معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۰۸:۴۷

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان - نخجوان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان حوزه نخجوان در هفته دوم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 ابلاغ قانون جدید بهبود مدیریت حمل‌ونقل جاده‌ای

8 شهریور 1403 (29 اوت 2024)، آنار ابراهیم اف سرپرست و معاون رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان، فرمانی را جهت بهبود مدیریت حمل و نقل جاده‌ای در جمهوری خودمختار نخجوان ابلاغ نمود. به گزارش خبرگزاری اخبار نخجوان؛ بر اساس این مصوبه «آژانس حمل و نقل خودرو نخجوان» نهادی حقوقی عمومی زیر نظر وزارت توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل جمهوری خودمختار نخجوان تاسیس شده و اساسنامه آن به تصویب رسید.

وظایف این آژانس عبارتند از؛ نظارت بر مقررات حمل‌ونقل جاده‌ای، تامین نیاز به حمل و نقل جاده‌ای و سایر خدمات حمل و نقل جاده‌ای، قوانین و الزامات حمل‌ونقل مسافر و بار و هم‌چنین نظارت بر رعایت مفاد قوانین هنجاری جمهوری آذربایجان و موافقتنامه‌های بین‌المللی می‌باشد. در همین راستا؛ کابینه وزرای جمهوری خودمختار نخجوان موظف گردید بر طرح لباس و نشان‌های خدماتی کارکنان آژانس و وظایف مامورین کنترل نظارت نماید.

https://www.instagram.com/naxcivanxeberleri.az/?e=d0390eb7-7251-4dce-a924-982f5ffb2436&g=5

افزایش تعداد اتوبوس‌های مسافری نخجوان ـ باکو ـ نخجوان

به گزارش کانال خبری نخجوان خبرلری؛ سفرهای تابستانی شهروندان در آستانه بازگشائی مدارس و همچنین بازگشت زوار اربعین حسینی سبب گردیده تا حجم مسافران نخجوان ـ باکو افزایش یابد؛ به‌طوری‌که آژانس حمل و نقل اتومبیل نخجوان وابسته به وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری خودمختار نخجوان به دلیل کمبود اتوبوس‌های نخجوان ـ باکو ـ نخجوان اقدام به تأمین اتوبوس اضافی در این مسیر نموده است.

 

 بازسازی پست های فرسوده برق در نخجوان

به گزارش کانال خبری نخجوان خبرلری؛ طبق برنامه چشم انداز پنج ساله جمهوری خودمختار نخجوان در راستای توسعه خدمات اجتماعی و اقتصادی، طرح ارتقاء پست های برق توسط اداره خدمات دولتی انرژی جمهوری خودمختار نخجوان در دست اقدام می‌باشد.بر اساس «برنامه اقدام تفصیلی 2024-2023» برنامه کشوری، پست‌های 10/35/110 کیلوولت «چشم‌بسر» و «صدرک» توسط سازمان انرژی کشور در حال طراحی و بازسازی است. به گزارش سرویس مطبوعاتی کابینه وزیران جمهوری خودمختار نخجوان، عملیات بازسازی پست‌های برق 10/35 کیلوولت «صدرک»،«نظرآباد» و «ابراگونوس» نیز در حال انجام است. همچنین به منظور طراحی این پست‌ها، قراردادی با شرکت برنده مناقصه آزاد«گروه ایمپالس» منعقد شد. علاوه بر این، زمین‌هایی که این پست ها در آن ساخته می‌شوند، مشخص شده، کارهای توپوگرافی در زمین‌های پست ها به پایان رسیده، کارهای زمین شناسی مهندسی انجام شده و نمونه‌ها به آزمایشگاه در باکو ارسال شده است.

به طور کلی پست های برقی که از اواخر قرن گذشته راه اندازی شده اند و برق بیش از 10000 مشترک را تامین می‌کنند، در حال بازسازی هستند.اجرای این پروژه‌ها باعث افزایش راندمان تحویل، توزیع و تامین برق به مسافت های طولانی و همچنین مناطق مسکونی و همچنین پایداری و کیفیت تامین برق مشترکان می‌شود.

https://naxcivanxeberleri.com/bloq/naxcivanda-oten-esrin-sonlarinda-tikilen-yarimstansiyalar-yeniden-qurulur-51735

 

 افزایش چندین برابری عوارض گمرکی برخی کالاها در جمهوری آذربایجان

بر اساس تصمیم نخست وزیر، فهرست کالاهای مشمول فعالیت اقتصادی خارجی، نرخ حقوقی گمرکی واردات و نرخ حقوق گمرکی صادراتی در جمهوری آذربایجان تغییر کرد.به گزارش خبرگزاری OXU.AZ، علی اسداوف نخست وزیر جمهوری آذربایجان بخشنامه ای را در این خصوص امضاء کرده که بر اساس آن، نرخ تعرفه ضایعات و ضایعات چدن، ضایعات و ضایعات فلزات آهنی پوشیده شده با لایه قلع صادراتی از آذربایجان، از 7 دلار به 500 دلار به ازای هر 1000 کیلوگرم افزایش یافت.نرخ تعرفه خاک اره، قلمه، ضایعات، ضایعات آسیاب، خاک اره و شمش برای ذوب مجدد (شمش سرباره) از 5 دلار آمریکا به 500 دلار در هر 1000 کیلوگرم افزایش یافته است.بخشنامه فوق الذکر 60 روز پس از انتشار لازم الاجرا می‌گردد.

https://oxu.az/iqtisadiyyat/azerbaycanda-bezi-gomruk-rusumlari-100-defe-artirildi

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما