معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۴:۴۲

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته اول شهریور ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری غنا

 امضا توافق نامه تسهیل مهاجرت نیروی کار میان غنا و کویت

23 آگوست 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaiantimes.com.gh، آقای عبدالله الخالد، سفیر سابق کویت در دیداری که هفته جاری به منظور خداحافظی رسمی‌ با آقای نانا آکوفو آدو، رئیس جمهور غنا، پس از پنج سال فعالیت در این کشور در محل کاخ ریاست جمهوری در اکرا بگزار گردید، از امضای قریب ‌الوقوع توافقنامه تسهیل مهاجرت نیروی کار بین غنا و کویت و همچنین تسهیل تردد مهاجران غنایی به امارات متحده عربی خبر داد.

رئیس جمهور آکوفو آدو در این مراسم از حمایت ‌های همه‌ جانبه کویت از غنا در زمینه ‌های مختلف از جمله توسعه زیرساخت ‌ها قدردانی کرد و بر تمایل کشورش برای تقویت روابط دوجانبه با کویت تأکید نمود. وی همچنین از سفر آینده خود به نیویورک برای دیدار با ولیعهد کویت در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل (UNGA) خبر داد.

سفیر سابق کویت نیز از مردم غنا به خاطر میزبانی گرمشان تشکر کرد و قول داد که همواره به عنوان سفیر خوبی برای غنا عمل کند.

لازم به ذکر است که کویت از زمان آغاز روابط دیپلماتیک این کشور با غنا در سال 1977 تا به امروز، حدود 11 مورد تسهیلات مالی به ارزش حدود یک میلیارد سدی برای مشارکت در طرح های عمرانی این کشور در بخش های مختلف اقتصادی از جمله: پروژه‌های برق آبی، زیست محیطی، بهداشت، آموزش و حمل و نقل و همچنین سه کمک فنی به ارزش 11.5 میلیون سدی را از طریق صندوق توسعه اقتصادی عربی این کشور به غنا اعطا کرده است.

آغاز فعالیت رسمی‌ شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت ماهواره ای Starlink در غنا تا پایان آگوست سال جاری

22 آگوست 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، سازمان ملی ارتباطات غنا (NCA)، طی بیانیه ای در هفته جاری، اعلام کرده است که به دنبال تکمیل کلیه فرآیندهای اداری و اخذ مجوز های لازم توسط شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت ماهواره ای Starlink، این شرکت تا پایان آگوست سال جاری، به طور رسمی فعالیت خود را در غنا آغاز خواهد کرد.

همچنین در این بیانیه آمده است که ارائه خدمات اینترنتی توسط نمایندگی این شرکت در غنا با نام Space X Starlink GH LTD مدیریت خواهد شد.

کارشناسان بر این باورند که در حالی که ممکن است این خدمات ماهانه بین 120 تا 5000 دلار برای مردم غنا هزینه داشته باشد، اما انتظار می رود تأثیر آن بر چشم انداز رشد خدمات اینترنتی در این کشور عمیق باشد.

پیش از این، NCA استدلال کرده بود که شرکت Starlink به دلیل عدم دریافت مجوزهای لازم، امکان فعالیت در غنا را ندارد و فروش آنلاین سرویس خود را غیرقانونی و مغایر با قانون ارتباطات الکترونیکی این کشور می‌دانست و تأکید کرده بود که ارائه دهندگان خدمات اینترنتی برای فعالیت در غنا نیاز به اخذ مجوز از NCA دارند.

تکیه غنا بر منابع داخلی، به منظور تأمین مالی بخش کاکائو در فصل زراعی آتی

21 آگوست 2024

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای جوزف بوهن آیدو، مدیر اجرایی هیئت تنظیم‌ کننده صنعت کاکائو غنا (Cocoa Board)، هفته جاری در اکرا در مصاحبه با رسانه‌های خبری این کشور اعلام کرد که این هیئت تصمیم گرفته است تا سنت 32 ساله خود در دریافت تسهیلات مالی از بانک ‌های بین ‌المللی برای تأمین مالی صنعت کاکائو را بشکند و قرار است به جای اتکا به وام‌ های خارجی در فصل زراعی آتی 2025-2024 که یک ماه زودتر از ابتدای سپتامبر سال جاری آغاز می‌شود، از منابع داخلی برای خرید محصول کاکائو از کشاورزان استفاده نماید.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که بلومبرگ، هفته گذشته گزارش داد، دومین تولید کننده بزرگ دانه‌های کاکائو جهان در حال مذاکره برای دریافت 500 میلیون دلار وام از شرکت های تولید کننده کاکائو، مانند Barry Callebaut AG و Olam Group Ltd است. زیرا مذاکرات برای دریافت وام 1.5 میلیارد دلاری از بانک ‌های بین‌ المللی به دلیل عدم تکمیل برنامه بازسازی بدهی غنا و همچنین کاهش تولید کاکائو در فصل گذشته، به بن‌بست رسیده است و جذابیت اعتباری این کشور را در میان سرمایه گذاران کاهش داده است.

هیئت مدیره (Cocoa Board)، معمولاً سالانه حدود 1 میلیارد دلار وام برای پرداخت هزینه‌های تأمین نهال، مواد شیمیایی، کود و خرید دانه‌های کاکائو از کشاورزان دریافت می‌کند، اما سال گذشته به دلیل عدم تکمیل برنامه بازسازی بدهی‌های معوق و کاهش تولید تنها توانست 600 میلیون دلار از این مقدار را دریافت نماید.

 

پیشنهاد مؤسسه اقتصادی IEA برای تقویت ذخایر ارزی غنا به منظور جلوگیری از نوسانات شدید نرخ ارز

20 آگوست 2024

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، مؤسسه امور اقتصادی غنا (IEA[1]) به تازگی خواستار افزایش تدریجی ذخایر ارزی بانک مرکزی (BOG) این کشور از طریق افزایش مالکیت و ایجاد ارزش افزوده از منابع طبیعی شده است. این نهاد معتقد است که با افزایش ذخایر ارزی به نحوی که بتوان حداقل شش ماه واردات این کشور را پوشش دهد، می‌توان از نوسانات شدید نرخ ارز جلوگیری نمود.

در همین حال،  IEA به وضعیت نامناسب زیرساخت ‌های غنا از جمله: جاده ‌ها، راه آهن، بنادر و غیره اشاره کرده است که در مقایسه با استاندارد های بین ‌المللی برای یک کشور با درآمد متوسط، بسیار ضعیف ارزیابی شده‌ اند. این نهاد هشدار داده است که تخصیص بودجه ناکافی به زیرساخت ‌ها و هزینه ‌های مکرر غیر مولد، مانع رشد اقتصادی شده و موجب افزایش هزینه ‌های کسب‌ و کار در غنا گردیده است.

برای بهبود این وضعیت،  IEA پیشنهاداتی از جمله افزایش قابل توجه بودجه اختصاص یافته به زیرساخت‌ ها، کاهش هزینه ‌های جاری دولت، مشارکت بخش خصوصی در تأمین مالی پروژه‌ های زیرساختی از طریق مشارکت عمومی و خصوصی (PPP) و تقویت صندوق سرمایه ‌گذاری در زیرساخت های غنا را ارائه داده است. همچنین، این نهاد بر لزوم تصویب قانونی تأکید کرده است که تضمین کند تمام وام ‌های دولتی صرف سرمایه ‌گذاری ‌هایی شود که بازدهی کافی برای بازپرداخت آنها را داشته باشند. در حالی که صندوق سرمایه گذاری زیرساخت غنا (GIIF) باید به طور منظم تأمین مالی شود تا از بودجه اختصاصی برای بهبود وضعیت زیرساخت ها اطمینان حاصل شود.

 

بهبود قابل توجه تراز تجاری غنا در 6 ماه اول سال جاری

21 آگوست 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس گزارش منتشر شده توسط گروه Standard Bank، شرکت مادر Stanbic Bank غنا، با عنوان گزارش 6 ماهه از وضعیت بازارهای آفریقا (AMR) در سال 2024، نشان می دهد که ارزش کل صادرات این کشور تا انتهای ژوئن 2024، از 8.14 میلیارد دلار در مدت مشابه سال 2023، به 9.23 میلیارد دلار افزایش یافته است و به تبع آن، تراز تجاری این کشور را در 6 ماه ابتدای سال جاری از 1.60+ میلیارد دلار به 1.90+ میلیارد دلار افزایش داده است.

بر اساس گزارش مذکور، افزایش قابل توجه قیمت ‌کالاها در سطح بین‌ المللی باعث شد تا صادرات طلا این کشور از ابتدای سال جاری تا ژوئن 2024، به 5.04 میلیارد دلار رسیده است که این رقم در مقایسه با 3.44 میلیارد دلار در مدت مشابه سال 2023، رشد چشمگیری داشته است. در بخش صادرات کاکائو نیز، اگرچه صادرات از 579.6 میلیون دلار در ماه آوریل به 760 میلیون دلار در ژوئن سال جاری بهبود یافته است، اما همچنان کمتر از 1.45 میلیارد دلار ثبت شده در ژوئن 2023 است.

همچنین، در بخش واردات در 6 ماه اول 2024، ارزش کل واردات این کشور از 6.53 میلیارد دلار در ژوئن 2023 به 7.42 میلیارد دلار در ژوئن 2024 افزایش را نشان می دهد که در این میان، واردات کالاهای غیرنفتی به ارزش 5.12 میلیارد دلار در مقابل 4.37 میلیارد دلار در مدت مشابه سال 2023، سهم اصلی از کل واردات غنا را به خود اختصاص داد.

گزارش بازارهای آفریقا، یک نشریه ماهانه است که توسط گروه Standard Bank، شرکت مادر Stanbic Bank غنا منتشر می‌شود و چشم انداز اقتصادی و مالی کشورهای آفریقایی را نشان می دهد.

 جمهوری توگو

سرمایه‌گذاری 19 میلیون دلاری صندوق کنترل بیماری‌های همه گیر برای افزایش سطح بهداشت عمومی‌ توگو

20 آگوست 2024

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، آقای مصطفی میجیاوا، وزیر بهداشت توگو، هفته جاری در یک نشست خبری در لومه اعلام کرد که این کشور با هدف تقویت آمادگی خود در برابر بحران ‌های بهداشتی، پروژه جدیدی با عنوان "تقویت آمادگی و واکنش به شرایط اضطراری بهداشتی" را با سرمایه ‌گذاری 19 میلیون دلاری توسط صندوق جهانی کنترل بیماری‌های همه ‌گیر آغاز کرده است.

وی افزود، این پروژه که با همکاری سازمان‌ جهانی بهداشت (WHO) و سازمان غذا و کشاورزی (FAO) اجرا می‌شود، به مدت سه سال بر بهبود سیستم ‌های نظارت بر بیماری ‌ها، آزمایشگاه ‌ها و آموزش نیروی انسانی متمرکز خواهد بود.

وزیر بهداشت توگو همچنین اظهار داشت که این کشور به دلیل موقعیت، طول مرزهای جغرافیایی و جمعیت متحرک خود، در معرض خطر بالای شیوع بیماری ‌هایی مانند وبا، مننژیت، آنفولانزای مرغی، تب لاسا، ابولا، ماربورگ و امپاکس قرار دارد که این پروژه به کاهش آسیب ‌پذیری در برابر چنین بحران ‌هایی و بهبود سرعت پاسخگویی به آنها طراحی گردیده است.

با اجرای این پروژه، توگو گامی مهم در جهت تقویت سیستم بهداشت عمومی خود برداشته است. این سرمایه ‌گذاری نه تنها به بهبود سلامت مردم توگو کمک خواهد کرد، بلکه به عنوان الگویی برای سایر کشورهای آفریقایی در زمینه آمادگی برای مقابله با بیماری ‌های همه گیر نیز عمل خواهد کرد.

 

بندر لومه در رتبه 93 فهرست یکصد بندر تجاری برتر جهان در سال 2024 توسط پایگاه تحلیلی لویدز  

19 آگوست 2024

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بر اساس آخرین رده بندی جهانی یکصد بندر تجاری کانتینری برتر در سال 2024، که هفته گذشته توسط پایگاه تحلیلی lloydslist.com در لندن، پایتخت انگلستان منتشر گردید، بندر تجاری لومه (PAL) در پایتخت توگو، به دلیل عملکرد درخشان خود در جابجایی بیش از 1.9 میلیون کانتیر کالا در سال 2023 که رشد 5 درصدی نسبت به سال قبل از آن را نشان می دهد، با یک پله صعود، رتبه 93 این فهرست را به خود اختصاص داده است.

نکته قابل توجه گزارش مذکور این است که بندر لومه اکنون رتبه پنجم را در میان بنادر آفریقا دارد و تنها بندر آفریقایی در منطقه زیر صحرای آفریقا است که در فهرست یکصد بندر برتر جهان قرار گرفته است. این دستاورد بزرگ، نتیجه سرمایه‌ گذاری ‌های گسترده و اصلاحات انجام شده از جمله: مدرن ‌سازی زیرساخت ‌ها، ساده ‌سازی رویه‌ های گمرکی و بهبود مدیریت در بندر لومه است و توانسته است به یک قطب تجاری مهم در منطقه تبدیل شود.

سایر بنادر آفریقایی از جمله: بندر طنجه در مراکش (رتبه 19)، بندر سوئز در مصر (رتبه 47)، بندر دوربان در آفریقای جنوبی (رتبه 78) و همچنین بندر دمیتا در مصر (رتبه 90) نیز در این فهرست قرار دارند.

 

برگزاری نشست مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC 2024) در ماه آینده

19 آگوست 2024

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، آقای چائو ویدونگ، سفیر چین در توگو، هفته گذشته در یک نشست خبری در لومه اعلام کرد که مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC 2024) از تاریخ 4 تا 6 سپتامبر سال جاری در شهر پکن، پایتخت چین برگزار می‌شود و بر تقویت همکاری ‌های دوجانبه در زمینه ‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تمرکز خواهد کرد.

به گفته چائو ویدونگ، این نشست می‌تواند به تقویت روابط بین چین و آفریقا کمک کند. وی همچنین در خصوص موضع توگو در این رابطه گفت که این کشور همواره از FOCAC حمایت قاطعانه کرده است و در همبستگی، همکاری و توسعه مشترک بین چین و آفریقا مشارکت فعال دارد.

وی افزود، جلسات وزرا قبل از برگزاری نشست اصلی برگزار خواهد شد تا توافقنامه‌ های همکاری بین آنها نهایی شود. همچنین، یک کنفرانس تجاری بزرگ نیز در حاشیه نشست برگزار خواهد شد که فرصتی برای تقویت روابط تجاری و سرمایه‌گذاری بین شرکت ‌های چینی و آفریقایی فراهم می‌کند. انتظار می‌رود این نشست گامی مهم در جهت تقویت همکاری‌های چند جانبه بین چین و آفریقا و ایجاد یک آینده مشترک برای هر دو طرف باشد.

چین منبع اصلی کالاهای وارداتی توگو است، به طوری که در نیمه اول سال 2023، حجم تجارت بین دو کشور به 2.3 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، حدود 14 درصد افزایش داشته است.

[1] Institute for Economic Affairs (IEA)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما