معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۴:۱۵

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ دوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نوونوردیسک، عامل محرک رشد اقتصادی 

دنسکه بانک انتظار دارد که اقتصاد دانمارک، امسال 1.8 درصد رشد کند که اندکی کمتر از 1.9 درصد پیش بینی شده توسط دولت در بررسی اقتصادی خود است. بر اساس آخرین دیدگاه دنسکه بانک، غول دارویی نوونوردیسک احتمالاً نیمی از رشد اقتصادی دانمارک در سال جاری را به خود اختصاص خواهد داد. در حالی که نوونوردیسک موتور کلیدی اقتصاد کشور باقی خواهد ماند، تحلیلگران دنسکه بانک اشاره کردند که رشد ممکن است بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد ایجاد شود، چون اقتصاد دانمارک در مجموع عملکرد خوبی داشته و سایر بخش‌ها نیز پیشرفت کرده‌اند. این گزارش می‌گوید: یک دلیل ممکن است این باشد که مصرف‌کنندگان دانمارکی در طول دوره تورم بالا چندان آسیب ندیده‌اند. در ماه مارس گزارش شد که نوونوردیسک در فهرست باارزش‌ترین شرکت‌های جهان به رتبه یازدهم رسیده است و به لطف تقاضای فزاینده برای محصولات دیابت و کاهش وزن خود، می‌تواند به زودی به اولین شرکت داروسازی یک تریلیون دلاری جهان تبدیل شود. (danskebank.com) 

ویروس زبان آبی در نزدیکی کپنهاگ

ویروس زبان آبی که می‌تواند برای گوسفند، گاو و بز کشنده باشد، به منطقه شیلند در اطراف کپنهاگ گسترش یافته است. اداره دامپزشکی و غذای دانمارک (DVFA) تایید کرد که یک گله گوسفند در مزرعه‌ای در نزدیکی نست ود، 88 کیلومتری جنوب پایتخت، آلوده شده است. جزیره فونن در مرکز دانمارک نیز در لیست خطر قرار دارد. اداره دامپزشکی و غذای دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد که احتمال انتشار ویروس از طریق کنه‌ها به کل کشور بسیار بالا ارزیابی می‌شود. اولین مورد در اوایل ماه اوت، در مزرعه‌ای در نزدیکی مرز آلمان ثبت شد. از آن زمان تاکنون 54 گله در سراسر کشور آلوده شده‌اند و 51 گله دیگر تحت نظارت هستند. علائم اصلی در حیوانات عبارتند از تب بالا، زخم‌های دهان و تورم صورت و زبان. گفتنی است رنگ آبی زبان که به نام سیانوز شناخته می‌شود، ناشی از کمبود اکسیژن است. (ekstrabladet.dk) 

به روزرسانی سود فرودگاه کپنهاگ

فرودگاه کپنهاگ (CPH) پس از تابستان شلوغ و افزایش انتظارات ترافیکی مسافران برای باقیمانده سال، پیش‌بینی درآمد سال 2024 خود را افزایش داده است. انتظار می‌رود درآمد کل سال نسبت به سال گذشته در حدود 24 درصد رشد کند. قبلا این رقم، 20 درصد پیش‌بینی شده بود. فرودگاه اکنون پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال نزدیک به 30 میلیون مسافر را جابه‌جا کند که یک میلیون بیشتر از پیش‌بینی قبلی خواهد بود. سود قبل از مالیات در حال حاضر بین 1.25 میلیارد کرون (190 میلیون دلار) و 1.4 میلیارد کرون (210 میلیون دلار) برآورد شده است. (moodiedavittreport.com)

 جهش فروش خودروهای برقی

در حال حاضر، 10 درصد از خودروهای دانمارک کاملا برقی هستند. آخرین گزارش انجمن تجاری واردکنندگان خودرو، موبیلیتی دانمارک، نشان می دهد که تعداد 7050 خودروی برقی جدید در ماه اوت فروخته شده است که 55 درصد از کل فروش ماهانه را تشکیل می دهد. با این حال، همه شرکت‌ها از جهش فروش منتفع نمی‌شوند و تنها 143 خودروی بی وای دی دلفین، پرفروش‌ترین مدل چینی در ماه اوت به فروش رسید. اشکودا پیشتاز است و پس از آن تسلا و فولکس واگن قرار دارند. (بی تی)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما