معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۸- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته اول شهریور ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ساحل عاج

افزایش قیمت برخی اقلام در کشور ساحل عاج

علی­رغم کاهش نرخ تورم در کشور ساحل­ عاج از 4.1 درصد به 4 درصد در ماه ژوئیه 2024 نسبت ماه قبل از آن، هزینه‌های بخش مسکن، آب، برق و گاز 7.9 درصد، قیمت برخی محصولات غذایی از جمله غلات فرآوری نشده، میوه و سبزیجات، گوشت و ماهی 5.1 درصد و همچنین هزینه بخش های حمل و نقل و خدمات بهداشتی به ترتیب 3.5  و 3.2 درصد افزایش یافته است.

 کامرون

امضای قرارداد چارچوب همکاری­ های کامرون و بانک جهانی

مدیر بانک جهانی در امور کامرون روز دوشنبه 19 اوت 2024 با وزیر اقتصاد کامرون دیدار و گفتگو نمود. هدف این ملاقات تلاش برای عملیاتی شدن چارچوب جدید همکاری­های کامرون و بانک جهانی به منظور حمایت از اهداف راهبرد توسعه ملی کامرون بویژه در زمینه­ های اشتغال­زایی، افزایش بهره­ وری و فراگیر کردن ارائه خدمات بخش دولتی عنوان شده است.

تخصیص ده میلیارد فرانک سیفا برای تامین آب آشامیدنی

وزیر آب و انرژی کامرون در روز سه­شنبه 20 اوت 2024 در مراسم رسمی آغاز اجرای عملیات پروژه تأسیسات تأمین آب آشامیدنی شهر یائونده از تخصیص ده میلیارد فرانک سیفا به این پروژه خبر داد. قرار است این پروژه در دو فاز عملیاتی شود. در فاز اولیه 300 هزار مترمکعب و در فاز دوم 400 هزار مترمکعب آب در روز برای تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز برای شهر یائونده و مناطق مجاور تآمین خواهد شد.

کاهش درآمد صادرات کامرون به اتحادیه اروپا

بر اساس گزارش مؤسسه ملی آمار کامرون در خصوص تجارت کامرون و اتحادیه اروپا، درآمد حاصل از صادرات کالا از کامرون به اتحادیه اروپا از مبلغ 1964 میلیارد فرانک سیفا در سال 2022 به 1524 میلیارد فرانک سیفا در سال 2023 کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، دلیل کاهش 22.4 درصدی صادرات کامرون به اتحادیه اروپا کاهش 33.3 درصدی درآمد صادراتی نفت می ­باشد. در مقابل، ارزش واردات کامرون از اتحادیه اروپا در همین دوره از 1276 میلیارد فرانک سیفا به 1323 میلیارد فرانک سیفا رسید. در حالی که تراز تجاری کامرون و اتحادیه اروپا در سال 2023 به میزان 201 میلیارد فرانک سیفا به نفع کامرون بود، این شاخص در سال 2022 برابر با 697 میلیارد فرانک سیفا بوده است. عمده صادرات کامرون به اتحادیه اروپا مربوط به فروش نفت و گاز، دانه­ کاکائو، چوب و عمده واردات کامرون مربوط به خرید بنزین، روغن موتور، گندم و دارو می­باشد.

سائوتومه و پرنسیپ

ورود 17 هزار گردشگر به سائوتومه و پرنسیپ

بر اساس گزارش مدیرکل گردشگری و هتلداری سائوتومه و پرنسیپ، در شش ماهه اول سال 2024 میلادی، سفر 17 هزار گردشگر به این کشور ثبت شد که 46 درصد آنها از کشور پرتغال و مابقی از کشورهای آفریقایی آنگولا، گابن و غنا بوده­اند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما