معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۳- ۰۸:۰۰

افزایش تعداد پروانه‌های کار برای اتباع خارجی در بوسنی و هرزگوین

بر اساس گزارش سالانه شورای وزیران بوسنی و هرزگووین ، در طول سال 2023 در این کشور، 2449 پروانه کار برای استخدام اتباع خارجی صادر شد که از این تعداد 579 پروانه کار تمدید شده و 1870 پروانه کار جدید صادر شده است.

دوبراوکا بوشنیاک، وزیر امور مدنی بوسنی و هرزگوین معتقد است که این داده‌ها نشان می دهد که بوسنی و هرزگوین به نیروی کار بیشتری از خارج نیاز دارد.

سهمیه سالیانه سال گذشته 3995 پروانه کار بوده و 2449 مورد استفاده شده است که نسبت به سال 2022 افزایش داشته است. (وبسایت فاکتور)

  • در سالهای اخیر، به دلیل پایین بودن دستمزدها در بوسنی، بخصوص در کارهای سخت، اتباع این کشور (عمدتا جوانان) برای کار به ویژه در بازه زمانی تعطیلی دانشگاهها، به کشورهای اروپای غربی و همچنین برخی کشورهای همسایه از جمله کرواسی و صربستان می روند.
  • بر اساس شنیده‌ها، حقوق و دستمزدی که نیروهای کار بوسنیایی از کار در سایر کشورها، بخصوص اتحادیه اروپا دریافت می‌کنند، برای گذران زندگی در طول سال در بوسنی کفایت می‌کند.
  • بیشتر کارگران خارجی که در بوسنی و هرزگوین مشغول به کار می‌باشند، از اتباع ترکیه، صربستان، نپال، بنگلادش، پاکستان و هند هستند.
  • این افراد که برای کار به بوسنی سفر می‌کنند، عمدتا از راه زمینی و هزینه کم، خود را به این کشور می رسانند که پس از طی مراحل پذیرش و اخذ مجوزهای مربوطه (بخصوص مجوزهای بهداشتی) مشغول به کار می‌شوند.
  • اتباع خارجی با دریافت دستمزد تعیین شده که اتباع بوسنی حاضر به پذیرش آن نیستند (بین هزار تا 1500 مارک تقریبا معادل 500 الی 750 یورو)، مشغول کار می‌شوند.
  • بیشترین تعداد پروانه کار برای اتباع خارجی در سال 2023 در بخش های ساختمانی (1368)، تجارت (622)، سایر فعالیت های خدماتی (506)، هنر، سرگرمی و تفریح (436)، بازار املاک و مستغلات (298)، صنعت تبدیلی (297)، صنعت هتلداری و پذیرایی (188) و آموزش (150) صادر شده است.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما