معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۰

آغاز استخراج گاز از کانال سیسیل توسط شرکت نفت ایتالیا

شرکت نفت ایتالیا (ENI) از آغاز استخراج گاز در آبهای تنگه سیسیل خبر داد. میزان ذخایر این میدان گازی حدود 10 میلیارد متر مکعب تخمین زده می شود.

شرکت انی این پروژه را مهمترین پروژه توسعه گاز در خاک ایتالیا نامیده و ابراز امیدواری کرده است که حداکثر ظرفیت تولید سالانه از این میدان را به 1.5 میلیارد متر مکعب برساند.

به گفته شرکت انی، عملیات اجرایی در این میدان گازی نقطه عطف مهمی در چشم انداز کلان تولید گاز ایتالیا محسوب می‌شود زیرا این کشور طی سالهای اخیر شاهد کاهش سطح تولید گاز از 3.2 میلیارد متر مکعب در سال 2022 به 2.8 میلیارد متر مکعب در سال 2023 بوده است. مدیران شرکت انی اعلام نموده اند: «میدان گازی Argo Cassiopea نقش محوری در استراتژی انی در زمینه تولید گاز بویژه از نظر امنیت انرژی در کشور ایتالیا دارد و در برنامه رهایی از وابستگی به گاز روسیه –برنامه ای که به خوبی در حال انجام است- حائز اهمیت می‌باشد.»

 شایان ذکر است برنامه حذف وابستگی ایتالیا به گاز روسیه هنوز تکمیل نشده است و به گزارش نهاد ناظر بر بازارهای انرژی (GME: Gestore dei Mercati Energetici) کشور ایتالیا در ماه گذشته از طریق خط لوله انتقال گاز به میزان 7.8 تراوات ساعت (0.8 میلیارد متر مکعب) گاز از روسیه وارد کرده است که حدود 6 درصد بیشتر از واردات ماه پیش از آن (ژوئن 2024) می‌باشد.

سهم شرکت انی در بهره برداری از میدان گازی Argo Cassiopea به میزان 60 درصد است و 40 درصد باقیمانده به شرکتهایی از سایر کشورها واگذار شده است. انتشار این خبر باعث افزایش ارزش سهام شرکت انی به میزان 0.83 درصد شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما