معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۲:۵۸ - مشاهده: ۵۱

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان - نخجوان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان حوزه نخجوان در هفته چهارم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش تعداد پروازهای باکو – نخجوان - باکو

در حال حاضر روزانه بیش از 20 پرواز در مسیر باکو - نخجوان - باکو انجام می‌شود. تنها در ماه ژوئیه، AZAL (هواپیمایی دولتی جمهوری آذربایجان) به دلیل تقاضای زیاد، 745 پرواز به نخجوان انجام داد. تعداد کل مسافران خدمات رسانی در یک ماه بیش از 85 هزار نفر بوده است.

https://serqqapisi.gov.az/xeberler/azal-bakidan-naxcivana-ve-eks-istiqametde

تلاش برای گسترش اقتصاد معدن محور در نخجوان

دیداری بین ذاکر ابراهیم‌اف، رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی خاص «آذرگلد» (JSC) و خانلر مصطفی‌اف، وزیر محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری خودمختار نخجوان برگزار شد. در این دیدار بر همکاری طرفین برای کشف و استخراج منابع معدنی بر اساس تحقیقات شرکت آذرگلد در منطقه داشکسان و گویگل که در آن معدن‌کاری فعال انجام می‌شود، و نیز معدن طلای "اورتاکند"، معدن مس "گویداغ" و "باشکند"، معدن طلای "نصیرواز" واقع در منطقه اردوباد با هدف ارتقای اقتصاد نخجوان و اشتغال‌زایی توافق به عمل آمد.

https://serqqapisi.gov.az/xeberler/azergold-qsc-ve-naxcivan-mr-in-ekologiya

افزایش میزان تولیدات کشاورزی در نخجوان

طبق گزارش رسمی‌کمیته آمار دولتی نخجوان، از ابتدای سال تا ژوئن سال جاری، محصولات کشاورزی به ارزش 195 میلیون و 799 هزار و 300 منات در جمهوری خودمختار نخجوان تولید و برداشت شده است. در این گزارش آمده است که محصول کشاورزی تولیدی نسبت به مدت مشابه سال 2023، 1.3 درصد افزایش داشته است. از این میزان 99807200 منات ارزش تولید محصولات زراعی و 95992100 منات سهم تولید محصولات دامی است.

https://nuhcixan.az/news/cemiyyet/110740

 رشد 0.6 درصدی اقتصاد نخجوان

بر اساس اطلاعات کمیته آمار دولتی نخجوان، مجموع تولیدات داخلی در جمهوری خودمختار نخجوان از ابتدا تا ژوئیه سال جاری میلادی، 818 میلیون و 604 هزار و 700 منات بوده است. این مقدار، 0.6 درصد بیشتر از شاخص در دوره مشابه سال 2023 است. در این مدت تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر جمعیت با 0.1 درصد افزایش به 1744.7منات رسید. طی همین مدت، محصولات صنعتی به ارزش 295 میلیون و 313 هزار و 700 منات در این جمهوری خودمختار تولید شده است که2.3 درصد از شاخص دوره مشابه سال 2023 بالاتر است. 264224000 منات یا 89.5 درصد از تولیدات صنعتی، شامل تولید کالا و 3189700 منات یا 10.5 درصد به بخش خدمات اختصاص دارد. (علیرغم همه آمارهای دولتی اعلام شده، منابع غیررسمی محلی به مهاجرت گسترده مردم نخجوان از منطقه به دلیل کاهش فرصت های شغلی به خصوص پس از برکناری واصف طالبوف، رییس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان تأکید دارند)

https://ntv.az/news/iqtisadiyyat110741

 

تصویب اصلاحیه بودجه 2024 نخجوان در کابینه وزیران

بر اساس اظهارات حسن اسماعیل‌اف، وزیر دارایی و سحیر رستم‌اف، رئیس دفتر کابینه وزیران جمهوری خودمختار نخجوان با اشاره به جلسه اخیر کمیته اقتصادی کابینه وزیران، بودجه جمهوری خودمختار نخجوان برای سال 2024 میلادی 190 میلیون و 484 هزار و 816 منات در بخش درآمدها و 539 میلیون و 265 هزار منات برای هزینه‌ها تعیین شده است. اصلاحیه‌ای با اولویت صندوق بیمه بیکاری، برای توسعه بازار کار در جمهوری خودمختار که نیاز به بودجه اضافی برای تامین هزینه‌های پروژه‌های عمومی دارد، به مجلس عالی تقدیم و تصویب شد.

https://nuhcixan.az/news/cemiyyet/11074

افزایش حمل و نقل بار و مسافر در نخجوان

از ابتدای سال تا ژوئن سال جاری، 4 میلیون و 95 هزار و 400 تن بار و 27 میلیون و 32 هزار و 100 مسافر در بخش حمل و نقل در جمهوری خودمختار نخجوان جابجا شده است. بر اساس گزارش‌ها؛ نسبت به دوره مشابه سال 2023، حمل و نقل بار 1 درصد و حمل و نقل مسافر 1.3 درصد افزایش یافته است. در این مدت ارزش خدمات اطلاعات و ارتباطات در این جمهوری خودمختار با 0.4 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 19 میلیون و 489 هزار و 900 منات رسیده است.

https://nuhcixan.az/news/iqtisadiyyat/110751

 

برنامه‌ریزی برای صادرات انرژی از نخجوان به اروپا

طبق اظهارات میریونس سیداف، رئیس بخش خدمات انرژی دولتی جمهوری خودمختار نخجوان، با برنامه‌ریزی جهت تأمین انرژی از منابع جدید (آبی و خورشیدی) به جای نیروگاه‌های حرارتی، جمهوری خودمختار نخجوان در آینده به صادرکننده انرژی به کشورهای اروپایی تبدیل خواهد شد. شایان ذکر است که منابع انرژی جایگزین و تجدیدپذیر 46.92 درصد از کل برق تولید شده نخجوان در ژوئن سال جاری را به خود اختصاص داده است. برق تولیدی در نیروگاه‌های حرارتی نخجوان 28 میلیون و 97 هزار کیلووات ساعت، در نیروگاه‌های برق آبی، 18 میلیون و 639 هزار و 208 کیلووات ساعت و در سایر منابع انرژی جایگزین و تجدیدپذیر، 6 میلیون و 199 هزار و 816 کیلووات ساعت می‌باشد. 53.08 درصد از کل برق تولید شده در ژوئیه 2024 در نیروگاه‌های حرارتی، 35.21 درصد در نیروگاه‌های آبی و 11.71 درصد در نیروگاه‌های خورشیدی تولید و به شبکه برق منتقل شده است. همچنین لازم به ذکر است که نسبت به سال گذشته سهم انرژی‌های جایگزین با 11.71 درصد افزایش به 46.92 درصد رسیده است.

https://serqqapisi.gov.az/xeberler/muxtar-respublikanin-enerji-sisteminde-yeni-layiheler-icra

 

اعطای مجوز پخش ماهواره ای رادیو و تلویزیون جمهوری خودمختار نخجوان

طبق اعلام ساحل طاهرلی، مدیر شرکت سهامی خاص رادیو و تلویزیون نخجوان، با امضای الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان، شرکت‌های سهامی خاص رادیو و تلویزیون جمهوری خودمختار نخجوان، جزو مؤسسات دولتی که پخش سمعی و بصری زمینی انجام می‌دهند، قرار گرفت. (با این امضا، مجوز پخش ماهواره ای رادیو و تلویزیون نخجوان امکان‌پذیر شد. پخش کنونی رادیو و تلویزیون در نخجوان 17 ساعت در طول شبانه روز است.)

https://ntv.az/news/resmi-senedler/110864

 اقدام دولت آذربایجان برای گنجاندن بنای تاریخی گمی‌گایا(کشتی سخره) اردوباد در فهرست میراث جهانی یونسکو

در منطقه خودمختار نخجوان، اقدامات جامعی برای فهرست‌برداری و مستندسازی آثار تاریخی و فرهنگی، تعیین اولویت‌های مرمت و همچنین ارائه پیشنهاداتی برای ثبت این آثار در فهرست میراث جهانی یونسکو در حال انجام است. یکی از مهم‌ترین این آثار، سایت تاریخی گَمی‌قایا در شهرستان اردوباد است. این منطقه به دلیل وجود نقاشی‌های صخره‌ای باستانی که قدمت آنها به هزاران سال پیش می‌رسد، شهرت جهانی دارد. نقاشی‌های گَمی‌قایا شامل تصاویر حیوانات، انسان‌ها، نمادهای هندسی و صحنه‌های شکار می‌شود. این تنوع نشان‌دهنده غنای فرهنگی و هنری مردمانی است که در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما