معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۵:۴۵

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در نیمه دوم مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش بدهی عمومی دولت عمان

وزارت دارایی عمان اعلام کرد تا پایان سه ماهه دوم سال 2024 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، حجم بدهی عمومی دولت از 42 میلیارد و 380 میلیون دلار به 37 میلیارد و 440 میلیون دلار کاهش یافته است. این گزارش می افزاید در همین بازه زمانی، درآمدهای عمومی دولت نیز با کاهش 2 درصدی از 16 میلیارد و 489 میلیون دلار به 16 میلیارد و 112 میلیون دلار رسیده است. براساس این گزارش، درآمدهای خالص نفتی با افزایش 3 درصدی به 8 میلیارد و 750 میلیون دلار و درآمدهای خالص گازی با کاهش 15 درصدی به 2 میلیارد و 450 میلیون دلار رسیده است. این گزارش می افزاید متوسط بهای فروش هر بشکه نفت در بازه زمانی مذکور 82 دلار و متوسط تولید روزانه نفت یک میلیون و 3 هزار بشکه بوده است.

منبع : عمان آبزرور

افتتاح بازار مصالح ساختمانی الدقم در شهر صنعتی عمان- چین

بازار مصالح ساختمانی الدقم، سومین پروژه در شهرک صنعتی چین-عمان برای صنایع سبک و متوسط در منطقه ویژه اقتصادی الدقم آغاز بکار کرد. این بازار در زمینی به مساحت 32 هزار متر مربع و با سرمایه گذاری حدود 20 میلیون دلاری شرکت های وانفانگ، الثابت و شرکت توسعه الدقم راه اندازی شده است. این بازار بر فروش انواع مصالح ساختمانی، تجهیزات الکترونیکی، اقلام لوکس و همچنین خودروهای چینی تمرکز دارد.

منبع : عمان آبزرور

راه اندازی اولین کارخانه تولید پنل های خورشیدی در صحار

شرکت اکوپروگتی اس.آر.ال، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات پنل های خورشیدی در اروپا، از تکمیل خط تولید پنل های خورشیدی در صحار تحت عنوان کارخانه شیدا سولار خبر داده است. کارخانه شیدا سولار ظرفیت تولید پنل های 450، 550 و 590 واتی را با فناوری «تاپ کان» خواهد داشت.

منبع : عمان آبزرور

تعلیق صدور مجوز کار برای برخی مشاغل در عمان

وزارت کار عمان با صدور دستورالعملی صدور مجوز کار برای اتباع خارجی در 13 عنوان شغلی جدید را به مدت شش ماه تعلیق کرد. این تصمیم از اول سپتامبر 2024 لازم الاجرا می‌باشد. براساس این دستورالعمل به مدت شش ماه صدور مجوز برای اتباع خارجی در شغل های کارگر ساختمانی، کارگر نظافت ساختمان‌های عمومی، کارگر بارگیری و تخلیه، بنا، نصاب کارهای فولادی، خیاط لباس زنانه و مردانه، برق کار تاسیسات عمومی، پشخدمت، نقاش، آشپز، برق کار تاسیسات خانگی و آرایشگر به حال تعلیق در آمده است.

منبع: مسقط دیلی

همکاری دی.اچ.ال با بندر خزائن

بندر خشک عمان به عنوان بخشی از گروه اسیاد و شرکت حمل و نقل بین المللی دی.اچ.ال توافق همکاری در زمینه مدیریت کانتینری، تخلیه و انبار کالاها در ایستگاه کانتینری کی.دی.پی در منطقه خزائن امضا کردند. با امضای این توافق، ایستگاه کانتینری کی.دی.پی به‌هاب لجستیک تبدیل خواهد شد و همین موضوع موجب کاهش هزینه مشتریان و بهبود عملکرد انتقال کالا خواهد شد.

منبع: تایمز عمان

گسترش همکاری گردشگری عمان و مالزی

تیونگ کینگ سینگ، وزیر گردشگری، هنر و فرهنگ مالزی با سالم بن محمد المحروجی، وزیر میراث و گردشگری عمان دیدار و در خصوص گسترش همکاری‌های فی مابین در خصوص گردشگری گفتگو کردند. دو طرف در این دیدار همچنین در خصوص امضای یادداشت تفاهم همکاری در خصوص میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین موضوعاتی مانند تحصیل، علوم و زمینه‌های مختلف ورزشی گفتگو و تبادل نظر کردند.

منبع : عمان آبزرور

واردات 280 میلیون دلاری میوه و سبزیجات

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد این کشور تا پایان ماه می 2024 در مجموع بیش از 320 تن میوه و سبزیجات به ارزش 282 میلیون دلار وارد کرده است. کشورهای امارات متحده عربی، یمن و هند به عنوان مهمترین مقاصد وارداتی سبزیجات و کشورهای امارات متحده عربی، مصر و هند به عنوان مهمترین مقاصد وارداتی انواع میوه به عمان به شمار می آیند.

منبع: تایمز عمان

کاهش 5 درصدی تولید نفت عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد در هفت ماهه نخست سال 2024 نسبت به مدت مشابه در سال 2023، مجموع تولید نفت و مشتقات نفتی این کشور با کاهش 5 ممیز 2 دهم درصدی به 211 میلیون و 900 هزار بشکه رسیده است. این گزارش می افزاید در بازه زمانی مذکور تولید نفت خام 7 ممیز یک دهم درصد کاهش داشته و به 162 میلیون و 200 هزار بشکه رسیده است. همچنین تولید مشتقات نفتی یک ممیز 6 دهم درصد افزایش داشته و به 49 میلیون و 700 هزار بشکه رسیده است. همچنین میزان استخراج روزانه نفت عمان در این بازه زمانی با کاهش 5 ممیز 7 دهم درصدی به 994 هزار و 800 بشکه در روز رسیده است.

منبع: مسقط دیلی

افزایش ارزش معاملات مسکن در عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد در شش ماهه نخست سال جاری میلادی ارزش مجموع معاملات مسکن با افزایش نیم درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به 3 میلیارد و 660 میلیون دلار رسیده است. این گزارش می افزاید ارزش مجموع قراردادهای فروش در این مدت با کاهش 9 دهم درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به حدود یک و نیم میلیارد دلار رسیده است.

منبع: تایمز عمان

سرمایه گذاری عمان در حوزه امنیت غذایی

عمان به منظور خودکفایی در تولید مواد غذایی در حوزه‌های کشاورزی، شیلات و دام سرمایه گذاری می‌کند. به عنوان بخشی از این اقدامات، با همکاری وزارت مسکن و برنامه ریزی شهری، 65 فرصت سرمایه گذاری به ارزش 78 میلیون دلار در استان الباطنه جنوبی معرفی شده است. عامر بن حمید الشبلی، مدیرکل کشاورزی، شیلات و منابع آبی در استان الباطنه جنوبی گفت این پروژه‌ها با هدف ایجاد خودکفایی در امنیت غذایی در حوزه‌هایی از جمله طیور، لبنیات، عسل و محصولات کشاورزی انجام می‌شود.

منبع: تایمز عمان

افزایش یک و نیم درصدی تورم در عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد در پایان ماه جولای 2024 نرخ تورم در این کشور با افزایش یک و نیم درصدی همراه بوده است. براساس این گزارش، برخی از مهمترین افزایش قیمت ها شامل، غذا و نوشیدنی‌های غیرالکلی 4 و نیم درصد، خدمات و کالاهای متفرقه 3 ممیز یک دهم درصد، خدمات بهداشتی 2 ممیز 4 دهم درصد، مسکن، آب، برق، گاز و دیگر سوخت ها یک ممیز 7 دهم درصد، اقلام فرهنگی و تفریحی 8 دهم درصد، رستوران‌ها و هتل ها 6 دهم درصد و پوشاک و کفش 3 دهم درصد شده است.

منبع : عمان آبزرور

حدود 50 میلیارد دلار دارایی سازمان سرمایه گذاری  عمان

ارزش دارایی‌های سازمان سرمایه گذاری عمان در پایان سال 2023 به 49 میلیارد و 920 میلیون دلار رسیده است. ارزش دارایی‌های این سازمان در پایان سال 2022 رقم 46 میلیارد و 520 میلیون دلار گزارش شده بود. سازمان سرمایه گذاری عمان که مسئول مدیریت، سرمایه گذاری و رشد اموال سلطنت عمان در داخل و خارج از کشور می‌باشد، در پایان سال گذشته میلادی سود 4 میلیارد و 420 میلیون دلاری را گزارش کرده است.

منبع: تایمز عمان

واردات 115 میلیون دلاری لوزام یدکی خودرو به عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد واردات لوازم یدکی خودرو در 5 ماهه نخست سال 2024 با کاهش 11 ممیز 8 دهم درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 115 میلیون دلار رسیده است. همچنین صادرات لوازم یدکی خودرو عمان در همین بازه زمانی با افزایش 27 درصدی به بیش از 25 میلیون دلار افزایش یافته است. کشورهای امارات عربی متحده، ژاپن، هند، تایلند و چین مهمترین صادرکنندگان لوازم یدکی خودرو به عمان و کشورهای جمهوری چک، مکزیک، هلند، آمریکا و امارات عربی متحده مهمترین واردکنندگان لوازم یدکی خودرو از عمان به شمار می آیند.

منبع: تایمز عمان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما