معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۶:۰۹

اخبار اقتصادی ایرلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایرلند در هفته دوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

چالش های رشد اقتصادی بالای ایرلند

ایرلند در حال حاضر با یک مشکل اقتصادی روبروست که شاید بسیاری دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا آرزوی آن را دارند: این مشکل، رشد جمعیت بالای ایرلند است. از سال 2016 تا 2022، طبق سرشماری، جمعیت ایرلند 9 درصد رشد داشته است. در این شرایط، زیرساخت های کلیدی، به ویژه مسکن، در وضعیت خوبی قرار ندارند. شاید بهترین راه حل، افزایش ساخت مسکن باشد، اما این امر به زمان نیاز دارد، به ویژه زمانی که مقررات برنامه ریزی مانع از ساخت سریع واحدهای مسکونی باشد. در نتیجه شاهد تورم جدی قیمت مسکن هستیم که منعکس کننده کمبود شدید مکان برای زندگی جمعیت در حال رشد ایرلند است.

سال گذشته اقتصاد ایرلند حدود 5 درصد و اشتغال نیز بیش از 3 درصد رشد کرد. از 90 هزار شغل اضافی ایجاد شده، 50 هزار شغل باید توسط افرادی که از خارج از ایرلند می آمدند پر می‌شد، که این افراد نیاز به مسکن داشتند. رشد سریع اقتصاد باعث افزایش تقاضای استثنایی برای مسکن شده است. اگر نتوان مشکل عرضه مسکن را در کوتاه مدت برطرف کرد، تنها راه حل کاهش سرعت رشد اقتصادی است. در این زمینه، اگر دولت کاری انجام ندهد، رشد اقتصادی ممکن است در نهایت به دلیل کمبود کارگر، متوقف شود و رسیدن به آن نقطه، احتمالاً به معنای افزایش بیشتر تورم قیمت مسکن است. با این حال، چنین قیمت‌های بسیار بالای مسکن، در مواجهه با هر موج رکود ناشی از رکود جهانی، آسیب‌پذیر خواهد بود، همانطور که در سال 2008 شاهد آن بودیم.

https://www.irishtimes.com/business/economy/2024/08/30/is-the-economy-growing-too-fast

 آمار گردشگران خارجی در ایرلند

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره مرکزی آمار، 655400 گردشگر خارجی در ماه جولای (مهمترین ماه از نظر ورود گردشگران خارجی) به ایرلند آمده اند که افزایش اندکی نسبت به سال قبل داشته است. با این حال، این رقم در مقایسه با ماه ژوئن کاهش یافته است. تقریباً یک سوم از گردشگران ماه جولای سال جاری از بریتانیا، 23 درصد از ایالات متحده و تقریباً 8 درصد از آلمان آمده‌اند. اما در حالی که تعداد بازدیدکنندگان اندکی افزایش یافته بود، تعداد کل شب‌های اقامت نسبت به سال قبل کاهش یافته است، که احتمالا به دلایلی از قبیل هزینه‌های بالاتر سفر و افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده بوده است.

https://www.rte.ie/news/business/2024/0830/1467492-foreign-tourist-numbers-broadly-flat-in-key-month-of-july/

هشدار در خصوص وضعیت اقتصادی ایرلند در سال‌های آینده

گروه اقتصادی و تجاری Ibec به عنوان نماینده کارفرمایان ایرلند در بیانیه خود، نسبت به وضعیت اقتصادی این کشور بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی هشدار داد. بر این اساس، رضایت از وضعیت رشد کسب و کار در آینده یک خطر کلیدی است که کشور در آستانه انتخابات بعدی با آن مواجه است. در این بیانیه آمده است که شرکت های ایرلندی درگیر در صادرات به طور فزاینده ای در طول عمر دولت بعدی با چالش هایی روبرو خواهند شد که عمده این چالش ها به دلیل افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، افزایش موانع تجاری و رشد رقابت برای سرمایه‌گذاری است که توسط دولت‌ها هدایت می‌شود. در این بیانیه همچنین آمده است که پیام ما به همه احزاب سیاسی این است که رشد تجاری و اقتصادی زیربنای بسیاری از پیشرفت‌هایی است که امیدواریم در دوره دولت بعدی شاهد باشیم. از جمله اقدامات سیاستی که این گروه پیشنهاد می‌کند اطمینان از حفظ رقابت پذیری، تدوین یک استراتژی روشن برای بهره‌برداری از پتانسیل ایرلند برای انرژی‌های تجدیدپذیر و هزینه‌های انرژی قابل رقابت با استانداردهای اتحادیه اروپا است.

https://www.rte.ie/news/business/2024/0903/1468001-ibec-warns-against-complacency-ahead-of-general-election/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما