معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۲:۲۴

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برگزاری جلسه مدیران شهرک های صنعتی شرق ترکیه در ارزرم

جلسه مدیران شهرک های صنعتی شرق ترکیه به میزبانی شهرک صنعتی (1) ارزروم برگزار شد. در این جلسه ممیش کوتوکجو رئیس هیات مدیره شهرک های صنعتی ترکیه، اوروچ بابا اینان معاون وزیر صنایع و تکنولوژی و مته جنگیز مدیرکل آموزش وزارت آموزش و پرورش و مدیران شهرک های صنعتی آناتولی شرقی حضور داشتند. در این جلسه موضوعاتی همچون آموزش های فنی و حرفه ای، دفع پسماند های صنعتی و اصول تجارت بین الملل مورد بحث و تبادل اندیشه قرار گرفت. معاون وزارت صنایع و تکنولوژی ترکیه در این جلسه از شهرک های صنعتی به عنوان لوکوموتیو پیشرفت ترکیه سخن گفت و ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی جامع به اهداف توسعه ای مورد نظر کشور راه یافت. (2024/08/05، ارزروم)

حضور بیش از 200 هزار نفر در جشنواره فرهنگ و غذای غازی انتب

بیش از 200 هزار نفر از مردم غازی انتب و شهرستان‌های تابعه آن در جشنواره فرهنگ و غذا که توسط شهرداری این شهر برگزار شده بود شرکت نمودند.  در این فستیوال که همه ساله در غازی انتب برگزار میگردد، علاوه بر معرفی هنر و فرهنگ این استان به معرفی غذا و لذت های محلی نیز پرداخته می‌شود.

(2024/08/05، غازی انتب)

افزایش سهم صادرات ارزروم نسبت به مدت مشابه در سال قبل

سهم صادرات ارزروم نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است. براساس داده منتشر شده توسط مجلس صادرکنندگان ترکیه ارزروم در ماه جولای 7.8 میلیون و در هفت ماهه اول سال 2024، 34 میلیون و 13 هزار دلار سهم صادرات داشته است. این حجم صادرات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 130.1 درصد افزایش داشته است. 

همچنین با توجه به داده‌های مرکز آمار ترکیه و مجلس صادرکنندگان ترکیه، مالاتیا 218.4، الازیغ 161.2، اغدیر 50.4، آغری 22.1، وان 20.7، ارزنجان 19.8، حکاری 19.6، موش9.6، بیتلیس5، آردهان 3.4، بینگول 1.7، قارص 1.7، و تونجلی 497.7 میلیون دلار صادرات در هفت ماهه اول سال داشته اند.

 (2024/08/06، ارزروم)

افتتاح یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین مراکز علمی ترکیه در غازی انتب

یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین مراکز علمی ترکیه در شهر غازی انتب ترکیه افتتاح شد. به همت شهرداری غازی انتب، دانشگاه این شهر، مرکز تحقیقات علمی و تکنولوژیکی ترکیه (توبیتاک) و یکی از خانواده‌های شناخته شده این شهر (خاندان اَرکول)T یکی از مجهزترین مراکز علمی ترکیه در این شهر افتتاح شد. این مرکز با نام مرکز علمی ارکول غازی انتب شناخته خواهد شد. 

این مرکز در زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع و زیربنایی معادل 15 هزار متر مربع باهدف افزایش و اشاعه علم و فناوری تاسیس شده است. در این مرکز تحقیق و توسعه برای پروژه‌های جوانان علاقه‌مند به علم و فناوری پشتیبانی خواهد شد، موضوعاتی همچون: علوم پایه، فناوری و هوش مصنوعی، فضا و هوانوردی، انرژی و اکولوژی در این مرکز مورد تحقیق و بررسی قرار خواهند گرفت. (2024/08/09، غازی انتب)

درآمد 80 میلیون لیره‌ای نیرگاه انرژی خورشیدی دانشگاه غازی انتب

نیروگاه خورشیدی دانشگاه غازی انتب (نیروگاه خورشیدی GAÜN) در مدت 6 ماه 18 میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرد که تقریباً 80 میلیون لیره درآمد ایجاد کرده است.

این نیروگاه دانشگاه با توان 20 مگاوات پس از 10 ماه در فوریه 2024 شروع به فعالیت نموده است. 

معاون دانشگاه غازی انتب پروفسور رجب یومروتاش در سخنانی  در این زمینه گفت: مصرف برق سالانه دانشگاه 30 میلیون کیلووات ساعت بوده و نیروگاه خورشیدی GAUN ظرفیت تولید 25 درصد مازاد بر نیاز دانشگاه را تامین میکند.

نیروگاه خورشیدی GAUN با سرمایه گذاری 800 میلیون لیره‌ای با استفاده از تأمین مالی بانکی یک پروژه نمونه در مقیاس دانشگاهی است.

(2024/08/08، غازی انتب)

هشدار شورای آموزش عالی ترکیه به دانشگاه‌ها

شورای آموزش عالی ترکیه (یوک) درخصوص خرید و فروش مدارک تقلبی دانشگاهی به مراکز علمی این کشور هشدار داد.

شورای آموزش عالی (YÖK) پس از انتشار این خبر مبنی بر اینکه «برخی حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی مدارک جعلی متعلق به دانشکده‌های بسیاری از دانشگاه‌های مختلف ترکیه را می‌فروشند» نامه‌ای به دانشگاه‌ها ارسال کرد و خواستار انتقال تمام اطلاعات فارغ‌التحصیلان به این شورا شد.

در این نامه یادآوری می‌شود که مدارک دانشجویی و تحصیلات تکمیلی از طریق پورتال دولت الکترونیک با استفاده از اطلاعات دانشجویی که توسط مؤسسات آموزش عالی به YÖKSİS منتقل میشود باید شرایط ذیل را دارا باشد:

افرادی که با شماره شناسه جمهوری ترکیه و رمز عبور خود از طریق پورتال دولت الکترونیک وارد می‌شوند، می‌توانند وارد بخش «استعلام گواهی فارغ‌التحصیلی آموزش عالی» در بخشی تحت نام شورای آموزش عالی شده و سند حاوی مدرک خود را چاپ کنند.

یک شماره شخصی روی بارکد در گوشه سمت راست بالای گواهی فارغ التحصیلی وجود دارد. افرادی که این مدرک را که همراه با مدرک تحصیلی ارائه می‌شود دریافت می‌کنند، در صورت تمایل می‌توانند با استفاده از شماره بارکد، از قسمت «تأیید گواهی فارغ التحصیلی تحصیلات عالی» در پورتال دولت الکترونیک، صحت سند را تایید کنند. صحت مدرک را می‌توان با اطمینان از یکسان بودن اطلاعات مدرک با اطلاعات مدرک تایید کرد.

(2024/08/08، غازی انتب)

تورم سالانه در ترکیه 100.88 درصد

تورم سالانه طبق داده‌های موسسه آمار ترکیه (TUIK)61.78 و طبق داده‌های کارگروه تحقیقات تورم(ENAG) 100.88 درصد اعلام شده است. بر اساس داده‌های موسسه آمار ترکیه، شاخص قیمت مصرف کننده در ماه جولای 3.23 درصد افزایش یافت و به 61.78 درصد به صورت سالانه رسید. بر اساس گزارش کارگروه تحقیقات تورم، نرخ افزایش در ماه جولای 5.91 درصد افزایش و در 12 ماه گذشته 100.88 درصد بوده است.

(2024/08/05، وان)

افزایش نرخ عوارض خروج از کشور برای اتباع ترکیه

نرخ عوارض خروج از کشور برای اتباع ترکیه افزایش یافت.  تاکنون اتباع ترکیه برای خروج از مرزهای این کشور عوارض خروجی برابر با 150 لیره پرداخت می‌کردند که به 500 لیره افزایش پیدا کرده است. براساس اعلام روزنامه رسمی از این پس شهروندان ترکیه برای خروج از این کشور مبلغ 500 لیره ترک پرداخت خواهند کرد.

(2024/08/11، وان)

 

رتبه اول تسهیلات رفاهی و گردشگری برای استان وان در منطقه

براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه استان وان رتبه اول ایجاد تسهیلات رفاهی و گردشگری در بین استان‌های شرقی ترکیه را دارد. براساس آمار این مرکز وان در بین تمامی استان‌های ترکیه رتبه 25 و در استان‌های شرقی حائز رتبه برتر گردیده است.

در طی ماه ژوئن 2024 استان آنتالیا با اسکان سه میلیون و پانصد و نود هزار و سیصد و نود و چهار رتبه اول را داشته است و وان نیز با اسکان سی و پنج هزار و چهارصد و پنجاه و پنج گردشگر رتبه 25 ترکیه را به خود اختصاص داده است.

(2024/08/11، وان)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما