معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۰:۱۹

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته اول شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اختلال در سیستم حمل و نقل و توزیع کالای در اثر سیل

سیل ویرانگر طی روزهای اخیر تردد در بزرگراه داکا-چیتاگونگ که از مهمترین بزرگراه‌های کشور است را دچار اختلال کرده است و در پی آن زنجیره تامین کالاهای تجاری بین پایتخت و شهر بندری چیتاگونگ با اختلال جدی مواجه شده است. همچنین تامین کالاهای اساسی از خاتونگنج، بزرگترین بازار عمده فروشی کشور، به دلیل بالا آمدن سطح آب  مسدود شده است و امکان حمل و نقل کالاهای اساسی مانند برنج، پیاز، روغن و ... از این بازار با سایر نقاط کشور وجود ندارد.

خبر گزاری  بیزینس استاندارد

مشاور مالی دولت موقت: باید نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی افزایش یابد، نمیتوان بیش از این به وام ها متکی بود

صالح الدین احمد، مشاور مالی دولت موقت، از هیئت ملی درآمد NBR خواسته است تا نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی را افزایش دهد تا بودجه لازم برای حفظ توسعه بنگلادش و غلبه بر بحران‌های اقتصادی تامین گردد. وی گفت: «درآمد مهم ترین مسئله کشور است. هیئت ملی درآمد نقش بزرگی در توسعه صنعت و تجارت بنگلادش دارد. وظیفه آنها جمع آوری درآمدهای کشور است، اما ضروری است توجه شود افزایش درآمدهای مالیاتی به گونه ای باشد که به مردم و خصوصا اقشار آسیب پذیر فشاری وارد نگردد، این هدف با استقرار سیستم صحیح مالیاتی و ایجاد مانع برای فرار مالیاتی دست یافتنی است »

بنگلادش از جمله کشورهایی است که کمترین نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی را دارد که در حال حاضر حدود 7.6 درصد است. کارشناسان مدتهاست افزایش آن را به 15 درصد توصیه کرده اند. به دلیل جمع آوری مالیات پایین، بنگلادش تعرفه‌های بالا و عوارض تکمیلی را اعمال می‌کند که به اعتقاد اقتصاددانان مانع سرمایه گذاری می‌شود.

خبر گزاری  بی دی 24

چالش های صادر کنندگان پوشاک در مواجهه با مشکلات

اختلال در سیستم نقل و انتقال کالا در کشور شرکت های صادراتی را با مشکل جدی مواجه کرده است. بسیاری از کامیون‌های تامین کننده مواد اولیه کارخانه‌های پوشاک در مسیر رسیدن به کارخانه در سیل گیر افتاده اند و همچنین میزان زیادی از ماشین‌های حمل کننده کالاهای صادراتی به دلیل مسدود بودن مسیر نمی‌توانند به بنادر و گمرکات بروند.  صنعت پوشاک در پی جنبش دانشجویی که موجب سقوط دولت گردید دچار تعطیلی و خسارات متعددی شد و هم اکنون بلافاصله پس از پایان بحران در شرایط سیاسی کشور و تثبیت نسبی اوضاع مجددا با مشکل سیل مواجه شده است.  بسیار از صاحبان کارخانه‌های لباس و اعضای انجمن تولید و صادرکنندگان پوشاک بنگلادش(BGMEA) عنوان داشته اند که امکان تحویل سفارشات خود در وقت های مقرر را ندارند و از این موضوع متضرر شده و ممکن است با ادامه روند مشکلات سفارش دهندگان خارجی را از دست بدهند.

خبر گزاری  بیزینس استاندارد

 بنگلادش از بانک جهانی یک میلیارد دلار برای پرداخت معوقات درخواست کرده است

در گزارش روزنامه نیادیگانتا گفته شده است که دولت سابق عوامی لیگ حجم هنگفتی از معوقات خارجی در بخش‌های مختلف را به جا گذاشته است.  تنها بابت واردات برق و سوخت، معوقات 2.2 میلیارد دلاری وجود دارد. در چنین شرایطی، محمد فوز الکبیرخان که مسئولیت وزارت نیرو، انرژی و منابع معدن را برعهده دارد، از بانک جهانی یک میلیارد دلار به عنوان حمایت بودجه برای پرداخت معوقات بخش برق درخواست کرده است. وی در دیدار با یک هیئت چهار نفره به سرپرستی آقای عبدالله سک، مدیر دفتر بانک جهانی در بنگلادش، خواستار این کمک شد. در بیانیه مطبوعاتی ارسال شده از سوی اداره روابط عمومی وزارت نیرو، انرژی و منابع معدنی بنگلادش همچنین آمده است که آقای عبدالله سک ضمن تبریک به دولت موقت گفت که آنها در همکاری با دولت فعلی صادق بوده و درخواست مربوط به حمایت بودجه در بخش برق و انرژی را جدی می‌گیرد. در گزارش دیگری این روزنامه خبر داد که شرکت آمریکایی شورون، هنوز 260 میلیون دلار بابت قیمت گاز خریداری شده از میدان بیبیانا و سایر میادین گازی این کشور، از شرکت دولتی بنگلادش « پتروبنگلا» طلبکار است. این در حالی است که طبق گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی استار»، زمانی که شیخ حسینه در سال 2008 به قدرت رسید، کل بدهی بنگلادش تنها 33.66 میلیارد دلار بود. اما هنگامی‌که در 5 اوت از سمت خود برکنار شد، 156 میلیارد دلار بدهی خارجی را بر دوش ملت گذشته از کشور گریخت.

خبر گزاری دیلی استار و نیادیگانتا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما