معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۰۹:۲۷

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته سوم مرداد ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ساحل عاج

امضای دوازده قرارداد همکاری میان ساحل عاج و سنگال

در پی دهمین نشست کمیسیون مشترک ساحل عاج و سنگال که در ابیجان برگزار شد، دوازده قرارداد جدید در زمینه‌های اقتصادی، دادگستری، جوانان، کشاورزی، دامداری و ارتباطات میان وزرای امور خارجه دو کشور امضاء شد. به گفته وزیر امور خارجه ساحل عاج هدف از این کمیسیون افزایش سطح مبادلات تجاری میان دو کشور و تقویت محور داکار و یاموسوکورو است. بنا به گفته آقای آدوم، برگزاری این کمیسیون مشترک بزرگ حاکی از تمایل ما برای ایجاد پویایی بیشتر در همکاری‌ها است. این امر بدون شک نشان دهنده تعهد مشترک ما به بررسی فرصت‌های همکاری دوجانبه و بررسی چشم اندازهای جدید به منظور تقویت آن است. به گفته وزیر امور خارجه سنگال، عملکرد دهمین جلسه کمیسیون مشترک تا حد زیادی مثبت بوده و چشم انداز همکاری میان دو کشور امیدوار کننده است. شایان ذکر است دهمین نشست کمیسیون همکاری مشترک عاج و سنگال در 31 ژوئیه و 1 آگوست 2024، ده سال پس از نهمین نشست در سال 2014 در ابیجان برگزار شد.

تصویب راه اندازی ده صنعت فرآوری برنج

آمادو کولیبالی وزیر ارتباطات و سخنگویی دولت در پی جلسه شورای وزیران روز پنجشنبه یکم اوت 2024، در چارچوب اجرای راهبرد ملی توسعه بخش صنعت برنج از تصویب قراردادهای مربوط به فعالیت‌های صنعتی، اجاره زمین بمنظور راه اندازی واحدهای فرآوری برنج صنعتی در 10 منطقه کشور در چاچوب همکاری بین ساحل عاج و 10 فعال اقتصادی خبر داد. این ده واحد صنعتی با ظرفیت فرآوری 5 تن در ساعت، در چارچوب اجرای راهبرد ملی توسعه بخش برنج توسط دولت و با حمایت بانک هندی «Eximbank Inde» مورد تأیید دولت قرار گرفت.

 کامرون

پرداخت وام 550 میلیون دلاری به دولت کامرون

وزیر اقتصاد و دارایی کامرون روز چهارشنبه 31 ژوئیه 2024، در بیانیه‌ای از موفقیت این کشور برای دریافت وام به مبلغ 550 میلیون دلار از سوی سرمایه گذاران بین المللی خبر داد. به گفته وی، این موفقیت بیانگر اعتبار امضای کامرون و توانایی آن در جذب سرمایه گذاران برای تأمین مالی استراتژی توسعه ملی است. گفتنی است این وام در ادامه تسویه بدهی‌های داخلی به منظور تحرک بخشی به فعالیت‌های شرکت‌های کوچک و متوسط، رشد اقتصادی، تقویت اعتماد بخش خصوصی در برابر دولت و همچنین بهبود فضای کسب و کار صورت گرفته است.

انعقاد قرارداد 122 میلیون یورویی کامرون با بانک توسعه اسلامی

وزیر اقتصاد کامرون در بیانیه 30 ژوئیه 2024، از امضای قرارداد تأمین 122.73 میلیون یورو فی مابین این کشور و بانک توسعه اسلامی در تاریخ 3 ژوئیه 2024، خبر داد. تأمین مالی مذکور جهت اجرایی نمودن پروژه شبکه‌های برق کامرون و چاد و ساخت چهار ایستگاه ترانسفورماتور برق فشار قوی استفاده خواهد شد. شایان ذکر است هزینه کل این پروژه بالغ بر 557.5 میلیارد فرانک سیفا می‌باشد و توسط چندین موسسه بین المللی و همچنین کمک‌های ملی حمایت مالی می‌شود.

گابن

تخصیص بیش از سه میلیارد فرانک سیفا به گابن از سوی شرکت کامرونی

گروه مالی کامرونی موسوم به استارت آپ به تازگی مبلغ بیش از میلیارد فرانک سیفا جهت تأمین مالی برنامه ملی توسعه انتقالی گابن جمع آوری نمود. تأمین مالی برنامه مذکور حدود سه میلیارد فرانک سیفا برآوره شده است. گفتنی است این مبلغ صرفاً جهت حمایت از اجرای برنامه توسعه ملی برای انتقال گابن استفاده خواهد شد.

راه اندازی نیروگاه خورشیدی 120 مگاواتی تا پایان اکتبر 2024

 نیروگاه خورشیدی منطقه Ayemé Plaine(در فاصله 30 کیلومتری لیبرویل) که قرار بود در پایان ژوئیه 2023 به اتمام می‌رسید، بر اساس گزارش شرکت Solen مراسم افتتاحیه آن به پایان ماه اکتبر امسال موکول شده است. گفتنی است این مرکز خورشیدی به میزان 150 میلیون یورو توسط شرکت Solen که در دبی مستقر است، تأمین مالی می‌شود. بر اساس مفاد قرارداد میان شرکت Solen و دولت گابن، شرکت مذکور نیروگاه را به مدت 25 سال تحت امتیاز خود مورد بهره برداری قرار خواهد داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما