معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۰۷:۰۰

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا و سه کشور آمریکای مرکزی در هفته اول شهریور ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

مذاکرات و تفاهمات اقتصادی هیئت تجاری چین در ماناگوا

یک هیئت تجاری رسمی از جمهوری خلق چین به سرپرستی شین چیانگ لی، مدیر کل بخش تجارت بین الملل وزارت صنعت و تجارت جمهوری خلق چین وارد فرودگاه آگوستو سی ساندینو در ماناگوا، پایتخت نیکاراگوا شد. لاعورآنو اورتگا مشاور رئیس جمهور در امور سرمایه گذاری، تجارت و همکاری‌های بین المللی اظهار داشت : این هیئت به سرپرستی آقای لی و متشکل از هشت همکار وی از وزارت صنعت و بازرگانی و 24 تاجر است که قرار است با همکاری بخش دولتی و تجار نیکاراگوا به ترویج و توسعه محصولات صادراتی ما کمک نمایند. وی گفت این هیئت بزرگ از جمهوری خلق چین با برخی از نهادهای دولت ساندیستی از جمله بانک مرکزی نیکاراگوا (BCN) وزارت صنعت و بازرگانی، دبیرخانه سرمایه گذاری و صادرات دیدار خواهند داشت. لاعورآنو اورتگا افزود تمرکز مذاکرات طرفین بر موضوعاتی نظیر ارتقای میزان صادرات محصولات نیکاراگوا به چین و همچنین ترویج و توسعه سرمایه گذاری‌های چین در نیکاراگوا خواهد بود.

https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:154942-llega-a-nicaragua-importante-delegacion-oficial-empresarial-de-la-republica-popular-china

 قرارداد خرید محصولات دریایی نیکاراگوا توسط چین

مقامات چین روز چهارشنبه گزارش دادند که چین خرچنگ و میگو منجمد را از نیکاراگوا در چارچوب توافقنامه تجارت آزاد (FTA) که بین دو کشور امضا شده و از اول ژانویه 2024 لازم الاجرا شده است، خریداری خواهد کرد. مطابق توافق حاصل شده، برخی شرکت های  بزرگ پرورش میگو و خرچنگ در نیکاراگوا  از جمله: شرکت کامانیکا موظفند، محصولات خود را به شرکت های معرفی شده از طرف مقامات چینی تحویل نمایند. میگوی پرورشی، میگوی دریایی، خرچنگ دریایی و ماهی از جمله 20 محصول برتر صادراتی نیکاراگوا هستند.

https://100noticias.com.ni/economia/133636-china-compra-nicaragua-langostas-grupos/..

برنامه ریزی هند  برای تقویت زیرساخت های  ارتباطی السالوادور

طبق اظهارات سفیر هند در السالوادور ، شرکت های هندی با حمایت و مدیریت دولت ، 22 کیلومتر مترو و چهار تله کابین در السالوادور خواهند ساخت. وی اظهار داشت توافق صورت گرفته در این خصوص طی سفر ابراهیم بوکله برادر و مشاور نجیب بوکله به هند حاصل شده است. این خط مترو قرار است بین سن مارتین و سانتا تکلا، در کریدور شرقی-غربی منطقه شهری سن سالوادور احداث گردد.

https://www.elsalvador.com/noticias/nacional/india-nayib-bukele-obras-publicas-ejecucion-de-ministerio-transporte-empresas-viceministerio-public

افزایش ارزش حواله‌های  ارزی کشورهای آمریکای مرکزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته

بر اساس داده‌های رسمی ، ارزش حواله‌های خانوادگی دریافتی کشورهای السالوادور، گواتمالا و هندوراس، کشورهایی که به اصطلاح مثلث شمالی آمریکای مرکزی را تشکیل می دهند، در نیمه اول سالجاری با رشد 4.2 درصدی به 18 میلیارد دلار رسید.  داده‌های جمع آوری شده توسط سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) نشان می دهد که این رقم 765.4 میلیون دلار بیشتر از آمار ثبت شده در مدت مشابه سال  گذشته است. از مجموع حواله‌های دریافتی در نیمه اول سالجاری در کشورهای مثلث آمریکای مرکزی سهم هندوراس و السالوادور هر کدام چهار میلیارد دلار و سهم مهاجران گواتمالایی بیش از 10 میلیارد دلار بوده است. سالانه بیش از 500000 نفر از این سه کشور برای یافتن شرایط زندگی بهتر به ایالات متحده مهاجرت می‌کنند.

https://100noticias.com.ni/internacionales/133602-cifra-remesas-triangulo-norte-centroamerica/.

 افزایش قیمت مواد غذایی

داده‌های رسمی نشان می دهد. تورم مواد غذایی طی سالجاری در السالوادور بیشتر از بقیه بخش‌ها بود. رئیس جمهور نجیب بوکله در پاسخ به افزایش قیمت مواد غذایی گفت: در صورت عدم کاهش قیمت محصولات، بازرگانان مواد غذایی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. علاوه بر آن وی اقداماتی نظیر ساخت مراکز عرضه محصولات غذایی را راه اندازی نمود و آن راه حل "دائمی‌برای کاهش قیمت ها  عنوان کرد. وی همچنین تعرفه مالیات صد محصول را برای مردم حذف کرد. با این حال، مواد غذایی طی سالجاری در السالوادور بشدت گران شد، بر اساس داده‌های بانک مرکزی (BCR)، قیمت مواد غذایی در سال  2024 بیشتر از سایر بخش ها افزایش یافت. کارشناسان اقتصادی در السالوادور معتقدند: قیمت‌ مواد غذایی همچنان رشد خواهد داشت و اقداماتی که بوکله ارائه نمود، مانند تهدید توزیع کنندگان و مداخله در بازار، نتیجه عکس داشته است.

https://www.elsalvador.com/noticias/negocios/medidas-nayib-bukele-no-pararon-aumento-precios-alimentos/1162850/2024/.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما