معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۱۴:۳۲

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته سوم مردادماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

برگزاری نمایشگاه بین المللی«تاجیکستان-2024» در دوشنبه  در ماه اکتبر

خبرگزاری خاور: نمایشگاه بین المللی «تاجیکستان-2024» از 24 تا 26 اکتبر سال جاری در مجتمع «مانژ» شهر دوشنبه برگزار می‌شود.

این نمایشگاه توسط اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری تاجیکستان و با حمایت دولت تاجیکستان برگزار می‌شود. شرکت‌های معروف داخلی و خارجی از جمله تاجیکستان، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان، کره جنوبی، چین، پاکستان و ایران محصولات خود را  در آن ارائه خواهند کرد.

در این نمایشگاه محصولات و انواع خدمات بهترین شرکت‌های داخلی که هم در بازار داخلی و هم در خارج از کشور شناخته شده هستند ارائه می‌شود.

برگزاری این نمایشگاه با هدف گسترش منطقه‌ای فعالیت اقتصادی شرکت‌های شرکت کننده و ارتقای محصولات تولیدکنندگان داخلی است.

این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی را برای نمایندگان تجاری فراهم می‌کند تا شرکای جدید را برای همکاری پیدا کنند. در عین حال ساکنین شهر دوشنیه می‌توانند کالاهای ملی را با قیمت مناسب در این نمایشگاه تهیه کنند.

https://khovar.tj/2024/08/dar-dushanbe-namoishgo-i-bajnalmilalii-universalii-to-ikiston-2024-doir-megardad/

آغاز همکاری 17 اتاق بازرگانی و صنعت کشورهای خارجی با تاجیکستان

خبرگزاری خاور:  جمشید جمعه‏ خان‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع تاجیکستان طی کنفرانس مطبوعاتی گفت: در دوره گزارش اتاق مرکزی و اتاق‎های منطقه ای به منظور گسترش همکاری‏ها با کشورهای خارجی و مقررات قانونی همکاری‏های بین اتاق ها ، 17 تفاهم نامه همکاری با اتاق‎های بازرگانی و صنعت کشورهای خارجی منعقد شد.

جمعه‏ خان‌زاده افزود: اتاق بازرگانی و صنایع در تمامی جلسات کاری و رسمی‌کمیسیو‎ن‌های مشترک بین دولتی بین جمهوری تاجیکستان و کشورهای خارجی شرکت فعال داشت.

در عین حال، ذکر این نکته حائز اهمیت است که رهبری و نمایندگان اتاق تجارت و صنایع در کارگروه‎های بین بخشی، شوراهای مشورتی، کمیته‌های هماهنگ کننده و سایر گروه‌های کاری مرتبط با بخش خصوصی و اقتصادی عضویت دارند.

https://khovar.tj/rus/2024/08/17-torgovo-promyshlennyh-palat-zarubezhnyh-stran-nachali-sotrudnichat-s-tadzhikistanom/

بررسی همکاری بین تاجیکستان و تایلند

خبرگزاری خاور: اردشیر قادری، سفیر جمهوری تاجیکستان در تایلند با آنوتین چارنویراکول معاون نخست وزیر و وزیر امور داخلی تایلند دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست، طرفین درباره موضوعات مورد علاقه دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند و در مورد امنیت، مبارزه با قاچاق غیرقانونی مواد مخدر، مدیریت اضطراری، حفاظت از محیط زیست و سایر زمینه‌های همکاری تبادل نظر کردند.

سفیر تاجیکستان همچنین با پانپوم ویپاتیپومپراتس معاون گردشگری و ورزش تایلند دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار وضعیت کنونی همکاری‌ها در زمینه گردشگری بین تاجیکستان و تایلند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرفین توافق کردند امکان همکاری در جهت ارتقای میراث فرهنگی یکدیگر، تبادل دیدارهای رسمی، برگزاری رویدادها و گردهمایی‌ها به صورت آنلاین و حضوری و توسعه دوره‌های آموزشی در حوزه گردشگری را بررسی کنند.

https://khovar.tj/2024/08/amkorii-to-ikiston-va-sho-igarii-tailand-barras-gardid/

توافق مقامات دوشنبه و عشق آباد در مورد مزایای ترانزیتی کامیون‎های سنگین

خبرگزاری‌هالوا: تاجیکستان و ترکمنستان توافقنامه ای را برای ارائه مزایای ترانزیتی جدید برای حمل و نقل کالا به امضا رساندند. همانطور که وزارت حمل و نقل تاجیکستان اعلام کرد، از این پس هیچ هزینه ای برای محموله‌های تاجیکستان در بندر ترکمن دریافت نخواهد شد.

در این پیام آمده است: «محموله‌های تاجیکستان می‌تواند به مدت ۶۰ روز در ترمینال ترکمن‌باشی در بنادر ترکمنستان رایگان باشد».

این وزارتخانه افزود: چنین مزایایی برای افزایش حجم صادرات کالاها و محصولات و حمایت از کارآفرینان داخلی ارائه می‌شود.

پیش از این گزارش شده بود که شرکت دولتی واحد «راه آهن تاجیک» نیز قصد دارد تا 80 درصد تخفیف ارائه دهد. به گفته این اداره، این نوع حمل و نقل 72.2 درصد از محموله‌های بین المللی را تشکیل می دهد.

https://halva.tj/news/vlasti_dushanbe_i_ashkhabada_dogovorilis_o_tranzitnykh_lgotakh_dlya_bolshegruzov/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

عزم تاجیکستان و ازبکستان برای تامین آب آشامیدنی منطقه از دریاچه «سریز»

آسیا پلاس: امکان استفاده از منابع آبی دریاچه «سریز» برای تامین آب آشامیدنی پاک کشورهای منطقه توسط هیأت‎های تاجیکستان و ازبکستان در نشست کارگروه مشترک دو کشور در خصوص استفاده یکپارچه از منابع آبی رودخانه‌های فرامرزی در آسیای مرکزی مورد بررسی قرار گرفت.

این نشست به ریاست دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخائر آب جمهوری تاجیکستان و شوکت همرایف، وزیر منابع آب جمهوری ازبکستان، در تاریخ 3 اوت سال جاری در شهر دوشنبه برگزار شد.

موضوع استفاده از آب شیرین  دریاچه «سریز» برای مصارف شرب دو کشور در سال 2018 توسط امامعلی رحمان و شوکت میرضیایف روسای جمهور در جریان سفر رسمی رئیس جمهور تاجیکستان به ازبکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. روسای جمهور به کمیسیون مشترک بین دولتی همکاری‎های تجاری و اقتصادی دستور دادند تا این امکان را بررسی کند.

امامعلی رحمان در سخنرانی‎های خود در مجامع بین المللی بارها بر برخورداری تاجیکستان از منابع بزرگ آب شیرین تاکید کرده و استفاده از دریاچه کوهستانی «سریز» را برای تامین آب آشامیدنی طولانی مدت کشورهای آسیای میانه پیشنهاد کرده است.

به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت انرژی جمهوری تاجیکستان، هیأت‏ها در مورد اجرای پروژه ‏های جدید فرامرزی مشترک بین تاجیکستان و ازبکستان در بخش آب گفتگو کردند. طرفین همچنین تمایل خود را برای گسترش همکاری‏ها در زمینه استفاده مشترک از منابع آبی اعلام کردند.

جمهوری تاجیکستان همچنین پیشنهاد داده بود که راه برای انتقال آب آشامیدنی از «سریز» به سایر کشورهای آسیایی به ویژه ایران، اردن و امارات متحده عربی ایجاد شود.

دریاچه «سریز» در ناحیه مرغاب در استان مختار کوهستانی بدخشان جمهوری تاجیکستان در ارتفاع حدود 3.5 هزار متری از سطح دریا واقع شده است. طول دریاچه بیش از 70 کیلومتر، حداکثر عمق حدود 500 متر، حجم آب 17 کیلومتر مربع است. این دریاچه در فوریه 1911 در نتیجه یک زمین لرزه قوی شکل گرفت که طی آن سنگ‏ها و رانش زمین بستر رودخانه بارتانگ را مسدود کردند. سد طبیعی دریاچه «سریز» نام گرفت.

https://asiaplustj.info/ru/news/centralasia/20240805/tadzhikistan-i-uzbekistan-zadumali-obespechit-region-pitevoi-vodoi-iz-sareza

 

بررسی مسایل مخابراتی با نمایندگان « GENEW Technologies. LTD »  چینی

خبرگزاری خاور: نشست مدیریت شرکت واحد دولتی «شهر هوشمند» دستگاه اجرایی شهر دوشنبه با مدیریت شرکت «  «GENEW Technologies Co. LTDچینی در دوشنبه برگزار گردید.

شرکت فناوری «ژنو» چینی  در سال 2005 تاسیس شد و یک شرکت سطح بالا در زمینه فن آوری است. هدف آن حل مشکلات حوزه مخابرات و همچنین توسعه و ارائه نرم افزارهای ملی است.

طی این نشست، شرکت واحد دولتی «شهر هوشمند» پروژه‌های در حال بهره برداری را ارائه کرد. یکی از محورهای مهم این نشست همکاری در زمینه «پروژه‌های هوشمند» در زمینه‌های ایمنی، آموزشی و بهداشتی و همچنین ایجاد مرکز داده پردازی و مرکز هماهنگ سازی بود.

در پایان طرفین در خصوص توسعه صنعت مخابرات به تبادل نظر پرداختند و تاکید کردند که این نشست به همکاری‌های آتی کمک خواهد کرد.

https://khovar.tj/2024/08/dar-mulo-ot-bo-namoyandagoni-shirkati-genew-technologies-co-ltd-i-chin-masoili-telekommunikatsiya-barras-shud/

 

عزم کارآفرینان روسیه برای همکاری در ساخت منطقه صنعتی جدید در  شهر بوستان استان سغد

اسپوتنیک: منطقه صنعتی جدید در شهر بوستان استان سغد زمینه فعالیت کارآفرینان داخلی و خارجی را فراهم می‌کند.

نیگاره‌خان غفارزاده، رئیس شهر بوستان طی نشست خبری اطلاع داد که ساخت منطقه صنعتی جدید در شهر بوستان در شمال تاجیکستان آغاز شده است. به گفته وی  منطقه صنعتی جدید در محله نوروز شهر بوستان در مساحت 50 هکتار ساخته خواهد شد.

غفارزاده گفت: «در منطقه صنعتی در حال ساخت هم اکنون کار پروژه در حال انجام است. قرار است کارخانه‌های تولیدی کوچک و بزرگ در این منطقه با مشارکت کارآفرینان داخلی و خارجی ایجاد شود.

وی تاکید کرد که تجار و سرمایه گذاران روسی علاقه مند به فعال سازی کارخانه‌های صنعتی در آینده هستند.

شرکت «فضولات نادر تاجیک» (واستاکردمت سابق) که در شهر بوستان قرار دارد، دارای زیرساخت‌ها و فرصت‎های زیادی می‌باشد.

در بهار امسال دو کارخانه صنعتی جدید تولید کفش و فلز وانادیوم بر پایه این کارخانه به بهره برداری رسید. مدیریت شهر بوستان بیان داشت که بیشتر کالاهای تولید شده در این شرکت‎ها به فدراسیون روسیه صادر می‎شود.

در حال حاضر 56 بنگاه صنعتی در شهر بوستان فعالیت می‌کند و در شش ماهه نخست سال جاری محصولاتی به ارزش 417 میلیون سامانی تولید کرده اند که 119 میلیون سامانی بیشتر از سال قبل است.

غفارزاده خاطرنشان کرد که در صورت احداث منطقه صنعتی جدید، انتظار می‎رود ده‎ها شرکت صنعتی دیگر فعال شوند و به این ترتیب ده‌ها شغل جدید برای ساکنان ایجاد شود.

https://sputnik.tj/20240801/shahri-buston-mintaqai-navi-sanoati-sohibkoron-rusiya-hamkori-1063760042.html

 

گفتگوی روسیه و تاجیکستان در مورد صادرات برق از نیروگاه برق آبی سنگ‌توده  1

خبرگزاری‌هالوا: سرگئی تسیویلف، رئیس وزارت انرژی روسیه و دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخائرآب جمهوری تاجیکستان در مورد صادرات برق از نیروگاه برق آبی سنگ‎توده 1 گفتگو کردند.

این وزارتخانه اطلاع داد که «طرفین همچنین در مورد امکان صادرات برق از نیروگاه‎های برق آبی پس از تکمیل سیستم انرژی تاجیکستان با سیستم انرژی یکپارچه آسیای مرکزی گفتگو کردند.»

به گفته تسیویلف، توسعه موفقیت آمیز این پروژه باعث تقویت گفتگو انرژی بین کشورها خواهد شد.

در این دیدار همچنین مسائل مربوط به الحاق روسیه به توافقنامه عملیات موازی سیستم های انرژی سیستم یکپارچه انرژی آسیای مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://halva.tj/news/rossiya_i_tadzhikistan_obsudili_eksport_elektroenergii_s_sangtudinskoy_ges_1/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

 اجرای بیش از 40 پروژه دولتی در جنوب تاجیکستان

خبرگزاری خاور: مدیریت سرمایه گذاری و املاک دولتی  استان ختلان طی نشست خبری اطلاع داد که در حال حاضر 44 پروژه سرمایه گذاری دولتی در استان ختلان در حال اجراست.

در چارچوب این پروژه‌ها بیش از یک میلیارد دلار برای خرید کالا، کار و خدمات در حوزه‌های گردشگری و بهداشت و درمان اختصاص یافته است.

این پروژه‌ها در حوزه کشاورزی، آبیاری، مسکن و خدمات عمومی، انرژی، حمل و نقل، محیط زیست و شرایط اضطراری می‌باشند.

https://khovar.tj/rus/2024/08/na-yuge-tadzhikistana-realizuyutsya-44-gosudarstvennyh-proekta/

درآمد فرودگاه بین المللی باختر بالغ بر 8.6 میلیون سامانی

خبرگزاری خاور:  فرهاد عبدالرشیدزاده، رئیس کل فرودگاه بین المللی باختر طی کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که در 6 ماه اول سال جاری، فرودگاه بین المللی باختر با دو شرکت هواپیمایی خصوصی »سِوِرنی وِتِر» و شرکت سهامی«Siberia Airlin » فدراسیون روسیه همکاری کرده است.

در این مدت تعداد مسافران 40 هزار و 695 نفر بوده که از این تعداد 18 هزار و 513 نفر ورودی و 22 هزار و 182 مسافر خروجی از فرودگاه بوده اند.

مجموع درآمد شرکت در دوره گزارش 8 میلیون و 607 هزار سامانی بوده است.

https://khovar.tj/rus/2024/08/dohod-mezhdunarodnogo-aeroporta-bohtara-sostavil-8-6-mln-somoni/

افزایش 110 درصدی حجم تولیدات کشاورزی در ختلان

خبرگزاری خاور: حجم کل تولیدات کشاورزی در 6 ماهه نخست امسال 12 میلیارد و 997 میلیون و 998.2 هزار سامانی بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 110 درصد افزایش داشته است.

حجم تولید در حوزه تولیدات گیاهی 10 میلیارد و 453 میلیون بوده که 2 میلیارد و 545 میلیون سامانی مربوط به دامداری بوده است.

افزایش حجم تولیدات کشاورزی در منطقه نسبت به سال گذشته به 110 درصد رسید.

https://khovar.tj/rus/2024/08/prirost-obemov-proizvodstva-selhozproduktsii-v-hatlone-dostig-110/

https://khovar.tj/2024/08/dar-sha-ri-hu-and-30-000-metri-murabba-ro-mumfarsh-karda-meshavad/

https://khovar.tj/2024/08/dar-sha-ri-horu-ma-ozai-fur-shi-mebel-ba-faoliyat-o-oz-namud/

https://khovar.tj/2024/08/tamini-amniyati-ozu-avor-dar-no-iyai-mastcho-besh-az-350-tonna-g-shti-paranda-iste-sol-gardidaast/

https://khovar.tj/2024/08/dar-sha-ri-k-lob-203-inshoot-ba-istifoda-doda-shud/

 

برگزاری وبینارهای توسعه استراتژی بخش بیمه بین بانک ملی تاجیکستان و بانک اروپایی بازسازی و توسعه

تلگرام آسیا پلاس بیزنس: بانک ملی تاجیکستان و بانک اروپایی بازسازی و توسعه مجموعه‌ای از وبینارها را در زمینه توسعه استراتژی برای کارمندان اداره نظارت بر بیمه و سازمان‌های بیمه تاجیکستان برگزار کرد.

این وبینارها وجوه اصلی برنامه ریزی استراتژیک و حاکمیت شرکتی را پوشش دادند و بیش از 40 نفر از نمایندگان بخش بیمه کشور در آن حضور داشتند.

این وبینارها بخشی از پروژه بانک اروپایی بازسازی و توسعه جهت همکاری با بانک ملی تاجیکستان در توسعه یک استراتژی برای توسعه بخش بیمه و ساده‌سازی نظارت می‌باشند.

در چارچوب این پروژه، تجزیه و تحلیل بازار صورت گرفت و «استراتژی توسعه بخش بیمه جمهوری تاجیکستان برای 2028-2024» تدوین شد.

https://t.me/apbusinesstj

 

 اختصاص 21 میلیون دلار برای نوسازی نیروگاه برق آبی گلونوایا تاجیکستان توسط بانک توسعه آسیایی

خبرگزاری آسیا پلاس: بانک توسعه آسیایی 21 میلیون دلار را به عنوان کمک مالی اضافی برای افزایش تولید انرژی تجدیدپذیر و پاک در تاجیکستان از طریق نوسازی بیشتر نیروگاه برق آبی گلونوایا تصویب کرد.

اوگنی ژوکوف مدیر کل بانک توسعه آسیایی برای آسیای مرکزی و غربی گفت: «برق از نیروگاه گلونوایا وارد شبکه‌های برق ملی و منطقه ای می‌شود که به نفع تاجیکستان و کشورهای همسایه است. حمایت بانک توسعه آسیایی امنیت انرژی منطقه ای را با ترویج رشد اقتصادی فراگیر و پایدار و توسعه متوازن منطقه ای بهبود می‌بخشد.

تامین مالی اضافی اجازه می دهد تا واحد شماره 4 را با نیروگاه برق آبی گلونوایا جایگزین کند. 

به عنوان بخشی از پروژه اولیه کمک مالی 136 میلیون دلاری بانک توسعه آسیایی، پنج واحد از شش واحد نیروگاه برق آبی گلونوایا جایگزین شد. این پروژه همچنین دستگاه سوئیچ ایستگاه و پست واسع را ارتقا بخشید و پست رودکی و یک خط انتقال را که پست‏های فرعی رودکی و واسع را در جنوب تاجیکستان به هم متصل می‌کند، احداث کرد.

پس از نوسازی کامل نیروگاه آبی، ظرفیت نصب شده آن از 240 مگاوات (در سال 2012) به 274 مگاوات تا سال 2026 افزایش خواهد یافت.

انتظار می رود که نیروگاه برق آبی به روز شده عرضه انرژی تجدیدپذیر را برای سیستم های انرژی ملی و منطقه ای افزایش دهد. همچنین دسترسی به برق پاک را در تمام طول سال برای فروش داخلی و صادرات به افغانستان افزایش خواهد داد. این پروژه همچنین ظرفیت تولید و راندمان عملیاتی نیروگاه را افزایش می دهد.

نیروگاه برق آبی گلونوایا (نیروگاه برق آبی سربند) یک نیروگاه برق آبی در نزدیکی شهر لواکانت (سربند سابق) در منطقه ختلان است. واقع در رودخانه وخش، بخشی از آبشار نیروگاه برق آبی وخش است که مرحله ششم آن است. سازه‌های نگهدارنده نیروگاه برق آبی، مخزن سربند به مساحت 7.5 کیلومتر مربع را تشکیل می‌دهد.

ساخت این ایستگاه در سال 1956 آغاز شد، همزمان با ساخت ایستگاه برق آبی گلونوایا ، شهر کالینین آباد (لواکانت کنونی). اولین واحد هیدرولیک در سال 1962 به بهره برداری موقت رسید، پنج واحد باقی مانده در سال 1963، ساخت ایستگاه در سال 1966 به پایان رسید. در ابتدا ظرفیت نیروگاه گلونوایا 210 بود.

تاجیکستان در سال 1998 به بانک توسعه آسیایی پیوست. به مدت 26 سال، بانک توسعه آسیایی طیف وسیعی از بخش ها، از زیرساخت های راهبردی راه و انرژی گرفته تا بهداشت، آموزش، کشاورزی، توسعه شهری، مدیریت بخش عمومی و مالی را حمایت کرده است که در مجموع بیش از 2.6 میلیارد دلار شامل بیش از 2 میلیارد دلار کمک‌های بلاعوض است.

بانک توسعه آسیایی متعهد به ایجاد آسیا و اقیانوسیه مرفه، فراگیر، انعطاف پذیر و پایدار است و در عین حال به تلاش‎های خود برای ریشه کنی فقر شدید ادامه می دهد. بانک توسعه آسیایی در سال 1966 ایجاد شد و شامل 68 کشور است که 49 کشور در منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار دارند.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240806/aziatskii-bank-razvitiya-videlyaet-21-million-dlya-modernizatsii-golovnoi-ges-v-tadzhikistane

88 پروژه سرمایه گذاری دولتی در حال اجرا به ارزش 4.7 میلیارد دلار در تاجیکستان

تلگرام آسیا پلاس بیزنیس: وزارت توسعه اقتصادی و تجارت این کشور گزارش می دهد که در تاجیکستان، 88 پروژه سرمایه گذاری عمومی‌با بودجه کل 49.6 میلیارد سامانی (معادل4.7 میلیارد دلار) در دست اجراست.

از این 88 پروژه،  53 پروژه کمک مالی، 5 پروژه وام و 30 پروژه دیگر سرمایه گذاری ترکیبی (کمک مالی + وام)  می‌باشند.

کل مبلغ تامین مالی بلاعوض در چارچوب  پروژه‌های سرمایه گذاری دولتی 33.6 میلیارد سامانی (معادل 3.1 میلیارد دلار)، وام 14.5 میلیارد سامانی (معادل1.4 میلیارد دلار)، سهم دولت تاجیکستان 1.4 میلیارد سامانی (معادل 135 میلیون دلار)، منابع داخلی (شرکت‎ها، نهادهای محلی) 83.1 میلیون سامانی (معادل 7.8 میلیون دلار) در بر می‌گیرد. در نیمه اول سال جاری 2.9 میلیارد سامانی (معادل 273 میلیون دلار) در چارچوب این پروژه‌ها دریافت شده است.

این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت توسعه اقتصادی، حجم سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت در نیمه نخست سال جاری حدود 9.6 میلیارد سامانی بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2023، 15.7 درصد افزایش داشته است.

سرمایه گذاری در سرمایه ثابت (دارایی‎های ثابت) به ویژه سرمایه گذاری در ساخت و ساز جدید، بازسازی و تجهیز مجدد فنی شرکت‎های موجود، خرید ماشین آلات، تجهیزات، ابزار، موجودی(inventarium )، کار طراحی و بررسی و سایر هزینه‌ها است.

در ساختار سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌ای، 45.3 درصد را وجوه دولتی، 34.8 درصد خصوصی، 19.3 درصد را سرمایه‌گذاری خارجی و 0.6 درصد را تامین مالی مشترک تشکیل می‌دهند.

https://t.me/apbusinesstj

 

 افزایش تولیدات صنعتی و صادرات محصولات در تاجیکستان در نیمه اول 2024

خبرگزاری اوستا: شیرعلی کبیر، وزیر صنعت و فناوری‌های نوین تاجیکستان گفت که این کشور به تقویت موقعیت خود در صنعت سبک ادامه و رشد قابل توجهی در تولید و صادرات کالا نشان می‌دهد.

به گفته وی، در نیمه اول امسال در تاجیکستان بیش از 6 میلیون جفت جوراب نخی و لباس بافتنی به ارزش 223.1 هزار سامانی تولید شده است.

تولید فرش در تاجیکستان به 2.8 میلیون متر مربع رسیده که 103.2 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. حجم تولید مبلمان با افزایش 186.6 درصد به 71.4 میلیون سامانی رسیده است.

فرآوری چرم به 291.9 هزار قطعه رسیده که 29 هزار از آن با هدف تولید 5 میلیون 112 دسیمتر مربع چرم مصرف شده که 35.1 هزار دسیمتر مربع بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.

حجم کلی تولید کفش در تاجیکستان با احتساب کفش لاستیکی 655.4 هزار جفت را تشکیل داده که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل 167 هزار جفت بیشتر است.

در چارچوب برنامه توسعه صنعتی برای تولید و فرآوری پیله برای سال 2024-2020، در سه ماهه اول امسال، 220 هزار نهال توت از چین و ازبکستان وارد شده است. در این فصل، شروع از 18 مارس، بیش از 12 هزار جعبه کرم ابریشم گذاشته شد. امسال قرار است تا 500 تن پیله تولید شود.

تولید نخ ابریشم 1.9 تن به ارزش 570.3 هزار سامانی و تولید پارچه ساتن با نرخ رشد کلی 116 درصدی به 33.4 هزار متر مربع رسیده است.

تاجیکستان همچنین تولید کیسه‌های پلی‌پروپیلن را با افزایش 2.4 برابری به 123.6 میلیون عدد افزایش داد که به طور کامل نیاز داخلی را برآورده می‌کند.

صادرات محصولات صنایع سبک به خارج از کشور بالغ بر 160.9 میلیون دلار بوده که 32 درصد (39.4 میلیون دلار) بیشتر از نیمه اول سال 2023 است.

عمده کالاهای صادراتی تاجیکستان طی این مدت الیاف پنبه، پارچه، پیله، جوراب، پوشاک و همچنین چرم خام و فرآوری شده و فرش بوده است.

https://avesta.tj/2024/08/02/tadzhikistan-narastil-proizvodstvo-tovarov-legkoj-promyshlennosti-i-uvelichil-eksport-na-32/

افزایش حجم تولید ناخالص داخلی  به 61.7 میلیارد سامانی

خبرگزاری خاور: عاشوربای صالح زاده ، معاون اول وزیر توسعه اقتصادی و تجارت جمهوری تاجیکستان گفت: حجم تولید ناخالص داخلی در تاجیکستان به 61.7 میلیارد سامانی رسید که نرخ رشد واقعی 8.2 درصد بود.

نرخ رشد اقتصاد ملی در این دوره عمدتا به دلیل افزایش حجم تولید صنعتی  11.5در صد ، کشاورزی  9.6 در صد، خدمات پرداختی  16.6در صد، سرمایه گذاری در سرمایه ثابت 15.7 در صد، گردش تجاری 11.9در صد، حمل و نقل بار 13.8در صد و جا بجایی مسافر 9 در صد را در بر گرفته است.

نرخ تورم ژانویه تا ژوئن 2024 معادل 1.9 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.4 واحد درصد کمتر است. در این دوره، تورم عمدتا به دلیل افزایش قیمت محصولات غذایی 1.3در صد، محصولات غیر خوراکی 1.6درصد و  تعرفه‌های خدمات 4در صد شکل گرفته است.

https://khovar.tj/rus/2024/08/obem-valovogo-vnutrennego-produkta-v-tadzhikistane-sostavil-61-7-mlrd-somoni/

کاهش 70 درصدی واردات دارو به تاجیکستان در نیمه اول 2024

خبرگزاری اوستا: صفرعلی قربان‌زاده، معاون اول خدمات ضد انحصاری دولت تاجیکستان در نشستی مطبوعاتی از کاهش قابل توجه دارو به این کشور در شش ماهه اول امسال خبر داد.

در ماه ‌های ژانویه – ژوئن  سال جاری به تاجیکستان در مجموع 4 هزار و 536.8 تن دارو به ارزش 22.6 میلیون دلار وارد شده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 70.4 درصد کمتر است.

طی این مدت به تاجیکستان از 50 کشور مختلف جهان دارو وارد شده که 44.23 درصد از حجم کلی آن با هند 20 درصد  ،  روسیه 9.13 درصد ،  چین 7.09 درصد  ،  لهستان 4.65 درصد و  اوکراین  14.89 درصد مابقی با کشورهای دیگر مرتبط است.

https://avesta.tj/2024/08/02/import-lekarstvennyh-sredstv-v-tadzhikistan-za-pervoe-polugodie-2024-goda-sokratilsya-na-70/

ساخت شرکت اسکوترهای برقی در منطقه آزاد اقتصادی سغد

خبرگزاری خاور: در منطقه آزاد اقتصادی سغد، ساخت یک شرکت تولید اسکوترهای برقی در حال انجام است. این نوع تجهیزات با استفاده از فلز که در شرکت‎های داخلی تولید می‌شود و موتور و تجهیزات تولید اسکوتر برقی از خارج از کشور وارد می‌گردد.

حجم کل محصولات صنعتی تولید شده توسط منطقه آزاد سغد در نیمه اول سال 2024 بالغ بر 180.3 میلیون سامانی بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال 2023، 116.3 درصد یا 25.3 میلیون سامانی بیشتر است.

https://khovar.tj/rus/2024/08/sez-sugd-obespechit-rynok-otechestvennymi-elektromotorollerami/

https://khovar.tj/rus/2024/08/340-obektov-popolnyat-infrastrukturu-rajona-dzhaloliddini-balhi/

https://khovar.tj/2024/08/nishasti-matbuot-dar-to-ikiston-100-azor-oji-kori-nav-tasis-doda-shud/

 

افزایش 45 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد تاجیکستان در نیمه اول 2024

خبرگزاری اوستا: حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اقتصاد تاجیکستان در شش ماه اول سال جاری میلادی نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

بنابر گزارش کمیته دولتی سرمایه‌گذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان، حجم سرمایه‌گذاری خارجی تا اول جولای امسال 1.95 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 45.9 درصد بیشتر است.

حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در اقتصاد تاجیکستان طی این دوره 153.9 میلیون دلار بوده است.

در شش ماه سال جاری با هدف جذب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی 3 توافقنامه جدید سرمایه‌گذاری به مبلغ 2 میلیارد و 16 میلیون دلار برای ساخت کارخانه‌های تولیدی امضا و همچنین 6 توافق‌نامه دیگر به مبلغ کلی 345 میلیون دلار در دست بررسی قرار دارند.

به منظور گسترش همکاری‌های سرمایه‌گذاری، موافقت‌نامه‌های بین دولتی در زمینه ترویج و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری‌ها با ترکیه و چین به امضا رسیده است.

همچنین با هدف معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تاجیکستان چندین همایش با قطر، ایتالیا، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان، چین، آمریکا و عربستان سعودی برگزار شده است.

https://avesta.tj/2024/08/06/pritok-inostrannyh-investitsij-v-tadzhikistan-v-pervom-polugodii-2024-goda-sostavil-1-95-mlrd-dollarov-ssha/

عزم تاجیکستان برای کاهش وابستگی  به واردات طی سه سال آینده 

آسیا پلاس: تاجیکستان در سه سال آینده قصد دارد بیش از نیمی از محصولات وارداتی را در داخل تولید کند و در نتیجه وابستگی به واردات را کاهش دهد.

عاشوربای صالح‎زاده، معاون وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی در 6 اوت گفت: وزارت توسعه اقتصادی پیش بینی جدیدی از شاخص های اصلی اقتصاد کلان جمهوری برای سالهای   2025-2027 تهیه کرده است.

بر اساس این سند، حجم محصولاتی صنعتی در قیمت‎های پیش بینی شده در سال‎های مربوطه سالانه تقریبا 20در صد و محصولاتی کشاورزی 7.5در صد رشد خواهد کرد.

تا سال 2027، تاجیکستان قصد دارد گردش مالی تجارت خارجی خود را به 9.7 میلیارد دلار افزایش دهد. هنچنین صادرات را نیز به 3.5 میلیارد دلار بیشتر نماید.

لازم به ذکر است که گردش مالی تجاری تاجیکستان در نیمه اول سال 2024 از 4.4 میلیارد دلار فراتر رفته است، از جمله صادرات تقریبا به یک میلیارد دلار رسیده است. در سال 2023 ، گردش مالی تجاری این کشور بیش از 8.3 میلیارد دلار بود ، صادرات  2.4 میلیارد دلار بود.

مقامات این وزارتخانه بیان داشتند طی سه سال آینده صادرات برق با افزایش 38 درصدی به 5.5 میلیارد کیلووات ساعت به ارزش 190 میلیون دلار خواهد رسید.

صادرات آلومینیوم اولیه به 128 هزار تن به ارزش 292 میلیون دلار افزایش می یابد که نسبت به پیش بینی‌ها برای سال 2024 افزایش 77.4 درصدی را نشان می دهد.

در این مدت حجم صادرات میوه و تره بار، سیمان، جوراب بافی و محصولات نساجی افزایش چشمگیری خواهد داشت. در عین حال، به دلیل راه اندازی شرکت های جدید برای فرآوری مواد اولیه در داخل کشور، صادرات الیاف پنبه، سنگ معدن و کنسانتره بین 20 تا 40 درصد کاهش می یابد.

علاوه بر این، تاجیکستان در نظر دارد واردات ماکارونی، گوشت و لبنیات، آرد، روغن نباتی و کودهای معدنی را 10 تا 30 درصد طی سه سال آینده کاهش دهد.

در این مدت واردات کالاهایی مانند فرآورده‎های نفتی، گاز مایع، آلومینا، الوار و گندم افزایش می یابد. این رده محصول برای تولید سایر محصولات جایگزین واردات در داخل کشور حائز اهمیت است. تاکید اصلی بر افزایش تولید محصولات سبک و صنایع غذایی است.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240806/minekonomrazvitiya-tadzhikistana-v-blizhaishie-tri-goda-strana-namerena-snizit-zavisimost-ot-importa

آغاز ساخت شهرکی برای پناهجویان احتمالی از افغانستان

خبرگزاری اوستا: در استان ختلان تاجیکستان ساخت یک شهرکی جداگانه جهت اسکان پناهجویان احتمالی از افغانستان و مردم آسیب دیده از بلایای طبیعی آغاز شده است.

رستم نظرزاده، رئیس کمیته شرایط اضطراری و دفاع مدنی تاجیکستان در نشستی خبری با اعلام این مطلب گفت که این پروژه توسط بانک توسعه آسیایی تامین مالی می‌شود.

بنا بر سخنان وی، این پروژه در ناحیه جلال‌الدین بلخی در محل یک شهرک چادری موقت ساخته‌شده در سال 2022 در ارتباط با ورود احتمالی پناهجویان پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، اجرا و ساخت خانه‌های دو طبقه برای 250 خانواده و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم را پیش‌بینی می‌کند.

به گفته رئیس کمیته شرایط اضطراری و دفاع مدنی تاجیکستان، انتظار می‌رود کارهای ساخت و ساز دو سال طول بکشد.

لازم به ذکر است که پیش از این، در سپتامبر 2022، آژانس پناهندگان سازمان ملل زیرساخت کامل یک اردوگاه موقت را به مبلغ بیش از 411 هزار دلار به کمیته شرایط اضطراری و دفاع مدنی تاجیکستان تحویل داد.

https://avesta.tj/2024/08/02/v-tadzhikistane-nachalos-stroitelstvo-poselka-dlya-vozmozhnyh-bezhentsev-iz-afganistana/

افزایش 11.5 درصدی تولید صنعتی در تاجیکستان

آسیا پلاس: در نیمه اول امسال، تاجیکستان حجم تولیدات صنعتی خود را 11.5 درصد و تولید فرآورده‎های نفتی  را 2/2 برابر افزایش داده است. شیرعلی کبیر، وزیر صنعت و فناوری‎های نوین جمهوری تاجیکستان در نشست خبری این موضوع را اعلام کرد.

وزیر گفت: از نظر نرخ رشد صنعتی، تاجیکستان این بار در رتبه دوم کشورهای مستقل مشترک المنافع قرار گرفت و ارمنستانت در رتبه اول قرار گرفته زیرا تولید بیش از 22 در صد رشد کرده است. به یاد بیاوریم که در دو سال گذشته تاجیکستان در این شاخص پیشتاز بوده است.

به طور کلی حجم تولیدات صنعتی در 6 ماهه نخست 22.6 میلیارد سامانی بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.3 میلیارد سامانی افزایش داشته است.

بیش از 57 درصد از حجم کل محصولات صنعتی مربوط به صنایع تولیدی، 21.6 درصد از صنایع معدنی، 20.8 درصد از تامین برق، گاز، بخار و تصفیه هوا و 0.5 درصد از محل تامین آب و بازیافت ضایعات است.

رشد صنعتی با افزایش تولید محصولات نفتی (2.2 برابر)، محصولات چوبی و کاغذی (81درصد)، محصولات فلزی (18.1در صد)، محصولات نساجی و چرمی (17.8در صد)، محصولات لاستیک و پلاستیک (16.4 درصد)، محصولات صنایع غذایی ( 8.1 درصد) تضمین شد.

به گفته شیرعلی کبیر، در نیمه اول سال جاری، حجم سرمایه گذاری در صنعت تاجیکستان 4.42 میلیارد سامانی بوده که از این میزان 3.19 میلیارد سامانی به بخش انرژی، 616.5 میلیون سامانی به صنعت فرآوری و پردازش و 423 میلیون سامانی به صنعت معدن اختصاص یافته است.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240801/proizvodstvo-promishlennoi-produktsii-v-tadzhikistane-viroslo-na-115

کاهش 16 درصدی مهاجرت کاری تاجیک‌ها در نیمه اول 2024

خبرگزاری خاور: گلناره حسن‌زاده، وزیر کار، مهاجرت و اشتغال تاجیکستان گفت که تعداد مهاجران کاری که در نیمه اول امسال به خارج رفته‌اند به 392 هزار و 753 نفر رسیده که نسبت به سال قبل 16 درصد کاهش داشته است.

بنابر سخنان وی، از این میان بیش از 314 هزار نفر مرد و 78 هزار و 753 تن دیگر زن بودند که به ترتیب در مقایسه با شش ماه اول سال گذشته 17 و 12 درصد کمتر است.

اکثر مهاجران کاری تاجیک،( 386 هزار و 987 نفر)، به منظور پیدا کردن کار به روسیه رفته‌اند.

تعداد مهاجران بازگشته طی این دوره 324 هزار 65 نفر (در سال 2023 این رقم 315 هزار و 870 نفر بود) را تشکیل داده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 3 درصد بیشتر است. از این میان 243 هزار و 546 نفر را مردان (3 درصد کمتر) و 80 هزار و 519 تن دیگر را زنان (25 درصد بیشتر) تشکیل داده‌اند.

با در نظر گرفتن وضعیت فعلی و اصلاحات در تعدادی از قوانین نظارتی روسیه، کار توضیحی در مقیاس بزرگ در قلمرو دو کشور انجام می‌شود.

طی این دوره با همکاری دستگاه‌های اجرایی محلی و غیره، یک هزار و 639 جلسه با شرکت 327 هزار و 305 نفر برگزار شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 460 جلسه بیشتر است.

https://khovar.tj/rus/2024/08/kolichestvo-trudovyh-migrantov-sokratilos-na-16/

عزم تاجیکستان برای ایجاد یک منطقه لجستیکی در مرز افغانستان

خبرگزاری خاور: بحرالدین سراج الدین زاده رئیس آژانس صادرات تاجیکستان از قصد این کشور برای ایجاد یک منطقه لجستیکی بزرگ در مرز با افغانستان، خبر داد.بنابر سخنان رئیس آژانس صادرات تاجیکستان، چنین تصمیمی‌به روابط رسمی‌با طالبان ارتباطی ندارد.

وی گفت که تجربه نشان می‌دهد که هنگام صادرات محصولات تاجیکستان به افغانستان، برای عبور از یک جاده 500 متری، رانندگان باید ویزا دریافت کنند، مالیات جاده‌ای و سایر انواع پرداخت‌ها را در افغانستان بپردازند.

رئیس آژانس صادرات تاجیکستان خاطرنشان کرد: با ایجاد و راه‌اندازی منطقه لجستیکی در مرز با افغانستان می‌توان از هر یک خودرو 680 دلار صرفه‌جویی کرد.

انتظار می‌رود که این منطقه صادراتی در قلمرو بی‌طرف یا در نزدیکی گذرگاه مرزی «پنج – شیرخان‌بندر» ایجاد شود. این امر باعث افزایش جریان کالا، ایجاد زیرساخت مدرن برای حمل‌ونقل محصولات و همچنین تنظیم هزینه‌ها خواهد شد. سراج الدین‌زاده خاطرنشان کرد که این پیشنهاد قبلا برای بررسی به دولت تاجیکستان ارائه شده است.

بر اساس گزارش آژانس صادرات، در نیمه اول سال 2024، فروش محصولات کشاورزی تاجیکستان به افغانستان به 82.7 هزار دلار رسیده که 85 درصد بیشتر از سال 2023 است.

https://halva.tj/news/v_tadzhikistane_khotyat_otkryt_logisticheskuyu_zonu_na_granitse_s_afganistanom/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

مبادلات تجاری بین تاجیکستان و افغانستان بالغ بر 30 میلیون دلار

تلگرام اسپوتنیک: عبدالسلام جواد، نماینده وزارت تجارت طالبان اطلاع داد که طی شش ماهه سال جاری افغانستان خودرو، قطعات یدکی، روغن آفتابگردان و تخم مرغ را به قیمت 22 میلیون دلار از  تاجیکستان خریداری کرده است.و 8 میلیون دلار دیگر محصولات کشاورزی شامل خیار، سیب زمینی، سیب، انار، بادام و سیاه دانه به جمهوری تاجیکستان صادر کرده است.

https://t.me/SputnikTj

افغانستان و ازبکستان خریداران اصلی برق تاجیکستان

خبرگزاری‌هالوا: شرکت برق تاجیک کشورهای افغانستان و ازبکستان را به عنوان خریداران اصلی برق این کشور در نیمه اول سال جاری میلادی، عنوان کرد.

بر اساس داده‌های این شرکت، طی این مدت، تاجیکستان 715 میلیون کیلووات ساعت برق به خارج صادر کرده است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 255 میلیون کیلووات ساعت کمتر است.

طی این دوره شش ماهه تاجیکستان از طریق صادرات برق به خارج حدود 28 میلیون دلار کسب کرده است.

صادرات برق تاجیکستان به ازبکستان فقط در تابستان انجام می‌شود و عرضه برق به افغانستان در فصل پاییز و زمستان نیز ادامه می‌یابد، اما در حجم کم و صرفا برای حفظ زیرساخت‌ها.حدود 95 درصد برق تاجیکستان توسط نیروگاه‎های برق آبی، و مابقی توسط نیروگاه‎های حرارتی و خورشیدی در مقادیر کم تولید می‌شود.

https://halva.tj/news/tadzhikistan_zarabotal_pochti_28_mln_na_eksporte_elektroenergii_/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

افزایش 14 درصدی مبادلات تجاری تاجیکستان و روسیه در نیمه اول 2024

خبرگزاری‌هالوا: ذوقی ذوقی‌زاده، وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان در مورد افزایش تجارت متقابل کشورش با روسیه خبر داد. بنا بر سخنان وی، مبادلات تجاری بین دو کشور در نیمه اول امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته 14.1 درصد افزایش و همکاری‌های «دوشنبه» و «مسکو» به سطح جدید استراتژیک رسیده است.

وی افزود: ما در همه زمینه‌ها با روسیه همکاری موثری داریم، این واقعیت که روسیه بزرگترین شریک تجاری تاجیکستان است، گواه این موضوع است.

ذوقی‌زاده همچنین اضافه کرد: بین تاجیکستان و روسیه هیچ مسئله حل نشده وجود ندارد. به گفته وی، هر دو طرف نیت بسیار جدی و عملی برای بالا بردن گردش تجاری دوجانبه و سایر شاخص‌های سرمایه‌گذاری به سطح بالاتری دارند.

شایان ذکر است که در سال گذشته مبادلات تجاری بین تاجیکستان و روسیه از 1.7 میلیارد دلار عبور کرده بود. در حال حاضر این شاخص 970 میلیون دلار برآورد شده است.

https://halva.tj/news/tovarooborot_mezhdu_tadzhikistanom_i_rossiey_za_polgoda_vyros_na_14_/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

افزایش 47.1 درصد صادرات کالا  در 6 ماهه اول سال جاری در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: جمشید نورمحمدزاده، مدیر آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان در نشستی خبری گفت: صادرات کالا در 6 ماهه امسال بالغ بر 997.8 میلیون دلار بوده که 47.1 درصد معادل 319.3 میلیون دلار بیشتر از ژانویه تا ژوئن 2023 است.

بر اساس داده‌های این آژانس، واردات کالا به جمهوری تاجیکستان 3416.5 میلیون دلار بوده که 24.9 درصد یا 680.1 میلیون دلار بیشتر از ژانویه تا ژوئن سال گذشته می‌باشد.

مدیر آژانس آمار تاجیکستان خاطرنشان کرد که شرکای اصلی صادرات کالای این کشور عبارتند از: سوئیس 29.9 در صد از کل صادرات کالا، چین 18.7در صد ، قزاقستان 11.9در صد ، ترکیه 11.1در صد ، ازبکستان 8.1در صد،  فدراسیون روسیه 5.9 در صد، ایران 5.5 در صد، افغانستان 3.9در صد، امارات متحده عربی 1.0در صد و سایر کشورها.

 وی همچنین افزود: واردات عمدتا  از فدراسیون روسیه 26.6 در صد از کل واردات، چین 20.2 در صد، قزاقستان 16.1در صد، ازبکستان 5.6 در صد، ایران  3.3در صد، ترکیه  2.9در صد، بلاروس  2.4در صد، کره جنوبی1.6در صد، ژاپن و آلمان هر کدام 1.3در صد، ایالات متحده 1.1در صد و سایر کشورها انجام شده است. جمشید نورمحمدزاده خاطرنشان کرد: مازاد صادرات بر واردات در مبادلات تجاری با ترکیه (111.1 میلیون دلار)، افغانستان (39.2 میلیون دلار)، جزایر ویرجین (1.9 میلیون دلار)، کرواسی (1.8 میلیون دلار) مشاهده شد.

به گفته نورمحمدزاده، جمهوری تاجیکستان در ژانویه تا ژوئن 2024 کمک‎های بشردوستانه از 45 کشور دور و نزدیک خارج از کشور به مبلغ 79361.5 هزار دلار آمریکا به وزن 20319.0 تن دریافت کرده است.

https://khovar.tj/rus/2024/08/agentstvo-po-statistike-eksport-tovarov-za-6-mesyatsev-tekushhego-goda-uvelichilsya-na-47-1/

رئیس بانک ملی تاجیکستان: تورم در حال کاهش، سامانی در حال تقویت

آسیا پلاس: فردوس طالب زاده، رئیس بانک ملی تاجیکستان طی نشستی خبری گفت: در تاجیکستان، نرخ تورم در نیمه اول سال 2024 حدود 1.9 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.4 واحد درصد کمتر است.

به گفته وی، این روند عمدتا ناشی از افزایش 1.3 درصدی قیمت محصولات غذایی، 1.6 درصد محصولات غیرخوراکی و 4 درصد خدمات پرداختی است.

تورم سالانه ماه ژوئن امسال کمتر از حد هدف و 3.5 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.1 درصد افزایش داشته است.

طی دوره گزارش، بانک ملی تاجیکستان نرخ تامین مالی مجدد(ریفاینانس) را 0.25درصد کاهش داد ( از  9.50 در صد  به 9.25 در صد در سال). شایان ذکر است که این دومین کاهش نرخ ریفاینانس در سال جاری است. در ماه فوریه، این نرخ از 10.0 درصد به 9.5 درصد در سال کاهش یافت.

کارشناسان نرخ تامین مالی مجدد در اقتصاد بازار را یکی از معدود ابزارهایی می دانند که تغییرات در آن می‌تواند تا حدی بر تورم تاثیر بگذارد: اگر این نرخ کاهش یابد، ممکن است پول بیشتری در گردش باشد و بر این اساس، قیمت کالاها ممکن است افزایش یا بالعکس کاهش یابد.

بانک ملی این کشور طی دوره گزارش، سیاست ارزی خود را بر اساس «رژیم نرخ ارز تنظیم‌شده شناور، بدون تعیین و اعلام حدود تغییرات نرخ ارز» ادامه داد. نرخ رسمی ارز سامانی در برابر دلار آمریکا در نیمه اول سال 2.7 درصد تقویت شد. برای مدت مشابه در سال 2023، این رقم 7 درصد کمتر بوده است.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240807/natsbank-tadzhikistana-inflyatsiya-snizhaetsya-somoni-ukreplyaetsya

ارائه بیش از 10 میلیارد سامانی وام توسط بانک های تاجیکستان به مشتریان

خبرگزاری خاور: امسال بانک‎ها و موسسات اعتباری تاجیکستان 10.6 میلیارد سامانی به مشتریان وام ارائه کرده اند که 1.3 میلیارد سامانی یا 14.5 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2023 است.

فردوس طالب زاده، رئیس بانک ملی تاجیکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: از کل وام‎های اعطایی در این دوره به ترتیب به صنایع مصرفی46.3 در صد، کشاورزی و تجارت خارجی 14.3 درصد، صنعت  11.9 درصد، خدمات 7.1 در صد، ساخت و ساز 3.5 در صد و سایر بخش ها 2.6 در صد اختصاص یافته است.

وی افزود 32.0 درصد از کل وام‌های اعطا شده در این مدت برای کارخانه‌های صنعتی به مبلغ 3.4 میلیارد سامانی بوده است. همچنین امسال به مشتریان وام های کوچک به مبلغ 7.9 میلیارد سامانی اعطا شد که 24.0 درصد بیشتر از سال 2023 است. میانگین موزون درصد وام های ژنویه – ژوئن سال جاری به پول ملی 23.1 درصد و ارز خارجی 11.9 درصد تشکیل می دهد.

تامین مالی اعتباری یکی از ابزارهای اصلی تضمین توسعه پایدار اقتصاد، گسترش تولید داخلی، تثبیت ظرفیت صادرات و ایجاد مشاغل جدید است.

طالب زاده گفت: در حال حاضر 63 سازمان اعتباری مالی که از این تعداد 14 بانک سنتی، 1 بانک اسلامی، 1 موسسه اعتباری غیربانکی، 19 موسسه پس انداز و وام خرد، 3 موسسه اعتباری خرد و 25 صندوق اعتباری خرد در تاجیکستان فعالیت می‌کنند.

https://pressa.tj/raisi-bmt-tedodi-kort%d2%b3oi-pardohtii-bonk%d3%a3-ba-76-million-adad-rasid/

https://khovar.tj/2024/08/nishasti-matbuot-bonk-oi-to-ikiston-ba-mushtariyon-besh-az-10-milliard-somon-arz-peshni-od-namudand/

https://khovar.tj/2024/08/35-solagii-isti-loli-davlat-dar-no-iyai-ubodiyon-158-inshoot-sohta-meshavad/

https://khovar.tj/2024/08/nishasti-matbuot-imsol-ba-hori-i-mamlakat-53-azor-tonna-pahta-sodirot-gardid/

بیش از 4 میلیارد دلار گردش مالی تجارت خارجی تاجیکستان در سال جاری

خبرگزاری خاور: عظیم تورسون زاده، معاون اول خدمات گمرکی جمهوری تاجیکستان طی نشست خبری به نمایندگان رسانه‌ها اطلاع داد که گردش مالی تجارت خارجی جمهوری تاجیکستان در سال جاری بالغ بر 4 میلیارد و 417.4 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2023 یک میلیارد و 053.1 میلیون دلار بیشتر است.

بر اساس سخنان وی واردات کالا در این مدت 3 میلیارد و 421.2 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2023 بیش از 709 میلیون دلار افزایش داشته است. صادرات 996.2 میلیون دلار بوده که نسبت به سال 2023 بیش از 344.0 میلیون دلار افزایش داشته است. در ساختار کل گردش کالا، سهم واردات 77.4 درصد و صادرات 22.6 درصد بوده است.

تاجیکستان در سال جاری 167.0 میلیون دلار مواد معدنی و کنسانتره، 95.6 میلیون دلار الیاف پنبه، 90.5 میلیون دلار آلومینیوم فرآوری نشده، 23.6 میلیون دلار میوه و سبزیجات، 21.9 میلیون دلار طناب پنبه، 12.1  میلیون دلار سیمان و 2.4 میلیون دلار پسته صادر کرده است.

تاکید شد که در مقایسه با نیمه اول سال 2023 صادرات کالا به کشور  چین 40.1 میلیون دلار، ترکیه 26.5 میلیون دلار، ازبکستان 8.9 میلیون دلار افزایش یافته است. در حالی که صادرات در همین دوره به کشور قرقیزستان 33.6 میلیون دلار، روسیه 25.6 میلیون دلار ، بلاروس 1.8 میلیون دلار و کرواسی 1.0 میلیون دلار کاهش یافته است.

همچنین در این مدت تاجیکستان از خارج فرآورده‌های نفتی به میزان 414.3 میلیون دلار، 193.8 میلیون دلار خودرو سبک، 133.1 میلیون دلار گاز مایع، 132.2 میلیون دلار گندم، 82.2 میلیون دلار چوب ، 71.5 میلیون شکر، 44.5 میلیون دلار اکسید آلومینیوم (آلومینا)، 41.7 میلیون دلار روغن نباتی، 39.5 میلیون دلار کود معدنی، 12.2 میلیون دلار آرد و 10.5 میلیون دلار انرژی برق وارد کرده است.

در این مدت واردات خودروهای سبک 22 هزار و 29 دستگاه، روغن نباتی 3 هزار و 69 تن و گاز مایع 12 هزار و 282 تن کاهش یافته است و فرآورده‌های نفتی بیش از 73 هزار تن، گندم بیش از 42 هزار تن، آرد 17 هزار و 305 تن، کودهای معدنی 53 هزار و 975  و شکر 33 هزار و 42 تن افزایش یافته است. 

در مقایسه با 6 ماهه نخست سال 2023، واردات کالا از سوئیس 337 میلیون دلار، روسیه 172.3 میلیون دلار، چین 134 میلیون دلار، قزاقستان 144 میلیون دلار، ایران 44 میلیون دلار، ازبکستان 41.9 میلیون دلار، بلاروس39.2 میلیون دلار، کره 13.6 میلیون دلار افزایش یافته، از آمریکا 104.8 میلیون دلار، آلمان 50.5 میلیون دلار، ژاپن 40.4 میلیون دلار، ترکمنستان 17.7 میلیون دلار، پاکستان با 5.9 میلیون دلار، لیتوانی  2.7 میلیون دلار و امارات متحده عربی 1.8 میلیون دلار کاهش یافته است.

https://khovar.tj/2024/08/nishasti-matbuot-gardishi-ti-orati-hori-ii-to-ikiston-imsol-ba-besh-az-4-milliard-dollar-barobar-shud/

صادرات 53 هزار تن پنبه از تاجیکستان

خبرگزاری خاور: جمشید نورمحمدزاده، مدیر آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: امسال تاجیکستان 53 هزار تن پنبه به ویژه  از منطقه ختلان 30 هزار تن به ارزش 56 میلیون دلار صادر کرد.

وی گفت: تاجیکستان برای فرآوری پنبه در داخل کشور راهبرد جدیدی اتخاذ کرده است. دولت این کشور مشوق های مالیاتی را برای شرکت‎ها در نظر گرفته است تا پنبه بتواند به محصول نهایی تبدیل شود. سالانه بالغ بر 25 هزار تن پنبه در تاجیکستان فرآوری می‌شود و مابقی صادر می‌شود.

طی این نشست گفته شد: صادرات کالا در ژانویه تا ژوئن 2024 بالغ بر 997.8 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2023، 47.1 درصد معادل 319.3 میلیون دلار افزایش داشته است

https://khovar.tj/rus/2024/08/v-etom-godu-tadzhikistan-eksportiroval-53-tysyachi-tonn-hlopka/

افزایش 20 درصد گردشگران به تاجیکستان

خبرگزاری‌هالوا: کمیته توسعه گردشگری وابسته  به جمهوری تاجیکستان اعلام کرد که در نیمه اول سال 2024، بیش از 748 هزار خارجی از تاجیکستان بازدید کردند که از این تعداد 688 هزار نفر ساکن کشورهای مستقل مشترک المنافع بودند. این میزان 19.1 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2023 است.

بر اساس این گزارش در حال حاضر با حمایت دولت جمهوری تاجیکستان و شرکاء، چندین پروژه سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری در حال اجراست. یکی از آنها طرح توسعه گردشگری در کشور است. این پروژه توسط بانک توسعه آسیایی به مبلغ 10 میلیون دلار تامین مالی شده است.

شایان ذکر است که در عین حال 5 هتل پنج ستاره، 22 هتل چهار ستاره، 18 هتل سه ستاره، شش هتل دو ستاره و 9 هتل یک ستاره در جمهوری و همچنین 46 هاستل و متل، 54  آسایشگاه، 5 کمپ سلامت کودکان، 7 مرکز و موسسه سلامتی، 10 استراحتگاه، 3 کمپینگ و 4 مرکز گردشگری و تفریحی فعال هستند.

https://halva.tj/news/kolichestvo turistov_v_tadzhikistane_uvelichilos_pochti_na_20_/

افزایش دارایی «امانت‎بانک» به 7.9 میلیارد سامانی

خبرگزاری خاور: علی‌جان سلیم‌زاده، رئیس شرکت واحد دولتی بانک پس انداز جمهوری تاجیکستان «امانت بانک» در نشست خبری به خبرنگاران گفت: دارایی‎های «امانت بانک» در شش ماهه نخست سال جاری بالغ بر 7.9 میلیارد سامانی و بدهی‎های بانک نیز بالغ بر 7 میلیارد سامانی بوده که 20.9 و 21.4 درصد به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر می‌باشد. نقدینگی بانک در حد لازم حفظ شد و وجوه به موقع به حساب‎های مربوطه واریز شده است.

تاکید شد سرمایه بانک در شش ماهه نخست سال جاری به 919.1 میلیون سامانی رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17.3 درصد افزایش داشته است.

طی این نشست اطلاع داده شد که صندوق «امانت بانک» بالغ بر 69.5 میلیون سامانی است که نسبت به سال 2023، 20.4 درصد رشد داشته است.

https://khovar.tj/2024/08/nishasti-matbuot-doroii-amonatbonk-7-9-milliard-somon-afzudaast/

گسترش جغرافیای صادراتی منطقه آزاد اقتصادی «سغد»

خبرگزاری‌هالوا: رئیس منطقه آزاد اقتصادی سغد طی نشست خبری بیان داشت که بازار فروش محصولات منطقه آزاد اقتصادی «سغد» علاوه بر جمهوری تاجیکستان، مشمول کشورهای دیگری از جمله ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، عراق، آذربایجان و ترکیه را نیز می‌شود.

حجم محصولات صادراتی کارخانه‌های منطقه آزاد اقتصادی سغد در این مدت 46.2 میلیون سامانی بوده است. در نیمه اول سال 2024 حجم سرمایه گذاری مستقیم 28.4 میلیون سامانی بوده که 2.2 برابر یا 15.4 میلیون سامانی بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

مجموع مشاغل در منطقه آزاد سغد در این دوره به 885 نفر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 47 شغل جدید افزایش یافته است.

https://halva.tj/news/rossiya_prodolzhit_proekt_po_rekultivatsii_opasnykh_otkhodov_v_tadzhikistane/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

ادامه پروژه پاکسازی زباله‌های خطرناک در تاجیکستان توسط روسیه

خبرگزاری‌هالوا: شیرعلی کبیر، وزیر صنعت و فناوری‎های نوین جمهوری تاجیکستان خبر داد تاجیکستان و روسیه پروژه پاکسازی زباله‎ های هسته ای در شمال تاجیکستان را ادامه خواهند داد. بر اساس سخنان وی، فاز اول این پروژه پنج ماه زودتر از موعد مقرر تکمیل شد.

وزیر گفت:  فدراسیون روسیه حکم فاز دوم را نیز صادر کرده است که مدت آن سه سال تعیین شده است. این پروژه همچنین از طریق بودجه روسیه تامین مالی می‌شود.

وی افزود: تاجیکستان همچنین به صورت موازی پروژه احیاء با اتحادیه اروپا در حال توسعه است. این موضوع تا این زمان به نتایج بسیار خوبی رسیده است.

باید خاطرنشان کرد که در جمهوری تاتارستان قبلا ذخایر اورانیوم و همچنین تعدادی کارخانه معدنی و شیمیایی برای پردازش سنگ معدن وجود دارد. یکی از بزرگترین ذخایر تابوشر در ناحیه شهر استقلال، منطقه سغد تاجیکستان (تاباشار سابق) است که در سال 1925 کشف شد. سال گذشته کارمندان «روس اتم» با مشارکت متخصصان تاجیک پروژه بازسازی یک معدن اورانیوم را تکمیل کردند.

https://halva.tj/news/rossiya_prodolzhit_proekt_po_rekultivatsii_opasnykh_otkhodov_v_tadzhikistane/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

 

عضویت بانک ملی تاجیکستان در "شبکه مالی و بانکی پایدار" و " شبکه سیستم تامین مالی و بانکی سبز" «Sustainable Banking and Finance Network» و «Network for Greening the Financial System»

خبرگزاری خاور: بانک ملی تاجیکستان به عضویت «شبکه بانکداری و تامین مالی پایدار» «  SBFN»  و «شبکه سیستم مالی و بانکی سبز» «NGFS» درآمد.

فردوس طالب زاده، رئیس بانک ملی تاجیکستان، در نشست خبری اظهار داشت که در 11 دسامبر 2023 بانک ملی تاجیکستان عضو شبکه بانکداری و تامین مالی پایدار  (SBFN) و در 27 دسامبر 2023، شبکه سیستم مالی و بانکی سیز (NGFS) شد.

عضویت در SBFN و NGFS به بانک ملی تاجیکستان فرصت هایی برای افزایش ظرفیت در جهت توسعه مدیریت ریسک زیست محیطی و اقلیم در بخش مالی تاجیکستان را فراهم می‌کند.

طالب زاده همچنین ابراز داشت که  عضویت در این سازمان تعهدات دولت جمهوری تاجیکستان را در چارچوب اهداف توافقنامه پاریس، معرفی اصول مدیریت زیست محیطی، اجتماعی و شرکتی (ESG)، تشکیل مبنای قانونی انجام می دهد. در راستای تامین مالی «سبز»، مدیریت ریسک اقلیم در سازمان مالی و همچنین ترویج توسعه بازار تامین مالی «سبز» که در استراتژی توسعه اقتصاد «سبز» برای سال‌ها 2037-2023» جا داده شده است.

https://khovar.tj/2024/08/bonki-millii-to-ikiston-uzvi-sustainable-banking-and-Finance-network-va-network-for-greening-the-financial-system-gardid/

https://khovar.tj/2024/08/35-solagii-isti-loli-davlat-dar-no-iyai-ubodiyon-158-inshoot-sohta-meshavad/

https://khovar.tj/2024/08/dar-no-iyai-spitamen-ro-i-pojgo-i-nov-said-ur-on-o-teppa-mumfarsh-karda-meshavad/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما