معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۱:۰۱ - مشاهده: ۸۸

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه سوم مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش ۳۰ درصدی محصولات گندم در کانال زراعتی ننگرهار نسبت به سال گذشته

مسئولین شرکت کانال ننگرهار می‌گویند محصولات گندم در سال جاری در کانال زراعتی این استان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش‌یافته است. مسئولین می‌افزایند که بر اساس ارقام ارائه‌شده سال گذشته از کشتزارهای کانال ننگرهار نه صدو ده تُن گندم به دست آمد درحالی‌که این آمار امسال به یک هزار و سه صد تُن افزایش‌یافته است.

این رقم 30 درصد افزایش در محصولات گندم در کانال زراعتی ننگرهار نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. مولوی غلام‌رحمان کظیم، رئیس شرکت کانال ننگرهار می‌گوید تلاش دارند همچنین با ظرفیت‌سازی، میزان محصولات گندم را افزایش دهند. قابل‌ذکر است که با توزیع تخم‌های اصلاح‌شده بذری از سوی وزارت زراعت، آب‌رسانی و دام داری امسال محصولات گندم در تمام نقاط کشور افزایش داشته است.

https://www.avapress.com/fa/news/294968

گذرگاه تورخم به روی رفت‌و‌آمد بازگشایی شد

گذرگاه تورخم پس از چهارروز به روی رفت‌وآمد بازگشایی شد. منابع از تورخم گفتند که این گذرگاه مرزی رأس ساعت ۸ صبح امروز ۲۵ مرداد به روی هرگونه رفت‌وآمد بازشده است. گفتنی است که این گذرگاه چهار روز پیش درنتیجه درگیری میان مرزبانان پاکستانی و نیروهای طالبان به روی هرگونه تردد مسدود شد.

https://amu.tv/fa/117115

تأکید مقامات ایران و افغانستان بر تداوم همکاری دو کشور در عرصه‌های مختلف

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جلال‌آباد در دیدار با استاندار ننگرهار بر ادامه همکاری دو کشور در عرصه‌های مختلف و تقویت اعتماد متقابل تأکید کرد. مجید صادقی دولت‌آبادی در دیدار با  ملامحمدنعیم آخند درباره فراهم کردن تسهیلات در صدور روادید سفر به ایران  برای ساکنین حوزه شرقی کشور و همکاری دو کشور در عرصه‌های علمی، فرهنگی گفتگو کرد.

استاندار ننگرهار نیز در این دیدار اطمینان داد که روابط دوستانه بین ایران و افغانستان بیشتر از گذشته تقویت خواهد شد و دو کشور در پرتو منافع ملی گام‌های مؤثری را برای آینده بهتر هر دو ملت برخواهند داشت.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i256238

 کار ساخت ۷ کیلومتر جاده در نورستان تکمیل شد

روزنامه باختر در مطلبی نوشته، ‌کار ساخت ۷ کیلومتر جاده در روستای کوتیا شهرستان کامدیش نورستان تکمیل شد. در ادامه این مطلب آمده است که مولوی احسان الله احمد، رئیس احیا و توسعه‌ای دهات نورستان گفت این جاده را ریاست احیا و توسعه‌ای دهات با حمایت مالی سازمان غذایی جهان ساخته است. وی افزود که با ساخت این جاده مشکلات مردم روستای کوتیا شهرستان کامدیش، از ناحیه نبود جاده تااندازه‌ای حل‌شده است. همچنان در مراسم که به این مناسبت برگزار شد، مولوی فیصل مختار، معاون استاندار نورستان، در صحبت‌هایش ساخت جاده مذکور را اقدام نیک درزمینه فراهم شدن تسهیلات لازم برای مردم محل دانست و خاطرنشان کرد که ساکنین روستای کوتیا قبل از ساخت این جاده با مشکلات زیاد مواجه بودند.

https://www.bakhtarnews.af/dr/کار-ساخت-۷-کیلومتر-سرک-در-نورستان-تکمیل/

 افتتاح یک مرکز بزرگ تجارتی در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است یک مرکز تجاری از سوی ریاست زراعت، دامپروری و آب‌رسانی استان ننگرهار به هزینه ۴50 هزار دلار افتتاح شد. در ادامه این مطلب آمده است که این مرکز توسط مولوی محمدولی محسن، رئیس زراعت، آب‌رسانی و دامپروری استان ننگرهار به‌طور رسمی افتتاح شد که در مراسم که به مناسبت افتتاح آن برگزارشده بود اجمل رحمانی، رئیس اتاق زراعت و تولیدات زراعتی و سایر مسئولین حضور داشتند. هدایت الله حسین، رئیس شرکت هدایت حسین و عضو اتاق زراعت و تولیدات زراعتی گفت، این مرکز برای رسیدگی به مشکلات کشاورزان در بخش فراهم ساختن بذرهای اصلاح‌شده، داروهای کشاورزی و ابزار کشاورزی را در اختیار کشاورزان و دامداران قرار می‌دهد و هدف از ساخت این مرکز ارائه خدمات هرچه بهتر و تقویت بخش کشاورزی و دام عنوان کرد.

https://t.me/nmic96/116040

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما