معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۰۹:۵۰

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته سوم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 خرید 20% از سهام شرکت Airlink آفریقای جنوبی توسط شرکت هواپیمایی قطر

شرکت هواپیمایی قطر با هدف گسترش حضور خود در آفریقا در حال مذاکره برای خرید 20% از سهام شرکت Airlink آفریقای جنوبی است. با این وجود چون توافقات هنوز رسمی نشده، مقامات دو طرف در این زمینه سکوت اختیار کرده‌اند. بدر محمد المیر، مدیر اجرایی قطر ایرویز، برای اولین بار در ماه مه به بلومبرگ نیوز گفته بود که این شرکت در مرحله نهایی سرمایه‌گذاری در یک شرکت هواپیمایی در جنوب آفریقا است. وی همچنین در ماه مه گفت که آفریقای جنوبی شاهد افزایش تقاضای سفر در سال‌های اخیر بوده است. در همین حال اعلام شد شرکت مزبور در صدد نهایی کردن خرید 49% از سهام RwandAir است و 60% سهام فرودگاه جدیدی را که در نزدیکی پایتخت رواندا ساخته می‌شود، تصاحب خواهد نمود. هواپیمایی قطر در حال حاضر بزرگترین سهامدار IAG SA، مالک بریتیش ایرویز است و حدود 10% سهام هواپیمایی کتی پاسفیک مستقر در هنگ کنگ و گروه لاتام ایرلاینز را در تملک خویش دارد. قطر ایرویز در حال حاضر به حدود 30 مقصد در سراسر آفریقا پرواز می‌کند و به دنبال گسترش شبکه پروازی خود از طریق مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری است.

Businesstech

 برابر آمار منتشره از سوی اداره آمار، جمعیت آفریقای جنوبی با افزایش 1.33% از 63 میلیون نفر فراتر رفته است

بر پایه این گزارش، جمعیت کشور بین ژوئیه 2023 تا ژوئیه 2024 تقریباً 835513 نفر افزایش یافته است. در آخرین آمار، شمار زنان و مردان کشور به ترتیب 32129704 و 30886200 نفر است. آخرین برآوردهای جمعیتی میانسال برای سال 2024 نشان می‌دهد استان خائوتنگ با 15.9 میلیون نفر، در رتبه نخست بالاترین جمعیت و کوازولوناتال با 12.3 میلیون نفر در رتبه دوم قرار دارند و ساکنان این دو استان حدود 45% جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. بزرگ‌ترین استان کشور، کیپ شمالی، با جمعیتی کمتر از 1.4 میلیون نفر کمترین جمعیت را دارد. داده‌ها نشان می‌دهد که 27.5% درصد از جمعیت کشور زیر 15 سال سن دارند، در حالی که 21.4% از آنها در کوازولوناتال و 21.3% در خائوتنگ ساکن هستند. افراد 60 سال به بالا تقریباً 9.7% از جمعیت را تشکیل می‌دهند، در حالی که اکثریت آنها با 24.8% ساکن خائوتنگ هستند. امید به زندگی از 54.7 سال در سال 2002 به دلیل ارتقاء دسترسی به دارو، امکانات بهداشت عمومی‌ بهتر و توسعه اجتماعی و اقتصادی به 66.5 سال افزایش یافته است. این رقم برای زنان 69.2 سال و مردان 63.6 سال اعلام شده است. کاهش نرخ مرگ و میر نوزادان (IMR) از حدود 57 مورد در هر 1000 تولد زنده در سال 2002 به 22.9 مورد در سال 2024 رسیده است.

Citizen

رشد تولید ناخالص داخلی آفریقای جنوبی در سال 2024 و 2025

دفتر تحقیقات اقتصادی (BER) در جدیدترین چشم‌انداز اقتصاد کلان، رشد تولید ناخالص داخلی 1% در سال 2024 و 2.2% در سال 2025 را اعلام کرد که پایین‌تر از برآورد بانک مرکزی و IMF است که رشد اقتصادی سال 2025 را بیش از 2% پیش‌بینی کرده‌اند. به گفته شانون بولد، اقتصاددان ارشد BER تقویت قدرت پول ملی، کاهش تورم، نرخ‌های بهره پایین‌تر و بهبود نسبی در شاخص اعتماد کسب و کار و مصرف‌کننده، به چشم‌انداز خوش‌بینانه‌تر کمک کرده‌اند. پیشینه اخبار منتشره نشان می‌دهد بانک مرکزی پیش‌بینی کرده تولید ناخالص داخلی در سال 2025 به میزان 1.5% رشد کند، در حالی که IMF انتظار دارد اقتصاد به میزان متوسط 1.2% رشد داشته باشد. در صورت تحقق برآورد BER عملکرد اقتصادی آفریقای جنوبی در سال 2025 از زمان دستیابی به نرخ رشد 4.7% پس از همه گیری کرونا در سال 2021 در بهترین حالت خواهد بود. برابر همین گزارش، تورم کل به طور متوسط در سال 2024 به 4.8% رسیده و سپس به 4.6% در سال 2025 کاهش می‌یابد. این در حالی است که بانک مرکزی ارقام مربوط به این دو سال را به ترتیب 4.9% و 4.4% پیش‌بینی کرده است. BER در گزارش اخیر خود ابراز امیدواری کرده که ارزش برابری راند در برابر دلار افزایش یافته و در سال‌های 2024 و 2025 به ترتیب به 18.32 و 17.86 در برابر دلار آمریکا برسد.

Businesslive

 شرکت های منحل شده

برابر اعلام اداره آمار آفریقای جنوبی، از ابتدای سال جاری تاکنون، تقریباً 760 شرکت منحل شده‌اند که اگرچه رقمی نگران کننده است ولی در عین حال نسبت به ارقام سال‌های گذشته، بهبودی اندکی نشان می‌دهد. برابر این گزارش، تعداد کل انحلال‌ها در ژوئن سال جاری در مقایسه با ژوئن سال پیش، 5.5٪ کاهش داشته است. تعداد انحلال‌ها در سه‌ماهه دوم سال 2024 نسبت به سه‌ماهه دوم سال پیش به میزان 4.3% کاهش یافت و از 391 فقره به 374 فقره رسید. شمار شرکت‌های منحل شده طی شش‌ماهه نخست سال 2024 با رقم 802 مورد در مقایسه با مدت مشابه سال پیش با کاهش 5.4% به 759 مورد رسیده است. اگرچه نگرانی‌ها در خصوص وضعیت حزب حاکم ANC و ناتوانی آن در پیروزی قاطع در انتخابات عمومی ماه مه باعث بروز ابهامات قابل توجهی شده بود ولی کنگره ملی آفریقا که برای نخستین بار در 30 سال گذشته اکثریت خود را از دست داده بود، مجبور به تشکیل ائتلاف با احزاب مخالف شد و نگرانی‌ها ناشی از مشارکت چپ افراطی بین ANC و حزب EFF یا MK که می‌توانست برای بازارها و مشاغل کشور فاجعه‌بار باشد، تا حد زیادی فروکش کرد. بر این اساس، عامل اساسی در این چشم‌انداز مثبت، تشکیل دولت جدید وحدت ملی، ائتلافی بین ANC و احزاب طرفدار امور تجاری مانند DA است.

Dailyinvestor

خصوصی‌سازی شرکت هواپیمایی آفریقای جنوبی (SAA)

فدراسیون اتحادیه‌های کارگری آفریقای جنوبی (SAFTU) موضع ماشاتیله مبنی بر این که خصوصی‌سازی شرکت هواپیمایی آفریقای جنوبی (SAA) ممکن است بهترین راه برای پیشرفت باشد، محکوم کرد. ماشاتیله در مصاحبه با نشریه ساندی تایمز گفته بود فکر نمی‌کند دولت، به‌ویژه پس از تلاش‌ها برای نجات این شرکت، قدرت مالی لازم برای اداره آن را داشته باشد. دولت قصد داشت 51% از سهام شرکت هواپیمایی ملی را به کنسرسیوم تاکاتسو بفروشد. این در حالی است که پرووین گوردان، وزیر سابق شرکت‌های دولتی چنین معامله‌ای را لغو کرده بود. با این حال ماشاتیله تاکید کرد که فروش بیشتر سهام SAA به بخش خصوصی با هدف ایجاد تحول در آن، ممکن است بهترین گزینه پیش رو باشد اما سخنگوی SAFTU در مخالفت با این دیدگاه گفت که شرکت‌های دولتی باید همچنان در دست مردم باقی بمانند.

 EWN

توقف قطعی برق

برابر برخی تحلیل‌ها، آفریقای جنوبی به دلیل آنچه که بهبود عملکرد Eskom نامیده شده، می‌تواند در اکتبر سال‌جاری شاهد توقف پدیده قطعی برق باشد. عملکرد این شرکت در چند ماهه اخیر به طرز قابل توجهی بهبود یافته و افزایش توان عرضه، این شرکت را قادر ساخته تا تقاضای برق در کشور را برآورده سازد و در نتیجه، آفریقای جنوبی بیش از 120 روز است قطعی برق را تجربه نکرده است. کریسیلند، یک تحلیلگر انرژی گفت این نخستین بار در 3.5 سال گذشته است که ضریب عرضه انرژی کشور از 70% فراتر رفته و Eskom در هفته پایانی جولای به 35000 مگاوات ظرفیت در دسترس دست یافت که بالاترین سطح ظرفیت تولید در شش سال گذشته بوده است. صاحب‌نظران مسائل انرژی اعلام کرده‌اند که عواملی از جمله بهبود ضریب عرضه انرژی کشور، کاهش خرابی‌ها و کاهش تقاضا به این معنی است که سیستم تولید به خوبی عمل کرده است. در عین حال، حدود 6 گیگاوات توان تولید انرژی خورشیدی نصب شده در منازل و بخش‌های تجاری نیز در این زمینه کارساز و تاثیرگذار بوده‌اند. در همین حال، مدیرعامل Eskom عملکرد بهبود یافته شرکت را به اجرای دقیق برنامه بازیابی نیروگاه‌ها نسبت داده که در این تحول، نقش اساسی داشته و تاکید دارد Eskom با اولویت‌بندی تعمیر و نگهداری، ارتقای مهارت کارکنان و بهینه‌سازی کارایی عملیاتی، موفق به کاهش خاموشی‌های برنامه‌ریزی نشده و افزایش قابلیت اطمینان کلی نیروگاه‌های زغال‌سنگی خود شده است.

Dailyinvestor

 آمار گردشگری

جدیدترین آمار منتشره مربوط به گردشگری نشان می‌دهد در حالی که شمار مسافرین ورودی به کشور در ماه ژوئن 2.4% بیشتر از ژوئن 2023 بوده، شمار مسافرین خروجی با افزایش 3.1 درصدی روبرو بوده است. شمار مسافرین ترانزیت نیز 21.3% رشد داشته است. بیش از سه چهارم گردشگران، از کشورهای سادک وارد کشور شده و گردشگران آمریکا، انگلیس و استرالیا در مقام‌های بعدی جای دارند. مدیر اجرایی انجمن خدمات گردشگری آفریقای جنوبی (Satsa) در این زمینه اظهار داشت در حالی که رشد مثبتی نسبت به سال گذشته وجود داشته ولی باید ابعاد موضوع را به دقت بررسی کنیم تا تصویری دقیق از بازگشت رونق به گردشگری آفریقای جنوبی ارائه دهیم. او با بررسی ارقام نیمه اول سال خاطرنشان کرد که ورود گردشگران خارجی تنها در سطح 85% از رقم مربوط به سال 2019 بوده است. وی تاکید کرد در حالی که بازارهایی مانند آمریکا از آمارهای پیش از همه گیری کرونا فراتر رفته‌اند، ما از دستیابی به بازارهای رو به رشد هند و چین که قابلیت بالایی برای ایجاد تحول در گردشگری ورودی آفریقای جنوبی دارند، عقب هستیم. رئیس ملی انجمن هتلداری نیز با اشاره به پیش‌بینی‌ها که نشان می‌دهد گردشگران چینی در سال جاری 250 میلیارد دلار برای سفرهای بین‌المللی هزینه خواهند کرد، گفت: "این امر به وضوح زیان‌های آفریقای جنوبی را عیان می‌سازد." بر اساس آمارها، در سال 2022 سهم گردشگری 3.5% از تولید ناخالص داخلی کشور بود. در حالی که این میزان از 2.3% سال 2021 و 2.1% سال 2020 بالاتر بوده اما آشکارا از سهم 3.7% پیش از همه‌گیری کرونا در سال 2019 پایین‌تر بود.

IOL

 ثروتمندترین شهر آفریقا

ژوهانسبورگ که به دلیل تمرکز کسب و کارها و میلیونرهایش به عنوان ثروتمندترین شهر آفریقا شناخته می‌شود، به 12 میلیارد دلار نیاز دارد تا بتواند امور تعمیر و نگهداری و ارتقای شبکه‌های مواصلاتی، برق و آب در حال فروپاشی را سامان دهد. این در زمانی اتفاق می‌افتد که قطعی برق در نتیجه خرابی شبکه توزیع، بخش‌های وسیعی از ژوهانسبورگ را تحت تأثیر قرار داده است. مسئولان، برای ماه‌ها گودبرداری‌ها را بدون مراقبت رها کرده و در ماه مارس بخش‌هایی از شهر تا 11 روز به آب آشامیدنی دسترسی نداشتند. اسناد منتشره توسط شهرداری در مورد شبکه جاده‌ها اذعان دارد که در صورت عدم توجه و بروز تأخیر در امور جاری، خطرات قابل توجهی را برای ایمنی عمومی، امنیت اقتصادی و محیط زیست در پی خواهد داشت. بی‌توجهی به عقب ماندگی‌ها می‌تواند منجر به تخریب جاده‌ها، پل‌های ناایمن، سیل و افزایش تصادفات شود. خرابی‌های نادیده گرفته شده در زیرساخت‌های ژوهانسبورگ امنیت اقتصادی و عمومی‌ شهر را به خطر می‌اندازد.

 Bloomberg

گزارش اتحادیه ملی خودروسازان آفریقای جنوبی (Naamsa)

اگرچه به نظر می‌رسد فروش خودروها در بازار داخلی آفریقای جنوبی، هر چند با کندی، در حال تغییر است ولی میزان صادرات آن نشان از کاهش نگران کننده‌ای دارد. بر اساس گزارش اتحادیه ملی خودروسازان آفریقای جنوبی (Naamsa) در ماه ژوئیه سال جاری تنها 25461 دستگاه خودرو به بازارهای خارجی صادر شده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 33.2% کاهش داشته است. صادرات خودرو از ژانویه تا ژوئیه سال جاری در یک روند نامساعد 13.5% کمتر از دوره مشابه سال 2023 است. Naamsa این کاهش را به شرایط نامساعد جوی در ماه ژوئیه و همچنین کاهش فروش به اروپا که بزرگترین بازار صادراتی کشور است، نسبت می‌دهد. در گزارش منتشره با اشاره به شرایط ضعیف اقتصادی حوزه یورو تاکید شده در حالی که تولید ناخالص داخلی حوزه مزبور در سه ماهه دوم سال 2024 تنها 0.3٪ رشد کرده، تولید ناخالص داخلی آلمان 0.1٪ کاهش داشته است. بیشترین صادرات خودرویی کشور در ماه ژوئیه، مرسدس کلاس C بود که 7400 دستگاه از آن راهی بازارهای خارجی شد. پس از آن BMW X3 با 6300 دستگاه، فورد رنجر با 5440 دستگاه، فولکس واگن پولو با 3735 دستگاه در صدر فهرست جای داشتند. تویوتا هایلوکس با 1268 دستگاه، ایسوزو D-Max با 364 و تویوتا کرولا کراس با 324 دستگاه مقام‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

IOL

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما