معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی یونان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفتۀ اول شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش 14 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی

به نقل از گزارش بانک مرکزی یونان ارزش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور طی نیمه اول سال جاری به 2.097 میلیارد یورو رسید که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (2.434 میلیارد یورو) به میزان 14 درصد کاهش یافت. شایان ذکر است که ارزش سرمایه گذاری خارجی در یونان طی دو سال اخیر رو به کاهش است. به نقل از آمار بانک مرکزی یونان ارزش سرمایه گذاری خارجی در سال 2022 به 7.5 میلیارد یورو رسید که در سال 2023 به 4.6 میلیارد یورو کاهش پیدا کرد. در بودجه 2023 میزان رشد سرمایه گذاری 15.5 درصد پیش بینی شده بود اما سرانجام از 4 درصد تجاوز نکرد. در بودجه سال جاری نیز میزان افزایش سرمایه گذاری 15.1 درصد پیش بینی شده اما بر اساس برنامه ثبات و توسعه که ماه آوریل منتشر گردید این میزان به 9.1 درصد خواهد رسید. بانک مرکزی میزان افزایش سرمایه گذاری در 2024 را 7.4 درصد پیش بینی می‌کند.   (کاتی مرینی)

https://www.kathimerini.gr/economy/563181457/meiothikan-kata-14-oi-ameses-xenes-ependyseis/

افزایش کسری تجاری

به نقل از گزارش بانک مرکزی یونان، کسری تجاری در نیمه اول سال 2024 در مقایسه با دوره نسبی سال گذشته به میزان 14 درصد افزایش یافت و به 17.46 میلیارد یورو رسید. بانک مرکزی کسری تجاری کشور در نیمه اول سال 2023 را 15.34 میلیارد یورو اعلام کرده بود. بانک مرکزی کسری حساب جاری در نیمه اول سال 2024 را نیز 8.81 میلیارد یورو از 8.12 میلیارد یورو در نیمه اول سال گذشته اعلام کرد. در گزارش بانک مرکزی آمده است "تقویت برون گرایی اقتصاد یونان باید از نظر حجم و از نظر ارزش در سال های آینده تشدید شود. تسریع اصلاحات ساختاری و بهره برداری موثر از صندوق بازیابی و تاب‌ آوری اروپا از یک سو و تنوع بخشی صادرات کالا و خدمات و همچنین تقویت بخش تولید کالاهای با فناوری پیشرفته، نقش مهمی را در این راستا ایفا می‌کند". (کاتی مرینی)

https://www.kathimerini.gr/economy/563181460/sta-17-46-dis-eyro-to-emporiko-elleimma-toy-protoy-examinoy/

اکنون اکثر مالیات دهندگان حقوق خود را به موقع پرداخت می‌کنند

داده‌های اداره مستقل عواید عمومی نشان می‌دهد که روش‌های پرداخت الکترونیکی و نظارت لحظه‌ای بر هزینه‌ها و جریان‌های درآمد، افراد و شرکت‌ها را بیشتر به پرداخت به موقع حق الزحمه خود تبدیل کرده است.عامل دیگر این است که فقط کسانی که به موقع پرداخت می‌کنند می‌توانند بدون بازرسی بازپرداخت مالیات دریافت کنند. حدود 91 درصد مالیات شرکت ها، 81 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 77 درصد مالیات بر دارایی به موقع پرداخت می‌شود.

https://www.ekathimerini.com/economy/1246323/most-taxpayers-now-pay-their-dues-in-time/

واردات گوشت بره

بازار عمده فروشی گوشت در رنتیس اکنون بره‌های رومانی و اسپانیا را می فروشد، زیرا کشتارگاه‌های محلی به عنوان بخشی از تلاش برای ریشه کن کردن طاعون گاو تعطیل شده اند. گوشت بره از رومانی از 9.50 تا 10.30 یورو در هر کیلو و بره اسپانیایی بین 10.80-11.20 یورو است. یونان پیش از این هرگز گوشت بره از اسپانیا وارد نکرده بود.محدودیت در تولید داخلی حداقل تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت و ممکن است تمدید شود.

https://www.ekathimerini.com/economy/1246327/greece-imports-lamb-as-local-slaughterhouses-shut-down-due-to-cattle-plague/

نابرابری درآمد گردشگری

داده‌های اداره آمار یونان در مورد گردش مالی در اقامتگاه‌ها و پذیرایی‌ها نشان دهنده نابرابری اقتصادی رو به گسترش بین مقاصد گردشگری و سایر نقاط کشور است.در میان بحثی که در مورد میزان و چه نوع گردشگری نیاز داریم، مسائل نابرابری اقتصادی به ناچار سهم خود را خواهند داشت.گردش مالی از محل اقامت و پذیرایی در جزیره میکونوس (مساحت: 86 کیلومتر مربع، جمعیت محلی: 10704)، یک مقصد گردشگری اصلی، 504 میلیون یورو در سال 2023 بود که 2.5٪ از کل یونان است. در منطقه مقدونیه شرقی و تراکیه (مساحت: 14,157 کیلومتر مربع، جمعیت: 562,201) که شامل جزیره پر بازدید تاسوس می‌شود، گردش مالی از همین فعالیت ها 470 میلیون یورو بود. جزیره سانتورینی (مساحت: 76 کیلومتر مربع، جمعیت: 15231 نفر) در سال 2023 گردش مالی 743.8 میلیون یورویی داشت که 3.7 درصد کل کشور بود، در حالی که در منطقه مقدونیه غربی (مساحت) : 9,451 کیلومتر مربع، جمعیت: 250,453)، گردش مالی حدود 140 میلیون یورو بود.در میان مناطق، جزایر ایونی (مساحت: 2307 کیلومتر مربع، جمعیت: 204،532)، گردش مالی اقامتی و پذیرایی 1.4 میلیارد یورو بود که نیمی از آن در جزیره کورفو تولید می‌شود، در حالی که در یونان مرکزی (مساحت: 15،549 کیلومتر مربع، جمعیت: 508254) به 383 میلیون یورو رسید.نزدیک به یک پنجم گردش مالی (18.3٪) در منطقه دریای اژه جنوبی تولید می‌شود که رودز به تنهایی 6.5٪ از کل کشور را تشکیل می دهد.اما این منطقه پایتخت، آتیکا است که سهم شیر از گردش مالی (32.5٪) را دارد.دولت از نابرابری‌های جدید آگاه شده است: «آنچه در قدیم تفاوت توسعه شهرها و روستاها بود جای خود را به تفاوت مناطق توریستی و غیرگردشگری داده است.

https://www.ekathimerini.com/economy/1246220/tourism-income-disparities/

مراکز داده بیشتری برنامه ریزی شده است 

بر اساس یک مشاور خارجی، انتظار می‌رود ارزش بازار مرکز داده در یونان از 695 میلیون یورو در سال 2023 به 1.2 میلیارد یورو در سال 2029 افزایش یابد و با سرعت متوسط تقریباً 10 درصد در سال گسترش یابد.به گفته تحلیلگران، چشم انداز توسعه مراکز داده خوب است. یونان در محل تلاقی کابل های فیبر نوری زیر دریا قرار دارد که اروپا را به آفریقا، خاورمیانه و آسیا متصل می‌کند. این کشور مشتاقانه ایده ابر برای ذخیره سازی داده‌ها را پذیرفته است. پیشرفت قابل توجهی در پذیرش هوش مصنوعی وجود دارد و سرمایه گذاری در مراکز داده توسط مقامات تشویق می‌شود.در کنار این عوامل مثبت، نقاط ضعف مشخصی نیز وجود دارد. ساخت مراکز داده همچنان یک فرآیند زمان‌بر است: مراکز داده جزو سرمایه‌گذاری‌های به اصطلاح «گرین‌فیلد» هستند، یعنی بیشتر در زمین‌های خالی ساخته می‌شوند و فرآیندهای بوروکراتیک برای دریافت مجوزهای ساختمانی طولانی است.این مطالعه پیش بینی می‌کند که مراکز داده ای که قرار است تا سال 2029 در یونان ساخته شوند، مساحتی در حدود 70000 متر مربع خواهند داشت. در حال حاضر 14 مرکز داده در کشور وجود دارد و شرکت‌هایی که به طور فعال در برنامه‌ریزی و ساخت مرکز داده مشارکت دارند عبارتند از اشنایدر الکتریک، ورتیو، AECOM، LDK Consultants، GEK Terna و Metlen.بزرگترین سرمایه گذاران واقعی یا بالقوه شامل مایکروسافت، گوگل و دیجیتال املاک هستند. آخرین نام در حال توسعه آتن 5، پنجمین مرکز داده آن، با جدول زمانی تکمیل برای سال 2026 یا 2027 است. تا اوایل سال 2025، فاز اول ساخت Heraklion-1، اولین مرکز داده خود در کرت، با ظرفیت را تکمیل خواهد کرد. 6.5 مگاوات همچنین یکی از سه مرکز داده مایکروسافت در پارک تجاری اسپاتا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی آتن در دست ساخت است. این خودرو که توسط کنسرسیومی‌شامل GEK Terna و گروه ایتالیایی Renco ساخته شده است، دارای ظرفیت 19.7 مگاوات خواهد بود.گوگل در سپتامبر 2022 اعلام کرده بود که سه مرکز داده را در منطقه آتیکا توسعه خواهد داد. همچنین مرکز خدمات وب آمازون را برنامه ریزی می‌کند.

مراکز داده مصرف کنندگان شدید انرژی هستند: وزارت انرژی ایالات متحده می‌گوید که یک مرکز داده معمولی 50 برابر بیشتر از یک ساختمان اداری با اندازه مشابه به برق نیاز دارد. با توجه به آن، سوالاتی در مورد ظرفیت شبکه برق یونان برای خدمت رسانی به تمام مراکز داده احتمالی وجود دارد.

data centers

https://www.ekathimerini.com/economy/1246425/more-data-centers-planned-2/

افزایش علاقه به مشاغل فنی

  علاقه به پیوستن به مدارس آموزش حرفه ای آژانس استخدام دولتی افزایش یافته است، به طوری که تعداد متقاضیان در حال حاضر بیش از 4000 نفر است - یعنی 65٪ بیشتر از سال گذشته - در حالی که آخرین مهلت درخواست 31 اوت است.مهارت در مشاغل فنی که از دیرباز تقاضا و تمایل کارفرمایان بود، در میان نیروی کار عقب مانده بود، تا حدی به دلیل این تصور رایج که مدت هاست این گونه مشاغل در درجه دوم قرار دارند. اکنون علاقه فزاینده‌ای به مشاغل تکنسین‌ها از هر نوع، از جمله تکنسین‌های خودرو، نه تنها برای وسایل نقلیه معمولی، بلکه همچنین برای وسایل نقلیه الکتریکی، بلکه همچنین در ساخت هواپیما و کشتی وجود دارد.تکنسین‌های خودرو بیشترین تقاضا را دارند و پس از آن سرآشپزها، گرافیست ها، کارشناسان سردخانه و سرمایش، آرایشگران، دستیاران مهدکودک و دستیار داروخانه قرار دارند. مدارس آژانس کاریابی به دلیل آموزش در حین کار و نرخ بالای حفظ کارمندان تازه استخدام شده، محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند.

https://www.ekathimerini.com/economy/1246430/rising-interest-in-technical-jobs/

آتن جزو چهار شهر با بیشترین میزان افزایش کرایه خانه در جهان

به نقل از گزارش شرکت مشاوره سرمایه گذاری املاک Savlis، آتن جزو چهار شهر با بالاترین میزان رشد کرایه خانه در 30 بازار جهان است. بر اساس نتایج تحقیقات شرکت مذکور دوبی، بانکوک، لیسبون و آتن در راس شهرهای با بالاترین میزان افزایش کرایه خانه می‌باشند. در نیمه اول سال جاری قیمت کرایه خانه در آتن به میزات 4.6 درصد افزایش یافته است. دوبی با 12 درصد، بانکوک با 9 درصد و لیسبون با 7 درصد به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.     (کاتی مرینی)

https://www.kathimerini.gr/economy/563176276/ypsilos-rythmos-anodoy-ton-enoikion-stin-athina/

یونان در جدول امتیازات نوآوری پایین است .

بر اساس گزارش سالانه «نشریه امتیازات نوآوری اروپا» که توسط کمیسیون اروپا منتشر شده است، یونان با وجود برخی پیشرفت ها، همچنان در جایگاه بیستم در بین 27 عضو اتحادیه اروپا در زمینه نوآوری گیر کرده است.در سال 2010، زمانی که بحران مالی به شدت منفجر شد، همان جایگاه را داشت. اگرچه بدترین نیست، اما امتیازات یونان در بهترین حالت متوسط و کمتر از میانگین اتحادیه اروپا است.امتیاز پایین در صادرات محصولات با فناوری پایین، متوسط و پیشرفته، سرمایه گذاری کم شرکت در تحقیق و توسعه، و این واقعیت که اکثریت بزرگ شرکت ها در بخش هایی با ارزش افزوده پایین فعال هستند، منعکس می‌شود. سطوح پایین دستمزد نیز منعکس کننده کسری نوآوری است.بر اساس این گزارش، شاخص نوآوری یونان - که از 32 زیرشاخص تهیه شده است - 83 است، در حالی که میانگین اتحادیه اروپا 110 است. یونان به عنوان یک "نوآورگر متوسط" ارزیابی می‌شود، همراه با اسلوونی، اسپانیا، جمهوری چک، به ترتیب نزولی. ایتالیا، مالت، لیتوانی، پرتغال و مجارستان، که دومی تنها پس از یونان است.

https://www.ekathimerini.com/economy/1246629/greece-places-low-on-the-innovation-scoreboard/

ناوگان قدیمی‌کشتی‌های مسافربری یونان

کشتیرانی مسافربری یونان با چالش های گوناگونی مواجه می‌باشد که مهمترین آن تجدید ناوگان قدیمی است. بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده عمر 86 درصد کشتی‌های مسافربری یونان بالای 20 سال می‌باشد که بسیار بیشتر از میانگین اتحادیه اروپا است. به نقل از گزارش تحلیلی شرکت XRTC آخرین دور تجدید ناوگان کشتی‌های مسافربری یونان در اواسط دهه 2000 خاتمه یافت و بعد از آن هیچ سرمایه گذاری اساسی توسط شرکت های یونانی جهت خریداری کشتی‌های نوساز نشده است. شرکت های یونانی در 20 سال اخیر صرفا کشتی‌های دست دوم خریداری کردند. شایان ذکر است در کشورهای پیشرفته چون ژاپن استفاده از کشتی‌های مسافربری با عمر بالای 10 سال ممنوع است در حالیکه کشور چین نیز همین مدل را اتخاذ کرده است. به نقل از گزارش مذکور در سال 2035 عمر 41 درصد کشتی‌های مسافربری یونان بالای 40 سال خواهد بود.     (in.gr)

https://www.in.gr/2024/08/21/economy/oikonomikes-eidiseis/aktoploia-megali-proklisi-tou-gerasmenou-stolou/

درآمد توریستی نیمه اول 2024

به نقل از گزارش بانک مرکزی یونان درآمد توریستی یونان در نیمه اول 2024 به 6.9 میلیارد یورو رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته (6.1 میلیارد یورو) به میزان 12.2 درصد، برابر با 754 میلیون یورو افزایش داشته است. بانک مرکزی درآمد توریستی در سال 2023 را 20.5 میلیارد یورو اعلام کرده بود.           (in.gr)

https://www.in.gr/2024/08/20/economy/oikonomikes-eidiseis/paei-gia-neo-rekor-o-tourismos-sta-69-dis-eyro-oi-eisprakseis-eksamino/

افزایش 9.5 درصدی تردد مسافر در هفت ماه اول 2024

به نقل از گزارش سازمان هواپیمایی کشوری یونان تردد مسافر در هفت ماهه اول سال 2024 در 39 فرودگاه کشور به میزان 9.5 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است. بر اساس این گزارش در دوره ژانویه تا ژوئیه 2024، تعداد 42.538.219 نفر از طریق فرودگاه‌های کشور مسافرت کردند. سازمان هواپیمایی کشوری تعداد مسافرانی که در هفت ماهه اول 2023 از طریق فرودگاه‌های کشور مسافرت کردند را 38.833.074 نفر اعلام کرده بود. سازمان مذکور اعلام کرد در هفت ماهه اول سال جاری 328.272 پرواز از و به 39 فرودگاه کشور انجام گردیده که در مقایسه با سال گذشته (306.982 پرواز) به میزان 6.9 درصد افزایش داشته است.             (in.gr)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما