معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۷:۳۱

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته دوم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 بدون سوخت و  قطعات یدکی: وضعیت حمل و نقل بار در کوبا

ادواردو رودریگز داویلا، وزیر حمل‌ و نقل کوبا اظهار داشت که برنامه حمل ‌و نقل بار در نیمه اول سال 2024 تنها 60.5 درصد محقق شده است که نشان‌دهنده کاهش قابل توجه در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023 است. وی گفت در پایان نیمه اول سال 2024 میزان 14.9 میلیون تن از برنامه 24.6 میلیون تنی حمل بار اجرا شده است. این گزارش همچنین حاکی از آن است که در مدت مشابه سال قبل 18.7 میلیون تن بار جابه جا شده است که نشان دهنده کاهش 3 میلیون تنی تنها در یک سال است. رودریگز داویلا اذعان کرد بزرگترین عامل عدم اجرای برنامه‌های از پیش تعیین شده در برداشت محصول نیشکر رخ داده است. این مقام مسئول همچنین با اشاره به محدودیت هایی که بور مستقیم بر ظرفیت حمل و نقل کشور تأثیر می‌گذارد، گفت محدودیت های سوخت و ضریب در دسترس بودن فنی وسایل حمل و نقل متاثر از سال ها کارکرد و کمبود قطعات یدکی، روان کننده و روغن‌ها و لاستیک و ... است که مشکلات بخش حمل و نقل را تشکیل می دهند. وی در پایان اشاره کرد که در صورت عدم اتخاذ تدابیر مؤثرتر، وضعیت ممکن است بدتر شود. او گفت بسیاری از مردم به محصولات اساسی نیاز دارند و نیاز به توزیع در سراسر کشور وجود دارد.

https://www.cubanet.org/sin-combustible-ni-piezas-de-repuesto-asi-anda-el-transporte-de-cargas-en-cuba/

مقررات جدید برای واردات خودرو و  موتورسیکلت های برقی در کوبا

کوبا اخیراً مقررات جدیدی را برای تجاری سازی وسایل نقلیه با هدف انعطاف پذیری بیشتر واردات و جایگزینی وسایل حمل و نقل اعلام کرده است. توضیحات ارائه شده توسط وزیر حمل و نقل، ادواردو رودریگز داویلا، در مورد اقدامات تصویب شده بدین شرح است: هر شخص حقیقی مقیم کشور می‌تواند مستقیماً به عنوان مسافر یا از طریق حمل و نقل یکی از وسایل نقلیه زیر را وارد کند: موتور سیکلت الکتریکی، هیبریدی یا احتراقی (تا 250 سی سی)، سه چرخه برقی، تریلر سبک و نیمه تریلر با ظرفیت بار تا 750 کیلوگرم. وضعیت "مسافر" زمانی است که کسی شخصا سوار وسیله نقلیه می‌شود و بار به همراه دارد و "به عنوان یک محموله" زمانی است که شخصی که سوار وسیله نقلیه در مبدأ می‌شود با کسی که آن را در کوبا دریافت می‌کند متفاوت است. این واردات از طریق گمرک و شرکت های حمل و نقل مجاز (Aerovaradero، Transcargo، Palco، Correos de Cuba، Cubapack و Cubanacan Express) انجام می‌شود که مدارک ثبت نام خودرو و پلاک خودرو از طریق آنها انجام می‌شود. هزینه‌های تدارکات حمل، انتقال و تحویل به مقصد نهایی بر عهده مالک یا گیرنده می‌باشد. در مرز باید تعرفه و خدمات گمرکی پرداخت شود. موتورسیکلت‌های برقی، حقوق و عوارض گمرکی را به پول ملی پزو پرداخت خواهند کرد. موتورسیکلت‌های احتراقی، سه‌چرخه‌های برقی و تریلرهای سبک و نیمه‌تریلر، عوارض گمرکی و خدمات را با ارز قابل تبدیل (MLC) پرداخت خواهند کرد. برای افرادی که در خارج از کشور در مأموریت های دولتی کار می‌کنند، مانند دیپلمات ها و کارکنان دولت ، علاوه بر گزینه‌های موجود برای هر شخص حقیقی، می‌توانند مستقیماً به ازای هر واحد خانواده یک بار خودروی نو یا دست دوم (حداکثر تا 10 سال از تاریخ تولید)، برقی، احتراقی یا هیبریدی، از نوع اقتصادی یا متوسط وارد کنند. شرایطی که ذینفعان این اقدام باید رعایت کنند عبارتند از: کار مستمر در خارج از کشور به مدت حداقل سه سال، ارزیابی مطلوب از عملکرد آنان و پوشش کلیه هزینه‌ها از محل درآمد خود به‌ صورتی که تعیین شده است. پس از ورود به کوبا، عوارض واردات زیر باید پرداخت شود: 100 دلار برای خودروهای الکتریکی، 200 دلار برای خودروهای هیبریدی و 300 دلار برای خودروهای دارای موتور احتراقی، و خدمات گمرکی مربوطه به ارز قابل تبدیل، که ارزش آن 8 دلار خواهد بود. .

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/08/28/que-debes-saber-sobre-la-importacion-y-comercializacion-de-vehiculos-en-cuba/

ماشین آلات کشاورزی جدید برای بازسازی زمین‌های تخریب شده در کوبا

یک پروژه تحت حمایت فائو که توسط صندوق آب و هوای سبز تامین می‌شود، دسترسی کوبا به ماشین آلات کشاورزی را برای نجات زمین‌های تخریب شده آلوده به مارابو تسهیل می‌کند. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد تراکتورها و تجهیزات برای باز کردن گودال ها بخشی از این ماشین آلات هستند. هدف اصلی بهبود کارایی و پایداری تولید محصولات کشاورزی در مواجهه با چالش‌های ذاتی تغییرات آب و هوایی است. همچنین به کشاورزان اجازه می دهد تا مدیریت خاک را بهینه کنند، زهکشی زمین را بهبود بخشند و بهره وری را در شرایط آب و هوایی نامطلوب افزایش دهند. همکاری بین کوبا و فائو برای دستیابی به امنیت غذایی و توسعه روستایی در شرایط تغییر آب و هوا ضروری است. همکاری‌ها به خاطر آینده کشاورزی انعطاف پذیرتر ادامه خواهد یافت، که در آن نوآوری و پایداری از ارکان اساسی در رویارویی با چالش های اقلیمی و تضمین یک محیط مولد و ایمن برای نسل های آینده است.

https://www.plenglish.com/news/2024/08/28/new-agricultural-machinery-to-restore-degraded-lands-in-cuba/

کوبا استفاده از انرژی خورشیدی را برای تولید محصولات کشاورزی گسترش می دهد

کوبا با کمک فائو و تسهیلات جهانی محیط زیست، پمپ هایی با انرژی خورشیدی برای تامین آب محصولات کشاورزی و دامی نصب خواهد کرد. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در بیانیه ای مطبوعاتی گفت که این همکاری به منافع مشترک معرفی فناوری‌های پایدار در بخش کشاورزی پاسخ می دهد. این تجهیزات به مکان‌های کلیدی مانند مزرعه سولر در سانکتی اسپیریتوس در مرکز، واحد تجاری پایه ریو کوتو در دلتا دل کوتو، گرانما در شرق و شرکت حفاظت از مرداب زاپاتا، در ماتانزاس در غرب کوبا، تحت رهبری گروه تجاری فلور منتقل خواهد شد. فائو عنوان کرد با استفاده از انرژی خورشیدی برای استخراج آب، پمپ ها منبع ثابتی را برای آبیاری و مصرف حیوانات ، حفظ منابع آب و کاهش ردپای کربن تضمین می‌کنند.

https://cubasi.cu/es/noticia/cuba-ampliara-uso-de-energia-solar-para-produccion-agropecuaria

کوبا و جمهوری دومینیکن برای تقویت همکاری در مدیریت آب توافق نمودند

هیئتی از موسسه ملی منابع آب کوبا (INRH)در حال بازدید از جمهوری دومینیکن است، جایی که در حال توسعه یک دستور کار با هدف تقویت همکاری دو جانبه در مدیریت پایدار منابع آب است. مدیر اجرایی مؤسسه منابع آب دومینیکن (INDRHI)، اولمدو کابا، از هیئت کوبایی متشکل از فرمین ارنستو ساردوی، مدیر روابط و همکاری‌های بین المللی و ادواردو لوریگا، از بخش توسعه منابع آب کوبا بهمراه یک تیم فنی از شرکت Exportaciones Cubahidráulica استقبال کرد. طرف دومینیکنی بر اهمیت این همکاری تاکید و خاطرنشان کرد که سفر همتایان کوبایی فرصتی ارزشمند برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش است که به بهبود مستمر مدیریت آب در هر دو کشور کمک می‌کند. دستور کار این دیدار شامل بازدیدهای فنی از بخش‌های مختلف INDRHI، مانند مرکز مدیریت پایدار منابع آب دومینیکن (CEHICA) و همچنین بخش‌های هیدرولوژی و ژئوماتیک است. به گفته همین منبع، علاوه بر این قرار است هیات کوبائی از  سد مونت گراند و کانال یسورا در آزوآ بازدید نموده و با مدیران مؤسسه ملی آب آشامیدنی و فاضلاب (INAPA) و با کمیسیون ارتقای فنی سیستم آبیاری ملی (TNR) دومینیکن دیدار کنند .

https://www.plenglish.com/news/2024/08/27/cuba-and-dom-rep-to-strengthen-collaboration-in-water-management/

کارشناسان فنی برق کوبایی بیشتری در کشور سنت وینسنت و گرنادین‌ها مشغول بکار خواهند شد

گروهی از متخصصان اتحادیه برق کوبا (UNE) وارد سنت وینسنت و گرنادین‌ها شدند و به عنوان بخشی از مرحله جدید همکاری بین دو کشور کارائیبی خدمات فنی ارائه خواهند داد. این افراد در بازسازی شبکه‌های توزیع انرژی جزایر موسوم به گرنادین‌های جنوبی که در جریان عبور اخیر طوفان بریل به شدت آسیب دیده اند، کمک خواهند کرد. در 14 آگوست، سه مهندس کوبایی از UNE نیز با هدف مشابه و در چارچوب توافقنامه بین Vinlec و شرکت خدمات مهندسی برق کوبا وارد سنت وینسنت و گرنادین شدند. در آن مناسبت، سفیر کوبا در این کشور ، متخصصان را به کار سخت و تمرکز و نظم و انضباط تشویق و در عین حال ابراز اطمینان کرد که آنها کمک زیادی به این ملت برادر خواهند کرد. وی بار دیگر تاکید نمود که کوبا روابط دوستانه و همکاری مستحکم  خود را با این کشور حوزه کارائیب به ویژه پس از تاثیر طوفان بریل که اخیراً ویرانی‌های زیادی را به همراه داشت حفظ می‌کند.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/363775-more-cuban-technicians-in-saint-vincent-and-the-grenadines-for-cooperation

کوبا و نیجریه یادداشت همکاری در بخش بهداشت امضا کردند

آژانس داروها و تجهیزات پزشکی کوبا (Cecmed) و آژانس ملی مدیریت و کنترل غذا و دارو (NAFDAC) نیجریه یادداشت تفاهمی را در این کشور غرب آفریقا امضا کرده‌اند تا توسعه در بخش سلامت را افزایش دهند. موجی آدای، مدیر کل NAFDAC گفت که این امضا در زمان خوبی برای هر دو کشور انجام شد، زیرا روابط تاریخی را که آنها را متحد می‌کند، تقویت می نماید. وی همچنین ظرفیت بزرگ کوبا در بخش های بیوتکنولوژی و داروسازی و نیجریه در توسعه ایمونولوژی و امکان گسترش زمینه‌های همکاری را برجسته کرد. به نوبه خود، میریام مورالس پالمرو، سفیر کوبا در نیجریه، به نمایندگی از Cecmed، بر تمایل خود برای تعمیق کار مشترک در زمینه علمی سلامت تاکید کرد. در این دیدار، موضوعات مورد علاقه مشترک در رابطه با ثبت دارو مورد بحث و بررسی قرار گرفت. امسال پنجاهمین سالگرد روابط دوجانبه بین کوبا و نیجریه است.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/363276-cuba-and-nigeria-sign-memorandum-of-cooperation-in-the-health-sector

کوبا با بیش از 10 شرکت در رویداد تجاری «کامارا هاب سانتو دومینگو» حضور دارد

بیش از 10 شرکت کوبایی، اعم از دولتی و خصوصی، در رویداد تجاری «کامارا هاب سانتو دومینگو 2024» در جمهوری دومینیکن شرکت می‌کنند. هدف از رویداد مزبور ایجاد اتحادهای تجاری و استراتژیک بین شرکت ها است. خانم ناتاشا گوسمان گارسیا، مدیر حقوقی اتاق بازرگانی کوبا، گفت که کوبا در این رویداد بر صادرات و واردات تمرکز دارد و در این راستا حضور شرکت های حمل و نقل هوایی مانند «Aerovaradero» و گروه شرکت های بخش تجارت خارجی (Gecomex) واجد اهمیت می‌باشد. برگزار کنندگان از  مشارکت 140 شرکت از مناطق مختلف جهان در این رویداد خبر داده اند.

https://www.prensa-latina.cu/2024/09/04/cuba-presente-con-mas-de-10-empresas-en-hub-camara-santo-domingo

رتبه بندی هتل های کوبا در رتبه بندی جهانی

هتل Grand Packard در هاوانا و Mystique Trinidad  در شهر ترینیداد در رتبه‌های پنجم و نوزدهم در بین بهترین هتل های جهان قرار گرفتند. جایزه بهترین هتل‌های جهان 2024، بر اساس نظرسنجی‌های وب‌سایت مسافرتی Tripadvisor، اقامتگاه‌های کشور را در فهرست ترجیحی 25 مؤسسه خود قرار داد. پیش از این، خانه‌های گردشگری در کوبا در نظرسنجی‌های متعددی از این نوع برنده شده بودند. اولین هتل برنده جوایز کوبا Iberostar Grand Packard است، هتلی لوکس که در قلب هاوانا قرار دارد. این هتل بخشی از مجموعه هتل های شهری زنجیره ای اسپانیایی است. Blue Diamond Resorts کانادا نیز هتل Mystique Trinidad La Popa را اداره می‌کند. این برند متشکل از چهار استراحتگاه در سراسر کارائیب است و این هتل بوتیک در بالای تپه لا پوپا قرار دارد و از ویلا د ترینیداد در جنوب مرکزی کوبا، شهری که به بهترین نحو معماری استعماری را حفظ می‌کند، قرار دارد.

https://cubasi.cu/es/noticia/hoteles-de-cuba-clasifican-en-el-ranking-mundial

بیش از 50 هزار زن کوبایی در علم و فناوری مشغول هستند

هاوانا، 22 آگوست، پرنسا لاتینا، اداره ملی آمار و اطلاعات (ONEI) اعلام کرد که بیش از 50 هزار زن کوبایی در سال 2023 به فعالیت های علمی و فناوری مشغول بوده اند. ONEI در آخرین نسخه سالنامه خود اعلام کرد که حدود 50,633 زن که بیشترین تعداد در سه سال گذشته است به مشاغل فنی، اداری، خدماتی و سایر مشاغل ارتباط داشته اند. این رقم رشد تصاعدی را از سال 2020 نشان می دهد که 49958 نیروی کار زن در حوزه علم و فناوری مشغول به کار بودند و پس از آن در سال 2021 با 42623 نفر و در سال 2022 با 48088 نفر قرار دارند. نیروی کار  زن در این بخش در سال 2023 تعداد 91130 نفر بوده است. حدود 54503 نفر از آنها با سطح تحصیلات عالی، علاوه بر پژوهشگران طبقه بندی شده، به ویژه اساتید، فناوران و تکنسین‌ها هستند.

https://www.plenglish.com/news/2024/08/22/over-50000-cuban-women-are-engaged-in-science-and-technology/

دولت تنها در یک هفته 58 توقیف و 773 فروش اجباری به بنگاه‌های کوچک و متوسط را اعمال کرد

وزارت دارایی و قیمت گذاری‌ها (MFP) در کوبا گزارش داد که بین 17 تا 23 آگوست تعداد 58 توقیف و 773 فروش اجباری به دلیل "تخلفات کشف شده" در بین بنگاه‌های کوچک و متوسط انجام شده است. این اقدامات که بر نقش آفرینان غیردولتی مانند شرکت‌های کوچک و متوسط متمرکز شده‌اند، بخشی از «اقدامات رویارویی» و «کنترل مردمی» دولت کوبا است. پیرو اقدامات مندرج در قطعنامه وزارت دارایی و قیمت گذاری‌ها به شماره 225/2024 ، دولت قیمت چندین محصول پرتقاضا را در شبکه خرده فروشی کشور که عمدتاً از شرکت های کوچک و متوسط تشکیل شده اند، محدود کرده است. سایر اقدامات اداری منجر به تعطیلی 171 مؤسسه و انصراف 197 پروژه کاری شده است. دلایل اصلی تعطیلی این بنگاه‌ها شامل : بازاریابی محصولات بدون نمایش قیمت، قانونی نبودن مواد اولیه مصرفی در ارائه خدمات، عدم نمایش کدهای QR برای درگاه‌ها و بکارگیری پرسنل بدون قرارداد مربوطه بوده است.

https://www.cubanet.org/regimen-impone-58-decomisos-y-773-ventas-forzosas-a-mipymes-en-apenas-una-semana/

علم کوبا به توسعه کشاورزی و مواد غذایی کمک می‌کند

کار علمی‌برای توسعه کشاورزی در کوبا ضروری است و با این هدف، تحقیقات در مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی (CIGB) در کاماگوئی تشویق می‌شود. نمسیو گونزالس، مدیر موسسه ای که اخیراً سی و پنجمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت، به دستاوردهای حاصل شده در تولید دارو برای حیوانات در منطقه ای اشاره کرد که می‌تواند به داشتن بالاترین دام در کوبا افتخار کند. این دانشمند گفت به عنوان مثال، ما پروژه ای علیه بیماری خونریزی دهنده خرگوش در مرحله توسعه فناوری پیشرفته داریم. او در مورد این دارو که مکمل گاواک و پروواک است، که دومی‌برای مقابله با وبا در گراز است، گفت ما باید سال را با محصولات به پایان برسانیم، با دسته‌هایی که برای انجام آزمایش‌های بالینی تولید می‌شوند و بتوانیم محصول را ثبت کنیم. این خطوط از محصولات بازاریابی بین‌المللی CIGB در مجموعه‌ای که شامل HeberNem می‌شود، قرار دارد. گونزالس گفت ما همچنین در حال کار بر روی پروژه ای برای یک واکسن جدید برای کنترل کنه‌ها هستیم، به طوری که طیف گسترده تری داشته باشد، نه تنها در برابر کنه خاص گاو، بلکه در برابر کنه‌هایی که حیوانات خانگی، اسب ها و سایر گونه‌ها را تحت تاثیر قرار می دهند. وی در کشاورزی به پروژه ای برای بهبود کیفیت قهوه اشاره کرد

https://www.plenglish.com/news/2024/08/27/cuban-science-contributes-to-agri-food-development/

دولت کوبا با فروش دیجیتالی کالاها در مجاری غیر دولتی را مورد نظارت بیشتری قرار می دهد

دولت کوبا جنگی را علیه فروش دیجیتالی کالاها در بازارهای غیر دولتی آغاز کرده است. به عنوان دستورالعملی از مانوئل ماررو کروز، نخست وزیر کوبا به فرمانداران این کشور اشاره شده است که فعالیت فروش سایت های دیجیتال و فروش خانگی را زیر نظر بگیرند. وی ادامه داد ما مخالف این خدمت نیستیم، اما باید با قیمت های تعیین شده مطابقت داشته باشد، نتایج این کار باید علنی شود، نه تنها برای اینکه مردم ببینند ما از آنها دفاع می‌کنیم، بلکه متخلفان بدانند که این مقابله جدی است. او یک روز پس از اعلام اقدامات شدید مجلس ملی علیه بخش خصوصی این دستور را صادر کرد. دولت کوبا بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط (SMEs) را به «قیمت‌های بالا و سوداگرانه» متهم می‌کند.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-07-20-u1-e208933-s27061-nid285443-gobierno-cubano-emprende-contra-ventas-digitales

شهرداری‌ها می‌توانند فعالان اقتصادی جدید را تایید کنند

روند تمرکززدایی قدرت برای تایید نقش آفرینان جدید و سایر اختیارات به شهرداری‌ها مطابق با خودمختاری شهرداری‌ها، پیش بینی شده در قانون اساسی 2019 و در راستای اختیاراتی است که در حوزه‌های دیگر به شهرداری‌ها منتقل شده است. در مورد تایید نقش آفرینان، شبکه کسب و کار باید به تقویت و تحقق استراتژی توسعه سرزمینی کمک کند و از سوی دیگر، مالیات این بازیگران به بودجه شهرداری کمک کند. تصدی این اختیارات توسط شهرداری‌ها مستلزم یک فرآیند آماده سازی است که ماهیت تدریجی آن را مشخص می‌کند. لازم به ذکر است که در اکثریت قریب به اتفاق شهرداری‌ها این نباید فرآیندی باشد که نهادها را تحت الشعاع قرار دهد، زیرا 126 شهرداری در کوبا کمتر از 50 بازیگر تأیید شده دارند، بنابراین عدد بالایی نیست. تمرکز تلاش ها با توجه به روند درخواست ها اساساً در شهرداری‌هاوانا و در شهرداری‌های اصلی استان‌های خاص است که به ارقام قابل توجهی می رسد که نیاز به کار بیشتر در آماده سازی و توجه بیشتر پرسنل به آن را نشان می دهد.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/08/23/los-municipios-podran-aprobar-nuevos-actores-economicos/

اقدامات کنترل قیمت در کشور ادامه دارد

به عنوان بخشی از اقدامات کنترلی انجام شده توسط وزارت دارایی و قیمت گذاری‌ها (MFP)، در 17 الی 23 آگوست، 58 مورد توقیف و 773 مورد فروش اجباری به دلیل تخلفات کشف شده انجام شده است. سایر اقدامات اداری منجر به تعطیلی 171 مؤسسه و 197 عقب نشینی پروژه‌های کاری به طور کلی شده است. دلایل این کار بازاریابی محصولات بدون نمایش قیمت، عدم قانونی بودن مواد اولیه مصرفی در ارائه خدمات، عدم نمایش کدهای QR و بکارگیری پرسنلی بود که بدون قرارداد کار می‌کنند. اقدامات کنترلی بر مبارزه با تخلفات قیمتی، کنترل مالی و بانکداری متمرکز بود. عمده تخلفات در عدم رعایت قیمت های مصوب کمیته قرارداد و توافق قیمت و موارد تنظیم شده در اطلاعیه 225/2024 MFP عنوان شده است . این مصوبه مقررات حداکثر قیمت خرده فروشی محصولات پرتقاضا مانند مرغ، روغن خوراکی به جز روغن زیتون، پودر شوینده، ماکارونی، سوسیس و کالباس و شیرخشک را تعیین می‌کند که باید توسط همه فعالان اقتصادی رعایت شود.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/08/26/continuan-acciones-de-control-de-precios-en-el-pais/

فائو می‌گوید کوبا پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها را افزایش می دهد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد کوبا در حال گسترش اقدامات پیشگیرانه در برابر آتش سوزی‌های جنگلی در شکننده ترین مناطق خود به دلیل تغییرات آب و هوایی است. شرایط آب و هوایی شدید آسیب پذیری اکوسیستم های کشاورزی را در این کشور افزایش داده است. آتش سوزی جنگل ها یک تهدید دائمی است، جنگل زدایی خاک را افزایش می دهد و تنوع زیستی و پوشش گیاهی را از دست می دهد. دولت کوبا در مواجهه با خطر قریب‌الوقوع، ابتکارات مختلفی از جمله پروژه IRES (مقاومت آب و هوا در اکوسیستم‌های کشاورزی کوبا) را با کمک فنی فائو و تامین مالی صندوق آب و هوای سبز به کار می‌گیرد. این پروژه‌ها شامل آموزش زیست محیطی جامعه، کنترل مواد قابل اشتعال و نصب علائم حفاظت از سیستم های جنگلی و زراعتی است که کشت درختان میوه دار و سایه دار را با محصولات مختلف و سبزیجات ترکیب می‌کند.

https://www.plenglish.com/news/2024/08/21/cuba-increases-prevention-against-forest-fires-fao-says/

کوبا و چین به دنبال همکاری در زمینه آموزش و پژوهش هستند

کوبا و چین به دنبال همکاری در زمینه آموزش و تحقیقات مشترک بین دانشگاه‌هاوانا (UH) و چندین مرکز آموزش عالی در این کشور هستند. مارگاریتا کابالرو، معاون رئیس بخش اقتصاد UH اظهار داشت که همکاری دوجانبه با ایده و انگیزه رهبران تاریخی هر  دو کشور آغاز شد. وی توضیح داد شصت سال پیش، فرمانده کل فیدل کاسترو به اولین گروه از شهروندان چینی که برای تحصیل زبان اسپانیایی به کوبا آمده بودند توجه ویژه ای داشت و سپس این برنامه را در سال 2006 از سر گرفت. برنامه مدرک اسپانیایی دانشگاه‌هاوانا در سال 2007 ایجاد شد و موسسه کنفوسیوس که پانزدهمین سالگرد ترویج زبان و فرهنگ چینی در کوبا را جشن می‌گیرد، در سال 2009 تأسیس شد. دانشگاه‌هاوانا قراردادی را با دانشگاه‌های چین امضا کرده است و در حال حاضر اولین گام ها را به سمت همکاری علمی‌با دانشگاه Tsinghua، بالاترین رتبه دانشگاه چین در سطح بین المللی برمی دارد. UH بخشی از ابتکار اتحاد در یک کمربند و جاده (BRI)، اتحاد جهانی آموزش دیجیتال (WDEA) و اتحادیه نوآوری آموزش کشاورزی و تحقیقات کشاورزی چین و آمریکای لاتین (CLAERIA) است.

https://www.plenglish.com/news/2024/08/21/cuba-and-china-seek-cooperation-in-education-and-research/

کوبا سیستم غربالگری نوزادان با فناوری پیشرفته را توسعه می دهد

کارشناسان مرکز علوم اعصاب کوبا (CNEURO) یک سیستم غربالگری نوزادان را برای تشخیص زودهنگام اختلالات شنوایی و بینایی در نوزادان ایجاد کردند. این تجهیزات که Infantix نام دارد، اولین فناوری در نوع خود در جهان است و می‌تواند بین وقوع تلفات رسانا و آسیب‌های عصبی تمایز قائل شود. ارنستو ولارده، مهندس مخابرات و الکترونیک، رئیس این پروژه در CNEURO گفت که یکی دیگر از ویژگی‌های این ابزار علمی این است که دارای سیستمی است که بسته به تست و  ثبت علائم برای جفت کردن ماژول های مختلف طراحی شده است. وی تاکید کرد برای انجام آزمایش‌های مربوط به ارتعاشات گوش و آکوستیک، این ماژول مجهز به ضمیمه‌ای است که دارای میکروفون و بلندگو است، با توجه به اینکه تحلیل بالینی شامل انتشار صدا توسط دستگاه و ضبط اکو است. به این ترتیب اطلاعاتی در مورد عملکرد کل گوش میانی و داخلی به دست می آید و بر اساس داده‌ها، تجهیزات تجزیه و تحلیل مورد نیاز را انجام می دهند و نتیجه را صادر می‌کنند. ولارده گفت که اخیراً یک کارآزمایی بالینی شامل بیش از 300 نوزاد بالای عمر 48 ساعت در بیمارستان زنان و زایمان Ramón González Coro در هاوانا تکمیل شد تا عملکرد سیستم با نتایج عالی ارزیابی شود.

https://www.plenglish.com/news/2024/08/28/cuba-develops-high-tech-neonatal-screening-system/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما