معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۷:۳۰

اخبار اقتصادی یونان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفتۀ دوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نرخ بیکاری ماه ژوئیه

به نقل از گزارش سازمان آمار یونان، نرخ بیکاری، از 9.5 درصد در ماه ژوئن سال جاری به 9.9 درصد در ماه ژوئیه رسید. این سازمان نرخ بیکاری ماه ژوئیه 2023 را 11.1 درصد اعلام کرده بود. تعداد بیکاران در ژوئیه 2024 به بیش از 465 هزار نفر رسید که نسبت به ژوئیه سال گذشته به میزان 11.8 درصد کاهش و نسبت به ژوئن 2024 به میزان 6.3 درصد افزایش یافت. (اسکای)

https://www.skai.gr/news/finance/elstat-sto-99-to-pososto-anergias-ton-ioulio

آتن هفتمین قطب مهم کشتیرانی جهان

منطقه بزرگ آتن، از جمله بندر پیرئوس، پس از یک پله صعود، به هفتمین مرکز مهم کشتیرانی در سطح جهان در شاخص توسعه مرکز کشتیرانی بین‌المللی شین‌هوا-بالتیک تبدیل شد. این شاخص تنها به ترافیک یک بندر نمی‌پردازد، بلکه فعالیت‌های تجاری و نوآوری کلی را بررسی می‌کند: برای مثال، نینگبو-ژوشان در چین شلوغ‌ترین بندر از نظر تناژ بار است، اما پس از آتن قرار دارد. 10 قطب مهم حمل‌ونقل، طبق ISCDI، عبارتند از: سنگاپور، لندن، شانگهای، هنگ‌کنگ، دبی، روتردام، آتن/پیره، نینگبو-ژوشان، هامبورگ و نیویورک/نیوجرسی.

https://www.ekathimerini.com/economy/1246947/athens-ranked-seventh-most-important-global-shipping-hub/

حضور 27 کشور در نمایشگاه تسالونیکی

در مجموع 27 کشور توسط غرفه داران در هشتاد و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی تسالونیکی (TIF) که از 7 تا 15 سپتامبر در مرکز نمایشگاه و کنگره هلکسپو شهر بندری شمالی برگزار می‌شود، حضور خواهند داشت. شش کشور برای اولین بار شرکت خواهند کرد: اکوادور، ژاپن، کوزوو، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، قطر و بریتانیا. سایر شرکت کنندگان خارجی عبارتند از: ارمنستان، بنگلادش، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، چین، قبرس، مصر، آلمان، هند، اندونزی، ایران، ایتالیا، لوکزامبورگ، مولداوی، نپال، پاکستان، فلسطین، لهستان، سوریه، اوکراین و اروگوئه. آلمان مهمان افتخاری امسال است و میزبان حدود 120 کسب و کار و آژانس از سراسر اقتصاد، فرهنگ و آموزش در پاویون خود خواهد بود. کسب و کارهایی که نمایندگی می‌شوند به بخش‌های کلیدی مانند صنعت، پردازش، فناوری پیشرفته، انرژی، حمل‌ونقل و تدارکات، مالی، داروسازی، فناوری کشاورزی و فناوری مواد غذایی تعلق دارند.

https://www.ekathimerini.com/economy/1246720/some-27-countries-to-be-represented-at-thessaloniki-fair/

کاهش 14 درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی

به نقل از گزارش بانک مرکزی یونان ارزش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور طی نیمه اول سال جاری به 2.097 میلیارد یورو رسید که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (2.434 میلیارد یورو) به میزان 14 درصد کاهش یافت. شایان ذکر است که ارزش سرمایه‌گذاری خارجی در یونان طی دو سال اخیر رو به کاهش است. به نقل از آمار بانک مرکزی یونان ارزش سرمایه‌گذاری خارجی در سال 2022 به 7.5 میلیارد یورو رسید که در سال 2023 به 4.6 میلیارد یورو کاهش پیدا کرد. در بودجه 2023 میزان رشد سرمایه‌گذاری 15.5 درصد پیش‌بینی شده بود، اما سرانجام از 4 درصد تجاوز نکرد. در بودجه سال جاری نیز میزان افزایش سرمایه‌گذاری 15.1 درصد پیش‌بینی شده، اما بر اساس برنامه ثبات و توسعه که ماه آوریل منتشر گردید، این میزان به 9.1 درصد خواهد رسید. بانک مرکزی میزان افزایش سرمایه‌گذاری در 2024 را 7.4 درصد پیش‌بینی‌ می‌کند. (کاتی مرینی)

https://www.kathimerini.gr/economy/563181457/meiothikan-kata-14-oi-ameses-xenes-ependyseis/

افزایش کسری تجاری

به نقل از گزارش بانک مرکزی یونان، کسری تجاری در نیمه اول سال 2024 در مقایسه با دوره نسبی سال گذشته به میزان 14 درصد افزایش یافت و به 17.46 میلیارد یورو رسید. بانک مرکزی کسری تجاری کشور در نیمه اول سال 2023 را 15.34 میلیارد یورو اعلام کرده بود. بانک مرکزی، کسری حساب جاری در نیمه اول سال 2024 را نیز 8.81 میلیارد یورو (برای مقایسه، 8.12 میلیارد یورو در نیمه اول سال گذشته) اعلام کرد. در گزارش بانک مرکزی آمده است: تقویت برون‌گرایی اقتصاد یونان باید از نظر حجم و از نظر ارزش در سال‌های آینده تشدید شود. تسریع اصلاحات ساختاری و بهره‌برداری موثر از صندوق بازیابی و تاب‌‌آوری اروپا از یک سو و تنوع بخشی صادرات کالا و خدمات و همچنین تقویت بخش تولید کالاهای با فناوری پیشرفته، نقش مهمی را در این راستا ایفا می‌کند. (کاتی مرینی)

https://www.kathimerini.gr/economy/563181460/sta-17-46-dis-eyro-to-emporiko-elleimma-toy-protoy-examinoy/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما