکر است که در 25 دسامبر 2023  در حاشیه نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در سن پترزبورگ، توافقنامه تجارت آزاد بین آژانس و ایران امضا شد.

https://sputnik.tj/20240901/mukolama-tijorati-iiao-eron-barguzor-meshavad-1064159873.html

اختصاص 30 میلیون دلار جهت راه اندازی برنامه تجارت الکترونیک در تاجیکستان

آسیا پلاس: تامین مالی برنامه تجارت الکترونیک تاجیکستان برای سال های 2029-2025  از بودجه دولتی، شرکای توسعه و بخش خصوصی انجام خواهد شد.

مبلغ کل بودجه برای برنامه در مرحله اول اجرای آن 305.9 میلیون سامانی (حدود 30 میلیون دلار) در نظر گرفته شده است.  ازجمله 112.9 میلیون سامانی از بودجه دولتی، 135.4 میلیون سامانی از شرکای توسعه و 57.6 میلیون سامانی از بخش خصوصی پیش بینی شده است.

این برنامه به صورت مرحله ‎ای در سه دوره برنامه ریزی شده است: در دوره اول که سالهای 2027-2025 در بر می‎گیرد، تمرکز اصلی بر شکل‌گیری یک سیستم جامع برای حمایت از تجارت الکترونیک، تجزیه و تحلیل و جمع‌آوری داده‌ها، انجام کارهای اطلاع‌رسانی و جذب بودجه از شرکای توسعه برای اجرای برنامه اقدام خواهد بود. 258.7 میلیون سامانی به این منظور اختصاص خواهد یافت.

در دوره دوم-سال 2028  و دوره سوم سال2029، عملیات مؤثر سامانه ملی تجارت الکترونیک، سازوکارهای مالی جدید، اقدامات غیرمالی و اقدامات اساسی اجرا خواهد شد.

شایان ذکر است که برنامه تجارت الکترونیک تاجیکستان در تاریخ 16 مه سال جاری از سوی دولت به تصویب رسید. هدف این سند گسترش تجارت الکترونیک، ایجاد فرصت‌هایی برای کاهش هزینه‌های مرتبط با سازماندهی تجارت، ساده‌سازی رویه‌های تجاری و انجام معاملات غیرنقدی در مدت زمان کوتاه است.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240830/programme-elektronnoi-torgovli-tadzhikistana-potrebuetsya-30-mln

https://khovar.tj/2024/08/35-solagii-isti-loli-davlat-dar-pan-akent-475-inshooti-tajinoti-gunogun-ba-istifoda-doda-shud/

https://khovar.tj/rus/2024/09/za-6-let-v-dushanbe-sdali-shkoly-dlya-72-h-tysyach-uchashhihsya/

https://khovar.tj/2024/09/dar-to-ikiston-dar-majdoni-besh-az-200-azor-gektar-kishti-takror-guzaronida-shud/

واردات و صادرات جمهوری تاجیکستان در نیمه نخست سال جاری

اسپوتنیک: گردش مالی تجارت خارجی تاجیکستان در 6 ماه اول سال جاری  4 میلیارد و 414 میلیون دلار بوده است.  بر اساس گزارش آژانس آمار تاجیکستان، این شاخص 29.3 درصد یا نزدیک به یک میلیارد دلار بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

صادرات کالا در ژانویه تا ژوئن 2024 بالغ بر 997.8 میلیون بوده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 47.1 درصد معادل 319.3 میلیون دلار افزایش یافته است.

واردات کالا به تاجیکستان 3416.5 میلیون دلار بوده است و در مقایسه با ژانویه تا ژوئن سال 2023، 24.9 درصد معادل 680.1 میلیون دلار بیشتر می‌باشد.

شرکای اصلی تاجیکستان از نظر صادرات عبارتند از: سوئیس  29.9 درصد از حجم کل صادرات، چین  18.7 درصد، قزاقستان  11.9 درصد، ترکیه  11.1 درصد، ازبکستان  8.1 درصد، روسیه  5.9 درصد، ایران  5.5 درصد، افغانستان 3.9 درصد و امارات یک درصد  و بقیه سایر کشورها.

کالاها عمدتا در نیمه نخست سال جاری از کشورهای زیر وارد تاجیکستان شده است: روسیه  26.6 درصد از کل حجم واردات، 20.2 در صد چین ، قزاقستان  16.1 درصد ، ازبکستان 5.6 درصد ، ایران  3.3 درصد ، ترکیه  2.9 درصد، بلاروس  2.4 درصد، جمهوری کره  1.6 درصد، آلمان و ژاپن  1.3 درصد، ایالات متحده  1.1 درصد و بقیه از سایر کشورها.

در عملیات تجارت خارجی، تراز مثبت  یا بیشترین افزایش صادرات نسبت به واردات مربوط به ترکیه 111.1 میلیون دلار، افغانستان 39.2 میلیون دلار، جزایر ویرجین 1.9 میلیون دلار و کرواسی 1.8 میلیون دلار بوده است.

بر اساس گزارشات رسمی خدمات گمرک وابسته به دولت جمهوری تاجیکستان، در ماه‎های ژانویه تا ژوئن 2024، 45 کشور خارجی به میزان 79361.5 هزار دلار یا 20319.0 تن به این کشور کمک‎های بشردوستانه ارائه کرده اند.

https://sputnik.tj/20240903/tojikiston-kharidu-furush-kardaast-1064180434.html

بررسی پروژه «افزایش پایداری کشاورزی» در دوشنبه

خبرگزاری خاور:  بر اساس اطلاع موسسه دولتی توسعه کارآفرینی در کشاورزی، جلسه کمیته مدیریت پروژه «افزایش پایداری کشاورزی» در دوشنبه برگزار شد.

سلیمان ضیازاده، معاون نخست وزیر جمهوری تاجیکستان خاطرنشان کرد: امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در دیدار با عموم مردم این کشور گفت که باید همواره  استفاده از هزینه‌های سرمایه گذاری شده  در سطح بالا و کیفیت بالا به نفع مردم مناطق روستایی مصرف شوند. این امر از یک سو توسعه زیرساخت‎های کشاورزی مناطق جمهوری را ممکن می سازد و از سوی دیگر به ایجاد مشاغل جدید کمک می‎کند.

قربان حکیم زاده، وزیر کشاورزی جمهوری تاجیکستان گفت: طی سال‎های اخیر با در نظر گرفتن رویدادهای جهانی امروز در راستای تضمین امنیت غذایی و تغییرات آب و هوایی، دولت جمهوری تاجیکستان توجه بیشتری به جذب سرمایه گذاری در حوزه اقتصادی- اجتماعی و به ویژه در بخش کشاورزی در این کشور دارد. این  موضوع ما را تشویق می‌کند تا با شرکای توسعه در سطح مناسبی برای جذب سرمایه گذاری بیشتر همکاری کنیم.

 https://khovar.tj/rus/2024/09/v-dushanbe-obsuzhdyon-proekt-povyshenie-selskohozyajstvennoj-ustojchivosti/

برگزاری کنفرانس «نقش صنعت نوآوری در توسعه اقتصاد ملی» در دوشنبه

خبرگزاری خاور: کنفرانس علمی- عملی در مرکز تحقیقات استراتژیک وابسته به رئیس جمهور تاجیکستان به مناسبت سی و سومین سالگرد استقلال جمهوری تاجیکستان با موضوع «نقش صنعت نوآوری در توسعه اقتصاد ملی» که طی آن کارشناسان مسیر توسعه صنعت نوآوری را در شرایط اقتصاد تاجیکستان مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گفته خیرالدین عثمان زاده، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تاجیکستان، طی سال‎های اخیر، نوآوری‌ها در حوزه صنعت، جامعه جهانی را به سطح جدیدی از توسعه رسانده است و کشورهای پیشرفته جهان تنها با تکیه بر آخرین فناوری‎ها به توسعه اقتصاد پایدار دست یافته ‎اند.  

وی افزود: یکی از عناصر مهم تضمین توسعه صنعتی جمهوری تاجیکستان، اجرای فناوری‌های نوین در تولید کالاها و محصولات مختلف است. اهمیت فعالیت‌های نوآورانه و ورود فناوری‌های نوین در صنعت به افزایش حجم تولید، تضمین رقابت‌پذیری آن، افزایش صادرات و جلب رضایت بازار داخلی با تولیدات مرغوب داخلی مربوط می‌شود. بنابراین، نوآوری به معنای پیشرفت سریع صنعتی است.

اکنون در جمهوری تاجیکستان فرصت‏های زیادی برای توسعه تولید کالاهای صنعتی با کیفیت بالا، افزایش صادرات و یافتن جایگاه شایسته در بازار جهانی وجود دارد. به گفته کارشناسان، ایجاد کارخانه‌های جدید، واردات و استفاده گسترده از فناوری‎های نوین، بالا بردن سطح حرفه ای کارآفرینان، توانایی مدیریت تولید از سوی کارآفرینان، تربیت نیروی انسانی مجرب از عوامل اصلی دستیابی به اهداف توسعه صنعتی شمار می روند.

گزارش شده است که در سال 2023، بیش از 3 هزار کارخانه صنعتی در کشور فعالیت داشته است که هر سال بر تعداد آنها افزوده می‌شود. در 6 ماهه نخست سال جاری 3 هزار و 580 کارخانه و کارگاه جدید در تاجیکستان به بهره برداری رسیده که کارآفرینان داخلی سهم بسزایی در آن داشته ‎اند.

شایان ذکر است که بخش‌های معدنی، انرژی، مواد غذایی و تولید زغال‌سنگ سهم بیشتری در شکل‌گیری تولیدات صنعتی دارند و از ژانویه – ژوئن سال جاری ۲۵۱ کارخانه صنعتی جدید در کشور فعالیت را آغاز نموده است. در نتیجه  سبب ایجاد  1714  شغل جدید در جمهوری شده ‎اند. به طور خاص، 19 شرکت با 53 شغل جدید در استان مختار کوهستان بدخشان، 91 شرکت با 681 شغل جدید در استان سغد، 42 شرکت با 344 شغل جدید در استان ختلان، 39 شرکت با 117 شغل جدید در نواحی تابع مرکز و 62 شرکت با ایجاد 619 شغل در دوشنبه راه اندازی شدند.

در راستای اجرای فناوری‎های نوآورانه در صنعت جمهوری تاجیکستان و صنعتی شدن سریع، چندین سند حقوقی وجود دارد. به ویژه «برنامه‌های صنعتی سازی سریع جمهوری تاجیکستان برای سال‎های 2025-2020»، «استراتژی توسعه صنعتی در جمهوری تاجیکستان تا سال 2030». هدف از تصویب این اسناد، تشکیل یک سیستم نوآورانه موثر برای ارتقا و توسعه فناوری، تضمین رقابت پذیری تولید، عرضه محصولات جایگزین واردات به بازارهای داخلی و خارجی، توسعه اجتماعی و اقتصادی و در نهایت دستیابی به اهداف استراتژی ملی است.

https://khovar.tj/2024/09/dar-dushanbe-vobasta-ba-na-shi-sanoati-innovatsion-dar-rushdi-i-tisodi-mill-amoish-doir-gardid/

سرمایه گذاری هند در نیروگاه ‎های آبی تاجیکستان

خبرگزاری خاور: دیدار سلطان رحیم‌زاده، رئیس کمیته دولتی سرمایه‌گذاری و مدیریت اموال دولتی با رئیس شرکت مشاور هندی «WAPCOS Limited » فعال در حوزه منابع آب، نیروگاه‌های آبی و زیرساخت‌ها برگزار شد.

طی این دیدار موضوعات جذب سرمایه گذاری در بخش برق آبی، اجرای پروژه‌های زیربنایی و سایر پروژه‌های اولویت دار جمهوری تاجیستان مورد بررسی قرار گرفت.

خاطرنشان شد که اجرای پروژه «کاسا - 1000» عامل مهمی در تقویت همکاری‎های انرژی دوجانبه می‌باشد. طرفین آمادگی خود را جهت تقویت بیشتر همکاری‎ها در زمینه‌های ذکر شده، اعلام کردند.

https://khovar.tj/rus/2024/09/tadzhikistan-rassmatrivaet-privlechenie-indijskih-investitsij-v-gidroenergetiku/

افزایش 1.5 برابری صادرات گاز روسیه به کشورهای آسیای مرکزی

اسپوتنیک: الکسی میلر، رئیس شرکت «گازپروم» طی نشستی بیان داشت که شرکت «گازپروم»، طی ماه‎های ژانویه تا آگوست سال 2024، حجم صادرات گاز به کشورهای آسیای مرکزی را دو برابر کرده است.

میلر گفت: ما در حال گسترش همکاری با کشورهای آسیای مرکزی هستیم که از نظر اقتصادی و اجتماعی بسیار سریع در حال توسعه است. و بر اساس سخنان وی در حال حاضر انتقال گاز به ازبکستان در بالاترین سطح خود قرار دارد.

در جریان این نشست وی به قرقیزستان نیز اشاره کرد و اظهار کرد که سطح عرضه گاز در این کشور دو برابر شده است و نتایج کار 10 ساله «گازپروم» قرقیزستان را «بسیار خوب» ارزیابی کرد.

در همین حال، تاجیکستان قصد دارد تولید انرژی «سبز» را به 100 درصد افزایش و به طور کامل به تولید انرژی سبز روی بیاورد. در حال حاضر، تاجیکستان 98 درصد برق خود را از منابع آبی، یعنی از منابع تجدیدپذیر تولید می‎کند.

https://sputnik.tj/20240831/rusiya-sodiroti-gaz-osiyoi-markazi-afzoish-1064142883.html

احداث موانع حفاظتی در جاده دوشنبه - چانک توسط شرکت Innovative Road» Solutions

خبرگزاری خاور: شرکت سهامی Innovative Road Solutions LTD " " جمهوری تاجیکستان دیوارهای محافظ (پاراپت) می سازد تا از تردد منظم و ایمن در جاده دوشنبه - چانک اطمینان حاصل کند.

این شرکت تا به امروز 16 هزار متر دیوار محافظ ساخته و نصب کرده است که وزن هر پاراپت بیش از 2.5 تن است و در صورت برخورد با وسایل نقلیه از جمله خودروهای سنگین پایدار خواهد ماند.

در جریان بازسازی جاده دوشنبه - چانک، احداث دیوارهای حفاظتی (پاراپت) مشمول پروژه نمی‌شد، این اقدام که تنها هدف آن تامین امنیت رانندگان و مسافران است، به ابتکار مدیریت شرکت سهامی IRS  انجام شد. شایان ذکر است که ساخت چنین دیوارهایی در مسیر دوشنبه - چانک ادامه دارد.

https://khovar.tj/2024/09/irs-dar-ro-i-dushanbe-1chanok2-devor-va-sadd-oi-imoyav-guzoshta-meshavand/

برگزاری مجمع تجاری تاجیکستان و تاتارستان در شهر دوشنبه

 خبرگزاری خاور: همایش تجاری تاجیکستان و تاتارستان در شهر دوشنبه برگزار شد که نمایندگان رسمی و محافل تجاری دو کشور در آن شرکت کردند.

در این نشست شیرعلی کبیر، وزیر صنعت و فناوری‎های نوین تاجیکستان با توجه به فضای سرمایه گذاری در این کشور همکاری‎ها را در زمینه انرژی، نفت، فرآوری منابع طبیعی، صنایع سبک، صنایع دارویی، گردشگری و آموزش متخصصان  سودمند برای طرفین عنوان کرد.

اولگ کارابچنکا، رئیس هیئت تاتارستان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع این کشور با ارائه ویدئویی تبلیغاتی، ظرفیت‎های صنعتی این منطقه از روسیه را به مخاطبان معرفی کرد.

رئیس هیئت تاتارستان،خاطرنشان کرد که شرکت‎های تاتارستان قصد دارند با شرکای تاجیکستانی همکاری خود را ادامه دهند. وی افزود: ماموریت تجاری ما گواه این امر است. من می دانم که تاجیکستان فعالانه برای ایجاد پارکهای فناوری کار می‌کند. تاتارستان آماده ارائه تمام تجربیات مثبت خود در این زمینه می‌باشد.

مذاکرات B2B نیز در حاشیه این مجمع تجاری برگزار شد که در آن بیش از 60 نماینده شرکت‎های تاجیکستانی شرکت داشتند.

در پایان، قراردادهای همکاری جدید بین شرکت‎های خصوصی و دولتی دو کشور به امضا رسید.

شایان ذکر است که مجمع تجاری حلقه‌های کاری تاجیکستان و تاتارستان در حاشیه کنفرانس منطقه‌ای همکاری‌های تاجیکستان و روسیه برگزار گردید.

https://khovar.tj/2024/09/dar-dushanbe-forumi-ti-oratii-to-ikiston-va-totoriston-barguzor-shud/

https://khovar.tj/rus/2024/09/tatarstan-gotov-podelitsya-opytom-po-sozdaniyu-tehnologicheskih-parkov-s-tadzhikistanom/

بررسی موضوع جذب نیروی کار از تاجیکستان به تاتارستان

خبرگزاری خاور: دیدار گلناره حسن‌زاده، وزیر کار، مهاجرت و اشتغال جمهوری تاجیکستان با کلارا تزت الدین‎آوا‌، معاون وزیر کار، اشتغال و حفظ اجتماعی جمهوری تاتارستان و هیئت همراه برگزار شد که در جریان آن، طرفین در مورد مسائل مربوط به استخدام سازمان یافته نیروی کار برای فعالیت‎های موقت کارگری در تاتارستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار طرفین در خصوص اقدامات انجام شده بین امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان و رستم مینیخان‎اف، رئیس جمهوری تاتارستان در زمینه‌های مرتبط با فعالیت این وزارتخانه گفتگو کردند.

همکاری بین وزارت کار، مهاجرت و اشتغال جمهوری تاجیکستان و وزارت کار، اشتغال و حفظ اجتماعی جمهوری تاتارستان پس از سفر کاری رئیس جمهوری تاجیکستان به جمهوری تاتارستان در تاریخ 2 می 2019  به اجرا درآمد.

طرفین همچنین توافق کردند که قراردادهایی بین کارفرمایان تاتارستان و مراکز فوق ‎الذکر برای آموزش متخصصان منعقد شود.

سفر میهمانان به جمهوری تاجیکستان در چارچوب مجمع تجاری حلقه‌های کاری تاجیکستان و تاتارستان در حاشیه کنفرانس منطقه ‎ای همکاری تاجیکستان و روسیه انجام شد.

https://khovar.tj/2024/09/dar-dushanbe-masalai-albi-uvvai-kor-baroi-faoliyati-muva-atii-me-nat-ba-totoriston-barras-shud/

عزم کارآفرینان چینی جهت ساخت مجتمع صنعتی در خجند

خبرگزاری‌هالوا:  از ماهها قبل احداث مجتمع صنعتی در منطقه آزاد اقتصادی سغد توسط مقامات تاجیکستان و تجار چینی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این مجتمع صنعتی قصد دارد طیف وسیعی از کالاها از جمله کیف مدرسه، درب آهنی ورودی، الیاف شیشه و بازالت را تولید کند.

رئیس هیئت چینی آمادگی خود را  جهت گفتگو با شرکای خود در مورد امکانات سازماندهی یک مجتمع صنعتی که شامل گروهی از شرکت‎های تولیدی فعال در یک کنسرسیوم می‌باشد اعلام نموده است.

پیش از این گزارش شده بود که از آغاز بهره برداری از مناطق آزاد اقتصادی در تاجیکستان بیش از 2 میلیارد سامانی سرمایه گذاری شده است که بیش از 180 میلیون دلار است. در حال حاضر 96 شرکت داخلی و خارجی در  مناطق آزاد اقتصادی ثبت شده است.

https://halva.tj/news/kitayskie_predprinimateli_khotyat_otkryt_krupnoe_proizvodstvo_v_khudzhande/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

دعوت تاجیکستان از سازمان همکاری شانگهای جهت پیوستن به توافقنامه تسهیل حمل و نقل جاده ‎ای

تلگرام خبرگزاری اوستا: تاجیکستان از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO)  دعوت کرد تا به توافقنامه‌ای برای تسهیل حمل و نقل جاده ای بپیوندند که می‌تواند تأثیر مثبتی بر اقتصاد تاجیکستان و سایر کشورهای منطقه داشته باشد.

نوع اصلی حمل و نقل بار در تاجیکستان حمل و نقل جاده‌ای است که 95 درصد از حجم کل حمل و نقل را به خود اختصاص داده است. در دو سال آینده، این کشور قصد دارد 317 کیلومتر بزرگراه بین المللی را راه اندازی کند که موقعیت آن را به عنوان یک مرکز حمل و نقل مهم در آسیای مرکزی به طور قابل توجهی تقویت خواهد کرد.

توافق بین تاجیکستان و ترکمنستان جهت تسهیل حمل و نقل خودروهای سنگین تاجیکستان، می‌تواند پتانسیل ترانزیتی تاجیکستان را افزایش دهد. این فرصت‎هایی را برای شرکت‎های روسی ایجاد می‌کند تا از این کشور به عنوان یک مرکز تجاری برای دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی استفاده کنند.

توسعه مجتمع‎ های لجستیکی در امتداد مسیرهای تجاری و ترانزیتی کلیدی که از تاجیکستان می‌گذرد نیز در نظر گرفته شده است که اهمیت منطقه ای و بین المللی آن را افزایش می‎دهد. علاوه بر این، توافقنامه « Agroexpress» باعث تسریع در عرضه محصولات کشاورزی به ترکیه، کشورهای مستقل مشترک المنافع و چین می‌شود.

استفاده از کریدور شمال- جنوب می‌تواند درآمد حاصل از ترانزیت کالا از چین و افغانستان به پاکستان، روسیه و کشورهای قفقاز را به همراه داشته باشد. همکاری در زمینه حمل و نقل ریلی با روسیه امکان دسترسی تاجیکستان به راه آهن سایر کشورها را فراهم می‌کند.

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در چهارم ژوئیه سال جاری در آستانه از کشورهای ناظر و شرکای گفتگوی سازمان همکاری شانگهای دعوت کرد تا به توافقنامه ایجاد شرایط مساعد برای حمل و نقل جاده ای بین المللی بپیوندند. این سند در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه در سال 2014 امضا شد و یک سیستم مجوز جدید را برای مسیرهای جاده‌ای ارائه می‌کند.

https://telegra.ph/Tadzhikistan-priglashaet-strany-SHOS-prisoedinitsya-k-soglasheniyu-ob-uproshchenii-gruzovyh-avtoperevozok-09-06

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما