معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۰:۰۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تردد بار و مسافر در لباب در حال افزایش است( 2 شهریور 1403)

خبرگزاری جیحون نیوز: بیش از 61 میلیون و 429 هزار تن بار  و 95 میلیون و 773 هزار مسافر در هفت ماهه پایانی سال جاری در استان لباب جابجا شد.

 این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

رانندگان نمایندگی "ترکمن اوتواولاگلاری" استان در این مهم مشارکت موثری دارند.

 در نتیجه زحمات آنان، گردش کالا و مسافر در بازه زمانی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 4.5 و 12.5 درصد افزایش داشته است.

https://jeyhun.news/tk/lebapda-yuk-we-yolagcy-gatnawlary-artyar/

 

استان لباب در حال تبدیل شدن به مسیر مواصلاتی راه‌های مهم است ( 5 شهریور 1403)

خبرگزاری جیحون نیوز: توسعه راه‌ها و کریدورهایی که ترکمنستان را با کشورهای دنیا وصل می‌کند، یک سیستم ارتباطی کامل بسیار مهم است. به ویژه قسمت اصلی جاده عشق آباد - ترکمن آباد در ترکمن آباد و اتصال آن به جاده‌های منتهی به کشورهای همسایه مهم است.

همانطور که رئیس جمهور ترکمنستان در مراسم افتتاحیه قطعه تجن - ماری بزرگراه سریع السیر عشق آباد - ترکمن آباد در اول آوریل سال جاری گفت: قطعه جاده ماری - ترکمن آباد بسیار حائز اهمیت است.

 این جاده نقش مهمی در اتصال کریدورهای حمل و نقل مدرن کشور در جهت شرق به غرب و شمال به جنوب دارد.

طول بزرگراه عشق آباد - ترکمن آباد 600 کیلومتر است.

 علاوه بر این، کارهای برنامه ای در زمینه توسعه زیرساخت های حمل و نقل و لجستیک در جهت شمال-جنوب و شرق-غرب در حال اجراست.

https://jeyhun.news/tk/lebap-welayaty-mohum-yollaryn-catrygyna-owrulyar/

 

ترکمنستان و ایران در حال آماده شدن برای ایجاد منطقه تجاری مشترک هستند( 5  شهریور 1403)

خبرگزاری ترکمن پورتال به نقل از پایگاه خبری سنترال آسیانیوز: ترکمنستان و ایران در حال آماده شدن برای ایجاد منطقه تجاری مشترک هستند. در اینچه برون، استان گلستان، ایران واقع خواهد شد.

این شهر کوچک با حدود 2000 سکنه است که خط راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران در آن فعالیت می‌کند.

مساحت این شهرستان 12577 هکتار (حدود 125 کیلومتر مربع) است و در 40 کیلومتری گرگان مرکز استان گلستان قرار دارد.

آقای ملک حسینی مدیرعامل منطقه آزاد اینچه‌برون موارد زیر را از مزایای این منطقه آزاد برشمرد:

عبور خط راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان، وجود پایانه مرزی اینچه‌برون، نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی، ارتباط نزدیک با بازارهای پرجمعیت کشورهای مشترک المنافع و آسیای مرکزی، امنیت تاریخی، بازارهای غلات، منابع انرژی، مواد معدنی، محصولات غذایی و فرآورده‌های نفتی را می‌توان فرصتی ویژه برای سرمایه گذاری در منطقه دانست.

برنامه‌های آتی منطقه عبارتند از: ایجاد 1600 واحد صنعتی؛ ایجاد 47000 شغل؛ افزایش حجم محموله به 20 میلیون تن تا سال 2041. جلب توجه جامعه محلی به بنگاه‌های سازمان منطقه آزاد تجاری اینچه برون؛ افزایش ظرفیت حمل بار وسایل نقلیه راه آهن به حدود 13 میلیون تن. افزایش 6 میلیون تنی واردات، افزایش رشد صادرات به 6.2 میلیارد دلار؛ تا ظرفیت ترانزیتی منطقه به 2 میلیون تن افزایش یابد.

https://turkmenportal.com/tm/blog/81826/turkmenistan-bilen-eyran-bilelikdaki-sowda-zolagyny-doretmage-tayyarlanyar

 

ترکمنستان و قزاقستان محدودیتهای صدور مجوز برای حمل و نقل بار بین دو کشور را لغو خواهند کرد– 5  شهریور 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال به نقل از کازینفورم: ترکمنستان و قزاقستان آماده لغو مجوزهای لازم برای حمل و نقل بار بین دو کشور هستند.

بر اساس سند منتشر شده در وب سایت قزاقستان قوانین تنظیم باز، خاطرنشان می‌شود که حمل و نقل کالا با وسایل نقلیه بین کشور ها و ترانزیت در داخل آنها بدون مجوز انجام می‌شود. تغییرات در حال حاضر در مرحله پیش نویس باز هستند و در 5 سپتامبر 2024 تکمیل خواهند شد.

دولت های قزاقستان و ترکمنستان با این تغییرات موافقت کردند "به منظور فراهم کردن شرایط مطلوب برای تسهیل اجرای ارتباطات جاده ای بین دولت ها". 30 روز پس از تصویب پروتکل لازم است تا لازم الاجرا شود.

همانطور که قبلاً گزارش دادیم، در 9 اوت، معاونان نخست وزیر ترکمنستان، آقایان باتیر آتدایف و بایمیرات آنامامدوف با آقای رومن اسکلیار معاون اول نخست وزیر کشور قزاقستان دیدار کردند. در این دیدار وضعیت کنونی و فرصت های توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی ترکمنستان و قزاقستان و همکاری در بخش انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هر دو کشور به تدریج در حال گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی در همه زمینه‌های همکاری هستند. به این ترتیب در طول 5 سال حجم مبادلات متقابل بین دو کشور 4 برابر و تنها در سال گذشته 28 درصد افزایش یافته است. حجم معاملات 6 ماهه امسال معادل 237.2 میلیون دلار بوده است.

https://turkmenportal.com/tm/blog/81836/turkmenistan-we-gazagystan-iki-yurdun-arasynda-yuk-dashamak-uchin-rugsatnama-bermek-talaplaryny-yatyrar

 

تقویت همکاری‌های چین با ترکمنستان در حوزۀ نفت و گاز(3  شهریور 1403)

نسخۀ روسی وبگاه اورآسیانت: ترکمنستان رتبۀ اول در صادرات گاز به چین را حفظ می‌کند. ترکمنستان از ژانویه تا ژوئیه 2024،  5.67 میلیارد دلار "گاز طبیعی" به چین تحویل داده است در حالی که روسیه با کسب 4.69 میلیارد دلار درآمد از تجارت گاز با چین در جایگاه دوم قرار گرفت.

با توجه به رکود ایجاد شده در ساخت خط لوله جدید انتقال گاز روسیه به چین موسوم به «قدرت سیبری-2» ، تعمیق همکاری بین عشق آباد و پکن در بخش انرژی بیشتر شده است. چین در صدد ساختن چهارمین خط لوله انتقال گاز از ترکمنستان برآمده است. به گفته « الکسی چیگادایف» پژوهشگر چینی ، خط لوله جدید انتقال گاز از ترکمنستان به چین در مقایسه با خط لوله روسیه دارای چندین مزیت آشکار است از جمله: به طور قابل توجهی کوتاهتر خواهد بود و ساخت آن از سرمایه گذاری تا بهره برداری به طور کامل در اختیار چین خواهد بود.

در همین راستا تعدادی از دانشجویان دانشگاه بین المللی نفت و گاز در ترکمنستان برای گذراندن دوره‌های آموزشی به دانشگاه نفت چین در پکن رفتند. هدف از این دوره کارآموزی، «ارتقای توانمندی متخصصان نفت و گاز ترکمنستان» اعلام شده است. در این دو.رۀ آموزشی، دانشجویان ترکمن از تاسیسات تولیدی بزرگترین شرکت نفت و گاز چین CNPC بازدید کردند.

https://russian.eurasianet.org

 

ارزش کل معاملات در بورس ترکمنستان بیش از 3 میلیون و 828 هزار دلار آمریکا بود(29 مرداد 1403)

خبرگزاری تی دی ایچ: هفته گذشته 20 معامله در بورس کالای دولتی ترکمنستان به ثبت رسید.

نمایندگان محافل تجاری افغانستان و ازبکستان با ارز خارجی، نفت سفید جت، سوخت دیزل، گاز مایع، قیر نفتی جاده ای تولید شده توسط شرکت دولتی ترکمن نفت را خریداری کردند. علاوه بر این، سیمان پرتلند، نخ پنبه، ضایعات پنبه تصفیه شده در قبال ارز خارجی به بازرگانان ترکیه، افغانستان و قزاقستان فروخته شد. ارزش کل معاملات بیش از 3 میلیون و 828 هزار دلار آمریکا بود.

بازرگانان کشور قیر نفتی جاده ای ( شرکت دولتی ترکمن نفت)، شیشه فلوت و فرش دستی را به ارزش کل بیش از 25 میلیون و 630 هزار منات برای بازار داخلی خریداری کردند.

https://tdh.gov.tm/tk/post/41867/tdhcmb-nyn-sowdalarynda-gelesiklerin-jemi-bahasy-abs-nyn-3-million-828-mun-dollaryndan-gowrak-boldy

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما