معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

بازار حمل‌ونقل جاده‌ای در رومانی

اتحادیه ملی حمل‌ و نقل‌ جاده‌ای رومانی تحلیل بازار حمل ‌و نقل جاده‌ای در رومانی را منتشر کرد. این مطالعه دیدگاه عمیقی درباره تکامل و روندهای بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در رومانی ارائه می‌دهد و تحولات، روندها و تأثیرات بازار را پیگیری می‌کند.

صنعت حمل و نقل نقش حیاتی در اقتصاد کشورها ایفا می‌کند و شاکله اصلی توسعه اقتصادی محسوب می‌شود. این صنعت کسب و کارها را با مشتریان، تامین کنندگان و بازارها پیوند می‌دهد و موجب تسهیل تجارت و تغییر سبک زندگی مردم شده است. در مفهوم کلان اقتصادی، فعالیت‌های حمل‌ونقل بخشی از کل محصول اقتصادی یک کشور را تشکیل می‌دهند. کاهش هزینه حمل و نقل و بالتبع کاهش هزینه عرضه کالای تولیدی به بازارهای مصرف، نقش زیادی در توان رقابت و گسترش سایر بخش‌های اقتصاد از جمله صنعت و نهایتاً اقتصاد ملی دارد. صنعت حمل و نقل همچنین فرصت‌های زیادی را در بخش اشتغال ارائه می‌دهد. در کشورهای توسعه یافته، سهم این صنعت در اشتغال بسیار قابل توجه است. به همین دلیل، بسیاری از اقتصاددانان و برنامه‌ریزان توسعه رشد اقتصادی را مشروط و منوط به توسعه بخش حمل و نقل (تجهیزات زیربنایی) می‌دانند.

اتحادیه ملی حمل‌ و نقل‌کنندگان جاده‌ای رومانی(UNTRR)  اخیرا مطالعه تحلیلی را با عنوان «بازار حمل ‌و نقل جاده‌ای در رومانی، 2030-2018» منتشر کرده است. این مطالعه UNTRR دیدگاه عمیقی درباره تکامل و روندهای بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در رومانی ارائه می‌دهد و تحولات، روندها و تأثیرات بازار را پیگیری می‌کند. این گزارش افزایش تقاضا برای خدمات حمل‌ و نقل جاده‌ای در رومانی را مورد تأکید قرار می‌دهد و نقش حیاتی این بخش در تجارت داخلی و بین‌المللی را زیر ذره‌بین می‌برد. این تحلیل بر چهار مؤلفه اصلی متمرکز است:

  • تحولات و پیش‌بینی‌های کلان اقتصادی و اهمیت حمل‌ونقل جاده‌ای در اقتصاد؛
  • تحولات و پیش‌بینی‌های بازار حمل‌ونقل جاده‌ای و ارتباط آن با بخش حمل‌ونقل و لجستیک؛
  • تحلیل عوامل مؤثر بر بازار حمل‌ونقل جاده‌ای (به عنوان مثال، هزینه‌ها، مقررات، بهترین شیوه‌ها، دیجیتالی‌سازی، کربن‌زدایی، شنگن)؛
  • بازار رومانی در یک ساختار اروپایی.

 

تحلیل روند بازار حمل و نقل رومانی

بازار حمل‌ونقل جاده‌ای در سال 2023 با نرخ رشد سالانه 8.5 درصد به 19 میلیارد یورو رسیده است. بر اساس مطالعه‌ای توسط اتحادیه ملی حمل‌کنندگان جاده‌ای رومانی (UNTRR)، بازار حمل‌ونقل جاده‌ای در سال 2023 به ارزش تقریبی 19 میلیارد یورو رسید که از این میزان 17 میلیارد مربوط به حمل‌ و نقل باری جاده‌ای بوده و متوسط نرخ رشد سالانه 5 سال گذشته 8.5 درصد است. بر اساس این منبع، بخش حمل‌ونقل جاده‌ای با 7.81 میلیارد یورو در سال 2023، بزرگ‌ترین صادرکننده خدمات رومانی است. بیشتر از صادرات خدمات فناوری اطلاعات (IT) به میزان 7.772 میلیارد یورو و مازاد تجاری مثبت (صادرات منهای واردات) به میزان 6.266میلیارد یورو، و بیشتر از مازاد تجاری بخش خدمات فناوری اطلاعات به میزان 5.9 میلیارد یورو. سهم حمل ‌و نقل جاده‌ای در تشکیل تولید ناخالص داخلی در سال 2022، سه درصد بود که 2.6 درصد از آن از بخش حمل ‌و نقل باری جاده‌ای تأمین شده است.

این مطالعه همچنین اشاره می‌کند که بخش حمل‌ونقل جاده‌ای همچنان بخش اصلی یا به اصطلاح  «ستون فقرات لجستیک باری» است. در دو سال گذشته، 71% از کل بار حمل‌شده (از جمله دریایی) یا 72% (فقط دریایی) از کل مسافت باری اندازه‌گیری‌شده به میلیون تن-کیلومتر را شامل می‌شود.

از کل تجارت خارجی کالاهای رومانی (میلیون تن)، حامل‌های رومانیایی 57% از واردات کالاهای کشور و 66% از صادرات آن را حمل می‌کنند.

پیوستن رومانی به منطقه شنگن با مرزهای خشکی یک موضوع فوری است. آثار منفی عدم پیوستن زمینی به شنگن شامل ضررهای مالی در این صنعت (ضررهای 2.55 میلیارد یورویی سال گذشته، 2.41 میلیارد یورو در سال 2022 و 19.1 میلیارد یورو بین سال‌های 2012 تا 2023) یا زمان انتظار بسیار طولانی در مرز (8 تا 16 ساعت معمولاً در مرز با مجارستان، 3 روز در طول دوره‌های تعطیلات، با حداکثر سابقه 5 روز، و در ورودی بلغارستان، زمان انتظار 20 تا 30 ساعت معمولاً، با 3 روز در تابستان و همچنین 7 روز استاندارد برای کامیون‌های حامل کالا برای اتریش) بوده است.

بحران رانندگان حرفه‌ای همچنان چالش بزرگی برای شرکت‌ها است. در حال حاضر، حمل‌کنندگان جاده‌ای با کمبود تا حدود 33,800 راننده کامیون حرفه‌ای مواجه هستند. برای دوره 2030 - 2023، سناریوی پیش‌بینی محافظه‌کارانه نشان می‌دهد رشد سالانه 1% در حجم و 8% در ارزش بازار حمل‌ونقل جاده‌ای، که تخمین زده می‌شود به تقریباً 30 میلیارد یورو برسد، اتفاق بیفتد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما