معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۵- ۱۰:۵۵

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در نیمۀ اول مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش نرخ تورم

نرخ تورم در ماه ژوئن از بالاترین سطح 9 ماهه کاهش یافت. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف کننده در ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال قبل، 1.8 درصد افزایش یافته است که کندتر از افزایش 2.2 درصدی در ماه می است. این کاهش به دلیل کاهش اندک قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، حمل‌ونقل، تنباکو، پوشاک، کفش، تفریح و فرهنگ، رستوران‌ها و هتل‌ها و کالاها و خدمات متفرقه حاصل شده است. تورم اصلی، بدون احتساب اقلام اساسی مانند غذا و انرژی، از 1.6 درصد در ماه می‌به 1.3 درصد کاهش یافت که کمترین میزان از اوت 2021 بود. (تی وی 2)

بدبینی مصرف کنندگان علیرغم شاخص‌های کلیدی مثبت

با وجود کاهش نرخ بهره، افزایش دستمزدها و تورم پایدار، مصرف کنندگان همچنان بدبین هستند. آخرین ارقام مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که با کاهش انتظارات و ارزیابی‌ها از وضعیت اقتصادی دانمارک، شاخص اعتماد مصرف کننده از منفی 4.4 در ماه قبل به منفی 5.4 در ماه ژوئیه کاهش یافته است. دیدگاه مصرف کنندگان از وضعیت مالی خود در دوازده ماه آینده از 5.2 در ژوئن به 4.1 در ژوئیه کاهش یافت، در حالی که نظر آنها در مورد وضعیت کلی اقتصادی در سال آینده به طور قابل توجهی بدتر شد و از منفی 1.8 در ماه قبل به منفی 7.3 در ژوئیه رسید. کریستین اسکریور، اقتصاددان ارشد در اتاق بازرگانی دانمارک، گفت تعجب آور است که می‌بینیم وقتی وضعیت مالی خصوصی در حال بهبود است، اعتماد مصرف کننده منفی باقی می‌ماند. او گفت: با کاهش تورم و رشد دستمزد بالا، می‌توانیم انتظار خوش‌بینی بیشتری داشته باشیم، اما این اتفاق نمی‌افتد. خانوارها انتظار دارند قیمت‌ها در دوازده ماه آینده با سرعت بیشتری بالا رود و بیکاری نیز افزایش یابد. (www.dst.dk)

افزایش اعتماد کسب و کار علیرغم کمبود تقاضا

در حالی که اعتماد مصرف کننده در ماه ژوئیه کاهش یافت اعتماد تجاری علیرغم تقاضای ضعیف، ثابت ماند. آخرین ارقام مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که شاخص اطمینان صنعتی در ماه ژوئیه برابر با ژوئن و صفر گزارش شده که کمتر از مثبت 2 در ماه می‌بوده است. 35 درصد از شرکت‌ها گفتند که تولید آنها به دلیل کمبود تقاضا محدود شده است. شاخص کل اعتماد اقتصادی که شامل انتظارات مصرف کننده می‌شود، از 101.2 در ماه قبل به 100.6 در ماه ژوئیه کاهش یافت. (www.dst.dk مرکز آمار دانمارک)

ارقام ثابت خرده فروشی

آخرین ارقام مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که فروش، 0.1 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته که افزایش 0.7 درصدی در ماه می (اولین افزایش در سه ماه اخیر) را معکوس کرده است. فروش پوشاک در ماه ژوئن 4.9 درصد کاهش یافت، در حالی که مواد غذایی و سایر اقلام خوراکی، 0.7 درصد افزایش یافت. فروش سایر مواد مصرفی، 0.1 درصد بیشتر بود. به صورت سالانه، خرده ‌فروشی پس از رشد 2.6 درصدی در ماه قبل، با نرخ 0.8 درصد در ژوئن افزایش یافت. (www.dst.dk)

پیشی گرفتن هفت کشور اتحادیه اروپا در انرژی سبز از دانمارک

در حالی که دانمارک همچنان به پیشگام بودن خود در زمینه سبز افتخار می‌کند، در فهرست جدید کشورهایی که بیشترین برق را از منابع انرژی پاک دریافت می‌کنند، در رتبه هشتم قرار دارد. یک مطالعه جدید توسط اندیشکده مستقل اقلیم امبر نشان می‌دهد که انرژی باد و خورشید به بالاترین حد خود رسیده است و به سهم 30 درصدی از تولید برق اتحادیه اروپا رسیده است و برای اولین بار از سوخت‌های فسیلی پیشی گرفته است، اما دانمارک همچنان در حالت ایستا قرار دارد. تورستن‌هافورث، اقتصاددان ارشد، گفت: دلایل زیادی وجود دارد که چرا کشورهایی مانند فرانسه، اتریش، اسپانیا و اسلواکی بیشتر از دانمارک برق خود را از منابع سبز دریافت می‌کنند، اما دلیل اصلی آن انرژی هسته‌ای است. وی گفت: در عین حال اتریش انرژی آبی زیادی دارد، در حالی که پرتغالی‌ها در نصب توربین‌های بادی واقعاً خوب عمل کرده‌اند. اسپانیا از گسترش انرژی باد و خورشیدی برخوردار بوده در حالی که انرژی بادی دانمارک در سال‌های اخیر متوقف شده است. ما باید پروژه‌های بزرگی را پیش ببریم. (تی وی 2)

خرید سایت توسط نوونوردیسک

غول دارویی جهانی نوونوردیسک سایتی را در اودنسه، سومین شهر بزرگ دانمارک، برای یک کارخانه جدید تولید بالقوه خریداری کرده است تا بتواند تقاضای عظیم داروی کاهش وزن خود را را برآورده کند. این شرکت در سال گذشته به دلیل موفقیت جهانی وگووی و داروی دیابت اوزمپیک به ارزشمندترین شرکت اروپا تبدیل شد و میلیاردها دلار، عمدتاً در دانمارک و ایالات متحده، برای تقویت تولید هزینه کرده است. کارخانه جدید هزاران شغل در شهر اودنسه ایجاد خواهد کرد. (تی وی 2)

کاهش 15 درصدی ارزش سهام نوونوردیسک پس از رونق دو ساله

موج موفقیت نوونوردیسک به دلیل اخبار منفی رسانه‌ها در ماه گذشته متوقف شده است. پس از گزارش‌هایی مبنی بر اینکه داروهای کاهش وزن و دیابت وگووی و اوزمپیک، می‌توانند باعث بیماری چشم شوند، سهام با ارزش‌ترین شرکت دانمارکی 15 درصد کاهش یافته و ارزش سهام آن 560 میلیارد کرون کاهش یافته است. همزمان، شرکت سوئیسی روشه، Roche ، رقیب نوونوردیسک، نتایج آزمایشی را اعلام کرد که نشان می‌دهد محصولات رقیب نوو می‌تواند ظرف 4 تا 5 سال آماده شود، در حالی که مقامات هلندی گفتند که وگووی را بخشی از طرح بیمه درمانی هلند نمی‌کنند. علیرغم ناکامی‌ها، لارس هایتینگ، تحلیلگر بازار سهام، گفت که سرمایه‌گذاران نباید بیش از حد نگران باشند زیرا نوونوردیسک یک شرکت فوق العاده است. او پس از کاهش بیش از 5 درصدی سهام این شرکت در یک روز گفت: نوونوردیسک کیفیت زیادی ارائه می‌کند و دوباره رشد خواهد کرد، اما تعجب آور نیست که ببینیم بازار کمی آرام شده است. در ماه مارس گزارش شد که نوونوردیسک در فهرست با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان به رتبه یازدهم رسیده است و به لطف تقاضای فزاینده برای محصولات پیشگام خود می‌تواند به زودی به اولین شرکت داروسازی یک تریلیون دلاری جهان تبدیل شود. ارزش بازار نوونوردیسک پس از افزایش چشمگیر سهام آن از ابتدای سال، 4125 میلیارد کرون تخمین زده می‌شود که 1.5 برابر بیشتر از تولید ناخالص داخلی دانمارک است. (برلینسکه)

خطر افتادن دانمارک در «تله نوکیا»

وب‌سایت Planet Money در یک مقاله تحقیقی، وابستگی اقتصاد دانمارک به نوونوردیسک و به ویژه داروی دیابت اوزمپیک را که اکنون به طور گسترده توسط مصرف‌کنندگان برای کاهش وزن استفاده می‌شود، بررسی کرده است. تولید ناخالص داخلی دانمارک (GDP) در سال گذشته بدون مشارکت بخش دارو کاهش می‌یافت. به عبارت دیگر، نوونوردیسک تقریباً به تنهایی کشور را از رکود نجات داده است و تسلط آن بر اقتصاد دانمارک بسیاری را بر آن داشته است که دانمارک را از افتادن در همان دامی‌که همسایه شمال اروپا، فنلاند سال‌ها پیش قربانی آن شد (تله نوکیا)، برحذر می‌دارند. در اوایل دهه 2000، نوکیا، یک شرکت مخابراتی، مسئول تقریبا یک چهارم رشد فنلاند بود و بیش از 20 درصد از صادرات فنلاند را تولید می‌کرد. اما پس از آن در اواسط تا اواخر دهه 2000، نوکیا به سرعت شروع به از دست دادن سهم بازار خود به اپل و سایر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند کرد. بحران مالی جهانی در همان زمان رخ داد و اقتصاد فنلاند در رکود قرار گرفت. در مقایسه با همسایگان شمال اروپا، سقوط اقتصادی فنلاند شدیدتر بود و بهبود پس از بحران بسیار کندتر بود. اگرچه بعید است که نوونوردیسک به زودی از یک فروپاشی به سبک نوکیا رنج ببرد، اما موانعی در افق وجود دارد که می‌تواند مانع رشد آن در آینده شود. کشورها در حال حاضر در مورد اعمال کنترل‌های سخت‌گیرانه‌تر قیمت بر روی داروهای نوونوردیسک صحبت می‌کنند و پتنت‌های این شرکت در اوزمپیک ظرف یک دهه منقضی می‌شوند، و در این مرحله احتمالاً باید با موجی از رقابت از سوی تولیدکنندگان داروهای ژنریک مبارزه کند. همان‌طور که از داده‌ها می‌بینیم، اگر نوونوردیسک رشد خود را متوقف کند، دانمارک نیز به احتمال زیاد رشد را متوقف می‌کند. این تله نوکیا برای دانمارک است.

سود کم‌تر از انتظار نوونوردیسک در سه ماهه دوم

ارزش سهام نوونوردیسک بیش از 8 درصد سقوط کرد، زیرا غول داروسازی پیش‌بینی‌های سود در سه ماهه دوم سال را برآورده نساخت و پیش‌بینی درآمد برای کل سال را کاهش داد. سود خالص در نیمه اول سال نزدیک به 45.5 میلیارد کرون (6.6 میلیارد یورو) بود که 16 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت، اما درآمد سه ماهه دوم نتوانست انتظارات را برآورده کند، زیرا به گفته تحلیلگران، نوونوردیسک ظرفیت پاسخگویی به تقاضا برای داروی کاهش وزن وگووی و دیابت اوزمپیک را در اختیار ندارد.  تقاضای سرسام‌آور برای وگووی و اوزمپیک، نوونوردیسک را به یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های داروسازی در جهان تبدیل کرده است، اما تقاضا از عرضه فراتر رفته است. این شرکت مجبور شده است میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کند تا ظرفیت تولید خود را افزایش دهد و عرضه داروهای کاهش وزن خود را افزایش دهد.(تی وی 2)

رکورد مسافر در فرودگاه کپنهاگ

فرودگاه کپنهاگ شلوغ‌ترین ماه تاریخ خود را در ماه ژوئیه تجربه کرد و بیش از سه میلیون مسافر از ترمینال‌های آن عبور کردند. این فرودگاه شش بار رکورد قبلی مسافر یک روزه خود را شکست و با بیش از 115 هزار مسافر در 22 ژوئیه رکورد جدیدی را در تاریخ ثبت کرد. علیرغم افزایش تعداد مسافران، پروازها 9 درصد کمتر از شلوغ‌ترین روز سفر در روز اوج سال 2019 بود. پیتر کروگسگارد، مدیر بازرگانی فرودگاه، از تقاضای سفر زیاد مسافران دانمارکی و بین‌المللی ابراز رضایت کرد و بر تأثیر مثبت هواپیماهای مدرن و کم‌مصرف بر کاهش تعداد پروازها و در عین حال جابجایی مسافران بیشتر تاکید کرد. به طور کلی، انتظار می‌رود در فصل تابستان حدود نه میلیون مسافر از ژوئن تا آگوست از فرودگاه کپنهاگ عبور کنند. (kobenhavnliv.dk)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما