معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۱:۵۵

اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

محصولات کارخانه سیمان لباب به کشورهای خارجی صادر می‌شود(8 شهریور 1403)

خبرگزاری ترکمن پورتال به نقل از روزنامه «ترکمنستان»: ازبکستان در سال 2023 بیش از 107.5 هزار تن سیمان لباب خریداری کرد. تجار کشورهایی مانند افغانستان و قرقیزستان نیز تقاضای سیمان لباب را دارند. این مطلب در مقاله ای که در روزنامه ترکمنستان منتشر شده، آمده است.

همانطور که در خبرها اشاره شد، با راه اندازی مرحله دوم کارخانه سیمان لباب، تقاضا برای سیمان نوع "PS-600" تولیدی در آن رو به افزایش است. ساخت و راه اندازی مرحله دوم کارخانه سیمان لباب کیفیت بالای تاسیسات در حال ساخت در نقاط مختلف ترکمنستان را تضمین می‌کند.

در این مقاله آمده است که بخشی از 2 میلیون تن سیمان تولیدی در این کارخانه به کشورهای خارجی صادر خواهد شد.

https://turkmenportal.com/tm/blog/81968/lebap-sement-zawodynyn-onumleri-dashary-yurtlara-eksport-edilyar

 

در عشق آباد نشستی با هیئت وزارت معادن و فرآورده‌های نفتی افغانستان برگزار شد ( 9  شهریور 1403)

خبرگزاری ترکمن پورتال: امروز، 29 اگوست، اعضای هیأت به سرپرستی آقای بدری سرپرست وزارت معادن و فرآورده‌های نفتی افغانستان که به ترکمنستان سفر کرده اند، در نشست های برگزار شده در عشق آباد شرکت کردند.

نمایندگان وزارت معادن و فرآورده‌های نفتی افغانستان از مهمان نوازی در سرزمین ترکمنستان و سطح بالای تشکیلاتی جلسات برگزار شده، از آقای قربانقلی بردی محمداف رئیس مصلحت خلق ترکمنستان و رئیس جمهور ترکمنستان قدردانی کردند.

میهمانان بر علاقه فراوان خود به توسعه همکاری‌ها با ترکمنستان که در مسیر توسعه هماهنگ در همه زمینه‌ها قرار دارد، تاکید کردند.

در این دیدارها موضوعات توسعه روابط دوجانبه و برنامه‌های کلان برای اجرای پروژه‌های مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

میهمانان افغان بر علاقه زیاد خود برای مشارکت در پروژه‌های اجرایی در ترکمنستان که به عنوان کشوری با تمام فرصت های لازم برای توسعه همکاری‌های بین المللی شناخته شده است، تاکید کردند.

https://turkmenportal.com/tm/blog/81992/ashgabatda-owganystanyn-wekiliyeti-bilen-dushushyk-gechirildi

 

کار جاری ساخت خط لوله گاز تاپی در عشق آباد مورد بحث قرار گرفت ( 9  شهریور 1403)

خبرگزاری ترکمن پورتال: جلسه هیئت مدیره "شرکت خط لوله تاپی لیمیتد" در عشق آباد برگزار شد که در آن جنبه‌های کلیدی اجرای پروژه خط لوله گاز "ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند" (تاپی) و چشم انداز توسعه مجتمع سوخت و انرژی در ترکمنستان مورد بحث قرار گرفت.

یکی از پروژه‌های کلیدی مورد بحث در این نشست، خط لوله گاز تاپی است. این پروژه نشان دهنده گام مهمی در اجرای استراتژی انرژی ترکمنستان با هدف نوسازی بخش ملی انرژی، افزایش ظرفیت آن و ایجاد سیستم جدید انتقال منابع انرژی به بازارهای جهانی است. پروژه تاپی که ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند را به هم متصل می‌کند، نقش استراتژیک در گسترش فرصت های صادراتی و تضمین امنیت انرژی در منطقه ایفا می‌کند.

اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری بزرگ در بخش گاز ترکمنستان نه تنها از اهمیت اقتصادی برخوردار است، بلکه به تقویت امنیت انرژی منطقه ای و جهانی کمک می‌کند. علاوه بر این، این پروژه‌ها نقش مهمی در بهبود وضعیت اجتماعی-اقتصادی جمعیت، ایجاد مشاغل جدید و تحریک رشد اقتصادی در مناطقی که زیرساخت های انرژی از آن عبور می‌کند، ایفا می‌کنند.

شرکت کنندگان در این نشست بر اهمیت ادامه کار فعال در پروژه و اجرای اقدامات پیش بینی شده برای پایان موفقیت آمیز تمام مراحل ساخت خط لوله گاز تاکید کردند.

https://business.com.tm/ru/post/12313/ashgabatda-toph-gaz-gechirijisinin-gurlushygy-boyuncha-alnyp-barylyan-ishler-maslahatlashyldy

 

حجم تجارت خارجی ترکمنستان و تاتارستان 13.4 درصد افزایش یافت – 9  شهریور 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال: در پایان سال 2023، رشد تجارت خارجی ترکمنستان و تاتارستان 13.4 درصد بود. وزارت صنعت و تجارت تاتارستان گزارش داد که این همکاری‌ها در بخش ماشین سازی، صنعت نفت و گاز و سایر حوزه‌ها تحت پروژه ملی "همکاری و صادرات بین المللی" انجام می‌شود.

چشم انداز روابط دوجانبه توسط شرکت کنندگان در نهمین نشست کارگروه مشترک ترکمنستان و تاتارستان در زمینه همکاری‌های تجاری-اقتصادی، علمی-فنی و فرهنگی که در کازان برگزار شد مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ترکمنستان و تاتارستان در صنعت، کشاورزی، حفاظت از محیط زیست، گردشگری، فرهنگ و سایر زمینه‌ها همکاری می‌کنند.

اولگ کوروبچنکو وزیر صنعت و تجارت منطقه گفت: عمده صادرات از تاتارستان گروهی از کالاها مانند سوخت و نفت، وسایل نقلیه زمینی، تجهیزات مکانیکی و چوب است. وی گفت: تاتار محصولات پلاستیکی و همچنین پشم را از ترکمنستان وارد می‌کند.

https://turkmenportal.com/tm/blog/82001/turkmenistanyn-we-tatarystanyn-dashary-sowda-dolanyshygy-134-yokarlandy

 

توافقنامه 2026-2025 بین گمرکات ترکمنستان و ایران امضا شد(9 شهریور 1403)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در چارچوب سفر کاری هیات ترکمنستان به تهران به ریاست قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی ترکمنستان، دیدار روسای گمرکات ترکمنستان و ایران برگزار شد. نتیجه اصلی این نشست امضای طرح همکاری برای سال 2026-2025 بین گمرک دولتی ترکمنستان و گمرک جمهوری اسلامی ایران بود.

به گزارش وب سایت اداره کل گمرک ترکمنستان، ماکسات خدایکولیف و محمد رضوانی فر وضعیت فعلی همکاری‌ها و چشم انداز توسعه آن را بررسی کردند. به تبادل اطلاعات اولیه کالاها و وسایل نقلیه، آمار گمرکی و قیمت کالاها توجه ویژه ای شد که به گفته طرفین این امر بر افزایش تجارت بین کشورها تأثیر مثبت دارد.

در این جلسه همچنین موضوعات سازماندهی دیدارهای تبادلی هیئت ها برای تبادل تجربیات برتر در زمینه آموزش پرسنل، ارتقای سطح حرفه ای آنها و به کارگیری فناوری‌های روز در امور گمرکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از جمله موضوعات مورد بحث استفاده از ابزارهای فنی کنترل گمرکی، اجرای گمرک دیجیتال، اظهارنامه الکترونیکی و مکانیزم تبادل الکترونیکی اطلاعات بود.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/82013/turkmenistanyn-we-eyranyn-gumruk-gulluklarynyn-arasynda-20252026njy-yyllar-uchin-meyilnama-gol-chekildi

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما