معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۵- ۱۲:۰۲

اخبار اقتصادی بوسنی و هرزگوین

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بوسنی و هرزگوین در نیمۀ اول شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 روسیه بزرگترین سرمایه گذار در بوسنی و هرزگوین

بانک مرکزی بوسنی و هرزگوین  اعلام کرد مجموع سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی در بوسنی و هرزگوین در سال 2023 1.895 میلیارد مارک بود.

میزان کل سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی در بوسنی و هرزگوین در سال 2023 در مقایسه با سال 2022 455 میلیون مارک بیشتر بود.

فدراسیون روسیه با سرمایه گذاری 376.3 میلیون مارک در رتبه اول قرار دارد.

کشورهای ذیل در رتبه‌های بعدی فهرست بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در بوسنی و هرزگوین در سال 2023 قرار دارند:

- صربستان: 355.6 میلیون مارک

- هلند: 237.7 میلیون مارک

- آلمان: 204.9 میلیون مارک

- کرواسی: 187.2 میلیون مارک

- اسلوونی: 173.3 میلیون مارک 

- انگلیس: 149 میلیون مارک

- اتریش: 97.9 میلیون مارک

- ترکیه: 78.7 میلیون مارک

- دانمارک: 35.9 میلیون مارک

بیشترین سرمایه گذاری‌ها در بوسنی و هرزگوین در سال 2023 در بخش تولید کک و فرآورده‌های نفتی پالایش شده (362.4 میلیون مارک)، خدمات مالی (304.3 میلیون مارک)، مخابرات (288.9 میلیون مارک)، تولید و تامین برق، گاز، بخار و تهویه مطبوع (224.1 میلیون مارک)، تجارت (151.5 میلیون مارک) و تجارت خرده فروشی (120.9 میلیون مارک) بود. (دنونی آواز)

https://avaz.ba/vijesti/biznis/923644/zabiljezen-rast-stranih-ulaganja-rusija-najveci-investitor-u-bih

 

کاهش صادرات آهن و فولاد بوسنی و هرزگوین

صادرات آن و فولاد و محصولات آهنی و فولادی بوسنی و و هرزگوین در شش ماه نخست سال 2024 کاهش چشمگیری داشت. بر اساس داده‌های اتاق بازرگانی بوسنی و هرزگوین، میزان صادرات آهن و فولاد این کشور در نیمه اول سال جاری به 227 میلیون و 145 هزار مارک رسید در حالی که در مدت مشابه سال 2023 356 میلیون و 572 هزار مارک گزارش شده بود.

این بدان معناست که صادرات آهن و فولاد بوسنی و هرزگوین در شش ماه نخست سال جاری 129 میلیون و 145 هزار مارک یا 36.3 درصد کاهش یافت. همچنین بوسنی و هرزگوین در نیمه اول سال 2024 572 میلیون و 872 هزار مارک محصولات آهنی و فولادی صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال 2023 10.79 درصد کمتر است. (نزاویسنه نووینه)

 

آمار صادرات و واردات بوسنی و هرزگوین در هفت ماه سال جاری

ارزش صادرات بوسنی و هرزگوین در هفت ماه سال 2024 (ژانویه تا جولای) به 9 میلیارد و 359 میلیون مارک رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال 2023 7.1 درصد کاهش یافت.

بنا به داده‌های آژانس آمار بوسنی و هرزگوین، میزان واردات این کشور در هفت ماه سال جاری 16 میلیارد و 615 میلیون مارک بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 3.9 درصدی داشت. بدین ترتیب در این مدت کسری تجارت خارجی بوسنی و هرزگوین به 7 میلیارد و 256 میلیون مارک رسید و ارزش کل صادرات معادل با 56.3 درصد از میزان کل واردات بود. (وبسایت biznisinfo.ba، نزاویسنه نووینه)

https://www.biznisinfo.ba/uvoz-skoro-duplo-veci-od-izvoza

برگزاری نمایشگاه بین المللی زنبورداری گراداچاتس در اواخر ماه جاری

هفتمین نمایشگاه بین المللی زنبورداری گراداچاتس 2024 در تاریخ 28 لغایت 31 آگوست 2024 در قالب نمایشگاه بین المللی کشاورزی و صنعت غذایی معروف به نمایشگاه آلو در شهر گراداچاتس برگزار می‌شود. انجمن زنبورداران گراداچاتس برگزار کننده این نمایشگاه است.

انتظار می رود حدود 20 غرفه دار از بوسنی و هرزگوین و کشورهای همسایه عسل و سایر محصولات و فرآورده‌های زنبورعسل خود را در معرض دید عموم قرار دهند. (وبسایت biznisinfo.ba)

https://www.biznisinfo.ba/krajem-avgusta-7-medjunarodni-sajam-pcelarstva-u-gradaccu/

 

افزایش منابع مالی دولت جمهوری صربسکا برای دفاتر نمایندگی این موجودیت در خارج

دولت جمهوری صربسکا منابع مالی خود را برای  دفاتر نمایندگی این موجودیت در خارج در سال جاری به میزان 685 هزار مارک افزایش داده است. دولت جمهوری صربسکا در اوایل سال جاری 7 میلیون و 100 هزار  مارک برای تامین مالی کار دفاتر نمایندگی در خارج در نظر گرفته است. با این حال، با تصمیم جدیدی که هنوز اجرایی نشده است، این میزان به 7 میلیون و 785 هزار مارک افزایش یافت.

با تصمیم جدید، میزان اولیه بودجه برخی از دفاتر نمایندگی کاهش و برخی دیگر به میزان قابل توجهی افزایش یافت. برای مثال، بودجه دفتر نمایندگی جمهوری صربسکا در اتریش که ابتدا 1 میلیون و 300 هزار مارک برنامه ریزی شده بود، به 2 میلیون مارک افزایش یافت.  بودجه دفتر نمایندگی جمهوری صربسکا در بلژیک از 800 هزار به 1 میلیون مارک افزایش پیدا کرد.

همچنین بودجه دفتر نمایندگی جمهوری صربسکا در روسیه از 1 میلیون و 100 هزار مارک به 1 میلیون و 190 هزار مارک و بودجه دفتر نمایندگی جمهوری صربسکا در صربستان از 960 هزار مارک به 990 هزار مارک افزایش یافت.

از سوی دیگر، میزان بودجه افتتاح دفاتر نمایندگی جدید از 970 هزار به 665 هزار مارک و بودجه دفتر نمایندگی جمهوری صربسکا در یونان از 450 هزار به 420 هزار مارک کاهش یافت. بودجه سایر دفاتر نمایندگی جمهوری صربسکا در حد میزان اولیه برنامه ریزی شده باقی می ماند.

بنابراین، میزان بودجه امسال دفتر نمایندگی جمهوری صربسکا در آلمان 600 هزار مارک، دفتر نمایندگی در اسرائیل 320 هزار مارک و دفتر نمایندگی در آمریکا 600 هزار مارک خواهد کرد. (وبسایت capital.ba)

https://www.capital.ba/vlada-povecava-izdvajanja-za-predstavnistva-u-inostranstvu/

بیکاری بیش از 1000 کارگر در جمهوری صربسکا به دلیل لغو قراردادهای شرکای خارجی با شرکت های داخلی

دانییل اگیچ، وزیر کار جمهوری صربسکا اعلام کرد که تقریبا 1110 کارگر در صنعت چوب و صنعت فرآوری جمهوری صربسکا به دلیل لغو قراردادهای شرکای خارجی بیکار شده اند.

وی پس از جلسه روز گذشته دولت جمهوری صربسکا گفت: "صنعت چوب و صنعت فرآوری دو بخشی در جمهوری صربسکا هستند که بیشترین آسیب را از بحران دیده اند، زیرا عمده فعالیت های آنها مربوط به صادرات است. به دلیل بحران در اروپای غربی که بیشتر شرکای تجار ما در آن مستقر هستند، قراردادها لغو شده است و شرکت های ما حجم تولید کمتری دارند."

او افزود: " کاهش تعداد شاغلان در دو بخش مذکور به تعداد کل افراد شاغل در جمهوری صربسکا لطمه قابل توجهی وارد نکرده است، چون تعداد شاغلان در سایر بخش ها افزایش یافته است. واقعیت این است که ما باید به سایر شاخه‌های اقتصادی روی بیاوریم، یعنی یک چرخش اقتصادی ایجاد کنیم." (وبسایت فاکتور)

https://faktor.ba/ekonomija/ekonomija/vise-od-1000-radnika-u-rs-u-ostalo-bez-posla-zbog-otkazivanja-ugovora-stranih-partnera-domacim-firmama/196022

برقراری خط پرواز موستار – استانبول

ماریو کوردیچ، شهردار موستار همراه با ماریا بوهاچ، نخست وزیر کانتون هرزگوین - نرتوا، عادل شوتا، وزیر دارایی این کانتون و مارکو جوزل، مدیر فرودگاه موستار با انور ایسکورت، دستیار وزیر حمل و نقل و زیرساخت های ترکیه و نمایندگان شرکت هواپیمایی پگاسوس در محل تالار شهر موستار دیدار کرد.

در این نشست بر ظرفیت های زیادی که موستار و منطقه هرزگوین برای توسعه گردشگری و سایر شاخه‌ های اقتصادی دارند تاکید شد و از احتمال برقراری خط هوایی مستقیم موستار به استانبول خبر داده شد.

شهردار موستار با تاکید بر اهمیت زیاد اتصال موستار به استانبول از طریق هوایی، گفت که  شهرداری موستار در ایجاد این خط هوایی شریک خواهد بود. (وبسایت biznisinfo.ba)

https://www.biznisinfo.ba/uskoro-i-avio-linija-mostar-istanbul/

علاقه مندی سه شرکت برای سرمایه گذاری در بندر برچکو

پریتسا یوسیچ، مدیر شرکت بندر برچکو تایید کرد که حداقل سه شرکت از کرواسی و ترکیه خواهان سرمایه ‌گذاری در این بندر هستند که نتیجه نوسازی و افزایش ظرفیت های تنها بندر بوسنی و هرزگوین است.

وی گفت که یک شرکت از کرواسی می خواهد حداقل 30 میلیون یورو در تولید مواد افزودنی به اجزای تولید سیمان سرمایه گذاری کند در حالی که شرکت هایی از ترکیه می خواهند به پاکسازی آبراه کمک و در کارخانه ای برای تولید رادیاتور سرمایه گذاری کنند.

او افزود: "ما قصدنامه‌ ای از این شرکت‌ ها دریافت کردیم که می‌ خواهند در بندر برچکو سرمایه ‌گذاری کنند و این سرمایه‌ گذاری باعث می‌شود تا شرکت‌ های آن کشورها از لحاظ لجستیکی با شرکت‌ های بوسنی و هرزگوین مرتبط شوند." (دنونی آواز، وبسایت indikator.ba)

https://indikator.ba/KOMPANIJE-I-TR%C5%BDI%C5%A0TA/ArtMID/418/ArticleID/10722/Raste-zainteresovanost-za-ulaganje-u-Luku-Br%C4%8Dko

گشایش نمایشگاه "آلو" گراداچاتس 

پنجاه و یکمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی و صنایع غذایی معروف به نمایشگاه "آلو" گراداچاتس فردا گشایش می یابد.

 انتظار می رود حدود 300 غرفه دار از  بوسنی و هرزگوین، کرواسی، صربستان، مونته نگرو، آلمان و ترکیه در این نمایشگاه که تا 31 آگوست ادامه خواهد داشت، شرکت کنند. سازمان گردشگری گراداچاتس برگزارکننده این نمایشگاه است. نمایشگاه "آلو" گراداچاتس رویدادی است که در سال 1969 آغاز شد و قدیمی ترین نمایشگاه تخصصی در بوسنی و هرزگوین محسوب می‌شود. (وبسایت فاکتور)

https://faktor.ba/ekonomija/ekonomija/sutra-otvaranje-sajma-sljive-u-gradaccu-ocekuje-se-oko-300-izlagaca-iz-sest-zemalja/196328


گشایش نمایشگاه "آلو" گراداچاتس

نرمین نیکشیچ، نخست وزیر فدراسیون بوسنی و هرزگوین روز گذشته پنجاه و یکمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی و صنایع غذایی معروف به نمایشگاه "آلو" گراداچاتس را در این شهر افتتاح کرد.

بیش از 300 غرفه دار از بوسنی و هرزگوین، کشورهای منطقه بالکان غربی، آلمان و ترکیه در این نمایشگاه چهار روزه محصولات خود را در معرض دید عموم قرار داده اند. نمایشگاه مذکور به همت سازمان گردشگری شهر گراداچاتس در فضایی به مساحت حدود  5000 متر مربع برگزار شده است. (وبسایت biznisinfo.ba، دنونی آواز)

https://www.biznisinfo.ba/otvoren-51-sajam-sljive-u-gradaccu/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما