رویکرد دولت آستراخان در افزایش ساخت کشتیهای حمل و نقل دریایی
استان آستاراخان بخش مهمی از کریدور بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب است و ترمینال های این استان طی سالهای اخیر شاهد رشد چشمگیری در گردش بار بوده اند.
با هدف توسعه کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال-جنوب»، ساخت کشتی حمل بار خشک از سوی دفتر مهندسی «ویمپل» (عضو اتحادیه کشتی سازان) طراحی و در کارخانه کشتی سازی «لوتوس» مرکز کشتی سازی و تعمیرات کشتی استان آستراخان (عضو اتحادیه کشتی سازان روسیه) عملیات اجرایی آن آغاز گردید. این پروژه اولین مجموعه از ساخت چهار کشتی حمل بار خشک و کانتبینربر قلمداد میشود. کل کشتیهای کانتینربر باید تا سال 2025 در کارخانه کشتی سازی لوتوس آستراخان ساخته شوند. این کشتیهای کانتینربر و حمل بار خشک میتوانند در مسیرهای دریایی و رودخانه ای رفت و آمد نمایند.ارزش هر یک از این کشتیها 1 میلیارد و 741 میلیون روبل (برابر با 20 میلیون و 500 هزار دلار) میباشد. قرارداد ساخت و تحویل کشتی با شرکت دولتی لیزینگ حمل و نقل امضاء شد.
کشتی فوق جهت حمل محمولههای ذیل مورد استفاده قرار میگیرد:
کانتینرهای استاندارد بین المللی و از جمله کانتینرهای یخچالی؛
غلات و سایر محمولههای فله؛
بار عمده؛
چوب؛
بارهای حجیم ، طویل و سنگین؛
بار خطرناک درجه بندی شده طبق قوانین بین المللی حمل و نقل دریایی بارهای خطرناک
مسیر رفت و آمد کشتی : حوزههای دریایی مربوط به منطقه کشتیرانی R2، آبراههای داخلی روسیه از جمله مسیر آبی ولگا- بالتیک و کانال کشتیرانی ولگا- دان.
مشخصات اصلی کشتی :
طول کشتی – 141 متر؛
عرض کشتی – 16.9 متر؛
ارتفاع پهلو در وسط کشتی – 6.30 متر؛
آبخور کشتی - 3.6 متر در رودخانه و 5.3 متر در دریا؛
تناژ وزن مرده (وزن مرده شامل وزن خود کشتی نمیشود و مجموع وزن محموله، سوخت، آب شیرین، آب توازن، آذوقه، مسافران و خدمه است) – 4940 تن؛
ظرفیت اتاق نگهداری بار – 12000 متر مکعب؛
ظرفیت کانتینر (teu) – 531 حداکثر
حداکثر توان مداوم موتور اصلی - 1200×2 کیلووات ساعت
سرعت کشتی نسبت به محموله: حداقل 10 گره دریایی
*مختصات معماری و فنی - مهندسی کشتی :
کشتی مذکور مخصوص حمل بار خشک و کانتینر طراحی شده است و دارای یک طبقه ای با قسمت جلوی عرشه و نیز عرشه کوچک فوقانی کشتی میباشد . دوجداره ، دو اتاقک نگهداری بار، موتورخانه در قسمت عقب، کابین مسکونی، جرثقیل دروازه ای جهت جابجایی دریچهها و بخش های بارگیری و تخلیه محمولههای فله، نیروگاه دیزلی با پروانههای سکان و کمان رانشگر از دیگر ویژه گیهای کشتی فوق الاشاره میباشد . دو اتاقک نگهداری بار در قسمت میانی کشتی واقع شده است. خدمه کشتی 10 نفر است.
بنابر اعلام آقای ایلیا والینسکی وزیر صنعت، تجارت و انرژی استان آستراخان، کشتیهای کانتینربر و حمل بار خشک بخشی از مجموعه 21 کشتی کانتینربر تلقی میشوند. به گفته آقای داوید آدامیا مسئول توسعه بازارهای کشتی سازی مدنی اتحادیه کشتی سازان، جهت انجام فعالیت در کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال- جنوب» حداقل 45 کشتی کانتینربر جدید لازم میباشد. ارزش کل آنها بیش از 78 میلیارد روبل (برابر با 917 میلیون دلار) میباشد. به طور کل سبد سفارشات اتحادیه کشتی سازان جهت تقویت مسیر کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال- جنوب» 130 کشتی میباشد.
کشتیهای فوق جهت انجام فعالیت منظم دریایی در مسیر کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال- جنوب» هدف گذاری شده اند. علی رغم تحریم ها افزایش میزان گردش بار از طریق ترمینال های آستراخان مشاهده میگردد و از این رو ساخت کشتیهای مدرن ضروری میباشد.
منبع: https://elibrary.ru/item.asp?id=60039558