معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی یونان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفتۀ چهارم مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

استفاده از بانکداری تلفن همراه با سرعت در حال رشد است

 تعداد کاربران موبایل بانک در یونان به 6.2 میلیون نفر رسیده است که بیشتر از کاربران بانکداری اینترنتی از طریق رایانه شخصی است که تعداد آنها 3.6 میلیون نفر است .داده‌های بانکی نشان می دهد که در دو سال گذشته، کاربران تلفن همراه 41 درصد رشد کرده اند. در سال گذشته، تراکنش های تلفن همراه (بدون احتساب پرس و جو) با 34 درصد رشد به 118 میلیون رسید. استفاده از کیف پول های دیجیتال نیز به سرعت در حال گسترش است: در سه ماهه دوم سال 25.4 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2023 کارت در کیف پول های دیجیتال بیشتر بود.از مجموع 21.1 میلیون کارت بدهی، اعتباری و پیش پرداخت صادر شده توسط بانک های یونانی، 3.8 میلیون در کیف پول دیجیتال است.ارزش تراکنش های داخلی انجام شده از طریق کیف پول های دیجیتال توسط ساکنان یونان با 56.2 درصد افزایش به 1.7 میلیارد یورو در سه ماهه دوم رسید، در حالی که تراکنش های خارج از کشور با 185 درصد افزایش به 567 میلیون یورو رسید.

https://www.ekathimerini.com/economy/1245889/boosting-airport-capacity/

یونان رتبه سوم جهان را در جذب میلیونرها دارد

  شرکت مشاوره مهاجرت سرمایه‌گذاری بریتانیا هنلی و شرکا گفت که یونان در سال 2024 در میان کشورهای اروپایی در جذب میلیونرهای متحرک جهانی، پس از ایتالیا و سوئیس و جلوتر از پرتغال، سومین کشور اروپایی خواهد بود.

https://www.ekathimerini.com/economy/1245968/greece-ranks-third-globally-in-attracting-mobile-millionaires/

تورم به 2.7 درصد رسید

تورم در ماه جولای افزایش یافت و به روند کاهشی نرخ ها پایان داد. شاخص قیمت مصرف کننده که توسط اداره آمار یونان منتشر شد نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.7 درصد رشد کرد که از 2.3 درصد در ژوئن افزایش یافت.حداقل از زمان انتشار شاخص هماهنگ شده قیمت مصرف کننده در سراسر اتحادیه اروپا توسط یورواستات، نتیجه تعجب آور نبود.انرژی و خدمات عوامل اصلی فشار تورمی‌بودند، اما قیمت مواد غذایی نیز بالا باقی می ماند و برخی از آنها ماهانه به طور قابل توجهی افزایش می یابند.از همه نگران کننده تر، به نظر می رسد که چشم اندازی برای کاهش تورم به زودی وجود ندارد. جنگ در اوکراین و تشدید تنش ها در خاورمیانه، که بخشی از آن حملات مستمر حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در خاورمیانه است که به طور قابل توجهی بر هزینه‌های حمل و نقل کالا تأثیر گذاشته است، همگی به این باور کمک می‌کنند که قیمت ها هرگز به قبل کاهش نمی یابد. سطوح -2022 (قبل از حمله روسیه به اوکراین) دوباره. به آن باید تأثیر بحران آب و هوا بر مواد اولیه مانند قهوه و سیب زمینی را اضافه کرد. محصول سیب زمینی یونان به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار گرفته است.قیمت خدمات در بلیط هواپیما (18.4 درصد نسبت به سال قبل)، حق بیمه سلامت (14 درصد) و اتاق هتل (12.6 درصد) افزایش یافته است. در بخش انرژی، قیمت گاز طبیعی پس از یک دوره کاهش طولانی 23.4 درصد افزایش یافت. قیمت مواد غذایی کمتر از میانگین افزایش یافت (2.4 درصد در ژوئیه از 2.1 درصد در ژوئیه)، اما تأثیر آنها بر شاخص قیمت بسیار مهم است و آنها بخش بزرگی از مخارج خانوار را تشکیل می دهند، جایی که هر افزایش قیمت به طرز دردناکی احساس می‌شود. روغن زیتون (56.7٪) به طور ناگهانی افزایش یافت، پس از آن نوشابه‌ها و آب میوه‌ها (8.6٪)، ماهی تازه (8.4٪)، غلات (7.4٪)، محصولات شکلاتی و سایر شیرینی‌ها (4.1٪) و سبزیجات تازه (3.5٪) قرار گرفتند. برخی از این محصولات عمدتاً ماه به ماه افزایش یافتند: غلات 6 درصد، ماهی 3.6 درصد، ماست (2.5 درصد) و شیر تازه (2.1 درصد).در میان خدمات، بیشترین افزایش ماهانه قیمت در برق (9.5٪)، بلیط هواپیما (7.3٪) و اتاق های هتل (3.5٪) بوده است.مصرف کنندگان همچنین با افزایش بیشتری در قبوض برق خود در سپتامبر روبرو هستند.

https://www.ekathimerini.com/economy/1245970/inflation-shoots-up-to-2-7/

ارزیابی خسارت برای مناطق آسیب دیده در آتیکا آغاز می‌شود.

وزارت بحران آب و هوا و حفاظت مدنی از آغاز ارزیابی خسارت در ساختمان‌ها و مشاغل آسیب دیده از آتش سوزی در شمال شرقی آتیکا خبر داد. این پروژه با همکاری منطقه آتیکا و شهرداری‌ها در حال انجام است.طرح کمک مسکن برای تمامی سازه‌ها (منازل، فضاهای تجاری، انبارها و ...) فعال شده است. این کمک شامل کمک دولتی رایگان (80٪) و وام بدون بهره (20٪) است که توسط دولت یونان تضمین شده است. حداکثر تا 150 متر مربع بر اساس متراژ کل املاک و با هدف مرمت در اختیار مالکان ساختمان‌های آسیب دیده قرار می‌گیرد.همزمان طرح جبران کالاهای خانگی و تعمیرات جزئی در منازل مسکونی و همچنین پوشش نیازهای فوری خانوارهایی که منازل آنها دچار آتش سوزی شده است نیز فعال شده است.شهرداری‌ها این کمک را بین دریافت کنندگان واجد شرایط توزیع خواهند کرد. شهروندان می‌توانند از روز چهارشنبه 23 مرداد به هر شهرداری درخواست خود را ارسال کنند.علاوه بر این، طرح کمک های دولتی برای مشاغل نیز فعال شده است. این طرح شامل کمک هزینه برای خسارات مادی (تجهیزات، مواد اولیه، کالا، وسایل نقلیه تجاری، ابزار تولید و غیره) است.صاحبان مشاغل می‌توانند از چهارشنبه 14 آگوست 2024 درخواست ارسال کرده و با منطقه آتیکا تماس بگیرند.

https://www.ekathimerini.com/economy/1246221/damageassessment-begins-for-fire-affected-areas-in-attica/

شهرداری‌های متاثر از آتش سوزی 4.7 میلیون یورو بودجه اضطراری دریافت خواهند کرد

در پی آتش‌سوزی بزرگی که در حومه شمالی پایتخت سوخته است، یک خانه سوخته در حومه نیا پنتلی آتن دیده می‌شود. وزارت کشور بودجه اضطراری را به هشت شهرداری آتیکا که از آتش سوزی‌های اخیر آسیب دیده اند اختصاص داده است.مبلغ کل 4.7 میلیون یورو پس از گفتگو بین وزارتخانه‌های کشور و دارایی، اتحادیه مرکزی شهرداری‌های یونان و شهرداران شمال شرقی آتیکا مورد توافق قرار گرفت.. ماراتن و پنتلی هر کدام 1 میلیون یورو، وریلیسیا 750000 یورو، دیونیسوس 650000 یورو و هالاندری 500000 یورو دریافت خواهند کرد.در میان شهرداری‌های کمتر آسیب‌دیده، اوروپوس 350 هزار یورو و رافینا و پالینی به ترتیب 300 هزار و 150 هزار یورو دریافت خواهند کرد

https://www.ekathimerini.com/economy/1246207/fire-affected-municipalities-to-receive-emergency-funding-of-47-million-euros/

اکنون اکثر مالیات دهندگان حقوق خود را به موقع پرداخت می‌کنند

داده‌های اداره مستقل عواید عمومی نشان می‌دهد که روش‌های پرداخت الکترونیکی و نظارت لحظه‌ای بر هزینه‌ها و جریان‌های درآمد، افراد و شرکت‌ها را بیشتر به پرداخت به موقع حق الزحمه خود تبدیل کرده است.

عامل دیگر این است که فقط کسانی که به موقع پرداخت می‌کنند می‌توانند بدون بازرسی بازپرداخت مالیات دریافت کنند. حدود 91 درصد مالیات شرکت ها، 81 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 77 درصد مالیات بر دارایی به موقع پرداخت می‌شود.

https://www.ekathimerini.com/economy/1246323/most-taxpayers-now-pay-their-dues-in-time/

یونان گوشت بره وارد می‌کند زیرا کشتارگاه‌های محلی به دلیل طاعون گاو تعطیل شده اند.

بازار عمده فروشی گوشت در رنتیس اکنون بره‌های رومانی و اسپانیا را می فروشد، زیرا کشتارگاه‌های محلی به عنوان بخشی از تلاش برای ریشه کن کردن طاعون گاو تعطیل شدهاما واردات ارزان نیست: گوشت بره از رومانی از 9.50 تا 10.30 یورو در هر کیلو در بازار عمده فروشی از 8.00-8.80 یورو در آگوست 2023 به فروش می رسد. قیمت عمده فروشی برای بره اسپانیایی بین 10.80-11.20 یورو است. یونان پیش از این هرگز گوشت بره از اسپانیا وارد نکرده بود.محدودیت در تولید داخلی ادامه خواهد داشت و ممکن است تمدید شود.

https://www.ekathimerini.com/economy/1246327/greece-imports-lamb-as-local-slaughterhouses-shut-down-due-to-cattle-plague/

نابرابری درآمد گردشگری

داده‌های اداره آمار یونان در مورد گردش مالی در اقامتگاه‌ها و پذیرایی‌ها نشان دهنده نابرابری اقتصادی رو به گسترش بین مقاصد گردشگری و سایر نقاط کشور است.در میان بحثی که در مورد میزان و چه نوع گردشگری نیاز داریم، مسائل نابرابری اقتصادی به ناچار سهم خود را خواهند داشت.گردش مالی از محل اقامت و پذیرایی در جزیره میکونوس (مساحت: 86 کیلومتر مربع، جمعیت محلی: 10704)، یک مقصد گردشگری اصلی، 504 میلیون یورو در سال 2023 بود که 2.5٪ از کل یونان است. در منطقه مقدونیه شرقی و ترکیه (مساحت: 14,157 کیلومتر مربع، جمعیت: 562,201) که شامل جزیره پر بازدید تاسوس می‌شود، گردش مالی از همین فعالیت ها 470 میلیون یورو بود. جزیره سانتورینی (مساحت: 76 کیلومتر مربع، جمعیت: 15231 نفر) در سال 2023 گردش مالی 743.8 میلیون یورویی داشت که 3.7 درصد کل کشور بود، در حالی که در منطقه مقدونیه غربی (مساحت) : 9,451 کیلومتر مربع، جمعیت: 250,453)، گردش مالی حدود 140 میلیون یورو بود.

https://www.ekathimerini.com/economy/1246220/tourism-income-disparities/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما