معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۳:۲۱

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه ، هندوراس و کاستاریکا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا و دو کشور آمریکای مرکزی در هفته دوم شهریور ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تصویب قانون نظارت بر ارسال کنند گان و دریافت کنند گان حواله‌های ارزی در نیکاراگوا

مجلس ملی نیکاراگوا  با 91 رای موافق و بدون رای مخالف و ممتنع  اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و تامین مالی اشاعه سلاح های کشتار جمعی (قانون 977) را تصویب کرد . بر اساس این قانون  آژانس هایی که امور مربوط به دریافت و ارسال حواله  های ارزی  را انجام می دهند از این به بعد موظف به ارائه اطلاعات مشتریان خود هستند. این قانون، آژانس‌ها را موظف می‌کند تا اطلاعات مشتریان خود را «بدون هرگونه ادعای رزرو یا محرمانگی» در اختیار اداره پلیس و دادستانی قرار دهند. اپوزیسیون معتقدند بر اساس  این قانون از این پس دولت می‌تواند دستور مصادره حواله‌ها را صادر نماید.

https://www.articulo66.com/2024/09/03/vigilan-remesas-nicaragua/.

لایروبی رودخانه مرزی سن خوان نیکاراگوا

موضوع لایروبی رودخانه سن خوان نیکاراگوا از سال 2008 بعنوان یکی از چالش های اساسی روابط نیکارا گوا و کاستاریکا  بوده است. دولت کاستاریکا همواره نسبت به  آسیب های زیست محیطی در قلمرو این کشور ناشی از عملیات لایروبی مذکور معترض بوده و در سال 2010،  به این بهانه از نیکاراگوا به دیوان بین المللی دادگستری  (ICJ)  شکایت کرده است. این شکایت در نهایت منجر به صدور حکمی‌به نفع دولت کاستاریکا شد. دولت نیکاراگوا اخیرا  با رفع نگرانی‌های زیست محیطی  دولت کاستاریکا شروع به لایروبی رودخانه نمود. در 30 ژوئیه سالجاری دانیل اورتگا  گفت: دولت کاستاریکا  از وی خواسته  در طرح لایروبی شرکت و در عوض از شکایت خود صرف نظر نماید لیکن دولت ساندنیستی پیشنهاد دولت کاستاریکا را نپذیرفت.

https://www.laprensani.com/2024/08/28/politica/3371919-regimen-orteguista-ha-destinado-637-4-millones-de-cordobas-para-el-dragado-del-rio

صادرات میگو از هندوراس تحت تاثیر قطع روابط دیپلماتیک با تایوان

مدیر انجمن ملی آبزی پروران هندوراس گفت: صنعت میگوی هندوراس پس از قطع روابط دیپلماتیک با تایوان و آغاز روابط با چین با رکود مواجه است. وی گفت تجار چینی قیمت های پایینی برای خرید میگو از هندوراس ارائه می دهند و این موضوع صادرکنندگان را  با چالش های زیادی مواجه نموده و تولیدکنندگان اشتیاقی برای افزایش تولید محصولات خود ندارند. هندوراس و تایوان از سال 1941 روابط گسترده ای در عرصه‌های همکاری‌های نظامی، آموزشی و اقتصادی داشته اند و تایوان منابع مالی لازم برخی از پروژه‌های فنی و کشاورزی را در هندوراس تأمین می‌کرد. علاوه بر آن تایوان میزبان صدها دانشجوی هندوراسی است که از بورسیه تحصیلی دولت تایوان استفاده می‌کنند. دولت  هندوراس در مارس 2023 تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک خود را با تایوان قطع نماید. بعبارت دیگر دولت هندوراس برای برقراری روابط با چین روابط دیپلماتیک خود را با تایوان لغو نمود. آمادور (مدیر انجمن ملی آبزی پروران هندوراس) قطع روابط با تایوان را "عجولانه" می داند و معتقد است که تاکنون روابط تجاری با چین برای هندوراس سراسر ضرر بوده و صنعت میگوی این کشور بیشترین تاثیر را از این ضررها داشته است.

https://www.latribuna.hn/2024/08/24/industria-camaronera-hondurena-en-crisis-tras-ruptura-con-taiwan-y-bajos-precios-en-china/.

کاهش تولید شیر در هندوراس

رئیس انجمن لبنیات  هندوراس (CAHLE)، گیلبرتو مورنو، گزارش داد که تولید ملی شیر نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است. وی گفت این کاهش عمدتاً به این دلیل است که بسیاری از تولیدکنندگان تصمیم به مهاجرت به سایر بخش های جهت دستیابی به سود بیشتر مانند تولید نیشکر یا پرواربندی گوساله‌ها گرفته اند.

https://www.latribuna.hn/2024/08/28/produccion-de-leche-en-honduras-disminuye-un-10-por-cambio-de-rubro-de-productores

درآمد کاستاریکا از بخش گردشگری

بر اساس داده‌های فصلی منتشر شده توسط بانک مرکزی کاستاریکا  (BCCR)، این کشور در سه ماهه اول سالجاری 1.8 میلیارد دلار درآمد از بخش های مرتبط با گردشگری داشته است. بر اساس داده‌های موسسه گردشگری کاستاریکا (ICT) در سه ماهه اول سال 2024، در مجموع 884264 گردشگر خارجی از طریق هوایی وارد کاستاریکا شده اند که  76 درصد آنها  از آمریکای شمالی، به ویژه ایالات متحده و کانادا به این کشور سفر کردند. رودلفو لیزانو، مدیر بخش برنامه ریزی و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، این پویایی را ناشی از رشد گردشگری به دلیل افزایش ورود مردم به کشور و همچنین اقامت طولانی تر بازدیدکنندگان خارجی در قلمرو ملی دانست.

https://www.nacion.com/economia/negocios/turismo-en-costa-rica-movio-cifra-record-de/3C5GSTERDJAZNB5WDUL6DZ4UDQ/story/.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما