معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۳:۱۰ - مشاهده: ۶۲

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته چهارم مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

روستایی: ۲۵ درصد واردات افغانستان از ایران انجام می‌شود

حسین روستایی مشاور اقتصادی ایران در افغانستان گفته که ۲۵ درصد واردات افغانستان از ایران انجام می‌شود. حسین روستایی در نشست "فرصت‌ها و چالش‌های بازار افغانستان" افزوده که افغانستان بیش از ۸۰ درصد نیازهای خود را از طریق واردات تامین می‌کند. افغانستان با آن‌که از جمله کشورهای زراعتی است، اما هم‌اکنون بیش‌تر واردات را از کشورهای دیگر انجام می‌دهد. وزارت صنعت و تجارت نیز اعلام کرده بود که در سه ماه اول سال جاری خورشیدی بیش از ۷۵۰ میلیون دلار داد و ستد با ایران انجام شده که سهم صادرات افغانستان ۱۶ میلیون دلار بوده است. (خبرگزاری طلوع نیوز)

https://tolonews.com/fa/afghanistan-190168

 علاقه ایران به سرمایه‌گذاری در استخراج معادن افغانستان

وزارت صنعت و تجارت طالبان از سفر هیاتی از ایران به کابل خبر داده و در خبرنامه‌ای گفته که این هیات پیشنهاد سرمایه‌گذاری برای «ایجاد منطقه خاص اقتصادی معدنی ایران و افغانستان» و استخراج معادن آهن افغانستان را ارائه کرده است. هیئت ایرانی در این دیدار با ارائه اطلاعات از ظرفیت مجتمع فولاد مبارکه و حوزه‌ فعالیت‌های این مجتمع، پیشنهادات سرمایه‌گذاری را در بخش‌های ایجاد منطقه خاص اقتصادی معدنی ایران و افغانستان، اکتشافات معدنی، سرمایه‌گذاری در جاده‌سازی و خط‌آهن مطرح کردند. بر اساس اطلاعیه وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان، این هیئت همچنین پیشنهادهایش را در زمینه استخراج معادن آهن، ایجاد کارخانه فرآوری سنگ‌آهن و تولید سایر محصولات آهنی و تولید انرژی برق آفتابی ارائه کرد. عزیزی نیز در این دیدار تأکید کرد هیئت حاکمه افغانستان برای ایجاد تسهیلات بیشتر برای سرمایه‌گذاری ایران در این زمینه‌ها آماده است. وی با تأکید بر اینکه هیئت حاکمه با در نظر داشت منافع ملی آماده همکاری با هیئت ایران است، یک تیم فنی را برای گفتگوهای بیشتر درباره همکاری‌های معرفی کرد. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/239914

 آمادگی قزاقستان برای احداث خط‌ آهن تورغندی – اسپین‌بولدک

قزاقستان با انتشار اعلامیه‌ای برای همکاری در احداث خط‌آهن تورغندی – اسپین‌بولدک اعلام آمادگی کرد. سیریک ژومانگارین؛ معاون نخست‌وزیر این کشور، روز دوشنبه پس از ملاقات با مومیتان چاکی‌یف؛ رییس ترانسپورت و مواصلات، اعلام کرد که قزاقستان علاقمند است با همکاری ترکمنستان، مسیر بین‌المللی شمال-جنوب را احداث کند. او افزوده که قزاقستان آماده است تجهیزات و وسایل لازم برای ساخت خط آهن تورغندی و اسپین‌بولدک را فراهم کند. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/240094

 تسهیلات صادراتی افغانستان برای روسیه

وزارت صنعت و تجارت گفته است که برای صادرات فرآورده‌های کشاورزی و میوه تازه کشور به روسیه، تسهیلاتی را برای بازرگانان فراهم می‌کند. نورالدین عزیزی در دیدار با سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی و برخی از بازرگانان افغان و ازبکستانی بر اهمیت بسته‌بندی و تهیه استاندارد فرآورده‌های کشاورزی به ویژه میوه تازه تاکید کرد. اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان بازارهای روسیه را برای فروش فرآورده‌های کشاورزی افغانستان با اهمیت خوانده؛ اما مشکلات حمل‌ونقل از چالش‌های اصلی صادرات فرآوده‌های کشاورزی و میوه تازه افغانستان به روسیه است. در شش ماه سال جاری میلادی به ارزش ۱۷۴ میلیون دلار داد و ستد بین افغانستان و روسیه انجام شده که افغانستان ۱۷۱ میلیون دلار را از این کشور کالا وارد کرده است. (خبرگزاری طلوع نیوز)

https://tolonews.com/fa/afghanistan-190227

 

برگزاری نمایشگاه محصولات ازبکستان در کابل

دفتر مطبوعاتی وزارت صنعت و تجارت طالبان با انتشار علامیه‌‌ای از برگزاری نمایشگاه محصولات ازبکستان به منظور تحکیم و گسترش روابط اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری دو کشور خبر داد.این نمایشگاه از ۲۸ تا ۲۹ مرداد سال جاری در مرکز نمایشگاه‌های بین‌‎المللی افغانستان واقع در چمن حضوری شهر کابل برگزار خواهد شد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/295316/نمایشگاه-محصولات-ازبکستان-زودی-کابل-گشایش-می-یابد

دیدار وزیر تجارت طالبان با هیات‌های ازبکستانی و آذربایجانی

نورالدین عزیزی؛ وزیر صنعت و تجارت طالبان با نمایندگان ازبکستان و آذربایجان که به منظور افزایش روابط اقتصادی به کابل سفر کرده‌اند، دیدار کرده‌است. در دیدار با وزیر صنعت و تجارت طالبان افزایش تولید سیمان به یک میلیون تن در شمال افغانستان، استفاده موثر از راه‌ابریشم و گسترش خط‌آهن در افغانستان و توسعه سه‌جانبه ترانزیت مورد بررسی قرار گرفت. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/240330

 توافق اولیه پاکستان و قزاقستان برای احداث «ترانس-افغان»

برخی منابع خبری از توافق اولیه پاکستان و قزاقستان برای احداث خط آهن موسوم به «ترانس افغان» به طول 573 کیلومتر از «ترمذ» به «کابل» و سپس «کوهات» با هزینه 4.8 میلیارد دلار خبر دادند. روزنامه آستانه تایمز در گزارشی نوشت: هدف از احداث خط آهن ترانس افغان، ایجاد یک خط ارتباطی بین آسیای مرکزی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از طریق افغانستان و پاکستان است. براساس گزارش آستانه تایمز، این مسیر قرار است از مناطق شمال شرق قزاقستان آغاز ‌شود و پس از عبور از کشورهای افغانستان و پاکستان، از طریق رودخانه به بندر «جبل علی» در امارات متحده عربی برسد. این گزارش می‌افزاید، زمان تخمینی تحویل محموله‌های تجاری از این مسیر 20 تا 25 روز است؛ چنانکه به تازگی دو محموله 21 تنی حاوی کالاهای تولید محلی از منطقه ویژه اقتصادی «پاولودار» بارگیری شد و در این سفر آزمایشی در ظرف 20 روز به بندر کراچی رسید و تا سه روز دیگر به بندر جبل علی منتقل می‌شود. آستانه تایمز در این گزارش به قلم «محمد رفیق»، بانکدار پاکستانی در قزاقستان نوشت: مقام‌های اسلام آباد و آستانه برای هماهنگی در این زمینه با طرف‌های ذینفع در حال گفتگو هستند و همه آن‌ها تصمیم دارند که این طرح را اجرایی کنند. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/05/25/3142248/توافق-اولیه-پاکستان-و-قزاقستان-برای-احداث-ترانس-افغان

 ارسال نخستین محموله سنگ‌های معدنی افغانستان از طریق بندر چابهار به چین

حسین شهدادی، معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ایران گفته است که این محموله شامل ۱۲ کامیون حامل سنگ ترانزیتی افغانستان 25 مرداد از استان نیمروز از طریق مرز میلک به بندر شهید بهشتی چابهار وارد و از طریق این بندر مستقیم به چین ارسال شد. شهدادی افزوده است که با برقراری سرویس‌های حمل مستقیم کانتینری از مبدأ افغانستان به مقصد چابهار، زمان و هزینه انتقال کالا از طریق بندر چابهار و پایانه مرزی میلک کاهش یافته است. او اضافه کرده است که بندر راهبردی چابهار بهترین و کم هزینه‌ترین مسیر تجارت و ترانزیت برای کشورهای آسیای میانه به‌ویژه افغانستان است. بندر چابهار در جنوب‌شرقى ایران، افغانستان را از طریق خلیج عدن و دریاى عرب به اقیانوس هند وصل مى‌کند. در حال حاضر طالبان در تلاش دسترسی به این بندر هستند. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/208448/نخستین-محموله-سنگهای-معدنی-افغانستا/

 ۲۲ قراداد داخلی و خارجی طالبان برای استخراج معادن افغانستان

حکومت طالبان در سه سال گذشته قرارداد استخراج 22 معدن بزرگ افغانستان را با شرکت‌های خارجی و داخلی بستند که مجموع ارزش این قراردادها به 7.5 میلیارد دلار می‌رسد. بر اساس آمارهای وزارت معادن و نفت، طالبان در سه سال گذشته استخراج دستکم 22 معدن بزرگ به شرکت‌های چینی، قطری، ترکی، انگلیسی، ایرانی و برخی شرکت‌های داخلی واگذار کرده است. ارزش کلی این معادن همانطور که ذکر شد نزدیک به 7.5 میلیارد دلار می‌رسد که حوزه نفتی آمو دریا، سه پروژه سیمان در هرات، قندهار، پروان، معدن آهن غوریان، معدن سرب استان غور و معدن طلای تخار از مهم‌ترین این معادن شمرده می‌شوند. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/05/27/3143237/22-قراداد-داخلی-و-خارجی-طالبان-برای-استخراج-معادن-افغانستان

 امضای ۲.۵ میلیارد دلار تفاهم‌نامه بین طالبان و ازبکستان

دفتر معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان می‌گوید که در سفر عبدالله عارف‌اف، نخست‌وزیر ازبکستان به کابل، بین دو طرف ۳۵ تفاهم‌نامه به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار امضا شده است. ۱۲ تفاهم‌نامه به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار در عرصه‌ سرمایه‌گذاری و ۲۳ تفاهم‌نامه به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار در حوزه تجاری بین مسئولان دو طرف و نمایندگان بخش خصوصی دو کشور امضا شده‌ است. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/208546/طالبان-و-ازبکستان-به-ارزش-۲-۵-میلیارد-د/

 افزایش سه برابری صادرات نوشابه‌های گازدار افغانستان به قرقیزستان

رسانه‌های قرقیزستان گزارش داده‌اند که در سال ۲۰۲۴ میلادی صادرات نوشابه‌های گازدار از افغانستان به قرقیزستان سه برابر افزایش یافته است. تنها در ماه ژوئن سال جاری میلادی ۷۶۳ هزار لیتر نوشابه گازدار به ارزش ۳۹۵ هزار دلار وارد کرده است. قرقیزستان طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما رابطه تجاری با این گروه برقرار کرده است. (روزنامه 8 صبح)

https://8am.media/fa/afghanistans-exports-of-soft-drinks-to-kyrgyzstan-triple/

 مذاکره هیأت ازبکستانی با طالبان در مورد خط انتقال برق 500 کیلوولت

شرکت برق افغانستان "برشنا" اعلام کرد که نشست فنی سه روزه بین نمایندگان این شرکت و هیات ازبکستانی در کابل برگزار شده او درباره خط انتقالی برق 500 کیلوولت سرخان - پلخمری، توسعه ایستگاه برق ارغندی، تمدید خط انتقالی برق 220 کیلوولت بت خاک - شیخ مصری ننگرهار و ساخت ایستگاه برقی شیخ مصری گفتگو شده است. (خبرگزاری جمهور)

https://www.jomhornews.com/fa/news/175141/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما