معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۰۷:۰۰

اخبار اقتصادی روسیه - کازان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه کازان روسیه در هفته اول شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ارسال 22500 تن گندم از تاتارستان به ایران

ایران در سال 2024 به یکی از مقاصد اصلی صادرات گندم جمهوری تاتارستان تبدیل شده است. از ابتدای سال جاری، هفت فروند کشتی حامل 22500 تن گندم با کیفیت بالا، تحت نظارت دقیق کارشناسان و با رعایت تمامی استانداردهای بین‌المللی، از طریق بندر قفقاز به ایران ارسال گردیده است. پس از انجام آزمایش‌های دقیق و تأیید مطابقت کامل محموله با استانداردهای بهداشتی و کیفی ایران، گواهی بهداشت گیاهی صادر و محموله عازم مقصد نهایی خود شده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مقادیر دیگری از گندم نیز جهت انتقال به بندر قفقاز و بارگیری بر روی شناورهای دریایی به مقصد مصر، آماده‌سازی می‌گردد. شایان ذکر است که جمهوری تاتارستان از طریق بندر قفقاز، به کشورهای دیگری همچون عربستان سعودی، الجزایر، بنگلادش و لیبی نیز اقدام به صادرات گندم می‌نماید. (سایت خبرگزاری portnews.ru)

افزایش 2 میلیون روبلی قیمت آپارتمان در کازان

بر خلاف همه پیش‌بینی‌ها، قیمت مسکن در تاتارستان پس از لغو حمایت‌های دولتی، با رشد بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. قیمت متوسط هر متر مربع در این جمهوری برای اولین بار در 3 سال گذشته از مرز 200 هزار روبل عبور کرده و در کازان به 240 هزار روبل رسیده است. این افزایش قیمت باعث شده تا قیمت متوسط یک آپارتمان در کازان به 12.7 میلیون روبل یعنی حدود 20 درصد افزایش نسبت به ماه قبل برسد. شرکت‌های ساختمانی و بانک‌ها برای مقابله با کاهش تقاضا، طرح‌های وام جدیدی را با نرخ بهره بسیار پایین و شرایط جذاب ارائه کرده‌اند. اما کارشناسان اقتصادی معتقدند این اقدامات تنها به تشدید حباب مسکن کمک کرده و در آینده نزدیک ممکن است منجر به یک بحران بزرگ در بازار مسکن شود. خبرگزاری «بیزنس آنلاین» هشدار می‌دهد: با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن و حجم بالای وام‌های اعطایی، خطر ترکیدن حباب مسکن بسیار جدی است. (کانال تلگرامی خبرگزاری «بیزنس آنلاین»)

آمادگی کازان برای استقبال از 20 هزار مهمان اجلاس بریکس

شهردار کازان، ایلسور متشین، در جریان بازدید از اماکن گردشگری این شهر اعلام کرد: «انتظار داریم حدود 20 هزار مهمان ویژه به منظور شرکت در اجلاس کشورهای عضو بریکس به کازان سفر کنند. چنین استقبال گسترده‌ای تاکنون سابقه نداشته است.» به گفته وی، 70 مجموعه اقامتی، از جمله 53 هتل، برای میزبانی از مهمانان این رویداد بین‌المللی آماده شده است. برخی از هتل‌ها نیز در حال انجام عملیات نوسازی و بهسازی هستند. در حال حاضر، 37 هتل به طور کامل آماده پذیرش مهمانان می‌باشند و سایر هتل‌ها نیز تا پایان ماه جاری به این آمادگی خواهند رسید. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، هیئت‌های اعزامی‌کشورهای عضو بریکس در 25 هتل و خبرنگاران و همراهان آن‌ها در 16 هتل دیگر اسکان داده خواهند شد. (سایت خبرگزاری «ریا نووستی»)

مبلغ میانگین وام در جمهوری باشقیرستان

بر اساس گزارش دفتر اعتباری، حجم تسهیلات اعطایی در ماه ژوئیه در جمهوری باشقیرستان نسبت به ماه ژوئیه با کاهش ۵ درصدی مواجه شده است. در ماه ژوئن، تعداد تسهیلات اعطایی به 89580 فقره به ارزش 16.64  میلیارد روبل با متوسط مدت 2 سال و 9 ماه رسید. این در حالی است که در ماه ژوئیه، این ارقام به ترتیب به 87960 فقره و 15.86 میلیارد روبل کاهش یافته، اگرچه متوسط مدت تسهیلات تغییری نکرده است. تحلیل‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که هزینه تمام‌شده تسهیلات نقدی در سطح کشور در ماه ژوئیه به بالاترین میزان خود از ابتدای سال رسیده است.. (سایت خبرگزاری «باش اینفورم»)

دعوت رسمی ولادیمیر پوتین از مسعود پزشکیان برای حضور در نشست بریکس در کازان

به گزارش ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به طور رسمی از مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، برای شرکت در اجلاس بریکس که پاییز امسال در کازان برگزار خواهد شد، دعوت نموده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود که در نشست آتی، فرصتی برای تبادل نظر میان سران دو کشور فراهم خواهد شد. وی همچنین تصریح کرد که در حال حاضر، مذاکرات برای تهیه توافق بر سر مشارکت راهبردی جامع میان فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران در مرحله نهایی قرار دارد. پیش از این، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین در حال آمادگی برای دیدار با رئیس‌جمهور منتخب ایران در حاشیه اجلاس بریکس در کازان است. (سایت خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

 

رشد 6 درصدی گردش مالی روسیه با کشورهای بریکس در 5 ماهه اول سال 2024

آنتون علیخانوف، وزیر صنعت و تجارت فدراسیون روسیه، در هشتمین نشست وزرای صنعت کشورهای بریکس در تاریخ 19 اوت (مصادف با 29 مرداد 1403) شرکت کرد. این رویداد همچنین مِلیاکو آلِبِل، وزیر صنعت جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی، مارسیو رُزا، سرپرست وزارت توسعه، صنعت، تجارت و خدمات جمهوری فدرال برزیل، عمر سویینا آلسوییدی، معاون اول وزیر صنعت و فناوری‌های پیشرفته امارات متحده عربی، شین گوبین، معاون وزیر صنعت و فناوری اطلاعات جمهوری خلق چین، محمد موسوی، معاون وزیر صنعت، معادن و تجارت جمهوری اسلامی ایران، آگریم کاوشال، مشاور اقتصادی سیاست‌های صنعتی وزارت تجارت و صنعت جمهوری هند، تاندی سیمیسه، سرپرست معاونت توسعه صنعتی وزارت تجارت و صنعت جمهوری آفریقای جنوبی، احمد ریاض، معاون سفیر جمهوری عربی مصر در فدراسیون روسیه، گوآر بارسگیان، عضو هیئت‌مدیره بخش صنعت و کشاورزی کمیسیون اقتصادی اوراسیا، ژو سی‌یون، معاون مدیر کل سازمان توسعه صنعتی ملل متحد  (یونیدو) و مدیر اجرایی بخش همکاری‌های فنی و توسعه صنعتی پایدار، و گلب نیکیتین، فرماندار منطقه نیژنی نووگورود، حضور داشتند. این نشست برای نخستین بار در ترکیب گسترده‌ای برگزار شد که افق‌ها و جغرافیای تعاملات را به شکل قابل‌توجهی گسترش می‌دهد و فرصت‌های بیشتری برای گفت‌وگوهای سازنده در تمام مسائل مرتبط با دستور کار صنعتی بین‌المللی فراهم می‌آورد. آنتون علیخانوف در این باره اظهار داشت: «امروز کشورهای عضو این اتحادیه تقریباً ۳۴ درصد از مساحت زمین را دربر می‌گیرند و بیش از ۴۵ درصد جمعیت جهان در این کشورها زندگی می‌کنند. بر اساس داده‌های بانک جهانی، در سال ۲۰۲۳ سهم بریکس از تولید ناخالص داخلی جهان بر اساس برابری قدرت خرید حدود ۳۶ درصد بود، در حالی که سهم کشورهای گروه هفت به ۲۹ درصد کاهش یافته است. تجارت متقابل ما به سرعت در حال توسعه است: در سال ۲۰۲۳، یعنی پیش از گسترش این اتحادیه، حجم مبادلات تجاری روسیه با کشورهای بریکس تقریباً ۲۸ درصد افزایش یافت و به مرز ۳۰۰ میلیارد دلار نزدیک شد. بر اساس نتایج پنج ماه نخست سال 2024، مبادلات تجاری با ترکیب گسترده‌تر بریکس نیز رشدی ۶.۳ درصدی را نشان می‌دهد. امیدواریم این روند مثبت ادامه یابد، چرا که تمام مقدمات لازم برای آن وجود دارد.» (سایت خبرگزاری nobl.ru)

نشست وزرای صنعت کشورهای بریکس در نیژنی نووگورود

گوآر بارسگیان، وزیر صنعت و کشاورزی کمیسیون اقتصادی اوراسیا، در جریان نشست وزرای صنعت کشورهای بریکس که در تاریخ 19 اوت (برابر با 29 مرداد) در نیژنی نووگورود برگزار شد، بیان داشت: «اولویت اصلی در توسعه اتحادیه اقتصادی اوراسیا، معرفی این اتحادیه به عنوان قطب اقتصادی برجسته در سطح بین‌المللی است. در این راستا، تعمیق همکاری با کشورهای بریکس در بخش‌های واقعی اقتصاد برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.» بارسگیان همچنین به تشریح زمینه‌های همکاری آینده‌دار پرداخت و از جذب سرمایه‌گذاری برای ایجاد و نوسازی مجتمع‌های تولیدی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، توسعه سیستم‌های انتقال فناوری‌های پیشرفته و ایجاد سرویس دیجیتال مشترک برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و بریکس به عنوان اهداف کلیدی یاد کرد. وی همچنین بر اهمیت تقویت مکانیزم‌های همکاری چندجانبه در حوزه‌های علمی، فنی و نوآورانه، از جمله ایجاد زیرساخت‌های صنعتی و نوآورانه مشترک و پلتفرم‌های فناوری، تأکید کرد. وزیر کمیسیون اقتصادی اوراسیا پیشنهاد داد که چارچوب گفت‌وگوهای «اتحادیه اقتصادی اوراسیا – بریکس» به یک بستر سالانه برای بحث و بررسی مسائل مهم توسعه صنعتی تبدیل شود و ابراز اطمینان کرد که تعامل فعال با نمایندگان بریکس، به دستیابی به نتایج عملی مهمی در توسعه فرآیندهای یکپارچه‌سازی با هدف رشد صنعتی و پیشرفت اقتصادی کشورهای عضو منجر خواهد شد. (سایت خبرگزاری alta.ru)

افزایش مبادلات تجاری جمهوری باشقیرستان با کشورهای عضو بریکس

براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت روابط اقتصادی خارجی جمهوری باشقیرستان، در پنج ماهه نخست سال جاری، حجم مبادلات تجاری این جمهوری با کشورهای عضو گروه بریکس شاهد رشدبوده است. این رشد که به میزان8.10  درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته برآورد شده، نشان از تعمیق روابط اقتصادی باشقیرستان با این گروه از کشورهای نوظهور دارد. آندری نازاروف، نخست وزیر جمهوری باشقیرستان، با تأکید بر اهمیت این دستاورد، از فعالیت‌های مستمر دولت برای افزایش حجم صادرات محصولات باشقیری به کشورهای عضو بریکس خبر داد. وی افزود: «در سال جاری، شاهد رشد 3.23 درصدی در صادرات محصولات باشقیری به این کشورها بوده‌ایم. محصولات معدنی، مواد غذایی و مواد اولیه، سهم عمده‌ای از صادرات این جمهوری را در سه ماهه نخست سال 2024 به خود اختصاص داده‌اند. همچنین، صادرات محصولات مهندسی و صنایع شیمیایی نیز رشد قابل توجهی داشته است.» بر اساس گزارش وزارت روابط اقتصادی خارجی، سهم کشورهای عضو بریکس در صادرات کل جمهوری باشقیرستان در پنج ماهه نخست سال جاری به 35 درصد رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 6.1 درصد افزایش نشان می‌دهد. در این میان، برزیل بیشترین رشد مبادلات تجاری را با باشقیرستان تجربه کرده است. حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در این مدت 43 برابر افزایش یافته که عمدتاً شامل صادرات محصولات معدنی و شیمیایی تولید شده در باشقیرستان بوده است. همچنین، رشد قابل توجهی در مبادلات تجاری با هند نیز مشاهده شده است. در این مدت، حجم مبادلات تجاری با هند 4.3 برابر و صادرات به این کشور 4 برابر افزایش یافته است.

درخواست رسمی آذربایجان برای پیوستن به بریکس

رئیس سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که این کشور به‌طور رسمی درخواست پیوستن به اتحادیه بریکس را ارسال نموده است. به گزارش خبرگزاری «ریا نووستی»، تمایل جمهوری آذربایجان برای تقویت همکاری‌های خود با این اتحادیه در بیانیه مشترک رهبران دو کشور منعکس شده است. همچنین در این بیانیه تأکید شده که مسکو از این درخواست باکو حمایت می‌کند. (سایت خبرگزاری «اسپوتنیک»)

 

کمبود پرسنل در صنایع مهندسی مکانیک، هواپیما و کشتی سازی در تاتارستان

اولگ کوروبچنکو، معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان، در نشست اخیر شورای انجمن شرکت‌ها و صنعتگران تاتارستان، زنگ خطر کمبود نیروی متخصص در صنایع حیاتی مانند مهندسی مکانیک، هواپیماسازی و کشتی‌سازی را به صدا درآورد. به گفته‌ی وی، بر اساس برآوردها، صنایع تاتارستان در هفت سال آینده به بیش از 58 هزار نیروی جدید نیاز خواهند داشت که شامل 33 هزار کارگر ماهر، 14 هزار متخصص سطح متوسط و 12 هزار متخصص با تحصیلات عالی است. این کمبود نیروی متخصص، چالشی جدی برای توسعه‌ی صنعتی این جمهوری محسوب می‌شود. کوروبچنکو با تاکید بر اهمیت ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای جذب و نگهداری نیروی متخصص، ساخت خوابگاه‌های کارگری در سازمان‌ها و کارخانه‌های آموزشی را ضروری دانست. وی بر این باور است که فراهم کردن امکانات مناسب برای اسکان کارکنان، نقش مهمی در جذب و حفظ نیروی متخصص خواهد داشت. (کانال خبری رئیس جمهوری تاتارستان)

کازان رتبه چهارم در لیست برترین شهرهای روسیه برای زندگی

کازان به عنوان چهارمین شهر برتر روسیه در نظر روس‌ها برای زندگی قرار گرفت. در این رتبه‌بندی، سنت پترزبورگ در مقام اول، کراسنودار در مقام دوم و مسکو در مقام سوم قرار دارند. به گفته کارشناسان، دلیل اصلی مهاجرت روس‌ها به این شهرها، فرصت‌های شغلی است. این عامل برای 45 درصد از پاسخ‌دهندگان اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین، روس‌هایی که آماده جابه‌جایی هستند، عمدتاً در بخش‌های فناوری اطلاعات (31%)، تجارت و خدمات (24%) مشغول به کار هستند. (خبرگزاری «تاتاراینفورم»)

نشست عمومی اداره معنوی مسلمانان تاتارستان درباره بانکداری اسلامی

 در نشستی که به همت اداره امور دینی مسلمانان جمهوری تاتارستان در مسجد جامع شهر آلمتیفسک برگزار گردید، حضرت کامیل سامیگولین، مفتی جمهوری تاتارستان، گزارشی جامع در خصوص «وضعیت کنونی و چشم‌انداز بانکداری اسلامی در روسیه» ارائه نمود. مفتی سامیگولین در این نشست، ضمن بررسی تجربیات حاصل از اجرای آزمایشی بانکداری اسلامی در روسیه، به معرفی محصولات مالی اسلامی طراحی و تأیید شده توسط اداره امور دینی مسلمانان تاتارستان پرداخت. رستم ساگدییف، مدیرعامل مؤسسه مالی، در سخنانی ضمن تأیید رشد روزافزون این مؤسسه، بر افزایش علاقه عموم مردم به محصولات مالی اسلامی تأکید نمود. وی با اشاره به آمار موجود، بیان داشت که حدود ۳۰ درصد از مشتریان این مؤسسه، از پیروان ادیان دیگر می‌باشند. لازم به یادآوری است که بانکداری اسلامی آزمایشی از سپتامبر سال گذشته در چهار منطقه تاتارستان، باشقیرستان، داغستان و چچن در حال انجام است. بانک‌ها، سازمان‌های مالی غیر اعتباری، تعاونی‌های مصرف، صندوق‌های عمومی، سازمان‌های غیرانتفاعی خودمختار، شرکت‌های تجاری و انجمن‌ها در این طرح شرکت دارند. (خبرگزاری «تاتاراینفورم»)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما