معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۳:۵۳

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در نیمۀ دوم مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ادامه کاهش نرخ تورم

آخرین ارقام مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف ‌کننده در ماه ژوئیه، 1.1 درصد به صورت سالانه افزایش یافته است که ضعیف‌ترین تورم در سه ماه اخیر و کندتر از افزایش 1.8 درصدی در ماه می است. نرخ پایین به کاهش قیمت برق و گرمایش نسبت داده می‌شود که از 4.1 درصد در ژوئن به 2.2 درصد کاهش یافت. قیمت پوشاک و کفش نیز 1.4 درصد ارزان‌تر بود. برایان فریس هلمر، اقتصاددان ارشد، از داده‌های مثبت با احتیاط استقبال کرد و گفت: این خبر خوبی است، اما گفته می‌شود که کاهش بزرگ تورم بیشتر جنبه فنی دارد. در ژوئیه گذشته افزایش شدیدی در قیمت‌های مصرف‌کننده وجود داشت که در نتیجه اعمال مجدد مالیات بر برق بیشتر شد. از آنجایی که تورم معمولاً به صورت سالانه اندازه‌گیری می‌شود، افزایش قیمت در سال گذشته باعث کاهش تورم در حال حاضر شده است. (تی وی 2)

رکورد دانمارک با 25 میلیون گردشگر

دانمارک در نیمه اول سال 2024 توانست رکورد جدیدی در جذب گردشگران خارجی به ثبت برساند. طبق آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار دانمارک، تعداد اقامت‌ها در مراکز اقامتی مختلف این کشور از جمله هتل‌ها، خانه‌های تعطیلات، کمپینگ‌ها، مراکز تعطیلات، خوابگاه‌ها و بنادر تفریحی به 25.4 میلیون نفر رسیده است. این آمار نشان‌دهنده بالاترین تعداد اقامت‌های ثبت شده در 20 سال گذشته برای نیمه اول سال جاری در دانمارک است. (EB)

طلب 25 میلیارد دلاری دولت از مردم

آخرین گزارش سالانه حسابرسان ملی پارلمان (Rigsrevisionen) نشان می‌دهد بدهی مردم دانمارک به دولت این کشور، از جمله بدهی‌ها در قالب مالیات پرداخت نشده، مالیات بر ارزش افزوده، جرایم رانندگی، جریمه پارکینگ و بدهی دانش‌آموزان، به 172 میلیارد کرون (25.3 میلیارد دلار) رسیده است. (www.wv.dk)

در گردش بودن 10 میلیارد کرون اسکناس هزار کرونی

از زمانی که سال گذشته اعلام شد که اسکناس 1000 کرونی (145 دلاری) برای مبارزه با جرایم مالی و اقتصاد سیاه زیرزمینی از چرخه پول نقد دانمارک حذف می‌شود، بانک مرکزی نزدیک به 15 میلیارد کرون (2.2 میلیارد دلار) از بزرگترین اسکناس دانمارک را جمع‌آوری کرده است. با این حال، تخمین زده می‌شود که تا 31 می سال آینده (مهلت خروج این اسکناس از سیستم پولی کشور)، بیش از 10 میلیارد کرون (1.4 میلیارد دلار) همچنان در گردش باشد. کریستین کتل تامسن، رییس بانک مرکزی دانمارک گفت: با تکامل عادات پرداخت عمومی، اسکناس هزار کرونی دیگر ضروری نیست. ما به نگرانی‌ها و خواسته‌های پلیس، بخش مالی و بخش خرده‌‌فروشی گوش داده‌ایم، زیرا این اسکناس، به مراتب بیشتر از سایر اسکناس‌ها برای جرایم مالی استفاده می‌شود. (finanswatch.dk)

تاثیر تازه کشف شده یک داروی قدیمی نونوردیسک

شرکت نوونوردیسک که در حال حاضر میلیاردها دلار در سراسر جهان از داروهای کاهش وزن شگفت‌انگیز خود درآمد دارد، به زودی می‌تواند یک داروی پرفروش دیگر را به بازار عرضه کند. نتایج یک کارآزمایی جدید نشان داده است که یکی از قدیمی‌ترین داروهای روزانه این شرکت برای دیابت و چاقی (لیراگلوتاید)، ممکن است با محافظت از مغز بیماران، پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش دهد. یک مطالعه در بریتانیا، که بخشی از آن توسط نوونوردیسک تامین مالی شده است، نشان داد که لیراگلوتید کوچک شدن بخش‌های خاصی از مغز را که برای حافظه، تصمیم‌گیری، یادگیری و زبان حیاتی هستند، را تقریبا 50 درصد کند می‌کند. (تی وی 2)

نگرانی از افزایش قیمت گاز به دنبال حمله اوکراین به روسیه

قیمت گاز دوباره و با سرعت در حال افزایش است. قیمت گاز در پاییز 2022 پس از شروع جنگ اوکراین، به طور انفجاری افزایش یافت و جرقه بحران انرژی در سراسر اروپا را برانگیخت، اما بعدا، و به سرعت کاهش یافت. با این حال، اکنون قیمت‌ گاز در بالاترین سطح خود از دسامبر 2023 قرار دارد که ناشی از اقدامات نظامی اخیر اوکراین در خاک روسیه است که باعث ایجاد عدم اطمینان در مورد ثبات عرضه گاز از روسیه به اروپا شده است. ادامه این رشد قیمت می‌تواند بر بودجه خانوار تأثیر منفی بگذارد. همچنین نگرانی‌ها در مورد قطع کامل گاز روسیه به اروپا افزایش یافته است. به گفته تحلیلگران، علیرغم افزایش اخیر، قیمت گاز بسیار پایین‌تر از سطوحی است که در طول بحران انرژی 2022 مشاهده شد، اما بازار همچنان شکننده است. (تی وی 2)

سفارش واکسن آبله میمون به شرکت باواریا نوردیک

شرکت بیوتکنولوژی باواریای نوردیک سفارش جدیدی از مرجع آمادگی و پاسخگویی در شرایط اضطراری بهداشتی اروپا (HERA) برای واکسن MVA، تنها واکسن آبله میمون (mpox) دریافت کرده است. این واکسن‌ها به CDCP آفریقا (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها) در پاسخ به شیوع بیماری آبله میمون که در حال گسترش در سراسر قاره آفریقا است، اهدا می‌شود، جایی که وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام شده است. دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا (CDC) گفتند که از سرعت انتشار سویه جدید نگران هستند. از ابتدای سال جاری، بیش از 13700 مورد ابتلا و 450 مورد مرگ در جمهوری دموکراتیک کنگو ثبت شده است که به سایر کشورهای آفریقایی از جمله بوروندی، جمهوری آفریقای مرکزی (CAR)، کنیا و رواندا سرایت کرده است. (بورسن)

لازم به ذکر است پس از آن که سازمان بهداشت جهانی آبله میمون (امپاکس) را به عنوان یک بحران بهداشت جهانی اعلام کرد، ارزش سهام شرکت بیوتکنولوژی باواریا نوردیک، 14.9 درصد افزایش یافت. باواریا نوردیک تنها تولید کننده واکسن تایید شده آبله میمون است. مدیرعامل این شرکت (پل چاپلین) اعلام کرد که این شرکت آماده است تا دو میلیون دوز را در سال جاری و تا ده میلیون دوز را در سال آینده تحویل دهد. (تی وی 2)

پیش‌بینی درآمد غول جواهرسازی

غول جواهرسازی پاندورا پیش‌بینی رشد تمام سال خود را افزایش داده است. بزرگترین تولید کننده جواهرات جهان که به تازگی اولین فروشگاه پرچمدار خود را در کپنهاگ افتتاح کرده و همچنین اولین الماس تولید شده در آزمایشگاه خود را در دانمارک راه‌اندازی کرده است، پیش‌بینی درآمد سه ماهه دوم سال 2024 خود را از 5894 میلیون کرون گزارش شده به 6771 میلیون کرون ارتقا داده است. (watchmedier.dk)

افزایش کلاهبرداری‌های دیجیتالی

افزایش کلاهبرداری دیجیتالی به دانمارک ضربه می‌زند زیرا کلاهبرداران از تکنیک‌های جعل برای فریب دادن افراد استفاده می‌کنند. این روش شامل برقراری تماس‌های تلفنی می‌شود که به نظر می‌رسد از شماره‌های معتبر دانمارکی استفاده می‌شود، اما وقتی به این تلفن‌ها پاسخ داده می‌شود، یک پیام ضبط شده به زبان انگلیسی شنیده می‌شود. این فعالیت کلاهبرداری به طور گسترده گزارش شده است، به طوری که بسیاری از مردم از شماره‌هایی که می‌شناسند تماس دریافت می‌کنند، اما محتوا را فریبنده می‌دانند. مسئله اصلی این است که کلاهبرداران از شماره تلفن‌های دانمارکی واقعی برای انجام کلاهبرداری‌های خود سوء استفاده می‌کنند که منجر به سردرگمی افرادی که هدف قرار می‌گیرند، می‌شود. اسگر بکستروم، کمیسر پلیس در پلیس مرکزی و شیلند غربی، به مردم توصیه می‌کند که هوشیار باشند. بکستروم هشدار می‌دهد: به محض شنیدن این صدای روباتیک، تلفن را قطع کنید. این توصیه بر نیاز به احتیاط هنگام برخورد با تماس‌های غیرمنتظره یا مشکوک تأکید می‌کند. (تی وی 2)

لغو ساخت کارخانه سوخت سبز اورستد

غول انرژی پاک اورستد (Ørsted) یک پروژه جاه‌طلبانه متانول سبز را به دلیل محدودیت‌های مالی رها کرده است. شرکت پرچمدار 1 در اورنسکلدسویک سوئد قرار بود تا سال 2025 سالانه 55 هزار تن متانول الکترونیکی تولید کند، اما با وجود اینکه مرسک 25 کشتی سبز در خط تولید دارد و لذا نیاز مبرم آن به سوخت سبز، این تاسیسات متوقف شده است. اوراستد بر اساس آخرین نتایج مالی خود، 1.5 میلیارد کرون (220 میلیون دلار) از تصمیم خود برای کنار گذاشتن این تسهیلات متضرر شده است. مدز نیپر، مدیر عامل شرکت، توسعه آهسته بازار و ناکافی بودن قراردادهای خرید بلندمدت را به عنوان عوامل کلیدی این تصمیم ذکر کرد. او گفت با وجود پتانسیل متانول سبز برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی در صنایعی مانند کشتیرانی، مدل مالی برای تولید در مقیاس بزرگ غیرممکن است. پس از آنکه مرسک اولین کشتی کانتینری سبز جهان را در سپتامبر گذشته در کپنهاگ نامگذاری کرد، هولدینگ خانوادگی آ.پ.مولر مرسک، که مالک بزرگترین شرکت کشتیرانی جهان است، اعلام کرد که قصد دارد کارخانه‌هایی را در هر قاره برای تولید متانول سبز مورد نیاز برای دستیابی به جاه‌طلبی خود برای یک ناوگان کربن خنثی تا سال 2040 و همچنین قابل دسترس کردن آن در سراسر جهان ایجاد کند. با این حال، لغو پروژه پرچمدار 1 اوراستد بر نگرانی‌های گسترده‌تر در مورد ناتوانی بخش انرژی سبز در همسویی دوام اقتصادی با اهداف زیست محیطی تاکید دارد. (تی وی 2)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما