معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۸- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ایرلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایرلند در هفته اول شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دولت ایرلند معافیت مالیاتی زمین‌های مسکونی را یک سال دیگر تمدید کرد

جک چمبرز، وزیر دارایی ایرلند اعلام کرد که دولت به دلیل نگرانی‌هایی که ممکن است به طور ناخواسته بر کشاورزان تأثیر بگذارد، قرار است معافیت مالیاتی زمین‌های مسکونی را یک سال دیگر تمدید کند. طرح مالیات بر زمین‌های مسکونی، چندین سال است که با هدف مقابله با احتکار زمین توسط سودجویان در طول بحران مسکن برنامه ریزی شده است. با این حال، نگرانی‌هایی وجود دارد که اخذ مالیات از این زمین‌ها می‌تواند به‌طور ناخواسته بر کشاورزانی که زمین‌هایشان همزمان برای استفاده بالقوه مسکونی در نظر گرفته شده است، تأثیر بگذارد.

پیش تر هم سایمون هریس، نخست وزیر ایرلند گفته بود، تا زمانی که من نخست وزیر هستم، هیچ کشاورز فعالی مجبور نیست مالیات زمین مسکونی را بپردازد. با این حال، حزب شین فین، حزب مخالف دولت، از این اقدام انتقاد کرده و گفته است این تصمیم برای کمک به سودجویان طراحی شده است و این حزب معتقد است، به جای تمدید معافیت مالیاتی زمین‌های مسکونی، باید کشاورزان را از اجرای آن معاف نمود.

https://www.rte.ie/news/politics/2024/0820/1465844-ireland-politics/

تأخیر در تحویل زیرساخت های حیاتی ممکن است رشد اقتصادی آینده را کاهش دهد

گروه تجاری Ibec ایرلند پیش‌بینی کرده که تولید ناخالص داخلی که شامل تولید شرکت‌های چندملیتی می‌شود، در سال جاری 2 درصد و در سال 2025 به میزان بیش از 2 درصد رشد کند، اما کمبود امکانات حمل‌ونقل، انرژی و آب ممکن است مانع توسعه بیشتر شود. این نهاد هشدار داده است که رشد در بخش داخلی و چند ملیتی ممکن است به دلیل تأخیر در تحویل زیرساخت های حیاتی کاهش یابد.

جرارد بردی، اقتصاددان ارشد و رئیس دپارتمان سیاست ملی Ibec هشدار داد: بسیاری از اوقات، تمرکز ما بر بازدهی هزینه در پروژه‌های بزرگ بوده است، اما خطر بیشتر و فوری برای رشد اقتصادی، انسجام اجتماعی و ثبات مالی در عدم تکمیل این پروژه‌هاست. ایرلند با نیروی کار ماهر و رو به رشد، منابع انرژی و پیشرفت های قابل توجه در زیرساخت های ملی، پتانسیل روشنی برای رقابت در سال های آینده دارد. وی همچنین برخی ابهامات در سطح جهانی و بین المللی از جمله چشم انداز نامشخص برای سیاست تجارت جهانی، تأثیر افزایش عدم اطمینان ژئوپلیتیکی و رقابت مستقیم رو به رشد برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی از سوی اقتصادهای بزرگ را از جمله تهدیدات پیش روی رشد اقتصادی ایرلند در سال های پیش رو دانست. بر این اساس، چشم‌انداز بلندمدت تجارت ایرلند به شدت به تحولات سیاسی جهانی، از جمله انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا وابسته است.

https://www.irishexaminer.com/business/economy/arid-41460250.html

برنامه دولت ایرلند برای تکمیل 40 هزار واحد مسکونی

در شرایطی که بحران مسکن، یکی از برزگترین چالش های اقتصادی ایرلند به سمار می رود، سایمون هریس، نخست وزیر این کشور گفته است که دولت تقریباً چهل هزار خانه جدید را در سال جاری تکمیل خواهد کرد و در یک دوره زمانی 5 ساله، دولت متعهد است تا 250 هزار واحد مسکونی جدید بسازد.  وی تأکید کرد، دولت با تکمیل 40 هزار واحد مسکونی از اهداف پیش بین شده قبلی نیز فراتر خواهد رفت و این رقم، بزرگترین ساخت مسکن اجتماعی از سال 1975 در ایرلند به شمار می رود. نخست وزیر ایرلند همچنین گفت که در دولت بعدی، تشکیل وزارت زیرساخت را پیشنهاد خواهد کرد و این وزارتخانه جدید، به اجرای برنامه‌ها و اولویت‌های دولت در زمینه مسکن کمک می‌کند و محله‌ها، شهرک‌ها و مناطق شهری را شکل می‌دهد.

https://www.irishtimes.com/politics/2024/08/25/almost-40000-new-homes-to-be-completed-this-year-ahead-of-250000-five-year-plan-harris/

وضعیت مالیات بر ارث در بودجه 2025 ایرلند

اکثر افرادی که پول یا دارایی را در ایرلند به ارث می‌برند، مالیات بر آن پرداخت نمی‌کنند. مالیات بر ارث احتمالاً از طریق افزایش آستانه‌های معاف از مالیات در بودجه آینده کاهش می یابد و بنابراین یکی از معدود مالیات های ایرلند بر ثروت حذف خواهد شد. کارشناسان اقتصادی هشدار می دهند که طی دهه آینده دولت باید درآمدهای مالیاتی خود را افزایش دهه نه کاهش و اینکه مالیات های بالاتر بر ثروت باید بخشی از این باشد. با توجه به اینکه میانگین ارث در ایرلند حدود 100 هزار یورو و بسیار کمتر از آستانه معافیت از مالیات برای کودکان است، این همه مقاومت در برابر مالیات بر ارث عجیب است.

اکثر مردم از نظر تئوری طرفدار مالیات بر ثروت هستند، اگرچه خود را ثروتمند نمی دانند. اما با وجود این، در سطح بین المللی و همچنین در ایرلند، مالیات بر ارث مخالفت عمومی خاصی را به دنبال دارد. دلایل این امر کاملاً روشن نیست، اما به‌علاوه مخالفت منطقی اقتصادی از سوی افراد ثروتمندتر - به دلیل منافع شان - به نظر می‌رسد که این مخالفت ریشه در وابستگی به مراقبت از خانواده - به‌ویژه کودکان دارد.

https://www.irishtimes.com/opinion/2024/08/24/inheritance-tax-is-not-punitive-or-grave-robbery-theres-no-good-argument-for-cutting-it/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما