معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۶:۰۵ - مشاهده: ۶۲

اخبار اقتصادی برزیل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی برزیل در هفته اول شهریور ماه 1403 ، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور؛ به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

صنعت نفت درباره خطرات کاهش یافتن قیمت گاز با صدور فرمان هشدار می‌دهد

وزارت معادن و انرژی برزیل قصد دارد با صدور فرمانی در جهت تغییر بخش گاز طبیعی، قیمت این محصول را کاهش دهد. این اقدام با واکنش صنعت نفت مواجه شده و برخی از کارشناسان آن را مداخله‌گرانه و خطرناک برای سرمایه‌گذاری‌های آتی می‌دانند. با این حال، مصرف‌کنندگان بزرگ گاز این اقدام را مثبت ارزیابی می‌کنند و از آن حمایت می‌کنند.

منبع: Estadão

نرخ بهره در برزیل: بازار به انتظار افزایش احتمالی

بانک‌ها و کارگزاری‌ها اخیراً پیش‌بینی‌های خود درباره افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی برزیل (BC) را بازبینی کرده‌اند. با توجه به تشدید نگرانی‌ها درباره افزایش تورم و بازار کار قوی، انتظار می‌رود که در جلسه بعدی کمیته سیاست پولی (Copom) در سپتامبر، نرخ بهره افزایش یابد. نرخ بهره پایه (Selic) از ماه مه سال جاری ۱۰.۵ درصد بوده است، اما تحلیلگران اکنون انتظار دارند که این نرخ تا پایان سال به ۱۲ درصد برسد. این پیش‌بینی‌ها پس از اعلام نظرات مقامات بانک مرکزی، به ویژه گابریل گالیپولو، مدیر سیاست‌های پولی بانک مرکزی، که گفته بود افزایش نرخ بهره در صورت نیاز انجام خواهد شد، تشدید شده است.

منبع: CNN Brasil

کاهش جمعیت برزیل و تأثیر آن بر بازار کار و اقتصاد

طبق پیش‌بینی‌های مؤسسه جغرافیا و آمار برزیل (IBGE)، جمعیت برزیل در سال ۲۰۴۱ به اوج خود خواهد رسید و سپس روند کاهش جمعیت آغاز خواهد شد. کاهش جمعیت به دلیل کاهش نرخ باروری و افزایش جمعیت سالمندان، تأثیراتی بر بازار کار، افزایش حقوق و دستمزدها، و سیستم بازنشستگی خواهد داشت. تحلیلگران هشدار می‌دهند که کاهش جمعیت فعال اقتصادی می‌تواند منجر به افزایش فشارهای مالی بر سیستم تأمین اجتماعی کشور شود و نیاز به اصلاحات بازنشستگی بیشتر را برجسته می‌کند.

منبع: CNN Brasil

افزایش قیمت طلا و رسیدن به ارزش یک میلیون دلار برای هر شمش

در تاریخ ۲۲ اوت ۲۰۲۴، قیمت یک شمش طلا برای اولین بار به یک میلیون دلار رسید. این افزایش قیمت به دلیل صعود قیمت طلا در بازارهای جهانی بوده است. قیمت لحظه‌ای طلا به بیش از ۲۵۰۰ دلار در هر اونس تروا رسید که یک رکورد جدید به حساب می‌آید. با در نظر گرفتن وزن متوسط یک شمش طلا (۴۰۰ اونس تروا)، ارزش آن اکنون به یک میلیون دلار می‌رسد. افزایش قیمت طلا می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که سرمایه‌گذاران انتظار دارند فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) به زودی نرخ بهره خود را کاهش دهد. همچنین، بانک‌های مرکزی کشورهایی مانند چین با خرید طلا تلاش می‌کنند وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش دهند. طلا به عنوان یک دارایی امن و ذخیره‌ ارزش در زمان‌های ناپایداری اقتصادی شناخته می‌شود و معمولاً در زمان کاهش نرخ بهره و افزایش تورم، ارزش آن افزایش می‌یابد. با این حال، باید توجه داشت که هر شمش طلا دقیقاً ۴۰۰ اونس وزن ندارد و این نوع شمش‌ها معمولاً توسط بانک‌های مرکزی و فروشندگان طلا در سطح بین‌المللی معامله می‌شوند، نه توسط افراد عادی.

منبع: CNN

پیش‌بینی نصب ۵۲۰ گیگاوات ظرفیت جدید برای انرژی بادی فراساحلی تا سال ۲۰۴۰

طبق گزارش Rystad Energy در تاریخ ۲۲ اوت ۲۰۲۴، بخش انرژی بادی فراساحلی جهانی علی‌رغم فشارهای تورمی و اختلالات زنجیره تأمین در سال ۲۰۲۳، با رشد ۷ درصدی روبرو شد و انتظار می‌رود که این ظرفیت در پایان سال جاری به رشد ۹ درصدی برسد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۴۰، ظرفیت نصب شده در سراسر جهان، به‌جز چین، از ۵۲۰ گیگاوات فراتر خواهد رفت. اروپا و آسیا (به‌جز چین) در توسعه پروژه‌های انرژی بادی فراساحلی نقش کلیدی خواهند داشت و پیش‌بینی می‌شود که اروپا تا سال ۲۰۴۰ بیش از ۷۰ درصد از کل نصب‌های جهانی را به خود اختصاص دهد. در آمریکای لاتین، برزیل و کلمبیا نیز به عنوان بازیگران جدید در این حوزه مطرح خواهند شد و از سال ۲۰۳۵ به بعد به ظرفیت بادی فراساحلی در منطقه کمک خواهند کرد. این در حالی است که محدودیت‌های زنجیره تأمین و عدم قطعیت‌های سیاسی چالش‌های بزرگی را برای این بخش به وجود آورده‌اند. با این حال، حمایت‌های قوی دولتی برای رسیدن به اهداف بلندپروازانه ظرفیت‌سازی و پیشبرد انتقال انرژی ضروری خواهد بود.

منبع: Rystad Energy

فلوریانوپلیس به عنوان رقابتی‌ترین شهر برزیل انتخاب شد

فلوریانوپلیس، پایتخت ایالت سانتا کاتارینا، در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۴ به عنوان رقابتی‌ترین شهر برزیل قرار گرفت. بر اساس مطالعه‌ای که توسط مرکز رهبری عمومی (CLP) انجام شده است، این شهر در صدر لیست ۴۰۴ شهر مورد ارزیابی قرار گرفته است. در رتبه‌های بعدی، شهرهای سائو پائولو، ویتوریا، پورتو آلگره و باروئری قرار دارند. این مطالعه، که شاخص‌های رقابتی‌ شهرها را بر اساس ۶۵ شاخص در سه حوزه‌ نهادها، جامعه و اقتصاد ارزیابی می‌کند، نشان می‌دهد که نابرابری‌های موجود در کشور همچنان باقی مانده‌اند، به طوری که تنها شهرهای واقع در مناطق جنوب و جنوب شرقی در صدر لیست قرار دارند.

استفاده از قارچ‌ها در کشاورزی برای کاهش دی‌اکسید کربن و بهبود سلامت خاک

یک استارتاپ استرالیایی به نام Loam Bio در حال بررسی پتانسیل استفاده از قارچ‌ها در کشاورزی برای کمک به کاهش تغییرات آب و هوایی با استخراج دی‌اکسید کربن از جو و ذخیره آن در زیر زمین است. این ابتکار بخشی از تلاش‌های گسترده‌تری است برای استفاده از قابلیت‌های خاک در جذب کربن که می‌تواند نقش مهمی در کاهش گرمایش جهانی ایفا کند. کشاورزان استرالیایی اسپورهای قارچی را در محصولات خود می‌گنجانند که با اتصال به ریشه‌های گیاهان، کربن را از هوا جذب کرده و در زیر زمین ذخیره می‌کند. این روش توجه سرمایه‌گذاران زیادی را جلب کرده است و در حالی که هنوز خیلی زود است تا تأثیرات بلندمدت آن را ارزیابی کرد، این روش نویدبخش است، نه تنها برای جذب کربن بلکه برای بهبود سلامت خاک‌هایی که به واسطه سال‌ها کشاورزی فشرده تخریب شده‌اند. سیستم اعتباری کربن دولت استرالیا نیز انگیزه بیشتری برای کشاورزان فراهم کرده است تا در این ابتکار شرکت کنند، زیرا در صورت نشان دادن موفقیت در ذخیره کربن زیر زمین، می‌توانند از نظر مالی سود ببرند.  منبع:  Estadão

نیروگاه هسته‌ای آنگرا 2 برزیل بیشترین تولید انرژی در ۵ سال اخیر را ثبت کرد

در ماه جولای، نیروگاه هسته‌ای Angra 2 در ریودوژانیرو بیشترین تولید برق ماهانه خود را از آگوست ۲۰۱۹ تاکنون ثبت کرد. این نیروگاه ماه گذشته ۱٬۰۱۵٬۰۷۰ مگاوات ساعت برق تولید کرد.

منبع:  Valor Econômico

گسترش دسترسی برزیل به بازارهای محصولات کشاورزی

برزیل در حال گسترش دسترسی به بازارهای بین‌المللی برای محصولات کشاورزی است. وزارت کشاورزی برزیل تنها در سال جاری ۹۹ بازار جدید را در بخش‌های مختلف باز کرده است. آخرین اعلامیه‌های این وزارتخانه از جمله بازارهای پاناما و آنگولا بوده است.

منبع:  Globo Rural

تولیدکننده هندی موتورسیکلت هیرو شروع به فعالیت در برزیل را در سال 2025 اعلام داشت

تولیدکننده هندی موتورسیکلت Hero MotoCorp  اخیرا اعلام کرد که در سه‌ماهه چهارم سال آینده میلادی شروع به فعالیت یک کارخانه در برزیل خواهد کرد. این شرکت ادعا می‌کند بزرگترین تولیدکننده موتورسیکلت و اسکوتر در جهان است.

منبع:  Folha

با صدور مجوزها، معدن پتاس در آمازون به مرحله نهایی می‌رسد.

بزرگترین پروژه استخراج پتاس کشور، معدن Autazes، که در 113 کیلومتری مانائوس (AM) در قلب آمازون واقع شده است، آخرین مجوزهای نصب را برای حرکت به مرحله نهایی ساخت پروژه دریافت کرد. مجموعاً 21 مجوز نصب و زیست محیطی به همراه مجوزهای شکار، جمع‌آوری و انتقال حیات وحش توسط موسسه حفاظت محیط زیست آمازون (Ipaam) صادر شده است.

منبع:  Folha

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما