معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۴:۴۲ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته اول شهریورماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

پیشتازی کشورهای آسیای مرکزی از نظر دریافت سرمایه گذاری‎ از سوی کمک کنندگان بین المللی

آسیا پلاس: در نیمه اول سال جاری در تاجیکستان،  9 معامله تأمین مالی حاکمیت به مبلغ 332.4 میلیون دلار ثبت شد. از جمله آنها پنج مورد برای کمک فنی و چهار مورد برای تأمین مالی سرمایه گذاری می‌باشد.

این مطلب در گزارش منتشر شده از صندوق اوراسیا برای توسعه و تثبیت (EFSR) «تأمین مالی حاکمیت در منطقه اوراسیا در نیمه اول سال 2024» بیان شده است، که بر اساس اطلاعات پایگاه داده تأمین مالی حاکمیت  (SFD)  تهیه شده است.

در بین سازمان‏های مالی بین المللی، بیشترین میزان تأمین مالی توسط بانک توسعه اسلامی‌با مبلغ 195 میلیون دلار و در رتبه دوم بانک سرمایه گذاری زیرساخت‏های آسیای با مبلغ 75.5 میلیون دلار و بانک اروپا برای بازسازی و توسعه در رتبه سوم با مبلغ 56.9 میلیون دلار صورت گرفته‏ است.

وجوه بانک سرمایه گذاری زیرساختهای آسیا به ساخت بزرگراه آب گرم – نورآباد و تامین مالی بانک اروپا برای بازسازی و توسعه، جهت توسعه انرژی سبز هزینه می‌شوند.

همه کشورهای آسیای مرکزی، به جز ترکمنستان، جزو پنج گیرنده بزرگ سرمایه گذاری‎های تایید شده بین کشورهای منطقه اوراسیا قرار گرفتند.

در رتبه اول قزاقستان با مبلغ 693.5 میلیون دلار، سپس ارمنستان 527 میلیون دلار، ازبکستان 393.1 میلیون دلار، تاجیکستان 332.4 میلیون دلار و قرقیزستان 192.9 میلیون دلار قرار دارند.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240812/efsr-strani-tsa-lidiruyut-po-odobrennomu-mezhdunarodnimi-donorami-finansirovaniyu

 

برگزاری مجمع بین المللی صادرات «باختر فود -2024» در ختلان

خبرگزاری خاور: به گزارش آژانس صادرات وابسته به دولت جمهوری تاجیکستان در نیمه دوم ماه اکتبر سال جاری، مجمع بین المللی صادرات «باختر فود-2024» در منطقه ختلان برگزار می‌شود.

این مجمع چهارمین سال است که توسط آژانس صادرات و دستگاه اجرایی منطقه ختلان در چارچوب دستورالعمل‎های امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان به منظور اجرای شاخص‎های «برنامه دولتی توسعه صادرات جمهوری تاجیکستان برای سال‎های 2025-2021 » برگزار می‎گردد.

هدف از برگزاری همایش بین المللی صادرات «باختر فود - 2024»، توسعه صادرات، تقویت تولید صادرات محور، افزایش رقابت پذیری محصولات داخلی در بازارهای داخلی و خارجی، گسترش روابط تجاری بین خریداران و صادرکنندگان با ارائه فرصت‎ها و محصولات صادرات ملی می‌باشد.

شایان ذکر است که در تاریخ 24 تا 25 می سال گذشته، سومین مجمع بین‌المللی صادرات«باخترفود - 2023» در سطح سازمانی عالی برگزار شد که در آن نمایندگانی از ساختارهای دیپلماتیک ازبکستان، روسیه، بلاروس، اوکراین، ایران، افغانستان، ترکیه، لیتوانی، گرجستان و پاکستان، بیش از 200 تولیدکننده محصولات کشاورزی منطقه ختلان و خریداران از افغانستان، قزاقستان، پاکستان، ازبکستان در ترویج صادرات محصولات از تاجیکستان مشارکت داشتند. در این مجمع، میزگردهایی در مورد مسائل تهیه و جاری کردن استانداردهای بین المللی، حمل و نقل و لجستیک، ترویج و توسعه صادرات برگزار شد.

در این مجمع مشخص شد که در منطقه ختلان بالغ بر 372.1 هکتار گلخانه لیموترش در 5 سال گذشته احداث شده است. بر اساس گزارش‎های آماری، در سال 2022، 7 هزار و 570  تن لیموترش در منطقه تولید شده است. بیش از1 میلیون و 600 هزار تن سبزیجات از جمله500 هزارتن پیاز و تقریبا 240 هزار تن میوه تولید می‌شود. متأسفانه به دلیل کمبود امکانات تولید برای فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی، بیشتر محصولات از بین می رود و از این میزان تنها 100 هزار تن صادر می‌شود. از این نظر لازم است با جذب سرمایه خارجی و همکاری با کارآفرینان و سرمایه گذاران، بنگاه‎های فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی به منظور صادرات به بازارهای دور و نزدیک ایجاد شود.

همچنین در این مجمع به توانمندی‎های منطقه ختلان تاکید شد که این منطقه برای ایجاد بنگاه‎های فرآوری میوه و تره بار، گوشت و شیر، پشم و چرم، عسل طبیعی و گیاهان دارویی به ویژه تولیدی محصولات کنسرو شده، فرآوری، بسته بندی و صادرات محصولات از نظر زیست محیطی پاک و طبیعی داخلی دارای فرصت ها و منابع فراوانی است، مناسب است.

باید گفت جهت برداشت به موقع، عرضه مداوم میوه به بازار، تنظیم قیمت و رشد محصولات کشاورزی و همچنین افزایش توان صادراتی منطقه ، سازماندهی مراکز لجستیکی نقش بسزایی دارد. در این استان همه شرایط برای کارآفرینان و سرمایه گذاران جهت ساخت مراکز لجستیکی فراهم شده است. از جمله برای ذخیره و نگهداری محصولات در این استان 66 سردخانه با ظرفیت بیش از 24 هزار تن و 61 انبار با ظرفیت هزار و 538 تن محصولات کشاورزی وجود دارد که کارآفرینان و صادرکنندگان می‌توانند به صورت گسترده از این امکانات استفاده کنند.

علاوه بر این در نتیجه اجرای موثر سیاست دولت جمهوری تاجیکستان برای عبور از بن بست ارتباطی و تبدیل تاجیکستان به کشور ترانزیتی، امروز این منطقه دارای زیرساخت‎های حمل و نقل توسعه یافته، دو فرودگاه بین المللی، راه آهن و جاده‌های حمل و نقل که مطابق با استانداردهای بین المللی در حال استفاده می‌باشد.

بزرگراه با اهمیت بین المللی دوشنبه-باختری-پنجی‏پایان- افغانستان؛ دوشنبه-کولاب-خاروغ-کلما-چین؛ جاده ‏های قیزیل‎قلعه - جربوجا - ازبکستان، باختر - دنغره - کولاب و دیگر جاده‎های مدرن ملی که از طریق آنها کالاها و محصولات حمل و نقل می‌شود. استان ختلان با جمهوری ازبکستان و افغانستان هم مرز است و کارآفرینان و صادرکنندگان می‏توانند از طریق این کشورها کالا و محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند.

باید یاداور شد که در قلمرو این استان مناطق آزاد اقتصادی از جمله منطقه آزاد اقتصادی «دنغره»، «پنج» و «کولاب» فعالیت می‎کنند که به اجرای سیاست دولتی توسعه صنعتی و صنعتی شدن سریع نقش مهمی دارد.

https://khovar.tj/2024/08/dar-hatlon-forumi-bajnalmilalii-sodirotii-bohtar-fud-2024-barguzor-meshavad/

امضا 22 توافقنامه همکاری توسط بازرگانان آسیای مرکزی و ژاپن

آسیا پلاس: به گزارش کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت دارایی تاجیکستان در مجمع تجاری شهر آستانه قزاقستان بیش از 350 شرکت از کشورهای منطقه و ژاپن شرکت کردند و 22 توافقنامه همکاری در بخش‌های مختلف به امضا رسید.  این رویداد در چارچوب اجلاس سران کشورها در قالب «آسیای مرکزی + ژاپن» برگزار شد.اسناد امضا شده شامل همکاری در صنایع و بخش‏هایی مانند انرژی و محیط زیست، حمل و نقل و لجستیک، دیجیتالی شدن، آموزش، مهندسی مکانیک، پزشکی و گردشگری  می‌باشد.

فرخ یوسف زاده، معاون اول کمیته دولتی سرمایه گذاری جمهوری تاجیکستان در این مجمع در مورد ظرفیت‎های سرمایه‎گذاری تاجیکستان سخنرانی کرد. به گفته وی، این مجمع با حضور بیش از 350 شرکت از آسیای مرکزی و ژاپن برگزار شد و موضوعات تقویت روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شرکت کنندگان در این رویداد همچنین در مورد توسعه سرمایه انسانی و سیستم‎های مالی گفتگو کردند و سخنرانان بر لزوم همکاری بین المللی و تبادل تجربه برای دستیابی به توسعه پایدار و تقویت ثبات مالی در کشورهای منطقه تاکید کردند.

مقامات این کمیته خاطرنشان کردند که این مجمع فرصتی منحصر به فرد برای تبادل بهترین تجربیات بین نمایندگان بخش‎های مختلف اقتصاد ایجاد کرد و نتایج آن «محرک جدیدی برای تقویت بیشتر همکاری بین آسیای مرکزی و ژاپن، ارتقاء رشد اقتصادی و توسعه پایدار در منطقه خواهد داشت.

طبق گزارش کمیته دولتی سرمایه گذاری، ژاپن در دو سال گذشته 42.5 میلیون دلار در اقتصاد تاجیکستان سرمایه گذاری کرده است.

حجم کل مبادلات تجاری تاجیکستان و ژاپن در نیمه اول سال جاری به 44.3 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه در سال 2023، 48 درصد کاهش یافته است. بیش از 99.3 درصد از مبادلات تجاری دوجانبه مربوط به عرضه محصولات ژاپنی به تاجیکستان است.

https://asiaplustj.info/ru/news/centralasia/20240815/biznesmeni-tsentralnoi-azii-i-yaponii-zaklyuchili-22-soglasheniya-o-sotrudnichestve

 

کمک بلاعوض 30 میلیون دلاری بانک توسعه آسیایی جهت بهبود سلامت مادران و کودکان

بانک توسعه آسیایی (ADB) کمک مالی 30 میلیون دلاری را برای بهبود خدمات بهداشتی مادران و کودکان در تاجیکستان اختصاص داده است. این بانک در بیانیه ای اعلام کرد که این پروژه سه منطقه از جمله عینی، دنغره و درواز را پوشش خواهد داد و در این مناطق امکانات پزشکی مدرن ساخته خواهد شد.

بر اساس گزارس ارائه شده بانک آسیایی قرار است زایشگاه با 40 تخت در عینی، 80 تخت در دنغره و بیمارستان منطقه ای مرکزی با 100 تخت در درواز ساخته شود. تمام ساختمان‎ها به فناوری‎های کارآمد انرژی متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه مجهز خواهند شد.

اوگنی ژوکوف، مدیر کل آسیای مرکزی و غربی بانک توسعه آسیایی گفت: طی 2 دهه گذشته، تاجیکستان پیشرفت‎های قابل توجهی در مراقبت‏های بهداشتی داشته است، از جمله افزایش امید به زندگی و کاهش قابل توجه مرگ و میر مادران. با این حال، دسترسی و کیفیت مراقبت نابرابر بر اساس موقعیت جغرافیایی و اجتماعی-اقتصادی مادران و کودکان وجود دارد و این باید تغییر کند. حمایت بانک توسعه آسیایی با بهبود امکانات پزشکی و منابع انسانی در سه منطقه به حل این مشکل کمک خواهد کرد.

به اجرای یک سیستم مدیریت دارایی دیجیتال (OpenMEDIS)  توجه ویژه ‏ای خواهد شد که حسابداری و نگهداری کارآمد تجهیزات پزشکی را تضمین می‌کند. پرسنل برای کار با سیستم آموزش خواهند دید.

بر اساس اطلاعیه این بانک: « این پروژه، مدیریت و آموزش کارکنان بهداشتی را برای بهبود ارائه خدمات بهداشتی یکپارچه تقویت می‌کند، ابزارها و فرآیندهای خدمات پری‌ناتال(Obstetrical nursing) را بهبود می‌بخشد و تأمین مالی آزمایشی مبتنی بر موارد را برای کارآمدتر کردن مکانیسم‌های تأمین مالی بیمارستان انجام می‌دهد».

همچنین یک کمپین افزایش آگاهی در میان مردم با هدف افزایش دانش در زمینه سلامت مادر و کودک و تحریک درخواست‎ها برای مراقبت‎های پزشکی واجد شرایط انجام خواهد شد.

این پروژه مکمل کمک بلاعوض فعلی 32 میلیون دلاری بانک توسعه آسیایی است که در سال 2018 تحت برنامه «مراقبت بهداشتی یکپارچه مادر و کودک» تصویب شده است. این طرح به دولت تاجیکستان کمک می‌کند تا خدمات صحی را در مناطق فیض آباد، رشت و شمس الدین شاهین بهبود بخشد.

شایان ذکر است که تاجیکستان در سال 1998 به بانک توسعه آسیایی (ADB)پیوست. به مدت 26 سال، بانک توسعه آسیایی در بخش‎های مختلف کشور از زیرساخت‎های راهبردی راه و انرژی گرفته تا بهداشت، آموزش،کشاورزی، توسعه شهری و مدیریت مالی، حمایت کرده است. در این مدت، این بانک بیش از 2.6 میلیارد دلار از جمله 2 میلیارد دلار کمک بلاعوض در اختیار جمهوری تاجیکستان قرار داده است. به طور کلی از سال 2018، تاجیکستان از بانک توسعه آسیایی کمک بلاعوض دریافت می‌کند.

https://www.asiaplustj.info/news/tajikistan/society/20240815/abr-pomozhet-uluchshit-zdorove-materyam-i-detyam-v-tadzhikistane

 

افزایش کمک‌های بلاعوض برای حمایت از زنان کارآفرین استان ختلان

آسیا پلاس: دولتعلی سعید، استاندار ختلان گفت: «سال گذشته با زنان کارآفرین ملاقات گفتگو شد و همچنین پروژه‌هایی که برای کمک هزینه ارسال کردند، مورد بررسی قرار گرفتند. به این نتیجه رسیدیم که 250 هزار برای حمایت از آنها بسیار کم است. و تصمیم گرفته شد که این مبلغ به 500 هزار سامانی افزایش یابد.

وی افزود: 500 هزار سامانی نیز کافی نیست، اما در آینده با احتساب بهبود وضعیت مالی منطقه، موضوع افزایش دیگری در این میزان مورد توجه قرار خواهد گرفت. زنان با این مبالغ ناچیز که برای پروژه‌های خود دریافت می‎کنند، مثلاً 20 هزار سامانی، چندین شغل برای زنان بیکار محلی سازماندهی می‌کنند. آنها از کمک‏های مالی که دریافت می‌کنند عاقلانه استفاده می‎کنند. و این خود مشکلات اجتماعی را حل می‌کند. بنابراین ما به این موضوع باز می‌گردیم و تلاش می‌کنیم تا میزان کمک‌های بلاعوض را برای زنان افزایش دهیم.

شایان ذکر است که در ابتدای ماه جاری در نشست خبری کمیته امور زنان و خانواده گزارش شد که حجم کل کمک‌های بلاعوض ریاست جمهوری به زنان کارآفرین در سال جاری نیز افزایش یافته و بالغ بر ۵ میلیون سامانی که 120 زن در تجارت قادر به دریافت آن خواهند بود. پیش از این، مبلغ کل کمک‎های بلاعوض 2.5 میلیون سامانی بود و به 80 زن کمک مالی پرداخت می‌شد.

کمک‎های مالی ریاست جمهوری به صورت رقابتی به زنانی که پروژه‌های خود را ارائه می دهند اعطا می‌شود. میزان کمک های مالی بین 25 هزار تا 60 هزار سامانی است.

هدف اصلی اعطای کمک‎های بلاعوض ایجاد اشتغال برای زنان و دختران، افزایش تولید محصولات دست ساز به ویژه در خیاطی و صنایع دستی و ارتقای سطح اقتصادی خانواده‎ها است.

در این کنفرانس مطبوعاتی گزارش شد که در حال حاضر نزدیک به 54 هزار زن کارآفرین در جمهوری تاجیکستان وجود دارد.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240819/glava-hatlona-uvelichil-v-dva-raza-obtshuyu-summu-grantov-dlya-podderzhki-zhentshin-predprinimatelnits

شاخص‎ها و پویایی گردش تجارت خارجی تاجیکستان

تلگرام آسیا پلاس: آژانس آمار جمهوری تاجیکستان گزارش داده است که در نیمه اول سال جاری، تاجیکستان کالاها و محصولاتی به ارزش بیش از 3.4 میلیارد دلار وارد کرده است، در حالی که صادرات آن حدود یک میلیارد دلار بوده است. بدین ترتیب تراز تجاری منفی شد و به 2.4 میلیارد دلار رسیده است.

حجم واردات در درجه اول به دلیل دستیابی به فلزات گرانبها در حجمی‌بی سابقه برای جمهوری به میزان 343 میلیون دلار افزایش یافت.

ساختار واردات کشور ماشین آلات و تجهیزات 378 میلیون دلار، وسایل نقلیه 327 میلیون دلار، فلزات غیرقیمتی 316 میلیون دلار نیز سهم نسبتا بالایی را به خود اختصاص دادند.

حدود ۷۵ درصد صادرات کشور را محصولات معدنی، برق، سیمان، زغال سنگ،سنگ معدن و کنسانتره و فلزات از جمله فلزات گرانبها تشکیل می دهد.

 جمهوری تاجیکستان در نیمه اول سال جاری با 106 کشور جهان مبادله تجاری داشته است. شرکای تجاری اصلی این کشور روسیه 968 میلیون دلار، چین 877 میلیون دلار، قزاقستان 669 میلیون دلار، سوئیس 640 میلیون دلار بوده اند.

Telegram (https://t.me/asiaplus)

 

افزایش رتبه اعتباری بین المللی تاجیکستان توسطS&P

خبرگزاری خاور: بانک ملی تاجیکستان در ماه اوت سال جاری گزارش داده است که آژانس رتبه‌بندی S&P Global Ratings رتبه اعتباری بلندمدت تاجیکستان را به دلیل بهبود شاخص‌های اقتصادی از « B» تا « B» با چشم‌اندازی «پایدار» ارتقا داد.

شایان ذکر است که رشد اقتصادی پایدار و افزایش منابع بین‌المللی، کاهش خطرات احتمالی تراز پرداخت‌ها و تقویت شاخص‌های اقتصادی خارجی در سال‌های اخیر نقش مهم در افزایش رتبه اعتباری تاجیکستان داشته اند.

از سال 2014، بانک ملی تاجیکستان با آژانس‏های رتبه بندی بین المللی به منظور تعیین رتبه اعتباری کشور تعامل داشته است. این رتبه بندی سالی یک بار صورت می‌گیرد. به ویژه، در سال 2023، آژانس رتبه بندی S&P Global Ratings به جمهوری تاجیکستان رتبه« B-/B» را با چشم انداز «پایدار» اختصاص داد.

https://khovar.tj/rus/2024/08/tadzhikistan-povysil-svoj-mezhdunarodnyj-kreditnyj-rejting/

سرمایه گذاری‌های احداث و بازسازی جاده‌های جمهوری تاجیکستان

آسیا پلاس: مرور جامع بر بزرگراه‌های جمهوری تاجیکستان که در تمام سال‎های استقلال تاجیکستان ساخته و بازسازی شده‎اند. جاده‌های تاجیکستان به عنوان با کیفیت ترین جاده‌ها در آسیای مرکزی شناخته شده‌اند.

در جدیدترین رده بندی مجمع جهانی اقتصاد در مورد کیفیت جاده‌ها، تاجیکستان در بین 141 کشور جهان جایگاه پنجاهم را به خود اختصاص داد. قزاقستان در رده 93، قرقیزستان در رده 113 و ازبکستان و ترکمنستان در رده بندی جای داده نشدند.

بر اساس داده‎هایی وزارت حمل و نقل، جایگاه بالای این رتبه بندی به دلیل ساخت، بازسازی و نوسازی زیرساخت‏های جاده ای جمهوری به دست آمده است.

این وزارتخانه خاطرنشان می‌کند که یکی از اهداف راهبردی دولت تاجیکستان، عبور از بن بست ارتباطی است.

بر اساس اطلاعات وزارت نقلیات جمهوری تاجیکستان، برای دستیابی به این هدف، طی 32 سال گذشته، 2408 کیلومتر جاده، 274 پل، 2 تقاطع سه سطحی و 2 تقاطع دو سطحی و 7 تونل بازسازی و ترمیم شده است. در مجموع در این مدت 58 پروژه در بخش حمل و نقل کشور با هزینه کل حدود 2.2 میلیارد دلار اجرا شد

 احداث مراکز گرمایشی و پنل‏های خورشیدی در «سغد»

خبرگزاری خاور: طی نشست استاندار سغد با مدیر منطقه ‏ای شرکت «Рowerchina Hebei engineering corporation Iimited» مسائل اجرای پروژه‌ها در راستای ساخت مرکز گرمایش، پنل‎های خورشیدی و کارخانه فرآوری ضایعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

احداث مرکز گرمایش، پنل‎های خورشیدی وکارخانه فرآوری ضایعات به نفع طرفین است و این گونه طرح‎ها ابتدا در شهر خجند و در آینده در سایر شهرها و محلات منطقه سغد اجرا خواهد شد.

احداث مرکز گرمایشی با استفاده از فناوری جدید در شهر خجند امکان تامین گرمای ساختمان‎های بلندمرتبه، موسسات آموزشی و بهداشتی و شرکت‎ها و ادارات را در فصل سرما فراهم می‌کند.

ایجاد کارخانه فرآوری ضایعات (زباله) یکی از اهداف مهم عنوان شد که شرکت چینی در تحقق این مساله سهم مهمی خواهد داشت.

این شرکت تجربه کافی در زمینه ساخت مرکز گرمایشی دارد و هدف آن اجرای این تجربه در کشورهای آسیای مرکزی می‌باشد.

براین اساس تصمیم گرفته شد که شرکت چینی پس از آموزش پرسنل، نیروهای متخصص را به این منطقه اعزام و در اجرای پروژه‌ها همکاری نماید.

https://khovar.tj/2024/08/dar-su-d-markaz-oi-garmidi-va-panel-oi-oftob-bunyod-megardand/

   

تخفیف 80 درصدی راه آهن تاجیکستان در حمل و نقل بین المللی

تلگرام خبرگزاری اوستا: شرکت دولتی واحد «راه آهن تاجیکستان» تخفیف‎های قابل توجهی در حمل و نقل بین المللی از ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و سایر کشورها به دست آورده است.

به گفته کامل میرزاعلی‌وف، رئیس شرکت واحد دولتی «راه آهن تاجیکستان»، بیش از 72 درصد از کل حمل و نقل بین المللی بار در تاجیکستان، از جمله صادرات و واردات، از طریق ریل انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت به موفقیت‎های چشمگیری دست یافته است و نقش مهمی در اجرای اهداف استراتژیک کشور ایفا می‎کند. در نیمه اول سال 2024، «راه آهن تاجیکستان» 3.2 میلیون تن بار و 214.1 هزار مسافر را جابجا کرده است.

به منظور افزایش حجم صادرات و حمایت از کارآفرینان داخلی، این شرکت تا 80 درصد تخفیف در حمل و نقل ارائه کرد. میرزاعلی‌وف همچنین تاکید کرد که راه آهن تاجیکستان با شرکت‎های راه آهن سایر کشورها همکاری‎های متقابل سودمندی برقرار کرده است.

تلگرام خبرگزاری اوستا

  

ساخت 17 شرکت صنعتی برای سی و پنجمین سالگرد استقلال تاجیکستان در باختر

تلگرام خبرگزاری اوستا: به گزارش سرویس مطبوعاتی شهر باختر، احداث 17 شرکت صنعتی برای سی و پنجمین سالگرد استقلال تاجیکستان برنامه ریزی شده است.

شایان ذکر است که توسعه صنعتی به تقویت ثبات اقتصادی، ایجاد مشاغل جدید، افزایش پتانسیل صادرات و افزایش رقابت پذیری محصولات کمک می‌کند.

در شش ماه نخست سال جاری حجم تولیدات صنعتی شهر باختر 154 میلیون سامانی بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.3 میلیون سامانی افزایش داشته است که معادل 105.7 درصد نسبت به سال گذشته است.

به عنوان بخشی از برنامه پنج ساله توسعه صنعت، ساخت 17 شرکت صنعتی در باختر برنامه ریزی شده است که سه مورد از آنها باید در سال 2024 به بهره برداری برسند.

تلگرام خبرگزاری اوستا

عزم تاجیکستان جهت ساخت بیش از 50 دالان ضد بهمن در بخش‌های آسیب‌پذیر بزرگراه‌ها

تلگرام خبرگزاری اوستا: ، عظیم ابراهیم، وزیر حمل و نقل جمهوری تاجیکستان با الکساندر راشچیکوف، مدیر ارشد بخش حمل و نقل صندوق اوراسیا برای ثبات و توسعه  (EFSD) دیدار و گفتگو کرد.

طرفین در مورد ساخت بیش از 51 دالان ضد بهمن در بخش‎های آسیب پذیر بزرگراه‏های تاجیکستان به طول کل بیش از 5.2 هزار متر بحث و تبادل نظر کردند.

در این نشست همچنین رحیم بابازاده، معاون اول وزیر حمل و نقل جمهوری تاجیکستان، ظفر شریف زاده، رئیس موسسه دولتی «مرکز اجرای پروژه بازسازی بزرگراه دوشنبه – چانک» وابسته به دولت جمهوری تاجیکستان ودلیر شادی‎اف، نماینده دفتر صندوق اوراسیا برای ثبات و توسعه این کشور در دوشنبه شرکت کردند.

صندوق اوراسیا برای تثبیت و توسعه یک مکانیسم مالی منطقه‌ای با حجم بیش از 9 میلیارد دلار است که در سال 2009 توسط جمهوری ارمنستان، جمهوری بلاروس، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، فدراسیون روسیه و جمهوری تاجیکستان تاسیس شد.

اهداف صندوق ارتقای ثبات اقتصادی و مالی در کشورهای عضو صندوق و همچنین حمایت از توسعه پایدار آنهاست.

تلگرام خبرگزاری اوستا

https://khovar.tj/rus/2024/08/na-uyazvimyh-uchastkah-avtomobilnyh-dorog-tadzhikistana-postroyat-51-protivolavinnuyu-galereyu/

https://khovar.tj/2024/08/bahshida-ba-r-zi-donish-dar-korgo-u-korhona-oi-d-zandagii-sha-ri-norak-7700-uft-libosi-maktab-iste-sol-karda-shudaast/

 

تاجیکستان میزبان اولین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری «دوشنبه-2024»

خبرگزاری خاور: روزهای 25 تا 27 سپتامبر سال جاری با ابتکار رستم امامعلی، رئیس مجلس ملی و شهردار پایتخت تاجیکستان در شهر دوشنبه اولین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری «دوشنبه-2024» برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این نمایشگاه که همزمان با آن همایش بین‌المللی گردشگری برگزار می‌شود، توسعه حوزه گردشگری، سازماندهی بازار منطقه‌ای توریستی در دوشنبه، معرفی منابع غنی طبیعی، پتانسیل فرهنگی و بهداشتی این کشور، مطالعه بهترین شیوه‌ها و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی عنوان شده است.

نمایشگاه گردشگری دوشنبه با حضور ارائه‌دهندگان خدمات توریستی از تاجیکستان، منطقه و جهان به‌ویژه شهرهای خواهرخوانده «دوشنبه» برگزار می‌شود.

جلسات در قالب «تجارت بنگاه به بنگاه»  (B2B) انجام و همچنین امضا چندین سند همکاری برنامه‌ریزی شده است.

همزمان با برگزاری این رویداد جلسات مشاوره‌ای در خصوص مسائل مربوط به خدمات‌رسانی در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها و فعالیت راهنماها صورت می‌گیرند.

https://khovar.tj/rus/2024/08/v-dushanbe-sostoitsya-mezhdunarodnaya-turisticheskaya-vystavka-dushanbe-2024/

امضا توافقنامه تبادل تجارب پزشکی بین ایران و تاجیکستان

خبرگزاری خاور: وزارت تندرستی و حفظ اجتماعی اهالی تاجیکستان در مورد امضا توافقنامه‌ همکاری بین موسسه تحصیلات تکمیلی کارکنان حوزه بهداشت و درمان این کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جمهوری اسلامی ایران در زمینه بازآموزی و ارتقاء مهارت‌های پزشکی، خبر داد.

این سند در جریان دیدار هیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ایران به سرپرستی علیرضا زالی، رئیس این دانشگاه با جمال‌الدین عبدالله‌زاده، وزیر تندرستی و حفظ اجتماعی اهالی تاجیکستان به امضا رسید.

در این دیدار در مورد شروع همکاری‌ها در زمینه آموزش، بازآموزی، شرکت در رویدادهای علمی و عملی، مشاوره و گفت‌وگو در جهت توسعه روابط بین دانشگاه‌ها و موسسات پزشکی در راستای تبادل تجارب، بازآموزی متخصصان تاجیک در ایران و متخصصان ایرانی در تاجیکستان، آماده‌سازی متخصصان علمی و عملی در حوزه بهداشت و درمان با توجه به تخصص‌هایی که در تاجیکستان تقاضای زیادی دارند و سایر موضوعات مورد علاقه دو طرف بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

https://khovar.tj/2024/08/to-ikiston-va-eron-baroi-taboduli-ta-ribai-tabibon-sozishnomai-amkor-ba-imzo-rasonidand/

کمک شرکای توسعه در بازسازی جاده‌ها و پل‎های آسیب دیده تاجیکستان

خبرگزاری خاور: نشست کارگروه کمیته هماهنگی اهدا کنندگان(مالی) در وزارت حمل و نقل جمهوری تاجیکستان برگزار شد.

در این نشست نمایندگانی از وزارت دارایی جمهوری تاجیکستان، کمیته‌های حفاظت از محیط زیست، شرایط اضطراری و دفاع مدنی، رئیس دفتر بانک توسعه آسیایی در تاجیکستان، نمایندگان بانک جهانی، اتحادیه اروپا، بانک توسعه اسلامی، بانک اروپایی بازسازی و توسعه، صندوق ثبات و توسعه اوراسیا و آژانس همکاری بین المللی ژاپن حضور داشتند.

در این نشست مسائل مربوط به رفع پیامدهای بلایای طبیعی و خسارات وارده به سازه‌های حمل و نقل جاده ‏ای در اثر این بلایا، بازسازی جاده‌ها و پل‎های آسیب دیده و همچنین راه‎های پیشگیری از این گونه بلایا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در اثر بلایای طبیعی رخ داده در نیمه نخست سال جاری 152.4 کیلومتر راه، 19 پل به امتداد کل 704 متر و 10 لوله زهکشی به طور جزئی یا کامل تخریب شد.

این چهارمین جلسه کارگروه کمیته هماهنگی کمک‏های مالی(اهدا کنندگان) بود که در فضای گرم همکاری و درک متقابل برگزار شد.

https://khovar.tj/rus/2024/08/partnery-po-razvitiyu-pomogayut-v-vosstanovlenii-povrezhdennyh-dorog-i-mostov-v-tadzhikistane/

 

امضاء قراردادهای کمک مالی به ارزش بیش از 47 میلیون دلار در دوشنبه

خبرگزاری خاور: قراردادهای کمک مالی بین جمهوری تاجیکستان و بانک توسعه آسیایی در مورد پروژه «ابزارهای پایدار برای زندگی و گسترش حقوق و فرصت‎های زنان روستایی» و تامین مالی اضافی پروژه «خدمات یکپارچه برای مادران و کودکان» امضا شد.

این اسناد توسط فیض الدین قهارزاده، وزیر دارایی جمهوری تاجیکستان و شنی کمپبل، نماینده دائم بانک توسعه آسیایی در تاجیکستان به امضا رسید.

ارزش پروژه «ابزارهای پایدار برای زندگی و گسترش حقوق و فرصت‎های زنان روستایی» 17.5 میلیون دلار  و اعتبار اضافی طرح «خدمات یکپارچه برای مادران و کودکان» 30 میلیون دلار در برگرفته است. هر دو پروژه به طور کامل توسط کمک‌های مالی بانک توسعه آسیایی تامین خواهند شد.

هدف از طرح «ابزارهای پایدار برای زندگی و گسترش حقوق و فرصت‎های زنان روستایی» ارتقای مهارت، آموزش فناوری نوین تولید، نوآوری و تقویت توانایی به روز رسانی سیستم توزیع اطلاعات مرتبط با آموزش کشاورزی به زنان روستایی و کارگران بخش کشاورزی است.

هدف اصلی از تامین مالی اضافی پروژه «خدمات یکپارچه برای مادر و کودک» بهبود ارائه خدمات با کیفیت برای سلامت مادر و کودک در مناطق زیر هدف پروژه، به روز رسانی و تجهیز بیمارستان‎ها و مراکز بهداشتی و درمانی، ساخت زایشگاه‎ها، تامین تجهیزات مدرن برای سلامت مادر و کودک و همچنین افزایش دانش و مهارت پرسنل پزشکی برای خدمات پزشکی می‌باشد.

https://khovar.tj/2024/08/dar-dushanbe-ba-mabla-i-ziyoda-az-47-million-dollar-sozishnoma-oi-grant-ba-imzo-rasidand/

کاهش تولید پنبه در تاجیکستان

اسپوتنیک: بر اساس داده‌هایی وزارت کشاورزی جمهوری تاجیکستان، دلایل اصلی کاهش تولید پنبه، قیمت بالای داده‌های تولید (دانه‌های با کیفیت، کودها و سموم دفع آفات، سوخت، استفاده از ماشین آلات کشاورزی)، تغییرات آب و هوایی، تامین آب سالم، تحریم‌ها اقتصادی، درگیری‎ها و تغییرات قیمت می‌باشند.

زورشای زورشا، معاون وزیر کشاوری  گفت که  کشت پنبه یکی از بخش‌های مهم اقتصاد تاجیکستان است و در سال 2023 حدود 10 درصد از کل تولید داخلی این کشور را تشکیل داد.

علیرغم اقدامات برای تنوع بخشیدن تولیدات کشاورزی، تقریبا 70 درصد از صادرات محصولات کشاورزی را پنبه تشکیل می دهد. علاوه بر این فرآوری پنبه زمینه اشتغال تقریبا 20 درصد جمعیت کشور را فراهم می‌کند و منبع مهم تامین مواد اولیه صنعت نساجی است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 2024 سطح زیرکشت پنبه 174.9 هزار هکتار خواهد بود که نسبت به سال گذشته 8.6 هزار هکتار افزایش دارد.

همچنین 54.5 هزار تن الیاف پنبه به مبلغ 95.5 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد که از نظر ارزش گمرکی 20.5 میلیون دلار و از نظر حجم 13.6 هزار تن بیشتر از مدت مشابه سال گذشته می‌باشد.

https://sputnik.tj/20240824/tojikiston-pakhtakori-kohish-yoft-posukhi-maqomot-1064049589.html

https://khovar.tj/2024/08/kishovarzoni-sha-ri-tursunzoda-dar-4901-gektar-shol-kisht-namudand/

https://khovar.tj/2024/08/dar-sha-ri-istaravshan-puli-moshinguzar-ba-istifoda-doda-shud

ارائه فرصت‎های گردشگری تاجیکستان در تهران

سایت رسمی وزارت امور خارجه تاجیکستان: رویدادی  به منظور ارائه فرصت‎های گردشگری تاجیکستان در سفارت تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران  برگزار شد.

در این رویداد نمایندگانی از وزارتخانه‌های امور خارجه، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان دستگاه‌های دیپلماسی مستقر در تهران، دبیرخانه سازمان همکاری‎های اقتصادی، موسسه فرهنگی سازمان همکاری‎های اقتصادی و مدیران ارشد صنعت گردشگری ایران حضور داشتند.

نظام الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در تهران اطلاعات دقیقی از اقدامات دولت جمهوری تاجیکستان در راستای توسعه صنعت گردشگری و فرصت‎های گردشگری در این کشور را ارائه کرد.

محمد قاسمی، مشاور وزیر و مدیر دفتر بین‌الملل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران و روسای شرکت‌های بزرگ گردشگری ایرانی با ابراز رضایت از سطح روابط چند جانبه دو کشور، آمادگی فعالان بخش گردشگری ایران برای گسترش بیشتر همکاری‎ها، تبادل تجربیات بین متخصصان و برگزاری رویدادهای مشترک را اظهار کرد.

نمایندگان شرکت‎های گردشگری تاجیکستانی از راه اندازی مسیرهای گردشگری، تجربه ارائه مجموعه ای از خدمات به میهمانان و گردشگران خبر دادند و علاقه خود را برای برگزاری تورهای متقابل اعلام کردند.

در پایان این رویداد 3 سند همکاری بین شرکت های گردشگری تاجیکستان و ایران به امضا رسید.

https://mfa.tj/tg/main/view/15598/muarrifii-imkoniyathoi-saijohii-tojikiston-dar-tehron

برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری «دوشنبه-2024» در پایان ماه سپتامبر سال جاری

آسیا پلاس: پایتخت تاجیکستان خود را جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری «دوشنبه-2024» که در تاریخ 25 تا 27 سپتامبر سال جاری برگزار می‌شود، آماده می‎کند.

مراسم افتتاحیه رسمی این نمایشگاه در تاریخ 25 سپتامبر در هتل Hyatt Regency برگزار خواهد شد. نمایشگاه و ارائه فرصت‌های گردشگری در تاریخ 26 تا 27 سپتامبر در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی (EXPO CENTER) دوشنبه برگزار می‌شود.

امسال نمایندگان بخش گردشگری جمهوری و شهرهای خواهرخواندگان شهر دوشنبه در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد. به ویژه، شرکت کنندگان شامل شهرهایی از اتریش، پاکستان، ایران، روسیه، بلاروس، ترکیه، چین، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، قطر و ازبکستان هستند. این کشورها فرصت‎های گردشگری مناطق خود را ارائه خواهند داد.

در 25 سپتامبر، در هتل Hyatt Regency مجمع بین المللی گردشگری نیز برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این مجمع ارائه فرصت‎های گردشگری دوشنبه و توسعه گردشگری شهری است. همچنین در چارچوب این مجمع موضوعات ساماندهی بازار گردشگری منطقه ای، معرفی منابع طبیعی، پتانسیل فرهنگی و بهداشتی تاجیکستان و همچنین جذب سرمایه‎ خارجی در بخش گردشگری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

پیش بینی شده است که توافقنامه‌های همکاری بین شرکت‎های گردشگری تاجیکستان و سایر کشورها به امضا برسد. در چارچوب نمایشگاه و مجمع، آموزش‎هایی در مورد مسائل خدماتی در هتل‎ها و مهمانسراها و همچنین فعالیت راهنماها برگزار می‌گردد.

بر اساس داده‌های دفتر شهرداری شهر دوشنبه بخش پایانی رویدادها، برنامه کنسرت خواهد بود که 27سپتامبر در «نوروزگاه» برگزار خواهد شد.

شایان ذکر است که در شش ماه نخست سال جاری، 748.3 هزار خارجی از تاجیکستان بازدید کرده اند. از این تعداد 91.9 درصد را ساکنان کشورهای مستقل مشترک المنافع (تقریبا 687.8 هزار نفر) و 8.1 درصد را (60.5 هزار نفر) نمایندگان کشورهای خارج دور تشکیل داده است. 

580.5 هزار نفر از مجموع ورودی‎ها به عنوان گردشگر ثبت شده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (487.4 هزار نفر) 19.1 درصد افزایش داشته است.

لاز به ذکر است که از کل گردشگران ثبت شده تعداد 422.614 نفر از شهروندان ازبکستان بوده اند.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/society/20240828/mezhdunarodnaya-turisticheskaya-vistavka-dushanbe-2024proidet-v-kontse-sentyabrya

گزارش Freedom Finance Global  از وضعیت بازار اوراق بهادار آسیای مرکزی

آسیا پلاس: یکی از شرکت‎های تابعه گروه مالی بین المللی Freedom Holding Corp.  در قزاقستان Freedom Finance Global PLC گزارشی در زمینه بازارهای اوراق بهادار کشورهای آسیای مرکزی در چند سال گذشته ارائه کرده است.

مولفان این نشریه خاطرنشان می‌کنند که 7 صندوق بورس اوراق بهادار در منطقه فعالیت می‌کنند که 2 تای آنها در قزاقستان و قرقیزستان هستند.

بر اساس داده‌های Freedom Finance Global PLC بورس‎های سهام در تاجیکستان و ترکمنستان به اندازه سایر کشورهای منطقه فعال نیستند.

علاوه بر این تحلیلگران این شرکت تاکید می‌کنندکه این بورس‎ها 8 تا 9 سال پیش ایجاد شده اند، تعداد ناشران(issuer) از 5 واحد فراتر نمی رود و یکی از آنها چندین سال است که هیچ معامله ای نداشته است.

در این گزارش بازارهای سهام کشورهای منطقه  به سه دسته تقسیم شد ‏اند:

در دسته اول با بالاترین امتیاز و بخش‎های مختلفی در بورس اوراق بهادار قزاقستان (KASE) قرار گرفته است.

دسته دوم شامل یک بورس دیگر قزاقستان به نام (AIX) و همچنین بورس‎های ازبکستان و قرقیزستان است که به گفته مولفان این گزارش، در مرحله رشد فعال هستند و پتانسیل بیشتری برای این امر دارند.

دسته سومین «دسته کم فعال» شامل بورس تاجیکستان و ترکمنستان است که در آنها « انتشار(issuer) و معاملات بسیار کمی» وجود دارد.

ارزیابی بازار سهام تاجیکستان :

بازار سهام تاجیکستان در واقع تنها توسط دو ناشر نمایندگی می‌شود که هیچ معامله فعالی برای آنها وجود ندارد.

بورس اوراق بهادار آسیای مرکزی (CASE) در آوریل 2015 تأسیس شد. یکی از سهامداران اصلی گروه GMEX بریتانیا است. بر اساس اطلاعات سایت بورس، تنها بانک اسختا در لیست شرکت‎های بورسی حضور دارد و حتی یک اوراق بهادار در بورس وجود ندارد.

در بازار اوراق قرضه شرکتی یک نشر E-Leasing وجود دارد،که ظاهرادر بازار ثانویه معامله ای برای آن صورت نگرفته است و سررسید آن یکی دو سال پیش به پایان رسیده است. در میان فعالان حرفه ای بازار تنها دو سازمان وجود دارد که یکی از آنها «سپرده گذاری مرکزی» و دومی یک «شرکت کارگزاری» است.

با این حال، طبق آخرین اخبار، تاجیکستان در نظر دارد بازار اوراق بهادار دولتی را توسعه دهد. در 17 ژانویه 2024، مراسم افتتاحیه معاملات اوراق بهادار دولتی در CASE برگزار شد. خریداران بالقوه، از جمله از خارج، می‌تواند معاملات را از طریق کارگزاران محلی یا بانک‎های تجاری انجام دهد. در زمان تهیه گزارش فعالیتی در بخش اوراق بهادار دولتی در سایت بورس مشاهده نشده است، در آن آمار تجاری و اسناد معاملات وجود ندارد.

https://www.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240828/obzor-freedom-finance-global-kto-est-kto-na-rinke-tsennih-bumag-tsentralnoi-azii

https://avesta.tj/2024/08/28/v-hatlonskoj-oblasti-postroeny-i-rekonstruirovany-32-obekta-obrazovaniya/

  

بهره برداری از 91 کارخانه و بنگاه صنعتی در سغد

خبرگزاری خاور: در شش ماهه نخست سال جاری 91 کارخانه و کارگاه با 587 شغل جدید در زمینه تولید درب و پنجره، سنگ مرمر، مبلمان، روغن نباتی، علوفه، الکل، لبنیات، شیرینی و کفش افتتاح شد.

بر اساس داده‌های اداره سرمایه گذاری و مدیریت املاک دولتی استان سغد در کارخانه تولید شرکت با مسئولیت محدود «تیتان 8888» که در سال جاری مورد بهره برداری قرار گرفت، عمدتا رادیاتور، تجهیزات گرمایشی، دیگ‎های بخار در اندازه‎های مختلف برای استفاده زندگی روزمره و لامپ تولید می‌شود.

این شرکت با استفاده از خطوط تکنولوژی مدرن وارداتی از شرکت‏های معتبر چینی، ترکیه ‏ای و روسی، ماهیانه 500 تن ضایعات آلومینیومی و سالانه 6 هزار تن را فرآوری کرده و از آن محصولات نهایی تولید می‌کند.

در حال حاضر این شرکت 2 نوع تجهیزات گرمایشی، 3 نوع لامپ و بیش از 20 نوع دیگ بخار که حجم آنها از 2 تا 300 لیتر می‌باشد با طراحی منحصر به فرد و کیفیت بالا تولید می‌کند.

https://khovar.tj/2024/08/dar-su-d-91-korgo-u-korhonai-sanoat-ba-istifoda-doda-shud/

 

عزم تاجیکستان جهت تولید 3 میلیون تن زغال سنگ در سال جاری

خبرگزاری خاور: امسال، شرکت‎های زغال سنگ تاجیکستان تصمیم گرفته اند تولید «طلای سیاه» - زغال سنگ - را به بیش از 3 میلیون تن افزایش دهند. آخرین یکشنبه ماه اوت توسط قانون جمهوری تاجیکستان  به عنوان روز کارگران معدن زغال سنگ تعیین شده است.

بهرام یونس زاده، رئیس اداره صنعت زغال سنگ وزارت صنعت و فناوری‎های نوین جمهوری تاجیکستان گفت: در هفت ماهه امسال، 12 کارخانه در 9 کان، زغال سنگ تولید می‌کنند و بیش از 1.2 میلیون تن زغال سنگ استخراج شده است که 240 هزار تن بیشتر از مدت مشابه سال 2023 است.

به گفته یونس زاده، در دوران استقلال جمهوری تاجیکستان بود که اهمیت توسعه بخش معدن زغال سنگ در مقایسه با سایر صنایع این جمهوری چشمگیر شد و حجم استخراج زغال سنگ در سال 2022 به 2.5 میلیون تن برای اولین بار در تاجیکستان افزایش یافت. بیش از 371 هزار تن از آن صادر شد که بالاترین شاخص در تاریخ تاجیکستان است.

تاجیکستان در هفت ماه سال جاری بیش از 58 هزار تن زغال سنگ به ارزش 2 میلیون و 200 هزار دلار به کشورهای خارجی صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال 2023، 45 هزار تن کاهش داشته است. یکی از مسئولان وزارت صنعت و فناوری‎های نوین جمهوری تاجیکستان گفت: دلیل اصلی کاهش صادرات زغال سنگ افزایش هزینه ترانزیت از 7 دلار به 40 تا 55 دلار و از بین رفتن رقابت پذیری قیمت صادراتی زغال سنگ در بازار پاکستان و کاهش قیمت زغال سنگ دربازار جهانی نسبت به مدت مشابه سال 2023 است.

وی افزود: علیرغم اینکه تولید زغال سنگ در سال 2023 به دلیل کاهش صادرات و کاهش قیمت آن در بازار جهانی 16 درصد نسبت به سال 2022 کاهش یافته است، امسال شرکت‎های این حوزه تصمیم گرفته اند تولید زغال سنگ را به بیش از 3 میلیون تن افزایش دهند.

باید خاطر نشان کرد از سال 2020 ،800  تن زغال سنگ باید برای تامین «مرکز برق و گرمایش دوشنبه-2» ذخیره شود. رفع نیازهای این مرکز یکی از وظایف اصلی شرکت‎های معدن زغال سنگ است. از ابتدای فعالیت این مرکز تاکنون هیچ مشکلی در زمینه تامین زغال سنگ ثبت نشده است.

در خصوص استخراج، استفاده و چشم انداز فعالیت‎های صنعت زغال سنگ، دولت جمهوری تاجیکستان بر اساس «استراتژی توسعه ملی جمهوری تاجیکستان تا سال 2030» که یکی از اصول اصلی آن صنعتی شدن سریع این کشور می‌باشد، «استراتژی توسعه صنعتی جمهوری تاجیکستان برای دوره تا سال 2030» و «مفهوم توسعه صنعت زغال سنگ در جمهوری تاجیکستان برای دوره تا 2040» را در اوت 2019  تصویب کرد. در این راستا، وزارت صنعت و فناوری‎های نوین جمهوری تاجیکستان در حال تدوین «برنامه توسعه صنعت زغال سنگ جمهوری تاجیکستان» است که اجرای آن به توسعه صنعت کمک خواهد کرد.

یونس زاده در زمینه فرآوری زیرزمینی معادن اظهار داشت که یکی از اهداف اصلی توسعه صنعت معدن زغال سنگ، پایه گذاری تامین اقتصاد جمهوری با زغال سنگ از طریق بهبود روش استخراج آزاد به عنوان یک روش اقتصادی موثر و زیربنای برای فرآوری زیرزمینی معادن به عنوان فرآوری و غنی سازی تولید محصولات صادراتی رقابتی می‌باشد. در مراحل اجرای اهداف تعیین شده به موضوع فرآوری زیرزمینی معادن توجه ویژه ای می‌شود و برای این منظور جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی ضروری تلقی می‌شود.

 بر اساس مقررات دولت جمهوری تاجیکستان مورخ 3 مارس 2013، ذخایر زغال سنگ آنتراسیت معدن «نظر-آیلاق» و زغال سنگ کک «فان- یغناب» در «فهرست معادن زغال سنگ با اهمیت استراتژیک»قرار گرفت. در این راستا، احداث کارخانه تولید، فرآوری و بهره‌برداری آنتراسیت با استفاده از منابع معدن «نظر-آیلاق» و تولید زغال سنگ کک‌سازی از فرآوری منابع زغال‌سنگ معدن «فان یغناب»، تولید محصولات جایگزین وارداتی و صادرات آنها به کشورهای خارجی که تقاضای بالایی دارند می‌تواند به توسعه صنعت زغال سنگ و افزایش ظرفیت صادراتی جمهوری کمک کند.

 بهرام یونس‌زاده در پایان گفت: حجم صادرات و استفاده بیشتر از ظرفیت‎ها و برای توسعه اقتصاد ملی در سال‎های توسعه صنعتی (2026-2022) و اجرای یکی از چهار هدف استراتژیک - صنعتی شدن سریع کشور است.

https://khovar.tj/2024/08/imr-z-r-zi-kormandoni-so-ai-istihro-i-angisht-imsol-istihro-i-angisht-ba-ziyoda-az-3-million-tonna- rasonida-meshavad/

احداث گلخانه به مساحت 400 متر مربع در ناحیه مرغاب استان بدخشان

خبرگزاری خاور: گلخانه به مساحت 400 متر مربع در منطقه مرتفع مرغاب توسط کمیته حفاظت از محیط زیست وابسته به دولت جمهوری تاجیکستان و شرکای توسعه ساخته می‌شود.

کارگروه دولتی به ریاست بهادر شیرعلی‎زاده، رئیس کمیته حفاظت از محیط زیست وابسته به دولت جمهوری تاجیکستان، از ناحیه مرغاب بازدید و از نزدیک با کار ساخت و ساز  آن در راستای آمادگی برای سی و پنجمین سالگرد استقلال این کشور آشنا شدند.

همچنین این کارگروه با فعالیت‎های نیروگاه برق آبی «تاجیکستان» در ناحیه مرغاب آشنا شد. نیروگاه برق آبی «تاجیکستان» با تمام ظرفیت کار می‌کند و برق شهرک و روستای بردیبوف را تامین می‎کند. در حال حاضر، نصب اضافی پنل‎های خورشیدی در مقابل نیروگاه در حال انجام است. پنل‎های خورشیدی در روستایی آلیچر قرارگرفته اند و تا پایان سال مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در آینده، ساخت چنین منابع برق در تمام روستاهای ناحیه مرغاب برنامه ریزی شده است.

https://khovar.tj/2024/08/dar-no-iyai-mur-ob-dar-maso-ati-400-metri-murabba-garmhona-bunyod-karda-meshavad/

صادرات محصولاتی به ارزش بیش از 8 میلیون سامانی توسط شرکت «عدل»

خبرگزاری خاور: شرکت با مسئولیت محدود «عدل» شهر ایستروشن تولیدکننده اسباب بازی و دوچرخه در 7 ماه سال جاری به ارزش 8 میلیون و 849 هزار سامانی محصول صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه در سال 2023 دو برابر شده است. .

این شرکت 35 نوع محصول از جمله 5 نوع دوچرخه تولید می‌کند. و بیش از 30 تن در آنجا فعالیت می‌کنند.

شایان ذکر است که شرکت با مسئولیت محدود «عدل» که توسط کارآفرین منصورجان عمروف تأسیس شد، در سال ۲۰۲۱ با مشارکت امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان به بهره‌برداری رسید.

https://khovar.tj/rus/2024/08/ooo-adl-eksportirovalo-produktsiyu-na-summu-bolee-8-mln-somoni/

https://khovar.tj/2024/08/35-solagii-isti-oli-davlat-dar-viloyati-hatlon-3090-inshoot-ba-istifoda-doda-shud/

https://khovar.tj/2024/08/dar-istaravshan-dar-7-gektar-ni-ol-oi-pavlovniya-shinonida-shudand/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما