معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۳

وضعیت گردشگری در آفریقای جنوبی

در جریان همایشی که اخیرا با عنوان تاثیرات گردشگری بر اقتصاد آفریقای جنوبی برگزار گردید، وزیر گردشگری و فعالان بخش خصوصی این کشور به تشریح دیدگاه‌های خود در این زمینه به شرح زیر پرداختند.

مدیر اجرایی انجمن خدمات گردشگری آفریقای جنوبی (Satsa) در این همایش اظهار داشت روند گردشگری در آفریقای جنوبی رشد مثبتی نسبت به سال گذشته داشته است ولی ورود گردشگران خارجی تنها در سطح 85% از رقم مربوط به سال 2019 بوده است. وی تاکید کرد در حالی که بازارهایی مانند آمریکا از آمارهای پیش از همه‌گیری کرونا فراتر رفته‌اند، ما از دستیابی به بازارهای رو به رشد هند و چین که قابلیت بالایی برای ایجاد تحول در گردشگری ورودی آفریقای جنوبی دارند، هنوز عقب هستیم.

رئیس انجمن ملی هتلداری نیز با اشاره به پیش‌بینی‌ها که نشان می‌دهد گردشگران چینی در سال جاری 250 میلیارد دلار برای سفرهای خارجی هزینه خواهند کرد، گفت: "این امر به وضوح زیان‌های آفریقای جنوبی را آشکار می‌سازد."

خانم دی لیل، وزیر گردشگری نیز با تاکید بر این که سفرهای داخلی به دلیل سهم آن در توسعه این صنعت، بستر گردشگری کشور است گفت که وزارت گردشگری طی سال 2023، 38 میلیون سفر داخلی به ارزش بیش از 6 میلیارد یورو را ثبت کرده است. وی افزود اگرچه سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی به طور طبیعی در طول همه‌گیری کووید-19 کاهش یافت، اما در سال 2023 به 8.2% رسید. دی لیل گفت: در سال 2019 حدود 167000 پرواز داخلی انجام شده ولی در هفت ماهه نخست سال‌جاری 143000 پرواز به ثبت رسیده که مایه امیدواری است. با وجود این که ظرفیت صندلی‌ها در سه سال گذشته افزایش یافته و در سال 2024 به 18 میلیون صندلی رسیده، اما هنوز کمتر از 22 میلیون صندلی در سال 2019 است. او گفت که وزارت متبوع وی با ذینفعان مربوطه از جمله شورای تجاری گردشگری آفریقای جنوبی (TBCSA) در رایزنی مداوم است تا جذابیت سفرهای داخلی را برای مردم تشریح کند. وی افزود گردشگری داخلی بستر مناسبی برای توسعه کلی این صنعت است و انتظار می‌رود راهبردهایی که فعالان بخش‌های دولتی و خصوصی به اجرا در می‌آورند، سفرها را مقرون به صرفه‌تر نماید.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت درآمدزایی سفرهای داخلی بیش از درآمدهای ناشی از ورود گردشگران بین‌المللی بود که این امر به نوبه خود، نشان‌دهنده میزان تاثیرگذاری گردشگری داخلی بر اقتصاد کشور است.

خانم دی لیل افزود درآمد کشور در سال 2023 از محل گردشگری با رشد 92 درصدی به نسبت سال پیش حدوداً معادل 4.75 میلیارد یورو ثبت شده و از رقم اعلامی سال 2019 که در بالاترین سطح بوده، پیشی گرفته است. درآمد کشور در سه ماهه نخست سال‌جاری از محل گردشگری 1.28 میلیارد یورو بوده است. وی تاکید کرد کشورش در سال 2023 میزبان حداقل 8.5 میلیون گردشگر خارجی بوده که این میزان، از رشد 48.9% به نسبت سال 2022 برخوردار بوده است. وی گفت: عوامل متعددی همچون بهره‌مندی از یک برند قوی آفریقای جنوبی و تبدیل کشور به یک مقصد منحصر به فرد و قانع کننده با طیف گسترده‌ای از جاذبه‌ها، در این افزایش نقش داشته‌اند. بر همین اساس، در حالی که بازار جهانی گردشگری در مسیر بهبودی قرار گرفته، آفریقای جنوبی باید تلاش‌های خود برای همسویی با روندهای جهانی و منطقه‌ای را تقویت کند. او گفت که برقراری پروازهای مستقیم برای افزایش ورود گردشگران از بازارهای مختلف مهم هستند و کشورش باید ضمن تلاش در این زمینه، موارد از دست رفته را نیز بازیابی کند. دی لیل گفت: در طول سال گذشته، شاهد برقراری مجدد بسیاری از پروازهای مستقیم جدید از آمریکا، برزیل، چین و استرالیا بوده‌ایم. وی بر این باور است که کمبودهای قابل توجهی از جمله تأمین و برقراری پروازهای مستقیم با هدف کمک به افزایش شمار مسافران وجود دارد که به عنوان نمونه می‌توان به پرواز مستقیم بین آفریقای جنوبی و هند اشاره کرد.

خانم دی لیل با اذعان به بهبود عملکرد بخش گردشگری و تاثیرات این صنعت بر اقتصاد کشورش از طریق کارآفرینی و اشتغال‌زایی تاکید کرد که هنوز می‌توان اقدامات بیشتری برای رونق بخشیدن به این صنعت انجام داد.

 - بر اساس آمارها، در سال 2022 سهم گردشگری 3.5% از تولید ناخالص داخلی کشور بود. در حالی که این میزان از 2.3% سال 2021 و 2.1% سال 2020 بالاتر بوده اما آشکارا از سهم 3.7% پیش از همه‌گیری کرونا در سال 2019 پایین‌تر بود.

- جدیدترین آمار منتشره مربوط به گردشگری نشان می‌دهد در حالی که شمار مسافرین ورودی به کشور در ماه ژوئن 2.4% بیشتر از ژوئن 2023 بوده، شمار مسافرین خروجی با افزایش 3.1 درصدی روبرو بوده است. شمار مسافرین ترانزیت نیز 21.3% رشد داشته است. بیش از سه چهارم گردشگران ورودی، از کشورهای عضو سادک وارد کشور شده وگردشگران آمریکا، انگلیس و استرالیا در مقام‌های بعدی جای دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما